آزمون سلامت روان همگام چیست؟

آزمون سلامت روان همگام

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش سطح رفتار پرخطر در میان دانش آموزان دختر متوسطه اول حدود 19.6 درصد و سطح رفتار پرخطر میان دانش آموزان پسر متوسطه اول حدود 19.7 درصد است. ازآنجایی‌که دوران نوجوانی، دوران شکل‌گیری شخصیتی است، اداره‌ی آموزش و پرورش باهدف شناخت هیجانات دانش‌آموزان و کمک به دانش‌آموزان در معرض آسیب، اقدام به برگزاری آزمون‌ سلامت روان همگام کرده‌ است. آزمون‌هایی در حوزه‌های مختلف شخصیتی و تربیتی که سؤالاتشان از طریق سایت همگام به آدرس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

آزمون سلامت روان چیست؟ جواب آزمون سلامت روان در دسترس چه کسانی قرار می‌گیرد و چطور تفسیر می‌شود و… سؤالاتی هستند که در این مقاله به سراغ جوابشان رفتیم.

پس اگر یک دانش آموز متوسطه اول هستید و همین روزها باید به سراغ آزمون سلامت روان پایه هفتم یا آزمون سلامت روان پایه هشتم یا نهم بروید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.  

این مقالات را در رابطه با مدارس متوسطه از دست ندهید: بهترین مدارس متوسطه اول تهران و شناخت بهترین مدارس متوسطه اول کرج

آزمون سلامت روان همگام چیست؟

آزمون پایه نهم

سرعت‌ بالای توسعه‌ی علمی و به دنبال آن آموزش سریع، رقابت عجیب برخی مدارس برای دستیابی به موفقیت‌های صرفاً درسی و غفلت از امور پرورشی و… در کنار هم باعث شدند که امور آموزشی در اولویت بالاتری نسبت به تربیت و پرورش در مدارس قرار بگیرند. غفلت برخی از خانواده‌‌ها در شناخت روحیه‌ی حساس نوجوانان هم باعث شد که آموزش و پرورش باهدف شناخت کامل دانش‌آموزان در تمام ابعاد شخصیتی، علمی، رفتاری، روانی و جسمی  از طریق آزمون سلامت روان پایه نهم و سایر پایه‌های متوسطه اول وارد میدان شود.

نکته‌ی مهم این‌که شرکت در آزمون سلامت روان پایه نهم برای تمام دانش‌آموزان سال نهم جهت انتخاب رشته نهم به دهم اجباری است و نتایج این آزمون در کنار سایر آزمون‌های مشاوره‌ای ازجمله توانایی سنجی و رغبت سنجی درنتیجه انتخاب رشته مؤثر است.

این مقالات درمورد انتخاب رشته پایه نهم است، حتما مطالعه کنید: تمام نکات لازم برای انتخاب رشته نهم و شناسایی توانایی و علاقه دانش آموز در انتخاب رشته نهم و معرفی رشته‌های سال نهم

کورونا و تاثیر ان در مدارس

آزمون پایه هفتم و پایه هشتم

آزمون سلامت روان پایه هفتم و پایه هشتم هم بهتر است که توسط دانش‌آموزان این پایه‌ها انجام بشود تا مشاور مدرسه بتواند به‌موقع برای رفع مشکلات احتمالی ورود کند.

آزمون سلامت روان همگام در سایت همگام برگزار می‌شود و دانش‌آموزان باید به سؤالات مختلف با محوریت موضوعاتی مثل عزت‌نفس، نشاط و شادکامی، رفتارهای پرخطر، اوقات فراغت، روان و خودآگاهی، مشکلات و مسائل دانش‌آموزی، چگونگی مقابله با استرس‌های و فشار روانی، نگرش به مدرسه، نحوه برخورداری دانش‌آموز از حمایت خانوادگی، مشکلات شدید ذهن و روان و مشکلات اقتصادی و… پاسخ دهند.

همان‌طور که می‌بینید دایره‌ی سنجش روانی و شخصیتی آزمون سلامت روان همگام بسیار گسترده است. برای این‌که پاسخگویی به این سؤالات چندان خسته‌کننده نشود و از طرف دیگر تفسیر آن‌ها بر اساس موضوعات کلیدی‌تری انجام بشود، سؤالات آزمون سلامت روان همگام در قالب 6 دفترچه در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. موضوعات سؤالات دفترچه‌ها به شرح زیر است:

سرفصل‌های آزمون سلامت روان

  • تربیت اخلاقی و دینی؛
  • تربیت اجتماعی و سیاسی؛
  • تربیت‌بدنی و زیستی؛
  • تربیت زیبایی‌شناختی و هنری؛
  • تربیت علمی و فناوری؛
  • تربیت حرفه‎‌ای و اقتصادی؛

این مقاله را نیز مطالعه کنید: راهنمای جامع سایت همگام

راهنمای آزمون سلامت روان همگام

چگونگی شرکت در آزمون سلامت روان پایه نهم و سایر پایه‌های متوسطه اول

  • برای شرکت در آزمون سلامت همگام باید با استفاده از کد ملی به‌عنوان نام کاربری و رمز عبوری که از مسئول فناوری مدرسه یا مدریت مدرسه دریافت کردید، وارد سایت همگام شوید.
  • بعد از آن باید در کشوهای بازشده، نقش خودتان به‌عنوان دانش‌آموز و اسم مدرسه‌تان را بنویسید.
  • در قسمت بعد از طریق پنل کاربری گزینه‌ی مربوط به آزمون‌های مشاوره‌ای را انتخاب کرده و بعد از آن روی گزینه آزمون سلامت روان همگام کلیک کنید.
  • در صفحه‌ی جدید برای شروع آزمون‌ها روی آیکون کتاب کلیک کنید.
  • یکی از دفترچه‌ها را انتخاب کرده و به سؤالات پاسخ بدهید.
  • بعد از پاسخگویی به سؤالات روی گزینه‌ی «ثبت موقت و بازگشت» کلیک کنید تا بتوانید به صفحه‌ی قبلی بروید پرسش‌های دفترچه‌ی بعدی را پاسخ بدهید.
  • بعد از پاسخگویی به تمام سؤالات روی گزینه‌ی «اتمام آزمون» کلیک کنید و درنهایت تیک کنار صفحه را بزنید، تا آزمون به شکل کامل ثبت بشود.
  • تا وقتی‌که تیک پایان آزمون را فعال نکنید، می‌توانید به آزمون بازگردید و پاسخ‌هایتان را ویرایش کنید.

چند نکته برای نتیجه‌‌گیری بهتر از آزمون

  • به سؤالات با دقت و درنهایت صداقت پاسخ بدهید، پاسخ این آزمون‌ها قرار است به بهتر شدن مسیر رشد شما کمک کند و می‌تواند نقش مؤثری در سلامت روان و ذهنتان داشته باشد.
  • کیبورد کامپیوتر را در زمان پاسخگویی روی زبان انگلیسی تنظیم کنید.
  • اگر احساس خستگی کردید، کلید ثبت موقت را فشار بدهید و ادامه‌ی روند پاسخگویی به سؤالات را به ساعت‌های دیگر موکول کنید.
  • گاهی بعضی از پرسش‌ها ممکن است برایتان مبهم باشند، خوب است که در رابطه با شرح سوال از مشاور یا والدینتان کمک بگیرید، اما پاسخ نهایی را با توجه به روحیات و شناختی که از خودتان دارید، ثبت کنید.
شرایط آزمون سلامت روان همگام

جواب آزمون سلامت روان چه کمکی به ما می‌کند؟

پاسخ‌های آزمون سلامت روان همگام در اختیار مدیر مدرسه و مشاوران مدرسه قرار می‌گیرد. معمولاً مدارس عالی‌رتبه از یک گروه مشاوره‌ای قوی برای تفسیر نتایج آزمون سلامت روان کمک می‌گیرند. این آزمون کمک می‌کند تا دانش‌آموزان با استرس و اضطراب بالا شناسایی شوند و در مراحل بعد بتوانند با کمک مشاوره‌های آموزش و پرورش و گروه روانشناسی مشکلات و نقاط ضعفشان را رفع کنند.

برخی مدارس از نتایج آزمون‌ها برای برنامه‌ریزی فردی بهتر و تلاش برای پررنگ شدن نقاط قوت دانش‌آموزان و کاهش نقاط ضعف و یا از بین بردن عوامل استرس‌زا کمک می‌گیرند. در این میان قطعاً والدین هم به‌عنوان عناصر کلیدی رشد و توسعه‌ی فردی دانش‌آموز دخالت دارند و کادر اجرایی  و پرورشی مدارس در صورت مشاهده‌ی استرس و اضطراب بالا یا هر ناهنجاری رفتاری دیگر ضمن در جریان گذاشتن والدین، سعی می‌کنند با مشاوره‌های خانوادگی مشکلات  دانش‌آموز را رفع کنند.

در آخر اینکه

شناخت ناهنجاری‌ها و آسیب‌های روانی هرچند کوچک، در سنین نوجوانی می‌تواند عامل مهمی در سلامت روان فرد در بزرگ‌سالی باشد. از طرف دیگر مجموعه آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام ازجمله آزمون رغبت‌ سنجی و آزمون سلامت روان دانش آموزان  تأثیر مستقیمی روی نتایج هدایت تحصیلی سال نهم و انتخاب رشته نهم به دهم دارد. بنابراین چگونگی پاسخ‌گویی به این آزمون‌ها درنهایت صداقت می‌تواند تأثیر زیادی بر آینده‌ی نوجوانان و دانش‌آموزان بگذارد.

در این مطلب در رابطه با آزمون روانی-رفتاری همگام و جواب آزمون سلامت روان این سایت صحبت کردیم. تا بتوانید آسوده‌تر به سؤالات پاسخ بدهید و درنهایت کمک جلسات مشاوره (در صورت نیاز) و با کمک والدین و کادر مدرسه بتوانید راحت‌تر از دوران پرمخاطره‌ی نوجوانی عبور کنید.

این مقاله را نیز برای شناخت بهتر نوجوانان از دست ندهید: ارتباط با نوجوانان در دوران بلوغ و افسردگی نوجوانان

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط