سیر تا پیاز غول مرحله دوم المپیاد شیمی

مرحله دوم المپیاد شیمی

اگر از علاقه‌مندان شیمی هستید و می‌خواهید از راه‌ میان‌بر به این رشته برسید، اگر قصد شرکت در المپیاد شیمی را دارید، اگر مرحله اول را پشت سر گذاشته‌اید و می‌خواهید بدانید مرحله دوم المپیاد شیمی چیست؟ همراه ما بیایید. در ادامه می‌خواهیم زیر و بم مرحله دوم المپیاد شیمی را موشکافی کنیم تا از این مرحله هم عبور کنید و به غول مرحله آخر نزدیک‌تر شوید.

المپیاد شیمی مرحله دوم

المپیاد دانش‌آموزی در ایران چهار مرحله دارد و باید با چهار غول بجنگید تا به غول مرحله آخر، یعنی المپیاد جهانی برسید و علاوه‌بر جایزه‌های مختلف، از روی غول کنکور بپرید و به دانشگاه برسید و از انواع مزایای دیگر هم بهره‌مند شوید. المپیاد دانش‌آموزی، بزرگ‌ترین مسابقه علمی بین دانش‌آموزان سرتاسر دنیاست. یک رقابت تنگاتنگ و بزرگ که با هدف ارتقای سطح علمی و تبادل علم و دانش بین کشورها برگزار می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به علاقه و استعدادشان، رشته‌ای را انتخاب کنند و وارد این ماراتن شوند. ماراتنی که شما را از مسیر مشخص ‌شده تحصیلی جدا می‌کند و باعث می‌شود علاوه بر عمیق‌تر شدن در رشته موردعلاقه‌تان، از روی سد کنکور هم بپرید و مستقیم از المپیاد به دانشگاه برسید. در مطلب المپیاد شیمی می‌توانید اطلاعات جامعی درباره کلی مراحل المپیاد این رشته کسب کنید.

طبیعتاً برنده شدن در ماراتنی با این سطح بالا و مزایای متعدد و مختلف، ساده نیست و نیاز به سطح علمی خوب، هوش و پشتکار دارد. تنها حدود ۴۰ داوطلب در مرحله دوم قبول می‌شوند، بنابراین اگر شما هم می‌خواهید جز آن دسته از داوطلبانی باشید که از الک رد می‌شوند و به غول مرحله سوم می‌رسند، باید حسابی هوشمندانه گام بردارید. المپیاد شیمی مرحله دوم معمولاً اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این آزمون غالباً شامل ۴۰ سوال تستی و ۷ سوال تشریحی است که نیاز به تعمق در مباحث تحلیلی و سرعت بالای حل مسئله دارند. اما راز موفقیت در مرحله دوم المپیاد شیمی چیست؟

این مقاله‌ها را نیز مطالعه کنید: المپیاد ریاضی، المپیاد زیست‌شناسی، المپیاد شیمی، المپیاد فیزیک، المپیاد کامپیوتر

آزمون مرحله دوم المپیاد شیمی

راز موفقیت در آزمون مرحله دوم المپیاد شیمی

موفقیت، بسته‌ای کادوپیچ شده نیست که یک روز از آسمان توی بغلتان بیفتد. ما همیشه نتیجه تلاش‌های افراد موفق را می‌بینیم و از پشت صحنه و تلاش‌ها بی‌خبریم. المپیاد یک فرصت طلایی است؛ فرصتی که می‌تواند شما زودتر از موعد به رشته و دانشگاه موردعلاقه‌تان برساند. فرصتی طلایی که طبیعتاً به دلیل مزایای فراوان داوطلب‌های زیادی دارد و در هر مرحله داوطلبانش را از الک ریزتری رد می‌کند. اما رسیدن به مرحله آخر المپیاد شیمی رویا نیست. تنها کافی‌ست به علاقه‌تان کمی چاشنی انگیزه، سماجت، پشتکار و هوشمندی اضافه کنید. مطالعه مطلب برنامه ریزی برای المپیاد شیمی را هم به شما توصیه می‌کنیم تا با راه و چاه این مسیر بیشتر آشنا شوید. می‌توانید رتبه‌ برترهای المپیاد مدارس سلام را هم بررسی ببینید.

تعیین اهداف

المپیاد مسیر آسانی نیست؛ پشتکار و سماجت خاصی می‌طلبد که تنها با داشتن یک انگیزه‌ی قوی ممکن می‌شود. در گام اول اهدافتان را یادداشت کنید؛ عمیق‌تر شدن در رشته موردعلاقه‌تان، گذشتن از سد کنکور، تحصیل در دانشگاه و رشته دلخواه بدون کنکور، جوایز متعدد هرکدام می‌توانند یکی از اهداف شما باشند و دستتان را بگیرند و تا انتهای مسیر ببرند. با داشتن یک هدف قوی، می‌توانید این دوران پرچالش و پرفشار را با موفقیت پشت سر بگذارید.

پیش مطالعه

اگرچه بین مرحله اول و دوم دو تا سه ماه (متغیر است) فرصت وجود دارد، ولی شما برای رد شدن از الک و رسیدن به تیم شش نفره جهانی المپیاد شیمی، باید هوشمندانه‌تر گام بردارید. بنابراین مطالعه مرحله دوم المپیاد شیمی را به روزهای آخر موکول نکنید و از قبل خودتان را آماده کنید.

 آشنایی با المپیاد شیمی مرحله دوم

آشنایی با المپیاد شیمی مرحله دوم

ممکن است قبولی در مرحله اول، باعث شود تصور کنید مرحله دوم را هم با همان روش پشت سر می‌گذارید؛ اما بهتر است این تصور را کنار بگذارید! مرحله دوم طبیعتاً پیچیده‌تر است، الک‌ ریزتر می‌شود و تنها ۴۰ نفر به مرحله سوم می‌رسند. در ضمن در مرحله‌‌ دوم سوالات تخصصی‌تر می‌شوند و به خلاقیت بیشتری نیاز دارند، بنابراین موفقیت در مرحله اول را فراموش کنید و با جدیت مطالعه کنید. برای عبور از این مرحله، روی مهارت و سرعت حل مسئله‌های شیمی تمرکز بیشتری داشته باشید.

مرور سوالات سال های گذشته

از بهترین راه‌های تمرین برای المپیاد، مرور سوالات سال‌های گذشته و شبیه‌سازی آزمون است. این کار هم نقص‌ها و ضعف‌هایتان را عیان می‌کند و هم باعث می‌شود با شبیه‌سازی آزمون، استرس کمتری داشته باشید و خونسردتر آزمون بدهید.

اطلاع از تفاوت المپیاد و کنکور

المپیاد کنکور نیست که تنها با معلومات و مهارت تست‌زنی بتوان نتیجه قابل قبولی در آن گرفت. المپیاد آزمون هوش، خلاقیت و قدرت حل مسئله است. مسابقه بزرگی که ذهن شما را به چالش می‌کشد؛ بنابراین تنها به مطالعه بسنده نکنید، مسائل را مفهومی و عمیق حل کنید و به شکل‌های مختلف و از زوایای گوناگون به آن‌ها نگاه کنید. از کنار مسائل ساده عبور نکنید و برای حل آن‌ها از اساتید و کتاب‌های آموزشی کمک بگیرید.

ثبت نام مرحله دوم المپیاد شیمی

ثبت نام المپیاد شیمی مرحله دوم

با ثبت‌نام در مرحله اول، در صورتی‌ که نامتان جز پذیرفته شدگان مرحله اول المپیاد شیمی باشد، می‌توانید در مرحله دوم المپیاد شرکت کنید. برای مشاهده نتایج مرحله اول آزمون oly.medu.ir شوید و با وارد کردن کد ملی و رمز همگام، نتایج را مشاهده کنید.

زمان ثبت المپیاد شیمی مرحله دوم

مرحله دوم المپیاد شیمی نیز مانند سایر رشته‌های المپیاد، معمولا در نیمه دوم اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود و ثبت نام آن در نیمه اول اردیبهشت انجام می‌گیرد.

منابع مرحله دوم المپیاد شیمی

منابع المپیاد شیمی در مرحله اول و دوم، به سه دسته کلی منابع درسی، منابع غیر درسی و منابع حل مسئله تقسیم می‌شوند.

منابع درسی مرحله اول و دوم المپیاد شیمی

منظور از منابع درسی، کتاب‌های درسی دوره دوم متوسطه است؛ اولین و مهم‌ترین منبع این کتاب‌ها هستند بنابراین از یک کلمه‌شان نگذرید و با نگاهی تحلیلی آن را دوباره مرور کنید؛ مباحثی مانند ترمودینامیک، الکتروشیمی، اسیدو باز، با مباحث ساختار اتم، خواص تناوبی، پیوندهای یونی و کووالانسی، استوکیومتری، شیمی آلی، محلول‌ها، سینتیک و تعادل باید مطالعه شوند.

منابع آموزشی غیر درسی مرحله اول و دوم المپیاد شیمی

ردیفنام کتابنویسنده کتابناشر
۱شیمی عمومیچارلز مورتیمرعلوم دانشگاهی
۲شیمی عمومیمارتین استوارت سیلبربرگنوپردازان
۳شیمی عمومیاستیون سی. زومدالدانشگاه شیراز
۴شیمی عمومیبروس ه. ماهانمرکز نشر دانشگاهی
۵الفبای ساختار اتم، ترکیبات یونی و مولکولیمجید اکبریدانش پژوهان جوان
۶روش فرمول‌نویسی در شیمیفروغ طوفاندانش پژوهان جوان
۷ساختار اتم‌ها و مولکول‌هامنصور عابدینیفاطمی
۸ساختار اتم‌ها و پیوندهای شیمیاییمهین جبل‌عاملیفاطمی
۹شیمی آلیمحبوبه صادقیخوشخوان
۱۰شیمی آلی (ناب)بهروز بهنامفاطمی
۱۱شیمی آلی (موضوعی)علی سیدیفاطمی
۱۲شیمی آلیعلی سیدیفاطمی
۱۳فیلم‌های آموزشی شیمی پیش‌دانشگاهیعلی پورجوادیآیریسک
منابع مرحله دوم المپیاد شیمی

منابع تمرین و حل مسئله مرحله اول و دوم المپیاد شیمی

منابع زیر جهت تمرین و حل‌مسئله استفاده می‌شوند؛ می‌توانید از بین منابعی که موضوع و سطح یکسان دارند، تنها یکی را به انتخاب خودتان مطالعه کنید.

ردیفنام کتابنویسنده کتابناشرسطح کتاب
۱پرسش‌های چهارگزینه‌ای شیمی ۲، ۳ و ۴بهمن بازرگانیمبتکرانمقدماتی
۲مسائل برگزیده شیمیمهدی شیردل، محمد نجم‌زادهخوشخوانمقدماتی، متوسط
۳۲۰۰۰ مسئله شیمیبهروز بهنامخوشخوانمقدماتی، متوسط
۴چگونه مسائل شیمی را حل کنیم؟رابرت اس. بویکسفاطمیمقدماتی، متوسط
۵المپیادهای شیمی آمریکاعلیرضا شاکریخوشخوانجمع‌بندی مقدماتی
۶ساعت‌ها با المپیاد شیمی (جلد۱)فرشید عفتی، حیدر مروج پیام افتخار جهرمی، مرتضی خلیناگچ (آیریسک)جمع‌بندی متوسط و پیشرفته
۷المپیادهای شیمی ایران، مرحله اول جلد ۲مرتضی خلینادانش‌پژوهان جوانجمع‌بندی مقدماتی تا پیشرفته
۸المپیادهای شیمی ایران، مرحله اول جلد ۱محمد نجم‌زادهدانش‌پژوهان جوانجمع‌بندی متوسط تا پیشرفته
۹المپیادهای شیمی ایران، مرحله دوممرتضی خلینا، فرشید عفتی، پیام افتخار جهرمیفاطمیجمع‌بندی مقدماتی تا پیشرفته
۱۰کارگاه حل مسئله المپیاد شیمیمحمد اسداللهیدانش‌پژوهان جوانمتوسط و پیشرفته
۱۱کارگاه شیمی آلیسیاوش متقی، محمد زرگرپوردانش‌پژوهان جوانمتوسط و پیشرفته
۱۲مسائل پیشرفته برای المپیاد شیمیامیرحسین ناصری محمدرضا امیرمشیریخوشخوانپیشرفته
۱۳المپیاد شیمی، اصول مبانی و کاربردهامحمد نجم‌زادهدانش‌پژوهان جوانپیشرفته
قبولی مرحله دوم المپیاد شیمی

سخن پایانی

مرحله دوم المپیاد شیمی مرحله جدی شدن این مسابقه است، مرحله‌ای که از حدود ۶۰۰ داوطلب مرحله اول تنها ۴۰ نفر را راهی راند سوم می‌کند. بنابراین عبور از این مرحله شما را وارد جریان اصلی می‌کند، تنها کافی‌ست منابع را تهیه کنید و با دقت بخوانید، از کنار مسائل ساده عبور نکنید و به آن‌ها نگاهی تحلیلی داشته باشید. فاصله بین مرحله اول و مرحله سوم، مطالعه دقیق و انگیزه‌ای جان‌دار و محکم است.  شما می‌توانید در المپیاد‌ها و مسابقات دیگر مانند المپیاد نانو، المپیاد نجوم، المپیاد علوم کامپیوتر، مسابقات ربوکاپ نیز حضور فعال داشته باشید و استعداد خود را محک بزنید.

سوالات متداول

  1. المپیاد شیمی مرحله دوم در چه تاریخی برگزار می‌شود؟
    مرحله دوم المپیاد شیمی نیز مانند سایر رشته‌های المپیاد، معمولا در نیمه دوم اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود.
  2. در مرحله دوم المپیاد شیمی چند نفر انتخاب می‌شوند؟
    ۴۰ نفر از برگزیدگان المپیاد شیمی مرحله دوم به مرحله بعدی یعنی دوره آموزشی تابستانی راه پیدا می‌کنند.
  3. منابع مرحله دوم المپیاد شیمی چه هستند؟
    منابع المپیاد شیمی در مرحله اول و دوم، به سه دسته کلی منابع درسی، منابع غیر درسی و منابع حل مسئله تقسیم می‌شوند که در این مطلب لیست کتاب‌های هر سه دسته را آورده‌ایم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط