برای رد شدن از فیلتر مرحله دوم المپیاد ریاضی چه کنیم؟

مرحله دوم المپیاد ریاضی

آزمون مرحله دوم المپیاد ریاضی یک مرحله سرنوشت‌ساز از این آزمون علمی است و در فصل بهار برگزار می‌شود. مرحله دوم مشابه با المپیاد جهانی ریاضی باید به ۶ سوال تشریحی پاسخ دهید. موفقیت در این مرحله سرنوشت شما در المپیاد را تعیین خواهد کرد. در صرت قبولی می‌توانید وارد دوره تابستانی شوید حتی اگر در نهایت برای تیم المپیاد جهانی انتخاب نشوید، رسیدن به این مرحله باعث می‌شود از مزایای مختلف پذیرفته‌شدگان المپیاد بهره‌مند شوید و از آن مهمتر، یک تجربه عالی و دوره آموزشی پیشرفته را در آموزش تابستانی پشت سر بگذارید. در این مطلب درباره مرحله دوم المپیاد ریاضی صحبت کرده‌ایم و از راه‌های موفقیت در آن گفته‌ایم.

المپیاد ریاضی در ایران چگونه برگزار می شود؟

المپیاد ریاضی دانش‌آموزی کشوری از سال ۶۶ تا به حال در ۴ مرحله اصلی برگزار می‌شود. افراد برگزیده این مسابقه راهی المپیاد جهانی ریاضی imo می‌شوند، المپیاد جهانی ریاضی سالانه با بیش از ۱۰۰ کشور شرکت کننده برگزار می‌شود. در واقع برگزیدگان با این شتر چرخی در یکی از کشورهای جهانی می‌زنند و در یک آزمون بین‌المللی شرکت می‌کنند. بی‌نظیر است. اگر به شرکت در مسابقات ریاضی علاقه‌مند هستید،‌ توصیه می‌کنیم درباره المپیاد ساسمو هم مطالعه کنید.

مرحله دوم المپیاد ریاضی ۱۴۰۱

مرحله دوم المپیاد ریاضی

در مرحله اول که در زمستان برگزار می‌شود، ۱۵۰۰ نفر برای ورود به مرحله بعد انتخاب می‌شوند. اما در میان این ۱۵۰۰ نفر تنها ۴۰ نفر شانس تک چرخ زدن با این مهمان‌ناخوانده را دارند. پس رقابتی سخت در انتظارتان خواهد بود. برای مرحله اول نیاز به آمادگی برای تست‌های چندگزینه‌ای را داشتید اما مرحله دوم المپیاد ریاضی به صورت تشریحی و در بهار برگزار می‌شود. تعداد زیادی از داوطلبان در این مرحله از آزمون فیلتر می‌شوند تنها ۴۰ نفر برای مرحله بعد برگزیده می‌شوند رقابت در این مرحله سخت است. همچنین این دوره از مسابقات مثل المپیاد جهانی ریاضی (imo)، شش سوال ۷ نمره‌ای دارد. حتی مدت زمان برگزاری این المپیاد مثل مسابقه جهانی در دو روز متوالی و  روزی ۳ سوال خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای المپیاد زیست از کجا شروع کنیم

سر فصل‌های مرحله ‌دوم المپیاد ریاضی

  • هندسه (تساوی، تالس، مثلث و هم‌نهشتی، بردار و تجانس)
  • جبر (اتحادها، تجزیه، معادلات جبری، براکت و قدر مطلق، روابط ریشه‌های معادلات، تابع و نابرابری‌ها)
  • نظریه اعداد (مقدمات نظریه اعداد و نظریه جبری اعداد، بخش پذیری و اعداد اول، قانون تقابل مربعی و معادلات سیاله، معادلات دیوفانتی و آشنایی با مرتبه و ریشه اول)
  • ترکیبیات (اصل ضرب و جمع و جایگشت، مسئله مسیر، اصل لانه کبوتری و معادلات خطی، اصل استقرا، اصل ماکزیمم، روابط بازگشتی، ناوردایی، شمارش، زوجیت و رنگ‌آمیزی و هندسه ترکیبیاتی)
سوالات المپیاد ریاضی مرحله دوم

چطور از مرحله دوم المپیاد ریاضی عبور کنیم؟

استفاده از منابع کمک‌درسی در این حالت می‌‌توانند بهترین گزینه باشند. مرحله اول المپیاد روی دروس پایه تمرکز بیشتری دارد اما در مرحله دوم المپیاد ریاضی، مباحث تخصصی‌تر شده و گستردگی بیشتری دارند. سعی کنید روش مطالعه دروس ریاضی را یاد بگیرید و ریاضی را مفهومی بخوانید. از آنجایی که مرحله دوم المپیاد ریاضی به نکات زیر پوستی دروس و مبحث‌ها اشاره دارند و از سطح کتاب‌های دبیرستان فراتر هستند، پیشنهاد ما به شما تهیه منابع کمک درسی برای قبولی است.

منابع مرحله دوم المپیاد ریاضی

این منابع پیشنهادی برای موفقیت در  مرحله دوم المپیاد ریاضی عبارت است از:

  • مسائل هندسه در ایران و جهان انتشارات دانش‌ پژوهان
  • هندسه مسطحه مقدماتی تا المپیاد انتشارات خوشخوان
  • مسئله‌هایی در هندسه مسطحه انتشارات مبتکران
  • استراتژی جبر انتشارات دانش پژوهان
  • برگزیده مسائل جبر انتشارات فاطمی
  • ۱۰۱ مسئله در جبر انتشارات فاطمی
  • کارگاه حل مسئله در جبر المپیاد انتشارات فاطمی
  • تئوری اعداد انتشارات خوشخوان
  • ۱۰۴ مسئله در نظریه اعداد انتشارات خوشخوان
  • برگزیده مسائل نظریه اعداد انتشارات خوشخوان
  • روش‌های ترکیبیات ۲ دکتر علیپور انتشارات فاطمی
  • استراتژی حل مسئله انتشارات مبتکران

شاید با دیدن این لیست عظیم‌الجثه بترسید اما با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌توانید به موفقیت در مرحله دوم المپیاد ریاضی دست یابید برخی منابع دانشگاهی هم می‌توانند به موفقیتتان کمک کنند.

منابع المپیاد ریاضی دانش آموزی

چطور برای موفقیت در المپیاد ریاضی آماده شویم؟

هدف‌گذاری بدون داشتن برنامه‌ریزی درست مثل آماده شدن برای سفر بدون داشتن محل اقامت است. استرس‌زا و پر از چالش. پس برای قبولی در این آزمون برنامه‌ریزی کنید و اولین اصول موفقیت را فراموش نکنید. اولین اصل برای قبولی در این آزمون داشتن آمادگی لازم است. متاسفانه یا خوشبختانه قبولی در المپیاد ریاضی ربطی به حافظه ندارد و با یادگیری، زدن تست و حل سوالات تشریحی مشابه، شرکت در آزمون‌ها و کنترل استرس می‌توانید از پس آن برآیید. پس بدون نگرانی برای دستیابی به موفقیت تلاش کنید.

شرکت در ۳ دوره المپیاد آزمایشی

با داشتن یک برنامه‌ریزی مشخص و مطالعه قدم به قدم می‌توانید حضورتان در المپیاد را تضمین کنید. از اینجایی که این المپیاد برای دانش‌آموزان مقاطع دبیرستان است، شما ۳ سال برای شرکت کردن اقدام کنید. ۳ بار فرصت دارید تا شانستان را امتحان کنید و خودتان را محک بزنید. از آنجایی که بازه زمانی بین زمستان و بهار کم است، بهتر است از شروع سال تحصیلی برای موفقیت در مرحله دوم تلاش کنید.

کتاب هایی برای شروع المپیاد ریاضی

هدفمندی در المپیاد ریاضی

در این راه احتمالا از حجم منابع درسی خسته و گاهی ناامید شوید اما فراموش نکنید که خستگی همیشه منتظر عقب کشیدن شما است. هدفتان را در این راه فراموش نکنید و دائم برای رسیدن به آن تلاش کنید. احتمال دارد جایی زیر پایتان خالی شود، گاهی مغزتان یاری‌تان نکند و گاهی سختی دروس امانتان ندهد اما با یادآوری هدفی که دارید، برای حفظ انگیزه و اشتیاق خود پیش بروید. هدفتان را به دو قسمت کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید و با کوچک کردن اهدفتان راه رسیدن به آن‌ها را هموار کنید.

کمک گرفتن از دوستان و مشاوران

فتح قله‌ای که قبلا توسط افرادی فتح شده است، برای شما آسان‌تر خواهد بود. پس در این مسیر از کمک دوستانی که فتح قله کرده‌اند یا در مسیر آن قرار گرفته‌اند استفاده کنید. با وجود اینکه سؤالات هر دوره متفاوت است اما آشنایی با سؤالات آزمون‌های دوره‌های قبل دید بهتری به شما خواهد داد. همچنین برای برنامه‌ریزی بهتر، روی کمک مشاوران تحصیلی حساب باز کنید.

مرحله بعد از قبولی در مرحله دوم المپیاد چیست؟

اگر جزء ۴۰ نفر باشید برای مرحله بعدی و شرکت در دوره تابستانی، مجوز ورود کسب خواهید کرد. در دوره تابستانه که دو ماه طول می‌کشد به شما خلاقیت آموزش داده می‌شود و شما در این مدت برای انجام پروژه‌های عملی و موفقیت در المپیاد جهانی آماده خواهید شد. شرکت در المپیاد جهانی مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. این افتخار را دست کم نگیرید و برای آن تلاش کنید.

آیا المپیاد مرحله دو ریاضی سخت است؟

سخن پایانی

مرحله دوم المپیاد ریاضی با وجود سختی، قله فتح نشده نیست و هر ساله تعداد بسیاری از دانش‌آموزان برای فتح آن قله تلاش می‌کنند. این آزمون با ۶ پرسش، طی دو روز برگزار می‌شود و علاوه بر دانش عمومی ریاضی به اطلاعات تخصصی‌ و منبع بیشتری نیاز دارد. شما هم می‌توانید یکی از آن فاتحان باشید. با مطالعه و یادگیری بالا و همچنین تقویت ذهنتان برای آن تلاش کنید و در این راه از مشاوران کمک بگیرید.

سوالات متداول

  1. آیا المپیاد مرحله دو ریاضی سخت است؟
    در مرحله دوم نسبت به مرحله اول سوالات پیچیده‌تری طراحی می‌شود، منابع بیشتر هستند و باید تسلط بالاتری به مباحث داشته باشید بنابراین از این نظر نسبت به مرحله قبل سخت‌تر خواهد بود و تلاش بیشتری نیاز دارد.
  2. منابع المپیاد مرحله دوم ریاضی چیست؟
    به طور کلی مباحثی که در المپیاد ریاضی از شما سوال می‌شود، هندسه، ترکیبات، نظریه اعداد و جبر از موضوعات المپیاد ریاضی هستند که در این مقاله منابع کمک‌آموزشی مرحله دوم را نام بردیم.
  3. زمان برگزاری مرحله دوم المپیاد ریاضی چه تاریخی است؟
    مرحله دوم المپیاد ریاضی هر سال در فصل بهار و اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط