اعتراض به نمرات امتحان نهایی سال ۱۴۰۲

اعتراض به نمرات امتحان نهایی سال ۱۴۰۱

امتحانات نهایی پایه دوازدهم هر سال در اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه برگزار می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کسب نمرات بالا در این امتحانات، به دلیل اثر بر رتبه کنکور سراسری، جزو مهم‌ترین مراحل تحصیلی هر دانش‌آموز است. در این بین ممکن است برخی از دانش‌آموزان به دلیل حساسیت بالای این امتحانات، با دقت نمرات خود را بررسی کنند و نسبت به نحوه تصحیح سوالات ناراضی بوده و خواستار اعتراض به نمرات امتحان نهایی سال ۱۴۰۲ باشند. از طرفی برای بسیاری از دانش‌آموزان سوال است که آیا امکان دارد با اعتراض نمره کمتر شود؟ در ادامه این مقاله درباره این پرسش و همچنین روش ثبت اعتراض به نمرات امتحان نهایی و زمان اعتراض به نتایج امتحان نهایی و همچنین تاریخ اعلام نتایج اعتراض به نمره امتحانات نهایی توضیح داده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: ثبت نام در سامانه سیدا

زمان اعتراض به نتایج امتحان نهایی سال ۱۴۰۲

زمان اعتراض به نمرات طبیعتا پس از اعلام نتایج امتحان نهایی است. امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۲، تا اواخر خردادماه ادامه دارند و از طرفی تصحیح برگه‌های امتحانی نیز ۱۴ روز مهلت دارد. بنابراین هرچند زمان اعتراض به تایج امتحان نهایی سال ۱۴۰۲ هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازه‌ای در تیرماه سال جاری دانش‌آموزان بتوانند اعتراضات خود را ثبت کنند که در سال‌های گذشته مهلتی ۵ روزه داشت. نکته مهم در اعتراض به نمره‌ نهایی دوازدهم ثبت سریع اعتراض است. بهتر است دانش‌آموزان بلافاصله بعد از اعلام نتایج اعتراض خود را ثبت کنند.

روش و چگونگی اعتراض به نتایج امتحان نهایی ۱۴۰۱

روش و چگونگی اعتراض به نتایج امتحان نهایی ۱۴۰۲

تا قبل از شیوع کرونا اعلام نتایج امتحانات نهایی، به صورت حضوری و با مراجعه دانش‌آموزان به مدرسه انجام می‌شد. اما در حال حاضر دانش‌آموزان می‌توانند برای دریافت کارنامه به سامانه ثبت نمرات امتحان نهایی (سایت پادا) مراجعه کنند و هرگونه اعتراض نیز به صورت اینترنتی در سایت اعتراض به امتحانات نهایی ثبت خواهد شد. هرگونه تغییرات یا اطلاعات تکمیلی درباره روش ثبت اعتراض به نتایج امتحان نهایی ۱۴۰۲ منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بارم بندی امتحانات نهایی ۱۴۰۲

قوانین اعتراض به نمرات دبیرستان

طبق آیین‌نامه اعلامی آموزش و پرورش و قوانین اعتراض به نمرات دبیرستان، دانش‌آموزان می‌توانند در دو مرحله به نمره دبیرستان‌ اعتراض کنند. پس از مرحله اول و با ثبت اینترنتی اعتراض به نمرات امتحان نهایی، در صورتی که نتایج باز هم مورد اعتراض دانش‌آموز بود، مرحله دوم اعتراض در مرکز شکایات و واحد امتحانات آموزش و پرورش منطقه مربوط به مدرسه انجام می‌شود. توجه کنید که اگر امتحانات داخلی باشند، برای اعتراض فقط باید به مدیر مدرسه مراجعه کنید. نمره‌ امتحانات عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی هم قطعی است و اعتراضی نسبت به نمرات این درس‌ها انجام نمی‌شود.

فرآیند پاسخگویی به اعتراض به نمرات

فرایند پاسخ‌گویی به اعتراض‌ها به این صورت است که مدیر مدرسه برگه امتحانی را به مصحح اول می‌دهد. اگر مصحح اول برگه امتحانی را مجددا تصحیح نکند، مصحح دومی برای این کار درنظر گرفته می‌شود. در صورت اختلاف نظر بین نظرات معلم اول و دوم، معلم سوم برگه امتحانی دانش‌آموز را تصحیح می‌کند.

تاریخ اعلام نتیجه اعتراض به امتحان نهایی ۱۴۰۲

همانطور که گفتیم، دانش‌آموزانی که به نمرات خود در امتحانات نهایی پایه دوازدهم خرداد ۱۴۰۲ اعتراض دارند می‌توانند در بازه زمانی مشخص بعد از اعلام نتایج، اعتراض به نمرات امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲ را ثبت نمایند. پس از انجام تصحیح مجدد توسط دو یا سه نفر از معلمین، هرگونه تغییر یا عدم تغییر در نمراتی که ثبت اعتراض برای آن‌ها انجام شده، در سامانه مربوط به اعلام نتایج قرار می‌گیرد. هنوز تاریخ دقیق اعلام نتایج ثبت اعتراض اعلام نشده است اما به محض انتشار در این مقاله قرار خواهد گرفت.

ایا اعتراض به نمرات امتحان نهایی نمره کم می شود

آیا امکان دارد با اعتراض به نمرات امتحان نهایی نمره کمتر شود؟

نمره‌ نهایی به پاسخ‌های شما بستگی دارد. با توجه به تجربه‌های ثبت‌شده از دانش‌آموزان در خصوص اعتراض به نمره امتحان نهایی، امکان کمتر یا بیشتر شدن نمره وجود دارد. فراموش نکنید که قبل از اعتراض به نمره نهایی دوازدهم حتما پاسخنامه امتحان را مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از هرگونه اقدام، با دقت کارنامه خود را بررسی کنید چون در هر صورت امکان کمتر شدن نمرات نیز وجود دارد. بعد از ثبت اعتراض‌ها، معلم‌ها و بازرسین برگه‌های امتحانی را بررسی می‌کنند و نتایج به مدرسه‌ها اعلام می‌شود. در صورتی که حق شما اجحاف شده باشد و پاسخی را درست نوشته باشید، نمره بیشتر می‌شود. اما اگر معلم اول بعضی از اشکلات را در نظر نگرفته باشد، ممکن است مصحح دوم یا سوم نمره کمتری به شما بدهد. در بعضی مواقع هم نمره تغییری نمی‌کند.

سوالات متداول:

  1. زمان اعتراض به نتایج امتحان نهایی سال ۱۴۰۲ چه تاریخی است؟
    هنوز تاریخ دقیق آن اعلام نشده، اما با توجه به مهلت ۱۴ روزه برای تصحیح برگه‌های امتحانی و تاریخ امتحانات که تا اواخر خرداد است، پیش‌بینی می‌شود زمان اعتراض به نتایج امتحانات نهایی، در تیر ماه باشد.
  2. دانش آموزان برای اعتراض به نمرات امتحان نهایی سال ۱۴۰۲ چند روز مهلت دارند؟
    معمولا فرصتی ۵ روزه برای ثبت اعتراضات در نظر گرفته می‌شود.
  3. روش اعتراض به نتایج امتحان نهایی ۱۴۰۲ چگونه است؟
    اعتراض به نتایح امتحانات نهایی به صورت اینترنتی ثبت می‌شود.
  4. اعلام نتیجه اعتراض به امتحان نهایی ۱۴۰۲ در چه تاریخی است؟
    تاریخ دقیق اعلام نتایج مشخص نیست و به محض اعلام رسمی در این مطلب قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط