روش های تندخوانی برای کنکور از ما و مزایایش برای شما

از روش های تندخوانی کنکور برای مدیریت زمان استفاده کنید

فهرست مطالب

مشاوره کنکور ریاضی

بعضی چیزها عجیب‌وغریب تاثیر دارند! انگار به‌جای یک پله، آدم را چند‌صدپله به جلو پرتاب می‌کنند! شبیه نوش‌دارویی شفابخش که مرده را زنده می‌کند یا فوت‌وفنی که گره از کاری نشدنی می‌گشاید. بدون اغراق، تندخوانی برای کنکور هم بر اساس گفته‌ها‌وشنیده‌ها چنین تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. این روش باعث افزایش سرعت مطالعه در کنکور و امتحانات می‌شود و هر ‌روزتان را چند روز می‌‌کند. پس بیایید بیشتر با این اکسیر موفقیت تحصیلی آشنا شویم.  

تندخوانی برای کنکور چیست؟

همه‌ی ما هنگام خواندن یک مطلب به‌طور معمول 150-250 کلمه در دقیقه می‌خوانیم. دراین‌صورت در یک ساعت می‌توانیم حدود 40 صفحه‌ی 300 تا 350 کلمه‌ای را بخوانیم. با تندخوانی می‌توان همزمان با حفظ و افزایش کیفیت مطالعه، این مقدار را بهبود بخشید و از این طریق به هدف‌های مهم‌تری مثل صرفه‌جویی در وقت رسید.

درواقع تندخوانی یک مهارت است. مهارتی که با یادگیری‌اش می‌توانیم بازدهی مطالعه‌مان را تا حدزیادی بالاتر ببریم و به برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر فکر کنیم.

تاثیر تندخوانی برای کنکور تا چه اندازه است؟

کنکور یک رقابت تمام عیار است. کسی که می‌خواهد در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشد، باید حسابی تلاش کند و به فکر سنگین‌تر کردن کوله‌ی دانش و مهارت‌هایش باشد. ولی دقیقا چه مهارت‌هایی می‌توانند در این مسیر دست‌تان را بگیرند و شما را در برنامه ریزی برای کنکور قدم‌به‌قدم جلو ببرند؟ یکی از مهارت‌هایی که هنگام درس‌خواندن برای کنکور به دادتان می‌رسد، تندخوانی است. اگر شما هم مثل خیلی‌ها فکر می‌کنید تندخوانی یعنی خواندن سرسری مطالب درسی، پس احتمالا از این واقعیت بی‌اطلاعید که:

برخلاف تصور عموم، کندخوانی به‌معنای یادگیری عمیق‌تر و ماندگارتر نیست. یادگیری عمیق از طریق برقراری ارتباط بین مفاهیم اتفاق می‌افتد و کندخوانی لزوما چنین دستاوردی برای‌مان به ارمغان نمی‌آورد و به حفظ سریع درس منجر نمی‌شود. از سوی دیگر، با تندخوانی اصولی سریع‌تر بین خطوط جابه‌جا می‌شویم و‌ ارتباط جملات قبلی با بعدی را به‌احتمال بیشتری به‌ خاطر می‌سپاریم.

با تندخوانی برای کنکور آماده شوید

افراد تندخوان چطور مطالعه می‌کنند؟

وقتی به‌طور معمول مطالعه می‌کنیم، کلمه‌به‌کلمه پیش می‌رویم؛ یعنی یک کلمه را می‌خوانیم و سپس سراغ کلمه‌ی بعدی می‌رویم. در تندخوانی شبه‌جمله‌ها ملاک قرار می‌گیرند و فرد تندخوان، شبیه خلاصه‌ برداری برای کنکور، با تمرکز بر درک معنای شبه‌جمله‌ها مطالعه می‌کند. مغز انسان هم از چنین روشی استقبال می‌کند و شبه‌جمله‌ها را به هم وصل می‌کند و معنی و مفهوم متن را می‌فهمد.

شما هنگام کندخوانی در هر خط حدودا 7 بار مکث دارید ولی با تندخوانی این مکث‌ها به 3بار در یک خط می‌رسند و با هر بار مکث می‌توانید به‌طور متوسط 5کلمه را زیر نظر قرار ‌دهید.

شرط و شروط تمرین تندخوانی برای کنکور

همان‌طور که گفتیم تندخوانی مهارتی است که با تمرین و تکرار می‌توانید به آن مسلط شوید. اما در این تمرین‌وتکرار باید تمام تلاش‌تان را برای رعایت 2 اصل بسیار مهم به کار بگیرید:

1. کاهش لب‌زنی در هنگام خواندن متن (sub-vocalization)

ما ابتدا گفت‌وشنود و سپس خوانش‌ونویسش را یاد می‌گیریم؛ یعنی اول یاد می‌گیریم چگونه حرف بزنیم و سپس در دوران مدرسه روی مهارت‌های نوشتاری‌مان کار می‌کنیم. به‌‌همین‌دلیل، خواندن‌ونوشتن به‌صورت غیرمستقیم تحت‌تاثیر گفتن‌وشنیدن قرار دارند. شاید حواس‌‌مان نباشد، ولی ما دقیقا شبیه گفت‌وشنود با دیگران، در حین خواندن‌ونوشتن هم کلمات را لب می‌زنیم. مشکل اینجاست که زمزمه‌کردن کلمات، سرعت مطالعه را کاهش می‌دهد و به‌همین‌دلیل، تمام روش‌های تندخوانی به‌دنبال کاهش یا توقف کامل آن هستند.

2. افزیش مهارت در «از نظر گذراندن متن» (skim)

هرچه با سرعت بیشتری مطالب کنکوری را از نظر بگذرانیم، یعنی تندتر آن‌ها را مرور یا اصطلاحا اسکیم کرده‌ایم. همه روش‌های تندخوانی کنکور به دنبال راهی برای مرور بیشترین مطالب در کمترین زمان ممکن هستند.

مزایای تندخوانی برای کنکور

قبل از رفتن به‌سراغ روش‌های تندخوانی برای کنکور، نگاهی به مزایای آن بیندازید تا باانگیزه‌ای مضاعف این تکنیک‌ها را مطالعه کنید و پیاده سازید. این روش:

اگر مزیت های تندخوانی برای کنکور را می‌دانستید...

جلوی حواس‌پرتی‌تان را می‌گیرد و تمرکزتان را بالا می‌برد

خیلی‌ها فکر می‌کنند تندخوانی یعنی مطالعه‌ا‌ی سرسری و الکی؛ ولی تندخوانی به افزایش تمرکز در مطالعه و امتحان منجر می‌شود. شما وقتی کند و آرام درس می‌خوانید هر لحظه امکان دارد حواس‌تان با کوچک‌ترین چیزی پرت شود و تمرکزتان از دست برود. ولی هنگام تندخوانی مجبور هستید روی مطالبی که باسرعت می‌خوانید تمرکز کنید و درواقع اصلا فرصتی برای حواس‌پرتی ندارید.

در مدیریت زمان کمک‌تان می‌کند

هرچقدر که سرعت مطالعه‌تان بالاتر رود، مطالب بیشتری را در مدت‌زمان کمتری می‌خوانید. همین مسئله کمک‌تان می‌کند تا در وقت‌تان صرفه‌جویی و وقت اضافه را برای مطالعه‌ی بیشتر و چیدن یک برنامه ریزی درسی خوب صرف کنید. تندخوانی می‌تواند گاهی 5 تا 6 برابر سرعت مطالعه‌تان را افزایش دهد و شما به‌همین میزان می‌توانید در زمان مطالعه‌تان صرفه‌جویی کنید.

جلوی خستگی و خواب آلودگی‌تان را می‌گیرد

خواندن کند و کلمه‌به‌کلمه هم چشم و هم مغز را خسته می‌کند. هرچه کندتر درس بخوانید زودتر خسته و بی‌حوصله می‌شوید و انرژی‌تان برای ادامه‌ی مسیر کمتر می‌شود. همچنین وقتی آرام‌آرام درس می‌خوانید، به‌احتمال زیاد گاهی خمیازه می‌کشید، لم می‌دهید، دراز می‌کشید یا حتی دچار خواب آلودگی هنگام مطالعه می‌شوید. تمام این‌ها می‌تواند خستگی و بی‌حوصلگی‌تان را افزایش دهد و درنهایت کاری کند که ترغیب شوید دست از خواندن بکشید.

انگیزه و علاقه‌ شما را بیشتر می کند

همان‌طور که گفتیم، مطالعه‌ی کند باعث حواس‌پرتی و خستگی می‌شود. این خستگی به‌مرور زمان شوق و علاقه‌تان را به ادامه‌ی مطالعه کم می‌کند. در نقطه مقابل، تندخوانی جلوی خستگی را می‌گیرد و به‌دلیل بهبود تمرکز، انگیزه‌ شما برای درس‌خواندن را افزایش می‌دهد.

حافظه شما را تقویت می‌کند

مغز هرچقدر خاک بخورد و کمتر کار کند، به‌مرور تنبل‌تر می‌شود یا در بهترین حالت ثابت و راکد می‌ماند؛ درست مثل ماهیچه‌های بدن که بدون تحرک و ورزش به‌مرور زمان تحلیل می‌روند و ضعیف می‌شوند. اگر می‌خواهید مغزتان ورزیده و قوی شود، باید تمرینش دهید و یکی از این تمرین‌های مغزی برای تقویت حافظه، همین مهارت تندخوانی است. تندخوانی کمک می‌کند حافظه‌تان حسابی تقویت شود و مطالب را درست و حسابی حفظ کند.

تندخوان‌های کنکوری اینگونه عمل می‌کنند

معایب تندخوانی برای کنکور

این روش اگر به‌درستی تمرین و اجرا شود، عیب‌وایراد خاصی ندارد. فقط دقت داشته باشید که برای همه دروس نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید: تکنیک‌های تندخوانی برای افزایش سرعت در عین حفظ کیفیت مطالعه دروس حفظی به کارتان می‌آیند. برای دروس غیرحفظیاتی باید تمرکزتان را بیشتر روی روش‌های دیگری مانند تست‌زنی بگذارید.

اشتباهات دانش آموزان هنگام تندخوانی برای کنکور

تندخوانی موانعی دارد. موانعی که سر راهش را می‌گیرند و نمی‌گذارند کارش را خوب و مفید انجام دهید. اما موانع تندخوانی چه چیزهایی هستند؟

درس خواندن با صدای بلند

وقتی باصدای بلند مطالعه می‌کنید:

  • جسم‌تان را خسته می‌کنید.
  • مغزتان را خسته می‌کنید.
  • سطح انرژی‌تان را کاهش می‌دهید.

درواقع خواندن باصدای بلند هیچ تاثیر مثبتی روی یادگیری‌ شما ندارد، بلکه شما را عقب می‌اندازد و کارایی‌تان را کم می‌کند. پس اگر می‌خواهید تندخوانی کنید باید این عادت را کنار بگذارید.

زیرلب‌خوانی

چه بلند‌بلند درس بخوانید و چه زیرلب زمزمه کنید؛ درهرحال سرعت مطالعه‌تان به‌طور قابل‌توجهی کم می‌شود و زود خسته می‌شوید. پس روی خواندن چشمی تمرکز کنید.

خط‌کشی زیر همه مطالب کتاب

خیلی‌ها عادت دارند هنگام مطالعه زیر مطالب کتاب خط می‌کشند. این کار اگر درحد معمول باشد مشکلی ندارد ولی خب بعضی‌ها، مانند افراد دچار کمال گرایی در درس خواندن، راضی به این مقدار نیستند و تمام صفحه‌های کتاب‌های درسی‌شان را پر از خط می‌کنند. بهتر است بدانید این کار حواس‌تان را پرت می‌کند و مانع تندخوانی و تمرکز می‌شود.

خط بردن یا انگشت‌گذاری اشتباه

خط بردن باید به‌طور درست استفاده شود تا موثر باشد. اگر زیر تک‌تک کلمه‌ها انگشت بگذارید یا با مداد کلمه‌به‌کلمه نوشته‌ها را دنبال کنید، جلوی سرعت خواندن‌تان گرفته می‌شود. سعی کنید سرعت خط بردن‌تان را زیاد کنید؛ در غیراین‌صورت کلا متوقفش کنید. در بخش روش‌های تندخوانی برای کنکور با جزئیات بیشتری دراین‌باره صحبت می‌کنیم.

عادت به واپس‌نگری

آیا تمرکز ندارید و هرلحظه باید برای مرور جملات قبلی به عقب بگردید؟ با وسواس مطالعه چند بار خط‌ها و پاراگراف‌های خوانده شده را دوباره می‌خوانید؟ شما با این کار نه‌تنها کمکی به بهتر شدن وضعیت حافظه و یادگیری‌تان نمی‌کنید، بلکه سرعت مطالعه و تمرکزتان را به‌شدت پایین می‌آورید و خودتان را خیلی زود خسته می‌کنید.

پس با اعتماد به‌نفس تندخوانی کنید و این عادت بد را کنار بگذارید. مطمئن باشید چیزی را از دست نمی‌دهید و حتی در عوض، وضعیت درس خواندن‌تان خیلی بهتر از قبل هم خواهد شد.

این عادت های غلط مانع تندخوانی برای کنکور می‌شوند

حرکت بیش از حد سر و گردن‌ و خستگی ماهیچه‌ها

میدان دید چشم زیاد است. تاحدی‌که بدون نیاز به حرکت سر و گردن و فقط با حرکت چشم می‌توانید درس بخوانید. حرکت‌دادن سر مانع از تندخوانی می‌شود و خسته و بی‌حوصله‌تان می‌کند.

آیا مهارت تندخوانی به قبولی در کنکور کمک می‌کند؟

بله؛ بعضی مهارت‌ها مثل همین تندخوانی کمک می‌کنند تا تلاش‌تان نتیجه‌ی بهتری داشته باشد و یک‌قدم از رقیبان‌تان جلوتر باشید. همان‌طور که گفتیم تندخوانی کمک می‌کند:

  • تمرکزتان بالا برود.
  • در وقت‌تان صرفه‌جویی شود.
  • حافظه‌تان قوی‌تر عمل کند.

تمام این عوامل به‌اضافه‌ی مزیت‌های دیگر تندخوانی به شما کمک می‌کند تا یک‌قدم به جواب سوال چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟، نزدیک‌تر شوید. البته بهتر است بدانید روش‌های تندخوانی دروس حفظی خیلی بهتر جواب می‌دهد و برای دروس مفهومی آن‌چنان که باید و شاید کاربرد ندارد.

مثلا اگر برای اینکه چگونه رتبه 1 کنکور تجربی شویم؟ نقشه می‌چینید، تندخوانی زیست‌شناسی می‌تواند برای موفقیت در کنکور بسیار کاربردی و تعیین‌کننده باشد. شما هم اگر می‌خواهید با یک روش مطمئن و تضمین شده چند قدمی از رقیبان جلو بیفتید، حتما روی تندخوانی تمرکز کنید.

روش‌های تندخوانی برای کنکور

مشاوران تحصیلی و آموزشی برای افزایش سرعت خواندن روش‌هایی را پیشنهاد داده‌اند. استفاده درست‌واصولی از این تکنیک‌ها بدون‌شک سرعت مطالعه شما را افزایش می‌دهد:

روش های تمرین لب‌نزدن کلمات

ابتدا باید قلب و مغزتان باور کند که برای فهم معنای عبارات، نیازی به کلمه‌به‌کلمه‌خوانی نیست. روش‌های زیر در مهار و ترک عادت بلندخوانی یا زمزمه‌خوانی کمک‌تان می‌کنند:

  • با پا یا دست‌تان ضربه بزنید تا تمرکزتان از روی عضلات صورت برداشته شود.
  • دستان‌تان را روی لبان‌تان بگذارید و کوچک‌ترین لب‌زنی‌ها را سرکوب کنید.
  • بااستفاده از روش‌هایی مانند جویدن آدامس، جلوی زمزمه‌ها را بگیرید.
  • خط را با مداد، خودکار یا نشانگری دیگر دنبال کنید.

نکته: نیازی به استفاده از تمام روش‌های بالا نیست، بلکه مناسب‌ترین‌شان را با توجه به نوع کارکردش در سبک مطالعاتی‌تان بیابید و پیاده کنید. اگر روی بازدهی یادگیری‌تان حساسیت زیادی دارید و به‌دنبال بهبود آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله هرم یادگیری هم نگاهی بیندازید.

بهترین روش های تندخوانی برای کنکور از نگاه مشاوران

خط‌بردن همراه با وارونه‌گرفتن کتاب

  1. کتاب را وارونه بگیرید و با یک مداد یا نشانگر شروع به خط بردن با یک سرعت یکنواخت کنید. یعنی مداد را زیر نوشته‌ها بدون مکث حرکت دهید و سعی کنید با چشم‌تان حرکت نشانگر را دنبال کنید.
  2. یک خط را حدودا 10 مرتبه به این روش بخوانید.
  3. هر مرتبه سرعت حرکت نشانگر یا مدادتان را بیشتر کنید.
  4. بعد از چند مرتبه دیگر نیازی به حرکت مداد نخواهید داشت و می‌توانید خیلی سریع از روی مطلب نوشته شده بخوانید.
  5. حالا کتاب را به‌طور عادی دست‌تان بگیرید و از روی همان خط بخوانید. می‌بینید که سرعت خواندن‌تان دو برابر شده است.

روزی 20 دقیقه و به‌مدت یک‌هفته این کار را تکرار کنید. سرعت خواندن‌تان روز‌به‌روز و به‌سرعت بیشتر می‌شود و خودتان تغییر را احساس خواهید کرد.

پوشاندن میزان متن خوانده شده با فلش کارت

برای کنترل حرکات چشم و وسوسه عقب‌گرد، فلش‌کارتی مناسب فراهم و میزان متن خوانده‌شده از صفحه را با آن پنهان کنید. این راهکار در کاهش وسواس مطالعه و جلوگیری از نگاه به جملات قبلی موثر است.

البته این بازگشت‌ها گاهی کاملا منطقی است و از درک نامناسب مطلب و عدم یادگیری نشات می‌گیرد. اگر چشمان‌تان بعضی خطوط را تار می‌بیند و به‌جای جابه‌جایی بین شبه‌جمله‌ها، از روی آن‌ها می‌پرد، پس باید سرعت‌تان را کمی پایین بیاورید. 

پیشنهاد مطالعه: مهارت های توسعه فردی برای دانش آموزان

مهارت یابی در کاهش حرکات چشم

شما باید سعی‌ کنید در هر نگاه بر روی یک خط تمرکز کنید و نگاه‌تان را بین کلمات نچرخانید. این روش را از دست ندهید، زیرا هم سرعت مطالعه‌تان را افزایش می‌دهد و هم از خستگی و خواب‌آلودگی‌تان پیشگیری می‌کند:

  1. فلش‌کارت یا چیزی مشابه تهیه کنید و آن‌ را بالای خط خاصی از متن نگه‌ دارید.
  2. روی کارت و درست بالای اولین کلمه، علامتی مشخص مانند X یا Y بزنید.
  3. با فاصله 3 کلمه از X اول و روی همان خط، علامتی دیگر بزنید.
  4. با‌ فاصله‌های یکسان، دوباره به علامت‌زدن ادامه دهید تا به پایان خط برسید.
  5. همزمان با مطالعه و حرکت‌دادن کارت به خط‌ها و صفحات بعد، چشم‌های‌تان را زیر هر علامت متمرکز کنید تا حرکات‌شان کاهش پیدا کند.

بعد از افزایش تسلط می‌توانید فاصله بین علامت‌ها را بیشتر کنید و مثلا به 5 کلمه افزایش دهید.

روش های پیشنهادی متخصصان برای تندخوانی به روش کنکوری

ابتدا روی سرعت خواندن کار کنید و سپس به سراغ درک مطلب بروید

شواهد دندان‌گیری برای تاثیر کندخوانی بر بهبود یادگیری در دست نیست؛ پس ابتدا بر بهبود سرعت خواندن تمرکز کنید. بهتر است پیشرفت‌تان را به‌صورت روزانه ارزیابی کنید. لزوما نباید هر روزتان بهتر از روز قبل باشد؛ اما اگر در طولانی‌مدت در هر حال درجا‌زدن هستید، باید روش‌های بهتری را جایگزین کنید. سرعت‌خواندن‌تان را به روش زیر اندازه بگیرید:

  1. تعداد کلمات یک‌خط را بشمارید و در تعداد خطوط صفحه ضرب کنید.
  2. زمان‌سنجی را روی عدد دلخواه‌تان تنظیم و تعداد صفحات خوانده‌شده را در مدت‌زمان سپری‌شده ضرب کنید.
  3. تعداد صفحات را در تعداد کلمات هر صفحه ضرب کنید.
  4. عدد به‌دست‌آمده را بر مدت‌زمان سپری‌شده تقسیم کنید و سرعت خواندن تعداد کلمات در هر دقیقه را به‌دست‌‌ آورید.

تعیین اهداف قابل دستیابی و تلاش

عوامل زیادی مانند سرعت ابتدایی مطالعه‌، سختی درس و کاغذی یا الکترونیکی‌بودن کتاب بر میزان تندخوانی تاثیرگذارند. به‌همین‌دلیل، هیچ‌کس به‌جز خودتان نمی‌تواند با درنظرگرفتن تمام عوامل، هدفی مطلوب و منطقی برای‌تان تعیین کند. البته می‌توانید از سرعت‌های متوسط زیر به‌عنوان نقاط عطف و استاندارد برای یافتن هدفی معقول کمک بگیرید:

  • 200 الی 250 کلمه در دقیقه: میانگین تندخوانی در نوجوانان 12 ساله به بالا و بزرگسالان
  • 300 کلمه در هر دقیقه: میانگین سرعت مطالعه دانشجویان
  • 450 کلمه در هر دقیقه: میانگین سرعت خواندن دانشجویان تندخوان (در بهترین و اصولی‌ترین حالت، درک کامل متن هنوز امکان‌پذیر است)
  • 600 الی 700 کلمه در هر دقیقه: میانگین سرعت مطالعه هنگام جست‌وجو برای کلمه‌ای در متن (در این حالت، نهایتا 75‌درصد مطلب در حافظه می‌ماند)
  • 1000 کلمه در یک‌دقیقه و بالاتر: شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی به این سرعت می‌رسند (به تکنیک‌های پیشرفته و تمرینات بسیار نیاز دارد. اکثر ما با این سرعت چیزی یادمان نمی‌ماند)

برای 2‌برابرشدن سرعت، به 2 تا 4 هفته تمرین نیاز دارید؛ پس صبور باشید و به تلاش‌تان ادامه دهید. برای بهبود عملکرد تحصیلی‌تان، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به مقاله تکنیک های خودمدیریتی در دانش آموزان بیندازید.

اول تندخوانی کنکوری و سپس برنامه ریزی برای مدیریت زمان

از نظر گذراندن عناوین و سرفصل‌ها

برای مرور سریع‌تر متن:

  1. ابتدا به فهرست مطالب و سرفصل‌ها نگاهی بیندازید.
  2.  روی جملات و کلمات برجسته یا بولد، خط‌کشی‌شده و درشت‌تر تمرکز کنید.
  3. مقدمه و جمع‌بندی هر فصل را مطالعه و درکی کلی از متن پیدا کنید.

وقتی بدانید با چه مسئله‌ای طرف هستید، آمادگی‌تان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌شود و سرعت‌‌تان بالاتر می‌رود.

باورهای غلط در مورد تندخوانی برای کنکور

برخی بدفهمی‌ها درباره روش تندخوانی وجود دارد. این بدفهمی‌ها بر نگرش شما تاثیر می‌گذارد و ذهن‌تان را منحرف می‌کند. بهتر است آن‌ها را بشناسید و نادیده‌شان بگیرید:

  1. تندخوانی علمی نیست: امروزه افراد زیادی از این روش استفاده می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. نکته کلیدی این است که به‌شیوه درست آن را اجرا کنید.
  2. تندخوانی لذت‌بخش نیست: کاملا برعکس؛ خواندن سریع‌تر باعث یادگیری بهتر می‌شود و لذت‌ مطالعه را بیشتر می‌کند.
  3. تندخوانی یعنی سرسری‌خوانی: منظور از تندخوانی افزایش دامنه بصری است که به خواننده کمک می‌کند در هر نگاه، کلمات بیشتری را مرور کند.
  4. تندخوانی دشمن عمیق‌خوانی است: اتفاقا تندخوانی باعث افزایش تمرکز و درنتیجه، یادگیری عمیق مطالب می‌شود.
  5. تندخوانی برای همه مفید نیست: هر مهارتی اگر به‌صورت شخصی‌سازی‌شده و باتوجه به قابلیت‌های فردی آموخته شود، برای رسیدن به هدف سودمند است. 

روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد چیست؟

روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد با تکنیک‌هایی سعی می‌کند شما را برای مرور بهتر و دقیق‌تر آماده کند؛ اما چطور؟

این روش یکی از بهترین روش‌های مدیریت زمان است. روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد برای مطالب طولانی و حجیم بسیار پرکاربرد است. این روش اعتقاد دارد فرق یک دانشجو یا دانش‌آموز ضعیف با یک دانش‌آموز خوب در تعداد مرتبه‌های مرور کردن‌شان است. این روش راهی را جلوی پای شما می‌گذارد که تا 20 مرتبه در 3 ماه بتوانید یک مطلب را مرور کنید. برای استفاده از این روش:

  • باید یک متن را بادقت از اول تا آخر بخوانید و عبارت‌های کوتاه و کلیدی‌اش را یادداشت کنید.
  • مطالبی که از متن استخراج و یادداشت می‌کنید باید طوری باشند که هنگام مرورهای بعدی، کل متن را برایتان تداعی کنند؛ یعنی شما در مرورهای بعدی باید کل متن را به‌طور کامل به یاد بیاورید.
تندخوانی به سبک هاروارد چگونه است؟

روش تندخوانی به سبک دانشگاه هاروارد چه مزایایی دارد؟

  • حجم مطالب کاهش پیدا می‌کند و همین باعث بالا رفتن سرعت‌تان می‌شود.
  • این کار کمک می‌کند فعل‌ها و عبارت‌های اضافه حذف شوند و شما درنهایت کم‌تر خسته و بی‌حوصله شوید.
  • به هدف‌مندی مطالعه کمک می‌کند.
  • بااستفاده از این روش مطالب متن را عمیق‌تر می‌فهمید و درک می‌کنید و همین به هدف‌مندشدن درس خواند‌ن‌تان کمک می‌کند.
  • سرعت خواندن سوالات در آزمون‌ها و امتحان‌ها بیشتر می‌شود و کارایی تکنیک های تست زنی در کنکور را افزایش می‌دهد (خیلی‌ها باید از روی یک سوال و گزینه‌های جوابش چند بار بخوانند تا بتوانند تمرکز کنند و به جواب برسند. تکنیک تندخوانی هاروارد کمک می‌کند به سریع خواندن و کلیدی خواندن عادت کنید و با افزایش تمرکز در تست زدن، در آزمون‌ها موفق‌تر عمل کنید)
  • سرعت مرورتان تا 20 مرتبه در 3 ماه افزایش پیدا می‌کند.
  • تندخوانی به سبک هاروارد باعث تقویت حافظه‌تان می‌شود.

سخن پایانی

فارغ از زمان شروع مطالعه برای کنکور، مدیریت زمان برای شما ارزش بسیار زیادی دارد. پس باید از تمام راهکارهای  مطمئن و امتحان‌شده برای مدیریت زمان‌شان کمک بگیرید. تندخوانی برای کنکور یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان در هنگام مطالعه است. بنابراین تندخوانی برای مدیریت زمان در کنکور می‌تواند کاملا مفید و موثر باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تمام نکته‌ها درمورد تندخوانی برای کنکور را برایتان بگوییم تا بتوانید با اطلاع کامل و با چشم باز بهترین تصمیم را بگیرید. ما هم مثل شما به آینده خوش‌بین‌ هستیم و برای‌تان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

سوالات متداول

  1. آیا تندخوانی برای همه مناسب است؟
    بله؛ هر کسی به‌نحوی و باتوجه به شرایط و سبک مطالعاتی خود می‌تواند از یک یا چندتا از تکنیک‌های تندخوانی استفاده کند و به بهبود مدیریت زمان مطالعه‌اش بپردازد.
  2. فواید روش های تندخوانی کنکور چیست؟
    جلوگیری از حواس‌پرتی، بهبود تمرکز و توجه، صرفه‌جویی در وقت، کاهش خستگی و خواب‌آلودگی، افزایش انگیزه تحصیلی و تقویت حافظه از مهم‌ترین مزایای استفاده درست‌واصولی از روش‌های تندخوانی هستند.
  3. اهمیت تندخوانی برای کنکور چیست؟
    کنکوری‌ها باید کتاب‌ها و منابع زیادی را در مدتی نسبتا کوتاه مطالعه کنند. برای مطالعه جامع منابع کنکوری و مرور مطالب درسی، استفاده از تکنیک‌های تندخوانی گریزناپذیر است.
  4. چه راهکارهایی به بهبود تندخوانی کمک می‌کنند؟
    تمرین لب‌نزدن کلمات، خط‌بردن همراه با وارونه‌گرفتن صفحه، استفاده از فلش‌کارت برای پوشاندن خط‌های قبل، تسلط بر کنترل حرکات چشم، تعیین اهداف قابل دستیابی و از نظر گذراندن عناوین و سرفصل‌ها از بهترین روش‌های تمرین تندخوانی هستند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط