شرکت همزمان در دو کنکور | تحصیل همزمان در دو رشته

شرکت همزمان در دو کنکور

برخی از دانش‌آموزان به دلیل اینکه تصمیم قطعی درباره رشته آینده خود نگرفته‌اند یا از رشته قبولی خود راضی نیستند، تصمیم می‌گیرند دوباره کنکور دهند و در رشته دیگری درس بخوانند. بعضی از دانش‌اموزان هم دوست دارند شانس خود را در دو گروه آزمایشی مختلف امتحان کنند. تکلیف این داوطلبان چیست؟ آیا امکان شرکت همزمان در دو کنکور وجود دارد؟ آیا می‌شود همزمان در دو رشته دانشگاهی تحصیل کرد؟ در این مطلب به قوانینی که در مورد شرکت همزمان در دو کنکور و تحصیل همزمان در دو رشته وجود دارد پرداخته‌ایم.

آیا می توان همزمان در دو یا چند کنکور شرکت کرد؟

گروه های آزمایشی کنکور سراسری به دو بخش اصلی و شناور تقسیم می‌شود. گروه‌های آزمایشی اصلی شامل رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی است و کنکور هنر و زبان‌های خارجی کنکور شناور محسوب می‌شوند. هر داوطلب می‌تواند در هر نوبت از کنکور سراسری فقط در یکی از رشته‌های اصلی ثبت نام کند. در عین حال داوطلبان مجاز هستند که همزمان با رشته اصلی، با توجه به علاقه خود، در یک یا هر دو گروه شناور نیز شرکت کنند. اما کنکور هم‌زمان در چند رشته اصلی و در یک نوبت از کنکور سراسری، امکان پذیر نیست.

ایا میشود در دو کنکور ثبت نام کرد

آیا می‌توان به‌طور همزمان در دو رشته دانشگاهی تحصیل کرد؟

دانشجویان بسیاری دوست دارند در دو رشته متفاوت یا هم‌راستا درس بخوانند اما محدودیت‌ها و قوانین خاصی برای این نوع تحصیل وجود دارد. دانشجویان ممتاز در کنکور سراسری، برگزیدگان جشنواره خوارزمی یا دارندگان مدال طلا و نقره المپیادها، می‌توانند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنند و هیچ محدودیتی برای انتخاب از گروه‌های مختلف ندارند. دانشجویانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند برای تحصیل همزمان در دو رشته اقدام کنند:

  • برگزیدگان‌ کنکور سراسری‌ با معرفی‌ سازمان‌ سنجش‌
  • برگزیدگان‌ المپیادهای‌ دانش‌‌آموزی‌ با معرفی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش
  • برگزیدگان‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ با معرفی‌ سازمان‌ پژوهش‌های‌ علمی‌ و صنعتی‌
  • دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد با معدل کل ۱۷ به بالا که حداقل دو نیمسال تحصیلی را گذرانده‌اند.

دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های دولتی شرایط خاصی برای تحصیل همزمان در دو رشته در نظر گرفته است. دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ به بعد مقطع کارشناسی دانشگاه تهران می‌‌توانند پس از گذراندن ۱۵ تا ۵۱ واحد، گواهی رشته آموزشی فرعی را نیز دریافت کنند.

مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته

قوانین تحصیل همزمان در دو رشته

قوانین تحصیل همزمان در دو رشته شامل موارد زیر است:

  • امکان تحصیل همزمان در دو رشته فقط در مقطع پایین‌تر از رشته اول وجود دارد.
  • امکان تحصیل همزمان دانشجویان دکترا، فقط برای دانشجویان دکترا دانشگاه آزاد و پیام نور امکان‌پذیر است.
  • دانشجویان دانشگاه آزاد برای تحصیل همزمان در دانشگاه دولتی فقط امکان انتخاب دانشگاه پیام نور را دارند.
  • دانشجویانی که در دو رشته همزمان درس می‌خوانند، در هر ترم مجاز به انتخاب حداکثر ۳۰ واحد هستند.
  • دانشجویانی که در دو رشته تحصیل همزمان دارند باید انتخاب واحد را به گونه ای انجام دهند که تداخل ساعت برگزاری کلاس و تداخل زمان برگزاری امتحان وجود نداشته باشد.
  • تحصیل همزمان در دو رشته، فقط برای مقطع کارشناسی یا کاردانی وجود دارد.
  • دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می‌توانند به عنوان رشته دوم هزممان در مقطع کارشناسی یا کاردانی درس بخوانند.
  • امکان معادل‌سازی بین در مشترک بین دو رشته وجود دارد.
  • فقط یک بار می‌توانید از امکان تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد و دولتی استفاده کنید.
  • نمی‌توانید در رشته دوم تغییر رشته انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش خواندن همزمان امتحانات و کنکور

هر سال در چند کنکور می توانم شرکت کنم؟

با توجه به اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش و تغییرات کنکور ۱۴۰۲، کنکور دو بار در سال در نو بت دی ماه و تیر ماه برگزار می‌شود. سوال بسیاری از داوطلبان این است که آیا می‌توان در هر دو کنکور شرکت کرد و شرایط آن چیست؟ اگر در کنکور شرکت کرده باشید اما انتخاب رشته انجام نداده باشید بدون هیچ نگرانی، می‌توانید دوباره در کنکور نوبت بعد همان سال یا سال بعد شرکت کنید. اما اگر در کنکور انتخاب رشته انجام داده و در دوره روزانه یا شبانه قبول شده‌اید، باید در زمان ثبت نام برای کنکور نوبت بعدی انصراف شما از دانشگاه قطعی شده و مراحل آن انجام شده باشد. در صورتی که در دانشگاه غیر دولتی درس می‌خوانید، نیازی به انصراف از تحصیل نیست و می‌توانید بدون انصراف در کنکور بعدی نیز شرکت کنید و در صورت قبولی در رشته مورد نظرتان، از دانشگاه قبلی خود انصراف دهید. پیشنهاد می‌کنیم بررسی پشت کنکور ماندن را نیز مطالعه کنید.

تحصیل همزمان در دو رشته آزاد و سراسری

سخن پایانی

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به دلایل مختلف مانند اشتباه در انتخاب رشته، تغییر اهداف یا داشتن علایق متفاوت تمایل دارند در چند کنکور شرکت کنند یا در دو رشته به طور همزمان درس بخوانند. سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور برای چنین مواردی قوانین و ضوابط خاصی در نظر گرفته است. داوطلبان آزمون سراسری می‌توانند به صورت همزمان در حداکثر ۳ رشته به طور همزمان کنکور بدهند که فقط یکی از این ۳ رشته می‌تواند از بین زیرگروه‌های اصلی (تجربی، ریاضی، انسانی) باشد. دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها، تحصیل در برخی دانشگاه‌های خاص مثل دانشگاه تهران، برگزیدگان مسابقات علمی و رتبه‌های تک رقمی کنکور امکان تحصیل همزمان در دو رشته را دارند. با  شرایط کنکور ۱۴۰۳ و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز آشنا شوید.

سوالات متداول

  1. کنکور همزمان چیست؟
    شرکت همزمان در دو کنکور در واقع شرکت در دو گروه آزمایشی (رشته) است که فقط در برخی شرایط امکان دارد.
  2. آیا می ‌توان در چند رشته به‌ طور هم‌ زمان کنکور داد؟
    داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند فقط در یکی از رشته‌های اصلی کنکور یعنی ریاضی، تجربی یا انسانی شرکت کنند اما در کنار رشته اصلی، یا به تنهایی، مجاز به ثبت نام و شرکت در هر دو کنکور هنر و زبان‌های خارجی نیز هستند.
  3. آیا می‌توان همزمان در دو رشته دانشگاهی تحصیل کرد؟
    تحصیل در دو رشته به صورت همزمان برای مدالآوران المپیادهای علمی دانش‌آموزی، برگزیدگان جشنواره خوارزمی، رتبه‌های برتر کنکور سراسری، دانشجویان دانشگاه تهران و دانشجویان ممتاز با معدل بالای ۱۷ امکان‌پذیر است. تحصیل همزمان در دو رشته قوانین خاصی دارد که در همین مطلب توضیح دادیم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط