رشته مهندسی برق چیست و چگونه در این رشته قبول شوید؟

رشته مهندسی برق بین دانش‌آموزهای گروه ریاضی-فیزیک طرفدار زیادی دارد. خیلی از دانش‌آموزها دوست دارند این رشته را در بهترین دانشگاه‌های ایران مثل دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت بخوانند.

بنابراین اگر به آزمایش‌های برق کتاب فیزیک علاقه‌مند هستید و دوست دارید با مسائل ریاضی پیچیده سروکله بزنید، رشته مهندسی برق مناسب شما است. به طور کلی این رشته به موضوع‌هایی مثل سیگنال‌ها، ولتاژ و جریان می‌پردازد. یک مهندس برق باید بتواند سیگنال‌ها را به هم تبدیل کند.

رشته مهندسی برق چیست و چگونه در این رشته قبول شوید؟

برای قبولی در این رشته باید ریاضی و فیزیک‌تان خوب باشد و بتوانید مسائل متنوع را تحلیل کنید. رشته مهندسی برق به سخت‌ترین رشته ریاضی-فیزیک معروف است، بنابراین بعد از قبولی در این رشته باید خودتان را برای درس‌های سخت آن آماده کنید.

گرایش‌های رشته مهندسی برق چیست؟

رشته مهندسی برق در کارشناسی پیوسته گرایشی ندارد و گرایش‌های اصلی برای مقطع کارشناسی ارشد هستند. بعد از گذراندن مقطع کارشناسی می‌توانید بین گرایش‌های مخابرات، قدرت، کنترل و الکترونیک در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهید.

گرایش الکترونیک به الکترون‌ها و حرکت‌شان، محیط‌های خلاء و نیمه‌رسانا می‌پردازد. معمولاً فارغ‌التحصیل‌های این گرایش در زمینه‌ی ساخت قطعه‌های الکترونیک، طراحی مدار و کاربرد مداری قطعه فعالیت می‌کنند.

گرایش مخابرات به ارتباط بین کاربرها مربوط می‌شود و از چهار بخش تشکیل شده است: فرستنده، مرحله‌ی میانی، گیرنده و گسترش شبکه. هر کدام از این بخش‌ها هم مباحث مربوط به خودشان را دارند. مثلاً در مرحله‌ی فرستنده، آنتن و نحوه‌ی ارسال اطلاعات بررسی می‌شود. نحوه‌ی دریافت و تشخیص در مرحله‌ی گیرنده است و مرحله‌ی میانی هم به خط انتقال و محاسبه‌های مرتبط می‌پردازد.

دانشجوهای رشته مهندسی برق گرایش قدرت، با نیروی الکتریکی سروکار دارند و باید نیروی الکتریکی را در مدارها تولید کنند و انتقال دهند؛ همچنین قدرت نیرو و چگونگی توزیع آن هم از وظایف یک مهندس برق با گرایش قدرت است. در نهایت، گرایش کنترل یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های مهندسی برق است و به فضاپیماها، موشک‌ها و هواپیماها مربوط می‌شود.

رشته مهندسی برق چه در‌س‌هایی دارد؟

بسیاری از دانشجوها و استاد‌های رشته مهندسی برق معتقدند که این رشته سخت‌ترین رشته گروه ریاضی-فیزیک و درس‌های سنگینی دارد. درس‌های رشته مهندسی برق در ترم‌های اول درس‌های عمومی، از جمله ریاضی 1، برنامه‌نویسی، فیزیک 2، معادلات دیفرانسیل، ریاضی 2، و آمار و احتمالات هستند.

درس‌های اصلی مهندسی برق از ترم سوم به بعد شروع می‌شود و باید درس‌هایی مثل مدار 1، الکترونیک 1، ماشین‌های الکترونیکی 1 و تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها و سیستم‌ها را بخوانید.

رشته مهندسی برق چه در‌س‌هایی دارد؟

درس‌های الکترونیک 2، ماشین‌های الکتریکی 2، مخابرات 1 و سیستم‌‌های کنترل خطی در ترم پنجم ارائه می‌شود. در ترم شش به بعد درس‌ها سخت‌تر شده و انواع گرایش‌های مهندسی برق معرفی می‌شوند. مثلا الکترونیک 3، تکنیک پالس، معماری کامپیوتر و مدارهای مخابراتی در زیرمجموعه الکترونیک قرار می‌گیرند.

در زیرمجموعه مخابرات، باید درس‌های میدان و امواج، آنتن، فیلترها و سنترها، مخابرات 2، ماکروویو و مدارهای مخابراتی را مطالعه کنید. در ترم‌های آخر هم درس‌های ماشین‌های الکتریکی 3، بررسی سیستم‌های قدرت 2، عایق‌ها و فشار قوی، الکترونیک صنعتی، اصول میکروکنترلرها، رله و حفاظت، تحقیق در عملیات، جبر خطی، الکترونیک صنعتی، ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی، سیستم‌های کنترل پیشرفته و سیستم‌های کنترل دیجیتال و غیرخطی ارائه می‌شوند.

آینده‌ی شغلی مهندسی برق چیست؟

سال‌های قبل تبلیغات زیادی برای رشته مهندسی برق انجام می‌شد؛ به همین دلیل خیلی از دانش‌آموزهای ریاضی-فیزیک بدون اینکه اطلاعاتی در مورد این رشته داشته باشند، در رشته مهندسی برق قبول شده و وارد بازار کار شدند. بنابراین بعضی‌ها می‌گفتند که بازار کار این رشته اشباع شده است.

اما با گذشت زمان بقیه رشته‌ های مهندسی هم بین دانش‌آموزها طرفدار پیدا کردند و دانش‌آموزها با توجه به علاقه و استعدادشان انتخاب رشته می‌کنند؛ بنابراین در حال حاضر موقعیت‌های شغلی خوبی برای رشته مهندسی برق در شرکت‌ها و صنایع مختلف وجود دارد.

آینده شغلی مهندسی برق چیست؟

از جمله این صنایع می‌توان به نیروگاه‌ها، کارخانه‌های خودروسازی، انواع کارخانه‌های صنعتی، شرکت‌های تولید محصولات الکترونیکی، شرکت‌های کامپیوتری، سازمان‌های مخابراتی و صنایع نظام و دفاعی کشور اشاره کرد.

بازار کار رشته مهندسی برق چیست؟

فارغ‌التحصیل‌های رشته مهندسی برق با توجه به گرایش‌ و علاقه‌شان می‌توانند در بخش‌های مختلف کار کنند. اگر به کارهای مخابراتی علاقه‌ دارید، می‌توانید در قسمت مخابراتی شرکت‌های مختلف کار کنید.

مهندس‌های برق با گرایش قدرت، جذب نیروگاه‌های برق و وزارت نیرو می‌شوند و کسانی هم که به گرایش الکترونیک علاقه‌ دارند، در زمینه طراحی بردهای الکترونیکی و برنامه‌نویسی کار می‌کنند.

طبق آمارهای مربوط به استخدام فارغ‌التحصیل‌های رشته مهندسی برق، گرایش کنترل این رشته بازار کار بهتری نسبت به بقیه گرایش‌ها دارد. اگر بعد از کارشناسی، در مقطع ارشد گرایش کنترل را انتخاب کنید، می‌توانید در بخش نظارت و کنترل سیستم‌ها و طراحی سیستم‌های کنترلی مشغول به کار شوید.

برای اینکه بتوانید در هر کدام از این بخش‌ها مشغول به کار شوید، باید درس‌های مقطع کارشناسی را به خوبی یاد بگیرید و به نرم‌افزارهای مهندسی برق مسلط شوید. همچنین تسلط بر زبان انگلیسی و زبا‌ن‌های برنامه‌ نویسی مثل زبان C و C++ به رشد شغلی شما کمک می‌کند.

درآمد رشته مهندسی برق چقدر است؟

در صورتی که به عنوان مهندس برق در شرکت‌های دولتی مشغول به کار شوید، طبق وزارت کار حقوق دریافت می‌کنید. حقوق وزارت کار هم هر سال با توجه به شرایط تغییر می‌کند. اگر بتوانید مهارت‌های خودتان را افزایش دهید و به نرم‌افزارهای مهندسی برق مسلط شوید، می‌توانید در شرکت‌های خصوصی کار کنید و حقوق خوبی هم بگیرید.

به طور میانگین حقوق مهندس برق، 8 میلیون تومان در ماه است. این حقوق با توجه به مهارت و سابقه کار می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. رشته مهندسی برق در کشورهای خارجی هم درآمد خوبی دارد.

بنابراین اگر تصمیم دارید در آینده به کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، سوئیس و استرالیا مهاجرت کنید، فرصت‌های شغلی و حقوق خوبی در انتظار شما است. مثلاً حقوق میانگین مهندس برق در کشور کانادا 115 هزار دلار است.

رتبه لازم برای رشته مهندسی برق چقدر است؟

برای اینکه بتوانید رشته مهندسی برق را در دانشگاه‌های مطرح کشور بخوانید، باید درصدهای همه دروس‌تان تقریبا بالا باشد. طبق آمار قبولی سال تحصیلی 98-99، قبولی این رشته در دانشگاهی مثل دانشگاه علم و صنعت به رتبه دو رقمی و سه رقمی احتیاج دارد.

اما رتبه‌های چهار رقمی هم می‌‌توانند در این رشته در دانشگاه‌هایی مثل شهید بهشتی، خواجه نصیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز قبول شوند. با توجه به قبولی‌های سال 97، آخرین رتبه‌ای که در تهران، دانشگاه شهید بهشتی، قبول شده است، رتبه 6385 کشوری را کسب کرده بوده است.

مهندسی برق چند سال طول می کشد؟

از آنجایی که رشته مهندسی برق جزو رشته‌های سخت مهندسی به حساب می‌آید، شاید کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد. در حالت عادی این رشته چهار سال طول می‌کشد و ترم‌های آخر هم به ارائه‌ی پروژه اختصاص پیدا می‌کند.

نظرات دانشجویان در مورد رشته مهندسی برق چیست؟

بیشتر دانشجوها و استادهای رشته مهندسی برق معتقدند که این رشته آینده تحصیلی خیلی خوبی در ایران و کشورهای خارجی دارد. بسیاری از دانشجوهای مطرح این رشته در دانشگاه‌های معروف دنیا درس می‌خوانند و باعث افتخار کشورمان هستند.

در آخر اینکه

رشته مهندسی برق محبوب‌ترین و سخت‌ترین رشته گروه مهندسی است و هر سال دانشجوهای زیادی برای قبولی در این رشته با یکدیگر رقابت می‌کنند. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم برای انتخاب رشته مهندسی برق و ورود به این رشته را ارائه دهیم. امیدواریم با داشتن این اطلاعات بتوانید با چشمانی باز رشته و شغل آینده‌تان را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط