راهنمای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

با اعلام سازمان سنجش ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ آغاز شده است که به صورت ادغام شده با کنکور دانشگاه آغاز برگزار می‌شود. از طرفی با توجه به تغییرات صورت گرفته، دانش‌آموزان بسیاری از نحوه ثبت نام، مدارک مورد نیاز، زمان آغاز ثبت نام، شرایط اختصاصی و هزینه ثبت نام برای کنکور امسال سوال دارند. در این مطلب به این سوالات پاسخ داده و راهنما ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ را به شما ارائه کرده‌ایم.

اگر متقاضی رشته‌های بدون کنکور هستید، مطلب ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری را نیز مطالعه کنید.

تغییرات نحوه برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

سازمان سنجش و آموزش کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی برخی از تغییرات در کنکور سراسری هستند، هر سال برای عادلانه‌تر شدن این آزمون، تغییراتی را در شرایط و نحوه اجرای کنکور تصویب و اعلام می‌کنند. بر اساس همین مصوبات در سال گذشته، تغییرات کنکور ۱۴۰۲ شامل موارد زیر خواهد بود:

  • برای نظام تحصیلی ۳-۳-۶ رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی، معدل دیپلم (سال دوازدهم) ۴۰ درصد روی نتیجه نهایی کنکور و رتبه داوطلبان موثر خواهد بود.
  • برای رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی، میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام قدیم سالی واحدی و ترمی واحدی ۳۰ درصد و تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی ۱۰ درصد خواهد بود (مجموعا ۴۰ درصد).
  • در گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، فقط دروس عمومی در سابقه تحصیلی محاسبه می‌شوند و این سوابق ۲۶ درصد در تعیین رتبه کنکور سهم دارند.
  • کنکور دو بار در سال در ابتدای زمستان ۱۴۰۱ و ابتدای تابستان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
  • دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند و تاثیر آن‌ها فقط از طریق سوابق تحصیلی روی تراز و رتبه اعمال می‌شود.
  • زیرگروه‌های رشته‌های آزمایشی حذف شده‌اند و ضرایب جدید برای دروس اختصاصی اعمال می‌شود.
  • کنکور برای همه گروه‌های آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود اما در گروه هنر که برخی از رشته‌ها آزمون عملی دارند، آزمون عملی فقط یک بار در سال برگزار می‌شود. نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش د رشته‌های مرتبط با آن رشته، محاسبه خواهد شد.
  • برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا فاقد سابقه تحصیلی هستند، نمره کل سابقه تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب در گروه درخواستی (به غیر از دروس عمومی) اعمال می‌شود. مابقی سهم نمره کل سابقه تحصیلی تا سقف سهم دروس تخصصی طبق آنچه در بخش تغییرات توضیح دادیم، به سهم نمره کل کنکور اضافه می‌شود.
  • پذيرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسري سال ۱۴۰۱ مي‌توانند در آزمون سراسري سال ۱۴۰۲ ثبت نام و شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: تغییرات کنکور ، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

تغییرات ضریب دروس اختصاصی کنکور ۱۴۰۲

تغییرات ضریب دروس اختصاصی کنکور ۱۴۰۲

عناوین و ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری ۱۴۰۲ به تفکیک گروه آزمایشی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

ضریب دروس اختصاصی کنکور

زمان ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

  • ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای نوبت اول (دی ماه)، در تاریخ ۸ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۱ انجام می‌شود.
  • ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای نوبت دوم (تیر ماه)، در تاریخ ۱۵ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

توصیه می‌کنیم که حتما در تاریخ مقرر اقدام به ثبت نام کنید، اما هر سال سازمان سنجش فرصت چند روزه‌ای برای تمدید و ثبت نام داوطلبان جا مانده در نظر می‌گیرد که باید از سایت سازمان سنجش پیگیری کنید. اگر مشکلی در اطلاعات ثبت نامی خود داشته باشید، می‌توانید تا پایان مهلت ثبت نام یعنی ۱۴ آبان ۱۴۰۱، برای ویرایش اطلاعات به سامانه مراجعه کنید. همچنین اگر بعد از کنکور اعتراضی به نتیجه خود داشتید سری به مطلب اعتراض به نتایج کنکور سراسری و راهنمای سیستم پاسخگویی سازمان سنجش بزنید.

نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

نحوه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

ثبت نام مانند سال‌های گذشته به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org انجام می‌شود. داوطلبان بدون در نظر گرفتن نوع مدرک تحصیلی نظام آموزشی خود، مجاز به انتخاب یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی یا انسانی) و یک یا دو گروه آزمایشی شناور (زبان‌های خارجی و هنر) هستند. برای ثبت نام در دو گروه آزمایشی اصلی و شناور نیاز به تکمیل دو فرم نیست و فقط باید هزینه همه گروه‌های آزمایشی ثبت نامی خود را، پرداخت کرده و در پایان برای هر گروه آزمایشی یک کد پیگیری ثبت نام دریافت کنید.

مراحل ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

  1. آدرس sanjesh.org را در مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت سازمان سنجش شوید.
  2. در منوی سمت راست، گزینه سراسری و سپس گزینه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ (دوره اول دی ماه ۱۴۰۱) را انتخاب کنید.
  3. از منوی سمت راست، گزینه خرید سریال ثبت نام را انتخاب کنید.
  4. یکی از دو گزینه سریال ثبت نام با پیامک یا بدون پیامک را انتخاب کنید. در صورت تمایل به انتخاب رشته دانشگاه‌های غیر انتفاعی و پیام نور، در این مرحله کارت اعتباری ثبت نام در این دانشگاه‌ها را هم خریداری کرده و سریال مربوطه را دریافت کنید.
  5. در پنجره باز شده، اطلاعات لازم را تکمیل کرده و روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.
  6. یک شماره پیگیری به شما داده می‌شود که باید آن را نزد خود نگاه دارید.
  7. در مرحله بعد وارد درگاه بانکی می‌شوید و با استفاده از یک کارت بانکی، هزینه را پرداخت می‌کنید تا سریال ثبت نام کنکور سراسری به شما داده شود.
  8. در صورتی که پرداخت موفق بود و سریال ثبت نام را دریافت کردید، به منوی اصلی (مرحله ۲) برگردید و نظام آموزشی خود را انتخاب کنید، سریال ثبت نام ۱۲ رقمی و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد کنید.
  9. کد سوابق تحصیلی خود را وارد کنید. این کد را باید از قبل و از طریق سامانه جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی به نشانی http://dipcode.medu.ir دریافت کرده باشید.
  10. در این مرحله باید عکس خود را آپلود کنید که باشد تمام رخ، مربوط به سال جاری، با فرمت JPEG (پسوند jpg یا jpeg)، با عرض بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ و ارتفاع بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ پیکسل، بدون چرخش، واضح، فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
  11. در صورتی که عکس صحیح باشد دکمه تایید و ادامه برایتان فعال می‌شود، روی آن کلیک کنید و سایر مدارک لازم را بارگذاری کنید.
  12. در پایان سامانه شماره پرونده و کد رهگیری ثبت نام را در اختیارتان قرار می‌دهد که حتما از آن عکس، پرینت و یک نسخه با فرمت PDF تهیه کنید.
مدارک لازم برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۲

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۲

برای تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ حتما قبل از ورود به سیستم و انجام مراحل، مدارک زیر را آماده کنید:

  • اسکن عکس ۳ در ۴ داوطلب
  • شناسنامه و کارت ملی جهت وارد کردن اطلاعات فردی شناسنامه‌ای
  • کارنامه دیپلم و پیش دانشگاهی
  • آدرس، شماره تماس و کد پستی محل سکونت
  • کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • کد منطقه آموزش و پرورش محل اخذ مدرک دیپلم
  • کد عنوان دیپلم
  • کد نظام وظیفه
  • کد دانش‌آموزی داوطلب
  • کد عنوان پیش دانشگاهی

هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

هزینه ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول در ازای هر گروه آزمایشی ۱۳۰ هزار تومان است. همچنین برای خدمات پیامکی و اطلاع رسانی در مراحل مختلف فرایند آزمون، باید مبلغ ۳ هزار تومان نیز به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه پرداخت کنید. پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ باید با استفاده از کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال است انجام شود. اگر داوطلب کنکور هنر هستید و در مرحله کتبی پذیرفته شدید، باید پس از اعلام نتایج، مجددا برای ثبت نام کنکور عملی هنر مبلغی پرداخت کنید که متعاقبا اعلام می‌شود.

هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

سخن پایانی

کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات متعددی نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود که مهمترین آن‌ها شامل برگزاری دوبار در سال، تغییر ضرایب دروس اختصاصی و درصد تأثیر سوابق تحصیلی را در این مطلب بررسی کردیم. با توجه به اینکه ثبت نام نوبت اول از ۸ آبان ۱۴۰۱ آغاز شده است، توصیه می‌کنیم در تاریخ مقرر برای ثبت نام به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و ثبت نام خود را به روزهای پایانی یا فرصت تمدید شده موکول نکنید. مطلب چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم و عوارض مصرف ریتالین برای کنکور که شاید در نزدیکی کنکور برایتان مفید باشد را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

  1. آیا کنکور ۱۴۰۲ دو بار در سال برگزار می‌شود؟
    بله، کنکور سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
  2. هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ چقدر است؟
    هزینه ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول در ازای هر گروه آزمایشی ۱۳۰ هزار تومان و خدمات پیامکی از فرایند آزمون ۳ هزار تومان است بنابراین جمعا باید ۱۳۳ هزار تومان پرداخت کنید.
  3. تا چه تاریخی می‌توان اطلاعات ثبت نامی را ویرایش کرد؟
    داوطلبان کنکو سراسری نوبت اول (دی ماه) فقط تا پایان تاریخ ثبت نام یعنی ۱۴ آبان ۱۴۰۱ فرصت دارند که اطلاعات وارد شده را ویرایش کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط