همه‌چیز در مورد المپیاد ریاضی ساسمو

المپیاد ریاضی ساسمو

در طول تحصیل، مسابقه‌های علمی نقش میان‌بر را دارند. مسابقه‌هایی که بهتان کمک می‌کنند در درس موردعلاقه‌تان پیشرفت کنید و خودتان را محک بزنید. المپیاد ریاضی ساسمو یکی از این میان‌برهاست!

اگر به درس ریاضی علاقه دارید، اگر می‌خواهید شانستان را در یک مسابقه امتحان کنید، المپیاد ریاضی تنها راهتان نیست. شما شانس دیگری هم دارید؛ شانسی به اسم المپیاد ریاضی ساسمو!

اما المپیاد ریاضی ساسمو چیست؟ المپیاد ریاضی ساسمو (sasmo)، مخفف المپیاد ریاضی مدارس سنگاپور و آسیا است. آزمونی که به دلیل محل تولدش گاهی المپیاد ریاضی آسیایی هم صدایش می‌زنند، یکی از معتبرترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌های ریاضی در قاره‌ی آسیاست. آزمونی که مزایا و تسهیلات و کمالات مختلفی دارد و می‌تواند برایتان نتایج خوبی به سوغات بیاورد.

هدف این آزمون ارتقای علم ریاضی در سطح قاره و تبادل اطلاعات است. دانش‌آموزها از هر سنی می‌توانند بختشان را در این آزمون امتحان کنند و معلومات ریاضی‌شان را محک بزنند. المپیاد ساسمو سالانه حدود ۳۰۰۰۰ شرکت کننده دارد و رقابتی بزرگ به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید با این آزمون ریاضی مهیج آشنا شوید، همراه ما تا پایان مقاله بیایید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: المپیاد فیزیک ، المپیاد شیمی و المپیاد زیست شناسی

مشاوره کنکور ریاضی5

تاریخچه‌ی المپیاد ریاضی ساسمو به کجا برمی‌گردد؟

قدم اول این است که بدانیم سروکله‌ی این المپیاد دانش آموزی از کجا پیدا شده است؟ المپیاد ریاضی ساسمو، یکی از آزمون‌های علمی جوان و تازه‌نفس است. سروکله‌ی این آزمون، سال ۲۰۰۶ در سنگاپور پیدا شد. پروفسور (Yeo Boon Wooi) یکی از اساتید ریاضی و اعضای کمیته المپیاد ریاضی سنگاپور، با دو تن از یاران باوفایش، تصمیم گرفتند یک آزمون مهم و جامع برای ریاضی برگزار کنند؛ آن‌ها کشورهای هم‌قاره‌ای را به مسابقه خواندند و المپیاد ریاضی ساسمو متولد شد. سنگاپور، در زمینه‌ی ریاضی در جهان مشهور است و سطح ریاضی بسیار خوبی دارد.

کشور ما هم سال ۲۰۱۹، به عنوان بیست‌ویکمین کشور آسیایی، داوطلب شرکت در این آزمون بزرگ شد. حالا دانش‌آموزان شیفته‌ی درس اعداد و معادلات، می‌توانند خودشان را در یک آزمون مهم آسیایی با بیست کشور دیگر محک بزنند. آزمونی هیجان‌انگیز که می‌تواند ضمن ارتقای سطح علمی، فرصتی برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی باشد.

هدف از برگزاری آزمون ریاضی ساسمو چیست؟

سنگاپور، در دنیا در زمینه‌های ریاضی حرف‌هایی برای گفتن دارد. ساسمو هم از دل این کشور بیرون آمده است؛ در واقع آزمون ساسمو می‌خواهد استعدادهای ریاضی آسیا را شناسایی کند، دانش‌آموزان را به تفکر تشویق کند، علم ریاضی را در آسیا قوی‌تر کند و به‌طور کلی سطح علمی قاره را بالاتر ببرد.

همچنین شرکت در یک آزمون معتبر، می‌تواند برای دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان دبستانی، باعث رشد خلاقیت و اعتمادبه‌نفس شود.

چرا در آزمون ریاضی ساسمو شرکت کنم؟

شاید بپرسید شرکت در یک آزمون سخت و بزرگ، چه مزایایی دارد؟ چرا باید در این رقابت سخت شرکت کنم؟ اول این‌که حضور در یک رقابت، قطعاً سطح علمی‌تان را بالا می‌برد، به اعتمادبه‌نفستان اضافه می‌کند و برای حضور در آزمون‌های بزرگ‌تر آماده‌تان می‌کند. دوم این‌که آزمون ساسمو با هدف شناسایی استعدادها طراحی شده است؛ اگر احساس می‌کنید در درس ریاضی مستعد هستید و به آن علاقه دارید، با شرکت در این آزمون می‌توانید گامی بزرگ بردارید.

کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی دوم تا دهم، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. رقابتی بزرگ بین بیست‌ویک کشور که می‌تواند محک خوبی برای کشف ذهن‌های خلاق و استعدادهای ریاضی باشد.

وظایف مشاور تحصیلی مناسب

جوایز مسابقه‌ی ساسمو به چه صورت‌اند؟

به‌هرحال یکی از قسمت‌های شیرین و جذاب هر مسابقه‌ای، جوایز آن است. شرکت در مسابقه ساسمو و موفقیت در آن، برایتان جایزه‌های خوبی به ارمغان می‌آورد. در ضمن، اگر از مرحله‌ی اول سربلند بیرون بیایید، اول لوح نقره و طلا دریافت می‌کنید و بعد کلید شرکت در مرحله‌ی دوم! مرحله‌ی دوم در کشور میزبان برگزار می‌شود که یک کشور آسیایی است. هر کدام از دانش‌آموزان غول مرحله دوم را هم شکست دهد، به جایزه‌ی اصلی می‌رسد. جایزه‌ی اصلی عضویت در آکادمی دانش‌آموزان برتر است. این آکادمی به اعضای خودش مزایایی مثل بورس‌های تحصیلی و جایزه‌های نقدی هدیه می‌دهد.

حدود چهل درصد از دانش‌آموزان برتر این مسابقه،  تقدیر نامه و مدال هدیه می‌گیرند؛ دانش‌آموزان برنده‌ای که نمره‌ی کامل را می‌گیرند، علاوه بر مدال و عضویت در آکادمی، وجه نقد خوبی دریافت می‌کنند. به‌صورت کلی، جوایز به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

نمرهجایزه
هشت درصد اولمدال طلا
دوازده درصد بعدیمدال نقره
بیست درصد بعدیمدال برنز
شصت درصد باقی‌ماندهتقدیرنامه شرکت در آزمون

چطور در آزمون ریاضی ساسمو شرکت کنم؟

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید و عزمتان را جزم کرده‌اید، حالا باید آستین‌هایتان را بالا بزنید و ثبت‌نام کنید. سری به سایت ساسمو بزنید و اطلاعاتتان را وارد کنید؛ باید بگوییم مرحله‌ی اول معمولاً اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. می‌توانید در زمان‌های اعلام شده وارد سایت ساسمو شوید و ثبت‌نام کنید. نتایج هم معمولاً ۴۵ روز بعد در سایت این آزمون بهتان تحویل داده می‌شود. در ضمن نگران زبان نباشید، سوال‌ها ترجمه شده به دستتان می‌رسند و مشکلی بابت زبان نخواهید داشت.

معرفی المپیاد ریاضی ساسمو

شرایط شرکت آزمون ریاضی ساسمو چیست؟

شرکت در این آزمون شرایط محیرالعقولی ندارد؛ هر دانش‌آموزی به‌صورت فردی و یا از طرف مدرسه می‌تواند برای شرکت در آزمون اعلام آمادگی کند. بعضی مدارس هم خودشان دست به کار می‌شوند و دانش‌آموزانشان را ثبت‌نام می‌کنند. اگر می‌خواهید شناختی کلی از این مسابقه‌ی مهیج داشته باشید، موارد زیر می‌‌تواند کمکتان کند:

سوالات آزمون:

ساسمو، آزمونی جمع‌وجور و لاغر، با ۲۵ تا ۳۰ سوال است؛ شما حدود ۹۰ دقیقه برای جواب دادن به این سوال‌ها وقت دارید. زمان‌ آزمون و تعداد سوالات در پایه‌های تحصیلی مختلف با هم فرق می‌کند.

بارم‌بندی سوال‌های آزمون:

بارم‌بندی کلی سوال‌ها در آزمون ساسمو به‌صورت زیر است؛ سوال‌های آسان و متوسط سوال‌هایی چهارگزینه‌ای هستند؛ اما سوال‌های سخت تشریحی‌اند و باید پاسخشان را بنویسید. همچنین باید دقت کنید که پاسخ غلط در این آزمون بی‌جواب نیست و برایتان نمره‌ی منفی دارد.

بدون   پاسخپاسخ غلطپاسخ درستشماره‌ی سوالسوال‌ها
۰  امتیاز۱  امتیاز منفی۲  امتیاز مثبت۱ تا ۱۰ سوال‌های آسان (A)
۰  امتیاز۱   امتیاز منفی۳  امتیاز مثبت۱۱ تا ۲۰سوال‌های متوسط (B)
۰ امتیاز۰ امتیاز منفی۵  امتیاز مثبت۲۱ تا ۳۰سوال‌های سخت (C)

منابع

قطعاً یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های هر آزمونی منابع آن است؛ اما نگران نباشید، ساسمو منابعی فضایی ندارد. منابع این آزمون اکثراً از دروس مدرسه‌اند و به‌طور کلی برای آزمون ساسمو، منابع مشخصی دارد. منابع این آزمون برای هر پایه، به صورت زیر است:

دانش‌آموزان دوم تا چهارم دبستان

  • هندسه و اندازه‌گیری حساب و آمار
  • حل مسئله‌های کلمه با استفاده از روش الگو (یا سایر روش‌های غیرجبری)
  • حل مسئله‌هایی مثل الگوهای اعداد، آزمون‌های بخش‌پذیری، تجسم فضایی، مسائل منطقی و رمزنگاری‌های ساده

دانش‌آموزان پنجم تا ششم دبستان

  • هندسه و اندازه‌گیری حساب و آمار
  • حل مسئله‌های کلمه با استفاده از روش الگو (یا هر روش دیگر از جمله جبر)
  • حل مسئله‌هایی مثل الگوهای اعداد، تجسم فضایی، آزمون‌های بخش‌پذیری‌، مسائل منطقی و رمزنگاری‌ها

دانش‌آموزان هفتم (اول متوسطه)

  • آمار
  • حساب و جبر
  • هندسه، نمودارها و اندازه‌گیری
  • حل مسئله‌هایی مثل الگوهای اعداد، تجسم فضایی، آزمون‌های بخش‌پذیری، تجسم فضایی، مسائل منطقی و رمزنگاری‌ها

دانش‌آموزان هشتم (دوم متوسطه)

  • حساب و جبر
  • هندسه، نمودارها و اندازه گیری
  • قضیه فیثاغورس
  • آمار
  • حل مسئله‌هایی مثل الگوهای اعداد، تجسم فضایی، آزمون‌های بخش‌پذیری، مسائل منطقی و رمزنگاری‌ها

دانش‌آموزان نهم تا یازدهم (سوم تا پنجم متوسطه)

  • حساب و جبر
  • هندسه، نمودارها و اندازه‌گیری
  • قضیه فیثاغورس و آمار و مثلثات و احتمالات
  • حل مسئله‌هایی مثل الگوهای اعداد، تجسم فضایی، آزمون‌های بخش‌پذیری، مسائل منطقی و رمزنگاری‌ها
آشنایی با المپیاد ریاضی ساسمو

چند نکته برای شرکت در این آزمون

  • نهایت زمان پاسخ به سوالات، یک ساعت و سی دقیقه است که برای پایه‌های مختلف متغیر است.
  • استفاده از ماشین حساب یا هر نوع وسیله‌ی الکترونیکی در آزمون ممنوع است.
  • جواب‌ها باید به صورت کاملاً واضح، خوانا و با مداد b2 مشکی نوشته شوند.
  • سوال‌های این آزمون پاسخ منفی دارند؛ بنابراین تا زمانی که از جواب مطمئن نیستید، به هیچ سوالی پاسخ ندهید.
  • برای شرکت در این مسابقه نیازی به یادگیری زبان ندارید، اما باید اعداد انگلیسی را از یک تا ده بشناسید.
  • پیشنهاد می‌شود والدین به‌خصوص در مقطع دبستان با توجه به نمونه‌ سوال‌های سال‌های قبل، از چند ماه قبل از آزمون، این آزمون را شبیه سازی کنند؛ شبیه سازی باعث پیدا کردن نقاط ضعف، کاهش استرس و آمادگی کودک برای شرکت در آزمون می‌ِشود.
  • آزمون ساسمو، آزمونی جدید است و الگوی آن در ایران چندان شناخته شده نیست. پیشنهاد می‌شود منابع از چند ماه قبل از آزمون تهیه شوند؛ آشنایی با سوال‌های سال‌های قبل، می‌تواند نقش پررنگی در موفقیت دانش‌آموز داشته باشد.

و در آخر این که

مسیر تحصیلی، مسیری طولانی و مشخص شده است؛ آزمون‌های علمی، همان‌طور که گفتیم نقش میان‌بر را بازی می‌کنند؛ می‌توانند دانش‌آموز را در حوزه‌ی موردعلاقه‌اش عمیق‌تر کنند،‌ جلوتر ببرند و برایش مزایایی هم مثل بورس تحصیلی داشته باشند.

المپیاد ریاضی ساسمو (Sasmo)، یکی از معتبرترین مسابقات آسیایی است؛ مسابقه‌ای که از سرتاسر قاره‌ی کهن دانش آموزان را به مسابقه و رقابت فرا می‌خواند. شرکت در این آزمون می‌تواند فرصتی طلایی برای دانش‌آموزان باشد تا سطح علمی‌شان را با دیگر کشورها مقایسه کنند، مدال بگیرند و در صورت موفقیت، عضو آکادمی کشور سنگاپور شوند.

یکی از رازهای اصلی موفقیت در این آزمون مهم، شناخت این مسابقه‌ی تازه‌پا است. در این مقاله سعی کردیم تصویری کلی از این مسابقه برایتان ترسیم کنیم تا با آمادگی کامل به جنگ بیست کشور دیگر بروید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط