چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟

چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم

کنکور، موجود عجیب الخلقه‌ای است که تقریبا ۱۲ سال برای مصاف رو در رو با آن آماده می‌شویم. در این مصاف احتمالا چند باری زمین می‌خوریم، کمی لباس‌هایمان پاره می‌شوند و ممکن است زخمی شویم. ولی با یک برنامه درست در نبرد نهایی سرمان را بالا می‌گیریم، در چشمانش خیره می‌شویم و مثل یک کشتی‌گیر حرفه‌ای پشتش را به خاک می‌مالیم. اگر در حال مطالعه این مقاله‌اید، احتمالا از دانش‌آموزان پر تلاشی هستید که به دنبال جوابی برای این سوال می‌گردند: چگونه رتبه زیر هزار تجربی شویم یا فراتر از آن برای رتبه یک کنکور تجربی شدن چه باید کرد؟ برای یک سال درس خواندن و رسیدن به آنچه می‌خواهید، برنامه‌ریزی کنید و مطمئن باشید هیچ تلاش هدف‌مندی بدون پاسخ نمی‌ماند.

چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟

برای کسب رتبه تک رقمی تجربی متفاوت عمل کنید. هنگام مواجه شدن با کنکور، تجربه ۱۱ سال درس خواندن در مدرسه را دارید. در این ۱۱ سال شیوه‌های متفاوتی برای درس خواندن پیدا کرده‌اید. درس خواندن در طول ترم یا شب امتحان و متوسل شدن به کتاب‌های دعا را همگی تجربه کرده‌ایم. برای برنده شدن در این ماراتن باید در برنامه‌ریزی و شیوه درس خواندن خود تغییراتی ایجاد کنید. در ادامه به مهمترین نکات برای کسب رتبه برتر تجربی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف ریتالین برای کنکور

چگونه رتبه یک کنکور تجربی شویم

هدف گذاری

یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوران کنکور گم کردن هدف اصلی‌شان است. اگر چشم‌اندازی به آنچه قرار است برایتان پیش بیاید نداشته باشید در وسط مسیر خسته می‌شوید. باید بتوانید چشمانتان را ببندید و خودتان را در قامت یک پزشک، پرستار، ماما یا هر رشته ارزشمند دیگری که دوست دارید تصور کنید. پس یک پاسخ مهم به سوال چگونه رتبه یک کنکور تجربی شویم این است که هدف داشته باشید.

برنامه ریزی شخصی

دادن برنامه کلی به دانش‌آموزان می‌تواند آن‌ها را تا نیمه مسیر همراهی کند. اما سوال ما در اینجا این است که با این برنامه‌ریزی چگونه رتبه زیر هزار تجربی شویم یا تک رقمی شویم؟ برنامه ریزی رتبه ۱ کنکور تجربی با توجه به ویژگی‌های شخصی، وضعیت تحصیلی و توانایی هر فرد است. همه دانش‌آموزان به یک ساعت مطالعاتی مشخص نیاز ندارند. در واقع این برنامه‌ریزی‌ها نسخه‌ای نیست که برای همه یک جور پیچیده شود. ممکن است شما در زیست شناسی، ریاضی یا شیمی بیشتر از سایر دروس مشکل داشته باشید. پاشنه آشیلتان را پیدا کنید و برای بهبود نقاط ضعفتان تلاش کنید.

ساعت مطالعه برای کنکور تجربی

ساعت مطالعاتی خود را به مرور افزایش دهید و به بیشترین حد خود برسانید. این زمان ممکن است برای یک دانش‌آموز ۱۲ ساعت و برای دیگری ۸ ساعت باشد. نکته مهم بازدهی و میزان پاسخگویی ذهن و جسم شما به ساعات مطالعه است. اما اگر بخواهیم از یک قاعده کلی بگوییم، در روزهای غیر تعطیل بهتر است بین ۴ تا ۶ ساعت و در روزهای تعطیل ساعت مطالعه مفید خود را تا ۱۰ ساعت برسانید.

تقسیم زمان مطالعه دروس عمومی و تخصصی تجربی

موثرترین درس در کسب رتبه برتر تجربی زیست‌شناسی و پس از آن به ترتیب، شیمی، زمین‌شناسی، ریاضی و فیزیک است. بنابراین با توجه به این درجه اهمیت، میزان ضعف و قوتی که در دروس مختلف دارید و توانایی خودتان، ساعت مناسبی را به دروس مختلف کنکور تجربی اختصاص دهید. فراموش نکنید که هرچند ریاضی و فیزیک جزو مهمترین دروس مرتبط با تجربی نیستند، اما رتبه‌آور محسوب می‌شوند.

چجوری رتبه یک کنکور بشم

تنوع درسی

تعداد زیادی از داوطلبان رشته تجربی گمان می‌کنند مطالعه شبانه‌روزی درس زیست یکی از رموز موفقیت کنکور تجربی است. درست است که زیست یکی از اصلی‌ترین دروس شماست، اما باید از خود بپرسید اگر در جلسه آزمون فقط و فقط روی این درس تسلط داشته باشیم، چگونه رتبه یک کنکور تجربی شویم؟ تمام دروس کنکور به یک اندازه ارزشمند هستند. ریاضی، فیزیک، زیست، عربی و دینی همگی و در کنار هم به این غول کنکور جان بخشیده‌اند. در برنامه ریزی رتبه ۱ کنکور تجربی برای تسلط کامل و برنده شدن، باید روی تک تک دروس امتحانی کنکور تجربی مسلط باشید.

مرور و دوره مطالب کنکور تجربی

هیچ ذهنی نمی‌تواند تمام مطالب درسی را با یک بار مطالعه به خاطر بسپارد. به نظر شما، با مرور نکردن مطالبی که چند ماه پیش خوانده‌ایم، چگونه رتبه برتر کنکور تجربی شویم؟ هر مطلبی را طی ۴ مرحله مرور کنید:

  • ۱ روز بعد از مطالعه
  • ۱ هفته بعد از مطالعه
  • ۱ ماه بعد از مطالعه
  • ۱ فصل (۳ ماه) بعد از مطالعه

به این ترتیب مطب در ذهن شما تثبیت می‌شود و به راحتی فراموش نمی‌‌شود.

مهارت تست زنی برای کنکور تجربی

خواندن و حفظ کردن زیست یا حل کردن مسائل ریاضی به تنهایی برای شما کافی نیست. در زمان مشخص و برای هر درس تست بزنید. تست‌‌‌زنی یک مهارت است که فقط و فقط با تمرین و تکرار به دست می‌آید. اگر یک مساله ریاضی جلوی ما بگذارند بالاخره می‌توانیم آن را حل کنیم ولی ممکن است چند تار مو سفید کرده باشیم و چین و چروک‌های صورتمان عمیق شده باشد. پس زمان‌بندی برای کنکور را فراموش نکنید. زمان استاندارد تست‌زنی را در تمرین‌های خود رعایت کنید. ما اینجاییم تا با هم یاد بگیریم چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟ پس مثل یک دانش‌آموز حرفه‌ای که برای رتبه زیر ۱۰۰ تجربی تلاش می‌کند، به تمام این نکات ریز توجه کنید.

آزمون های آزمایشی تجربی

آزمون های آزمایشی تجربی

به نظر شما بدون یک سنگ محک درست و حسابی چگونه رتبه 1 کنکور تجربی شویم؟ باید چند بار خودمان را در معرض امتحان قرار دهیم و با این حریف تمرینی دست‌ و پنجه نرم کنیم تا بالاخره قلق کار دستمان بیاید. به کمک کنکورهای آزمایشی می‌توانید این تجربه را کسب کنید. سعی کنید در انتخاب آزمون آزمایشی با مشاور کنکور تجربی و مدرسه خود هماهنگ باشید. در انتهای مطالعه مطلب دیگری که به صورت جامع به نکات کسب رتبه برتر پرداخته است با عنوان چگونه رتبه برتر کنکور شویم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کنترل استرس برای رتبه برتر تجربی

اگر بعد از تلاش و رعایت تمامی اصول مطالعه برای کسب رتبه برتر تجربی در فکر این هستید که چگونه رتبه زیر ۱۰۰ کنکور تجربی شوید، به زبان بدنتان توجه بیشتری داشته باشید. اگر انقباض عضلانی زیاد، سردرد، عدم تمرکز، تپش قلب یا سایر علائم استرس را در خودتان می‌بینید حتما به دنبال راه حل باشید. یا جایی مسیر را اشتباهی رفته‌اید و فشار بیش از اندازه به خودتان وارد می‌کنید، یا برنامه‌ریزی غلطی دارید. گاهی هم افکار وسواس‌گونه منفی عامل استرس است که می‌توانید برای رفع آن از مدیریت ذهن، یوگا، مدیتیشن و در نهایت از مشاور کمک بگیرید. استرس سر جلسه کنکور می‌تواند نتایج چند سال مطالعه شما را از بین ببرد. بنابراین حتما با تمرین و تکرار استرس جلسه آزمون را نیز کنترل کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک‌های توضیح‌داده شده در مطلب افزایش تمرکز در تست زدن را مطالعه کنید و به کار ببندید.

برای رتبه یک کنکور تجربی شدن چه باید کرد

سخن پایانی

سال‌هاست که رقابت در کنکور تجربی بسیار فشرده و سنگین است. همه کسانی که علاقمند به پوشیدن لباس سفید پزشکی هستند، سال‌ها برای این هدف تلاش می‌کنند. با این شرایط باید رقابت را جدی بگیرید و از دانش‌آموزان دیگر عقب نمانید. اینکه چگونه رتبه برتر کنکور تجربی شویم سوال بسیاری از کسانی است که وارد نبرد با کنکور و رقبا شده‌اند. در این مقاله سعی کردیم رموز موفقیت در کنکور تجربی را با هم بررسی کنیم تا شما به پاسخ مناسبی برسید. رموز موفقیت کنکور تجربی ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اول از همه بايد شروع کنید، مهم‌ترین قدم، شروع کردن است. آخرین نکته در برنامه ریزی رتبه ۱ کنکور تجربی نیز این است که همراه مدرسه بمانید. به برنامه‌های مشاورتان اعتماد کنید و در آخر نتیجه تلاش‌هایتان را برداشت کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم؟
    پاسخ یک جمله‌ای برای این سوال وجود ندارد، بلکه برای رسیدن به رتبه یک تجربی باید با تمام قوا، برنامه‌ریزی دقیق و منطقی داشته باشید، تست‌زنی کنید، آزمون آزمایشی بدهید و تا می‌توانید به تمام دروس مسلط شوید که همه این موارد را در همین مقاله توضیح داده‌ایم.
  2. آیا مطالعه منابع مختلف به کسب رتبه زیر ۱۰۰ تجربی کمک می‌کند؟
    خواندن منابع مختلف لزوما اثر مثبتی ندارد و چه بسا گاهی باعث سردرگمی و خستگی بیش از حد می‌شود بنابراین به جای این کار، بهترین منابعی که دبیران و مشاوران شخصی شما معرفی کرده‌اند را با دقت و کامل بخوانید و به دفعات زیاد تمرین کنید.
  3. آیا کسب رتبه یک کنکور تجربی به هوش بالا نیاز دارد؟
    تمام دانش‌آموزانی که از هوشی در حد متعادل بهره‌مند هستند، می‌توانند بدون نگرانی فقط با هدف‌گذاری درست، تلاش و پشتکار به بهترین رتبه کنکور تجربی برسند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط