با رازهای موفقیت در کنکور ریاضی به میانبر بزنید

موفقیت در کنکور ریاضی

موفقیت در کنکور ریاضی برای هر فردی مسیر خاص خود را دارد؛ آزادراهی عریض و طویل که از یادگیری مفهومی، تست‌‌زدن‌های مکرر، مطالعه ۱ تا ۲ ساله، کلاس‌های کنکور، کتاب‌های تست و تلاش‌ ممتد می‌گذرد. راهی مشخص که هرکس را با توجه به شرایط و توانایی‌اش، به جایگاه مخصوص خودش می‌رساند. با‌این‌حال، میان‌برهای مهمی در مسیر «چگونه رتبه برتر کنکور شویم» وجود دارد که می‌توانند شما را از بقیه جلوتر بیندازند و به مقصد نهایی برسانند. در ادامه کارهایی که برای موفقیت در کنکور ریاضی باید انجام داد را بررسی کرده‌ایم.

برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور ریاضی

راه موفقیت در کنکور، دور و دراز است و مسیر پردست‌انداز! اولین راز برای دستِ ‌پر برگشتن از این مسیر، برنامه‌ریزی است. شما باید با انواع برنامه ریزی برای کنکور آشنا باشید و براساس استانداردهای آموزشی، جدول خانه‌های برنامه‌ریزی کنکوری‌تان را پر کنید. در دوران درس‌خواندن برای کنکور، هر ساعت برای شما حکم طلا را دارد.

در پاسخگویی به فرمول موفقیت در کنکور، همیشه دوگانگی تلاش مهمتر است یا استعداد، ذهن دانش‌آموزان را درگیر خود می‌کند. بگذارید خیال‌تان را راحت کنم: براساس تحقیقات، تلاش 2برابر استعداد بر شانس موفقیت شما در زمینه‌های مختلف و ازجمله کنکور موثر است. پس اهمیت تلاش، پشتکار و برنامه‌ ریزی کنکوری برای رتبه برتر را دست‌کم نگیرید.

موفقیت در کنکور ریاضی

اهمیت توجه به رازها و راهکارهای موفقیت در کنکور ریاضی

آماده‌سازی‌های اولیه خودشان زمان‌برند، اما درنهایت به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند. فرض کنید برای رفتن از نقطه الف به ب، دو مسیر وجود دارد: مسیر اول 80کلیومتر و پردست‌انداز و مسیر دوم 120کیلومتر و کاملا استاندارد. گذر از کدام‌یک به‌لحاظ زمانی منطقی‌تر است؟ با حساب‌وکتابی سرانگشتی، احتمالا همه مسیر دوم را انتخاب می‌کنیم. برای موفقیت در کنکور ریاضی هم 2حالت دارید:

  1. تمام وقت‌تان را صرف مطالعه و مطالعه کنید.
  2. بخشی از وقت‌تان را برای برنامه‌ریزی و یادگیری مهارت‌هایی مانند افزایش سرعت مطالعه برای کنکور اختصاص دهید و سپس حرکت‌تان را بیاغازید.

با انتخاب گزینه اول، مدام باید ترمز بگیرید و برای گذر از دست‌اندازها چاره بیاندیشید. اما گزینه دوم (آماده‌سازی مقدمات و نوشتن برنامه ریزی کنکور ریاضی)، کاملا امن است و شما را با سرعتی مطمئن به‌سمت موفقیت در کنکور ریاضی می‌برد.

کار‌هایی که برای موفقیت در کنکور ریاضی باید انجام داد

رازهای موفقیت در کنکور ریاضی همان نکاتی هستند که شما را برای چالش‌های رسیدن به هدف آماده می‌کنند. بحث یک‌روز و دو روز نیست؛ شما زمان زیادی در مسیر هستید. برای حفظ انگیزه و پایداری در طول مسیر، توجه به برخی نکات ضروری است:

هدف‌گذاری ساختارمند

در مصاحبه‌‌ی رتبه‌‌برترهای کنکور همواره جمله‌ای با این مضمون خودنمایی می‌کند: «تحصیل در فلان دانشگاه یا فلان رشته از آرزوهایم بود و همیشه هنگام درس‌خواندن برای کنکور، فکر به آن برایم انگیزه‌بخش بود.»

علاوه بر تاثیر هدف‌گذاری بر خودانگیختگی، شما باید به‌سمت مقصد برانید! شروع بدون هدف، مثل جاده بدون مقصد است. شاید با خودتان بگویید که من به رتبه زیر 100 فکر می‌کنم و همین‌قدر فعلا برایم کافی است. بله، همین‌قدر هم کفایت می‌کند، ولی به‌ شرط اینکه:

  • در برنامه ریزی درسی خود و رعایت نکاتی مانند میانگین ساعت مطالعه، مثل رتبه‌های زیر 100 و حتی بهتر از آن‌ها عمل کنید. 
کارهای که برای موفقیت در کنکور ریاضی باید انجام داد

اولویت بندی درس های رشته ریاضی

پایبندی به استانداردهای زمان شروع مطالعه برای کنکور شما را از اولویت‌بندی دروس بی‌نیاز نمی‌کند. شما حتما باید درس‌های‌تان را اهمیت‌بندی کنید و به درس‌های مهم‌تر، زمان بیشتری در طول روز و هفته اختصاص دهید. برای اولویت‌بندی درس‌های کنکور ریاضی به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. ابتدا زمان‌ مطالعه هفتگی‌تان را حساب کنید. اگر به‌صورت میانگین روزی 8ساعت مطالعه کنید، 64ساعت در هفته زمان دارید.
  2. ضرایب درس‌های کنکوری یعنی ریاضی، فیزیک و شیمی را جمع بزنید. مجموع ضرایب این درس‌ها در کنکور 1403، 28 است.
  3. کل ساعت‌های مطالعه را بر مجموع ضرایب تقسیم کنید. 64 تقسیم بر 28 می‌شود 2/28.
  4. حاصل تقسیم را در ضریب هر درس ضرب کنید. به‌عنوان‌مثال ضریب فیزیک 9 است. 2/28 ضربدر 9 می‌شود 20/52.

بنابراین، شما از 64ساعت زمان درس‌خواندن هفتگی‌تان باید 20‌ساعت‌ونیمش را به فیزیک اختصاص دهید. اگر در درس‌ یا مبحث خاصی ضعیف‌تر هستید، ضریبش را بالاتر ببرید تا ضعف‌تان جبران شود.

بودجه بندی درس های رشته ریاضی فیزیک

از همه مباحث و سرفصل‌های کتاب‌های درسی به‌یک‌اندازه در کنکور سوال طرح نمی‌شود. شما باید مباحث پرسوال را پیدا کنید و برای مطالعه‌شان وقت بیشتری بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله مشاوره کنکور ریاضی بیندازید و بودجه‌بندی تخمینی درس‌های رشته ریاضی فیزیک در کنکور 1403 را مطالعه کنید.

پایبندی به ساعت مطالعه برنامه‌ریزی‌شده

مطالعه متمرکز و افزایش کیفیت مطالعه با تمرین و استمرار حاصل می‌شود. کافی است فقط یک‌بار در حین مطالعه دست به‌ گوشی ببرید یا به‌ دیگر حواسپرتی‌ها بها بدهید تا راه سهل‌انگاری باز شود. اما اگر مداومت به‌ خرج دهید و به حواسپرتی‌ها وقعی ننهید،

نکته: بهترین زمان برای درس خواندن برای خودتان را براساس ساعت زیستی بدن‌تان پیدا کنید و درس‌های سخت‌تر را در آن بازه زمانی مطالعه کنید.

راز موفقیت در کنکور ریاضی

آشنایی با روش مطالعه درس‌های رشته ریاضی

هر درسی روش مطالعه خاص خود را می‌طلبد. مشاوران کنکوری، معلمان تخصصی کنکور و رتبه‌برترهای سال‌های قبل، بهترین افراد برای آگاهی از روش مطالعه اصولی درس‌های کنکوری هستند. از این افراد کمک بگیرید و در کنار آن، مقالاتی مانند روش مطالعه درس های رشته ریاضی را مطالعه کنید.

حفظ آرامش و نظم ذهنی

علاوه‌بر استرس‌های محیطی و روزمره، هرچه به روز موعود (کنکور) نزدیک‌تر شوید، استرس امتحان‌تان بالاتر می‌رود. استرس بخشی از حافظه شما را پر می‌کند و بازدهی مطالعه‌تان را کاهش می‌دهد. پس:

استفاده از منابع کمک آموزشی موثق

اگرچه نباید دوروبرتان را با کتاب‌های کمک‌آموزشی شلوغ کنید، اما پیچیدگی‌های سوالات کنکوری نیازمند استفاده از بهترین کتاب‌های کنکور ریاضی است. برای تسلط بر ریزه‌کاری‌های مطالب، استفاده از منابع کمک‌آموزشی اجتناب‌ناپذیر است. پس حتما درباره منابع کمک‌آموزشی کنکور ریاضی تحقیق کنید و بهترین‌ها را کناردست‌تان داشته باشید.

شرکت در آزمون های آزمایشی معتبر

بهترین گزینه برای سنجش وضعیت درسی و ارزیابی عملکرد‌تان در مقایسه با دیگر داوطلبان، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. خوب یا بد، کنکور فردی نیست و رتبه شما به نمره ترازتان وابسته است. دقت کنید که شرکت در آزمون‌های آزمایشی اصول خاصی دارد:

  • به‌خاطر عملکرد ضعیف در برخی آزمون‌ها احساس جاماندن نکنید. یادتان نرود که این آزمون‌ها برای افزایش آمادگی شما هستند.
  • آزمون‌های آزمایشی را به‌عنوان تمرین در نظر بگیرید و برای شناسایی نقاط ضعف‌وقوت‌تان از آن‌ها استفاده کنید.
  • در آزمون‌های ازمایشیِ با جامعه آماری بالا، سوالات استاندارد و پاسخنامه تشریحی شرکت کنید.
  • از این آزمون‌ها برای تسلط بر مهارت‌هایی مانند افزایش سرعت تست زدن کمک بگیرید.
  • جدول برنامه‌ریزی کنکوری خود را طبق برنامه آزمون‌های آزمایشی بچینید.
عواملی که به موفقیت در کنکور ریاضی کمک می‌کنند

گنجاندن مرور و خلاصه‌نویسی در برنامه کنکوری

خواندن نیمی از مطالب کنکوری باجزئیات کامل بهتر از مطالعه سرسری تمام کتاب‌ها است. شما سر جلسه کنکور وقت فکر‌کردن ندارید. مطالب باید چنان در ذهن‌تان تثبیت‌ شده باشند که با دیدن تست به جواب برسید. مرور و خلاصه برداری برای کنکور بهترین روش برای تحکیم مطالب در حافظه بلندمدت است. پس تکنیک‌های مرور و یادداشت‌برداری را بخوانید و از آن‌ها کمک بگیرید.

  1. اگر ‌به‌دنبال راهی برای افزایش سرعت خلاصه‌نویسی هستید، از اپلیکیشن های کنکوری برای یادداشت‌برداری استفاده کنید.

زدن تست های مهارتی برای افزایش سرعت تست زنی

در کنار تست‌‌های آموزشی برای تست‌‌های مهارتی و تسلط‌یافتن بر تکنیک های تست زنی در کنکور هم زمان بگذارید. تست‌زنی همچنین به افزایش تمرکز در تست زدن و رفع چالش‌هایی مانند شک بین دو گزینه در آزمون کمک می‌کند. فقط به این دو نکته دقت کنید:

  1. از کتاب‌های تستی معتبر استفاده کنید و خودتان را بین انبوه منابع سردرگم نکنید.
  2. حتما روی تست‌هایی که غلط جواب داده‌اید مرور داشته باشید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

استفاده موثر از زمان با تندخوانی برای کنکور

به‌کارگیری تکنیک‌‌های تندخوانی برای کنکور یکی‌دیگر از راز‌ورمز‌های موفقیت در کنکور ریاضی است. با راهکارهای افزایش سرعت مطالعه برای کنکور، وقت بیشتری برای مرور، یادداشت‌برداری و از همه مهم‌تر، دوران جمع‌بندی برای‌تان باقی می‌ماند.

برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان در کنکور

«سوالات امسال خیلی فرق داشت!»

هرساله بعد از خروج دانش‌آموزان از جلسه آزمون، جمله بالا را از آن‌ها می‌شنویم. حتما فرق دارد و حتما شما هم با شوک سوالات کنکور مواجه می‌شوید! اما هر اتفاقی هم که بیفتد، شما باید از قبل برای مدیریت زمان در کنکور برنامه بچینید و به آن پایبند بمانید. لطفا با دیدن سوالات خودتان را نبازید و تا پایان آزمون تمام تلاش‌تان را پاسخگویی به سوالات بکنید.

ارتباط ساعت مطالعه با موفقیت در کنکور ریاضی

مشاوره گرفتن از کاربلدان کنکور

یک مشاور تحصیلی خوب نه یک‌‌پله که صدپله شما را جلو می‌اندازد. آن‌ها سال‌ها در این فضا تجربه اندوخته‌اند و با رازهای موفقیت در کنکور ریاضی از نزدیک آشنا هستند.

انعطاف پذیری در مواجهه با تغییرات کنکوری

تغییرات کنکوری 1402 و بعد از آن تغییرات کنکور 1403 و 1404 به‌حدی زیاد و تاثیرگذار است که سازگاری با آن‌ها کمی انعطاف می‌خواهد. هرچه بیشتر این تغییرات را بشناسید و نحوه برنامه‌ریزی خود را با آن‌ها هماهنگ کنید، مسلما موفقیت در کنکور ریاضی دست‌یافتنی‌تر خواهد شد. مراقب زمان‌بندی کنکور هم باشید و برنامه‌ زمانی‌تان را براساس آن بچینید.

تصمیم گیری درباره شرکت در کلاس‌های کنکوری

شرکت در کلاس‌های کنکوری را همه مشاوران و رتبه‌برترها توصیه نمی‌کنند، اما برای بعضی‌ها مناسب است. به‌هرحال باید به این گزینه هم فکر کنید. شاید برای برخی درس‌ها مانند هندسه و حسابان یا تسلط بر برخی مهارت‌ها مانند تکنیک‌های تست‌زنی به کارتان بیاید.

تغذیه کنکوری

ذهن برای افزایش قدرت تحلیل مطالب، یادگیری، به خاطر سپردن و یادآوری نیازمند تغذیه مناسب است. منظورمان از تغذیه خوردن انرژی‌زا و کافئین برای بیدارماندن نیست. یک راز موفقیت در کنکور ریاضی پیروی از دستورالعمل‌های تغذیه کنکوری است که کمک می‌کند چه در دوره مطالعه، چه در زمان تست‌زدن و سر جلسه کنکور، تمرکز بالاتری داشته باشید:

  • وعده‌های غذایی با حجم کم اما در تعداد دفعات بیشتر داشته باشید.
  • غذاهای پر حجم، سنگین و چرب نخورید.
  • مصرف مواد فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را محدود کنید.
  • مصرف کافئین و شکلات را محدود کنید چون باعث به‌هم‌خوردن ریتم خواب و افزایش اضطراب می‌شوند.
  • در هر وعده از هر ۴دسته سبزیجات، پروتئین و نشاسته استفاده کنید.

با چند ساعت درس خواندن می‌توان در کنکور ریاضی موفق شد؟

کاملا بستگی به هدف‌گذاری شما دارد. اگر به رتبه‌برترشدن فکر می‌کنید، پس باید مثل رتبه‌برترها درس بخوانید: طبق مصاحبه‌های رتبه‌برترهای کنکور ریاضی، اکثر آن‌ها با میانگین روزی 6 تا 8ساعت کارشان را شروع می‌کردند و در ماه‌های آخر، ساعت مطالعه خود را به 11-12ساعت می‌رساندند.

راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور ریاضی چیست؟

راز موفقیت رتبه‌های برتر کنکور ریاضی

شما درحال‌حاضر دقیقا جایی ایستاده‌اید که رتبه‌برترهای کنکوری سال‌های قبل بوده‌اند. هیچ‌کس به‌اندازه آن‌ها شما را درک نمی‌کند و توصیه‌هایش به‌ کارتان نمی‌آید. پس مصاحبه نفرات برتر کنکوری را در سایت‌های معتبر بخوانید و از آن‌ها در موارد زیر الهام بگیرید:

  • زمان روزانه مطالعه
  • نحوه مطالعه درس‌ها
  • منابع کمک‌آموزشی موردمطالعه‌
  • میزان استفاده از کلاس‌های کنکوری
  • میزان و شیوه حل تست رتبه‌برترهای کنکوری
  • آزمون‌هایی که این افراد در آن‌ها شرکت کرده‌اند
  • نوع برنامه‌ریزی هفتگی، ماهانه و دوران جمع‌بندی آن‌ها

سخن پایانی

راز موفقیت در کنکور ریاضی چیزی غیر از مقدمه‌چینی و برنامه‌ریزی درست‌ودرمان نیست. وقتی هدف دور و دراز است و مسیر رسیدن پرچالش، بهترین روشِ میانبرزدن، آینده‌نگری و پایه‌ریزی نقشه‌ی راه است. نکاتی مانند هدف‌گذاری، بودجه‌بندی درس‌ها و استفاده از منابع کمک‌آموزشی جزو ضروریات برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور ریاضی هستند. این عوامل روی هم نیمی از مسیر هستند و نیمِ دیگر آن، پایبندی، مداومت و استمرار شما در اجرای جزءبه‌جزء طرح اجرایی است.

سوالات متداول

  1. راز موفقیت در کنکور ریاضی چیست؟
    برنامه‌ریزی درست‌واصولی و پایبندی به آن بیشترین تاثیر را در موفقیت شما ایفا می‌کند. رتبه‌برترهای کنکور را هیچ بادی نمی‌لرزاند و از استمرار در اجرای برنامه‌ باز نمی‌دارد.  
  2. برای موفقیت در کنکور ریاضی فیزیک به چه نکاتی باید توجه کرد؟
    هدف‌گذاری، اولویت‌بندی و بودجه‌بندی درس‌ها، منابع کمک‌آموزشی، شرکت در آزمون‌های آزمایشی، مرور و خلاصه‌برداری، مهارت در تست‌زنی، مدیریت زمان کنکور و مشاوره‌گرفتن از کاربلدها از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور ریاضی هستند.
  3. ارتباط ساعت مطالعه با موفقیت در کنکور ریاضی چیست؟
    میانگینِ بالای 10ساعت مطالعه روزانه‌ی رتبه‌برترها نشان‌دهنده میزان اهمیت ساعت مطالعه است. البته برای پرکردن ساعت‌های مطالعه نباید از خواب، استراحت و تفریح زد، بلکه باید با برنامه‌‌ریزی جامع، بین تفریح و مطالعه تعادل برقرار کرد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط