ثبت نام کتاب درسی 1401-1402| زمانبندی، قیمت، نحوه ثبت نام

ثبت نام کتاب درسی

با نزدیک‌ شدن سال تحصیلی جدید، یکی از اقدامات مهم بعد از انتخاب مدرسه مناسب، ثبت نام کتاب درسی است. اما چه‌طور باید در سامانه ثبت‌نام کنیم؟ ثبت نام کتابهای درسی هر پایه چه روش‌ها و قوانینی دارد؟ زمان ثبت نام کتابهای درسی به چه صورت است؟ و به چه نحوی باید کتاب‌ها را سفارش دهیم؟ اگر می‌خواهید راه‌های ثبت نام کتاب درسی و قیمت کتب درسی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ را بدانید، فرقی ندارد در کدام پایه تحصیل می‌کنید، در این مقاله از سلام ما جدول زمانی ثبت نام کتاب درسی در تمام مقاطع، راه‌های ثبت‌نام و ورود به سامانه را توضیح داده‌ایم؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ثبت نام کتاب درسی متوسطه دوم

زمان ثبت نام کتاب‌های درسی برای هر مقطع چگونه است؟

گام اول، اطلاع از زمان ثبت‌نام است؛ زمان ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از ۲۸ فروردین سال جاری آغاز می‌شود. تاریخ ثبت نام برای هر مقطع و پایه به تفکیک مشخص و اعلام شده است. برای مثال زمان ثبت نام کتب درسی متوسطه اول با زمان ثبت نام کتب درسی متوسطه دوم متفاوت است، بنابراین شما باید اطلاعات دقیقی از زمان ثبت‌نام داشته باشید تا دچار مشکل نشوید و زمان را از دست ندهید. در جدول زیر، زمان ثبت‌نام، اصلاح اطلاعات و توزیع کتاب‌ها مشخص شده است؛ به تاریخ‌ها دقت کنید تا کتاب‌ها به‌موقع به دستتان برسند و برای یک سال تحصیلی درخشان آماده شوید.

پیشنهاد می‌کنیم زمان ثبت نام مدارس را نیز بررسی کنید.

جدول زمانی سفارش کتب درسی سال ۱۴۰۲

جدول زمانبندی ثبت نام کتاب درسی را در این قسمت برای شما آورده‌ایم.

جدول زمانی ثبت سفارش کتاب درسی

برای ثبت نام کتابهای درسی چه مدارکی لازم است؟

ثبت‌نام کتاب‌های درسی به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و تنها مدارکی که لازم دارید، اطلاعات مدرسه و شناسنامه و کارت ملی هستند. برای ورود به سامانه در قسمت کاربری کد ملی و در قسمت رمز عبور شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز را وارد کنید. اگر از اتباع خارجی هستید، به جای کد ملی، کد اتباع سامانه سناد و به جای رمز عبور ۶ بار رقم ۱ را وارد کنید. البته توجه کنید که باید قبلش در سامانه سناد ثبت نام کرده باشید.

قیمت کتب درسی ۱۴۰۱_۱۴۰۲

قیمت کتب درسی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ تعیین شده است و دریافت هزینه بیشتر، تخلف محسوب می‌شود. قیمت کتابهای درسی سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ به طور میانگین ۲۵ درصد نسبت به قیمت کتاب درسی ۱۴۰۱ افزایش داشته‌اند. هزینه‌ها هر سال دچار تغییرات اندکی می‌شوند و نمی‌توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت، اما اگر می‌خواهید طبق آخرین تصمیم شورای آموزش کشور، هزینه کتاب درسی ۱۴۰۲ برای هر پایه و مقطع را بدانید، جدول‌های زیر به کمکتان می‌آید. در ضمن هزینه را باید در سامانه، به صورت اینترنتی و با کارت شتاب پرداخت کنید.

نحوه ثبت نام کتابهای درسی برای دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی

کتاب‌های درسی، برای توزیع بهتر و سازمان یافته، هر سال توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی توزیع می‌شوند. ثبت‌نام به صورت اینترنتی و در زمانی مشخص صورت می‌گیرد. سامانه‌ای نیز برای ثبت نام در نظر گرفته شده تا دانش‌آموزان تمام پایه‌ها، بتوانند کتاب‌ها را تهیه کنند. هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی (از طریق مدرسه) می‌توانید در سایت ثبت نام کتاب درسی اقدام به نام‌نویسی کنید. برای ثبت نام کتاب درسی نهم ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ در سامانه، مراحل زیر را طی کنید:

  • تمام دانش‌آموزان برای ثبت نام کتاب درسی،‌ باید ابتدا وارد سایت irtextbook شوند.
  • بعد از ورود به سایت، روی گزینه «ورود دانش‌آموزان» کلیک کنید.
  • نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور (شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه) خود را وارد کنید تا وارد پورتال دانش‌آموزی شوید.
  • گزینه فروش و توزیع مواد آموزشی را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود مثل شهر محل تحصیل، استان محل تحصیل، کدپستی و سایر اطلاعات لازم را وارد کنید.
  • گزینه ورود به سامانه فروش را انتخاب کنید.
  • اطلاعات پستی مدرسه را وارد کنید؛ این اطلاعات را می‌توانید از مدرسه دریافت کنید.
  • شماره تماس دانش‌آموز یا والدین وارد شود.
  • پایه تحصیلی و اگر در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنید، رشته تحصیلی خود را وارد کنید.
  • بعد از انتخاب پایه و رشته، اطلاعات به نمایش درمی‌آید تا تایید کنید.
  • مراحل ثبت‌نام را درست و دقیق طی کنید؛ اگر خطایی داشته باشید و ویرایش نکنید، امکان ثبت‌نام مجدد ندارید.
  • هزینه کتاب‌های درسی نمایش داده می‌شود؛ گزینه پرداخت را انتخاب کنید تا وارد درگاه پرداخت شوید و هزینه کتاب‌ها را پرداخت کنید.

شرایط ثبت نام کتاب درس و دریافت آن ها در هر پایه تحصیلی

ثبت نام کتابهای درسی پایه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و از طریق جدول زمانی ثبت نام کتاب درسی می‌توانید تاریخ ثبت نام و دریافت کتاب‌های درسی پایه مورد نظرتان را پیدا کنید.

ثبت نام کتاب درسی اول ابتدایی

کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی شامل کتاب آموزش قرآن، فارسی، ریاضی، علوم تجربی و نگارش فارسی است. از ۵ تیر ماه تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی دوم ابتدایی

کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی شامل کتاب‌های آموزش قرآن، هدیه‌های آسمان، فارسی، ریاضی، علوم تجربی و نگارش فارسی است. ثبت نام کتاب درسی دوم ابتدایی را می‌توانید از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام دهید و از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی سوم ابتدایی

کتاب‌های درسی پایه سوم ابتدایی شامل کتاب‌های آموزش قرآن، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی، فارسی، هدیه‌های آسمان، ریاضی و نگارش فارسی است. از ۲۸ فروردین ماه تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی چهارم ابتدایی

کتاب‌های درسی پایه چهارم ابتدایی شامل کتا‌ب‌های آموزش قرآن، علوم تجربی، فارسی، ریاضی، تعلیمات اجتماعی، هدیه‌های آسمان و نگارش فارسی است. از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی پنجم ابتدایی

کتاب‌های درسی پایه پنجم ابتدایی شامل کتاب آموزش قرآن، علوم تجربی، نگارش فارسی، هدیه‌های آسمان، ریاضی، فارسی و تعلیمات اجتماعی است. از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، برای دریافت کتابهای درسی پنجم ابتدایی اقدام و از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی ششم ابتدایی

کتب درسی سال ششم ابتدای شامل آموزش قرآن، کار و فناوری، تفکر و پژوهش، هدیه‌های آسمان، علوم تجربی، نگارش فارسی، ریاضی و فارسی است. برای ثبت نام کتاب درسی ششم ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی هفتم متوسطه اول

کتاب‌های درسی پایه هفتم ۱۴۰۱-۱۴۰۲، شامل کتاب‌های آموزش قرآن، علوم تجربی، نگارش فارسی، ریاضی، فارسی، پیام‌های آسمان، مطالعات اجتماعی، عربی، کتاب کار زبان انگلیسی، تفکر و سبک زندگی (مخصوص دانش آموزان دختر)، فرهنگ و هنر، انگلیسی، تفکر و سبک زندگی و کار و فناوری است. از ۵ تیر ماه تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، برای دریافت کتاب‌های سال هفتم ثبت‌نام کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب ثبت نام کتاب درسی هفتم را نیز مطالعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی هشتم متوسطه اول

کتابهای درسی سال هشتم شامل کتاب‌های آموزش قرآن، عربی، انگلیسی، کتاب کار انگلیسی، تفکر و سبک زندگی (مخصوص دانش‌آموزان پسر)، علوم تجربی، فارسی، ریاضی، نگارش فارسی، پیام‌های آسمان، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، تفکر و سبک زندگی و کار و فناوری است. برای ثبت نام کتاب درسی هشتم ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید.

ثبت نام کتاب درسی نهم متوسطه اول

کتابهای درسی سال نهم شامل کتاب‌های آموزش قرآن، پیام‌های آسمان، ریاضی، فارسی، مطالعات اجتماعی، عربی، انگلیسی، کتاب کار انگلیسی، کار و فناوری، نگارش فارسی، علوم تجربی، فرهنگ و هنر و آمادگی دفاعی است. برای ثبت نام کتاب درسی نهم ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به شکلی که در بالا توضیح دادیم، برای خرید کتاب درسی نهم ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ اقدام کنید.

ثبت نام کتاب درسی دهم متوسطه دوم

برای ثبت نام کتابهای درسی دهم (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) از ۵ تیر تا ۱۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت ‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور، برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی یازدهم متوسطه دوم

برای ثبت نام کتاب درسی سال یازدهم (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و کتاب های یازدهم انسانی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ از ۲۸ فروردین ماه تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، می‌توانید از طریق سایت ثبت نام کتاب درسی irtextbook.ir یا irtextbook.com وارد سامانه شوید و به‌شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت‌نام کنید. می‌توانید از اول شهریور، برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی دوازدهم متوسطه دوم

ثبت نام کتاب درسی سال دوازدهم (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) از ۲۸ فروردین تا ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، و از طریق سایت ثبت نام کتاب درسی irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام می‌شود. وارد سامانه شوید و به شکلی که در بالا توضیح دادیم، ثبت نام کنید. می‌توانید از اول شهریور، برای تحویل گرفتن کتاب‌ها به مدرسه مراجعه کنید.

ثبت نام کتاب درسی متوسطه اول

چند نکته مهم برای ثبت نام کتاب درسی

  • اگر به هر دلیلی در زمان تعیین شده نتوانستید در سامانه ثبت نام کنید، و یا اگر اطلاعات‌تان را به اشتباه وارد کردید، نگران نباشید، یک فرصت دیگر دارید؛ می‌توانید از ۱۲ تیر تا ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱، وارد سامانه شوید و ثبت‌نام یا اطلاعات خود را ویرایش کنید.
  • در صورتی‌که در روند ثبت‌نام دچار مشکل شدید یا امکان ثبت‌نام در زمان تعیین شده را ندارید، می‌توانید از طریق مدرسه اقدام به ثبت‌نام کنید.
  • در صورت عدم قبولی در پایه سال جاری، نگران ثبت نام کتاب‌ها نباشید، می‌توانید در زمان تعیین شده برای اصلاح سفارش، پایه تحصیلی را تغییر دهید.
  • توجه داشته باشید که تنها در صورتی می‌توانید برای ثبت نام کتاب درسی سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ اقدام کنید، که ابتدا در مدرسه مورد نظرتان ثبت نام کرده باشید.

نکات ثبت نام کتاب درسی مربوط به مدارس

  • هزینه کتاب درسی ۱۴۰۲ را با قیمت‌های پشت جلد کتاب‌های درسی تطبیق دهید، در صورتی که مبلغ بیشتری از شما دریافت شده، می‌توانید از طریق قانونی اقدام کنید.
  • چه به صورت فردی ثبت نام کنید و چه به صورت گروهی، کتاب‌ها به مدارس ارسال می‌شوند و در تاریخ تعیین شده، برای تحویل آن‌ها به مدرسه مراجعه کنید.
  • در صورت ثبت‌نام گروهی نیز مدرسه نباید هزینه‌ای بابت ثبت‌نام بگیرد و تنها باید معادل پشت جلد کتاب‌ها هزینه پرداخت کنید.
  • در بعضی از موارد، سامانه دچار ترافیک شدیدی می‌شود و اجازه ورود به سامانه و یا ثبت نام کتاب درسی سال جدید را نمی‌دهد؛ این مشکل می‌تواند ناشی از ترافیک سایت باشد. نگران نشوید و در زمان‌های مختلف برای ورود به سایت تلاش کنید.
  • گاهی ممکن است بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، با اخطار روبه‌رو شوید، در این صورت باید به مدرسه مراجعه کنید، زیرا مدرسه پس از ثبت‌نام، موظف است شما را در سامانه سناد دانش‌آموزی ثبت‌نام کند.

سخن پایانی

ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، یکی از مراحل آماده شدن برای شروع سال تحصیلی جدید است. خوشبختانه چند سالی است با اینترنتی شدن روند سفارش، کارها ساده‌تر و سریع‌تر شده است. طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌های تحصیلی و رشته‌ها از ۲۸ فروردین ماه آغاز می‌شود و ثبت نام پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم از ۵ تیرماه خواهد بود. ثبت نام کتاب درسی در تمام مقاطع، کار ساده‌ای است، تنها کافی‌ست از زمان‌بندی‌ها، قیمت‌ها، نحوه ثبت‌نام و نحوه اصلاح اطلاع داشته باشید. ما در این مقاله از سلام، زمان‌بندی‌ها و نحوه ثبت‌نام را شرح دادیم. با این حال اگر احساس می‌کنید ثبت‌نام فردی برایتان دشوار است، می‌توانید این کار را به مدرسه بسپارید و تنها با پرداخت هزینه، کتاب‌ها را تحویل بگیرید.

سوالات متداول

  • زمان ثبت نام کتابهای درسی از چه تاریخی آغاز می‌شود؟

از ۲۸ فروردین تا ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ می‌توانید بر اساس جدول زمانبدی برای ثبت نام کتاب درسی پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم، نهم، یازدهم و دوازهم اقدام کنید. تاریخ ثبت نام کتابهای درسی برای پایه‌های اول، هفتم و دهم نیز از ۵ تیر تا ۱۱ شهریور سال ۱۴۰۱ است.

  • سفارش کتاب درسی سال ۱۴۰۱ به چه صورت است؟

به دو شکل فردی و گروهی می‌توانید از طریق سایت ثبت نام کتاب درسی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com اقدام کنید.

  • آیا می‌توان در صورت تغییر رشته یا ثبت نام جهشی دانش‌آموز، برای اصلاح سفارش کتابهای درسی اقدام کرد؟

بله، از تاریخ ۱۲ تیر تا ۳۱ شهریور امکان اصلاح سفارشات کتابهای درسی وجود دارد.

  • کتابهای درسی سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ در چه تاریخی توزیع می‌شوند؟

برای تمامی دوره‌های تحصیلی، توزیع کتابهای درسی از منطقه به مدارس از ۱۰ شهریور تا ۳۱ شهریور و از مدارس به دانش‌آموزان از ۱۴ شهریور تا ۱ مهر ۱۴۰۱ انجام می‌گیرد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط