نقش مدارس غیر دولتی در تربیت نخبگان

نقش مدارس غیر دولتی

موفقیت و افتخار آفرینی، هرگز اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی اتفاق نمی‌افتند و نقش مدارس غیر دولتی در استعدادیابی دانش‌آموزان، جهت‌دهی به استعدادهای نخبگان و هدایت آن‌ها به سمت مسیر موفقیت بسیار چشمگیر است تا آنجا که بسیاری از مربیان و فلاسفه تعلیم و تربیت، توجه به تفاوت‌های فردی به منظور تربیت نخبگان را در صدر افکار و آرای تربیتی خود قرار داده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که تاریخ به وسیله افراد  برجسته ساخته می‌شود و از طرفی فرد، در جریان تحول جامعه شکل می‌گیرد.

نقش مدارس غیر دولتی در تربیت نخبگان

سال‌ها است که همه کشورهای پیشرفته، استراتژی تفکیک استعداد درخشان را به رسمیت می‌شناسند. براى آموزش و پرورش نخبگان، نمى‌توان به برنامه‌هاى عادى مدارس بسنده کرد، بلکه باید محتوا، روش و محیط تربیتى متفاوتی را شکل داد تا انسان‌های فرهیخته، که محوریت توسعه پایدار کشورها را شکل می‌دهند در پرتو آموزش و پرورش نخبگی تربیت شوند. نباید فراموش کرد که جریان نخبه‌پروری باید در کنار جنبه‌های آموزشی، به دنبال افزایش مهارت‌های اساسی زندگی، توجه به ارزش‌هایی مانند خدمت به جامعه در دانش‌آموزان باشد.

باید بتوان از حضور نخبگانی که سال‌ها برای پرورش آن‌ها زمان و منابع صرف شده است، استفاده و شرایطی را ایجاد کرد که استعدادهای درخشان این مرز و بوم نیز بتوانند از دانش خود در وطن استفاده کنند. رهبر انقلاب در این زمینه در یکی از جلسات دیدار با نخبگان فرمودند: «البته قدرشناسی و شکر عملی نعمت نخبگی جوان، وظیفه پدر و مادر، معلم و استاد و دستگاههای حاکمیتی نیز هست». سياست كشور، حكمراني نخبگان است و المپیاد یکی از مصادیق حضور در عرصه‌های رقابت جهانی و کسب جایگاه بین‌المللی محسوب می‌شود. با پرورش احساس مسئولیت نخبگان، دانش‌آموزان افتخارآفرین کشور در المپیادهای جهانی، از هیچ کوششی برای سربلندی و اعتلای ایران دریغ نخواهند کرد.

نقش مدارس غیر دولتی درآموزش چند بعدی، کلاس‌های پژوهشی (به طور مثال یادگیری برنامه‌نویسی برای دانش‌آموزان ریاضی یا یادگیری آزمایشگاه شیمی پیشرفته برای دانش‌آموزان رشته تجربی جهت) با داشتن امکانات آموزشی بیشتر، قابل چشم‌پوشی نیست. فراهم کردن چنین محیط آموزشی، نه تنها در جهت پیشرفت تحصیل و کار عمل می‌کند، بلکه دانش‌آموز را با مهارت‌های اساسی که برای زندگی به آن‌ها نیاز دارد آشنا و قدرت رویارویی آن‌ها را با چالش‌ها تقویت خواهد کرد.

مجموعه مدارس سلام نیز در جهت توجه به سرمایه‌های علمی کشور، همواره در تلاش است بستر مناسبی را برای دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به علم و دانش فراهم کند. حمایت‌های مادی و معنوی، پیگیری تحصیلی، ارتباط مؤثر با والدین، کلاس‌های فوق‌برنامه با اساتید متعهد، مجرب و کارآزموده و نظام تربیتی مناسب حاکم بر محیط آموزشی مدارس سلام، این بستر را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که به دانش و تسلط کافی برای شرکت در المپیادهای کشوری و جهانی برسند. وجود دانش‌آموزان نخبه در کنار یکدیگر و تحت نظر کادر مجرب، فضایی بسیار خوب برای یادگیری، تجربه‌های جذاب و رقابت سالم را فراهم می‌کند.

همه افراد را نمى‌توان به طور یکسان تربیت نمود. عمده‌ترین هدف تربیت کشف استعدادهاى برجسته است که باید براى زمام‌دارى جامعه آرمانى برگزیده شوند. روسو فیلسوف فرانسوى، هدف تربیت را شکوفا ساختن هستى آدمى و ویژگى‌هاى طبیعى آن مى‌داند و مى‌گوید طبیعت انسان را نیک خلق کرده، ولى جامعه او را بد تربیت نموده است بنابراین، مربى باید بکوشد تا ویژگى، توانایى و علاقه طبیعى فرد را آشکار سازد.

حمایت از نخبگان و ایجاد فرصت رشد براى آنان یکى از مهم ترین وظایف نهادهاى اجتماعى و به ویژه نهاد تعلیم و تربیت است. این گروه از افراد با ارزش‌ترین سرمایه‌های کشور به شمار مى‌آیند که حیات اجتماعى با وجود آنان گره مى‌خورد. نخبگان، در نتیجه قدرتی که به دست می‌آورند، تأثیری که بر جای می‌گذارند، تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند و ایده‌ها، احساسات و هیجاناتی که به وجود می‌آورند، در کنش تاریخی جامعه مؤثر واقع می‌شوند.

به عنوان مثال آقای محمدرضا گنج دانش که از پایه نهم وارد مدارس سلام شد و در باشگاه المپیاد سلام حضور داشت، نهایتا با تلاش خود و کادر آموزشی و حمایت‌های مدارس سلام، در سال دهم و رشته تجربی، توانست مدال طلای المپیاد شیمی دانش‌آموزی را در سال ۱۳۹۳ کسب کند. ایشان پس از موفقیت در المپیاد دانش‌آموزی، وارد رشته پزشکی دانشگاه تهران شد و همچنان به عنوان راهنما، در کنار دانش‌آموزان نخبه حضور دارند. مسیر موفقیت برای این دانش‌آموزان به همین نقطه ختم نمی‌شود. او به همراه تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مدال طلای گروهی و مدال طلای انفرادی المپیاد مدیریت نظام سلامت دانشجویی را کسب کرد. پس از آن در کنار سایر نخبگان و دارندگان مدال طلای المپیاد، در دیداری خصوصی با مقام معظم رهبری دیدگاه‌ها و مشکلات را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از مطالب مفیدی که نخبگان در این دیدار بیان کردند، نخبگی را موهبت و نعمتی الهی خواندند و افزودند: «استعداد و ظرفیت ذهنی تنها شروط تحقق نخبگی نیست بلکه باید با شکرگزاری و قدرشناسی این نعمت و با کار و تلاش و همت و مجاهدت، استعداد و ظرفیت را به نخبگی تبدیل کرد».

با این توضیحات، هر فردی مى‌تواند به روشنى به اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت ویژه نخبگان پى ببرد و این مهم بر او پوشیده نماند. باید کوشید تا روش‌ها و برنامه‌هایى را سازمان‌دهى کرد که با استفاده از آن‌ها، نیازهاى آموزشى این گروه برجسته به نحوى مناسب و مطلوب برآورده شوند. هوش و توانایى شناختى انسان در اثر تعامل فرد با محیط چالشى، رشد مى‌کند و در اثر کنش متقابل بین عوامل درونى و تجارب بیرونى، ساختار شناختى او توسعه مى‌یابند.

بیشتر بخوانید :افتتاح مقطع متوسطه اول دبیرستان دخترانه سلام ونک

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط