4 قدم اساسی برای نوشتن یک برنامه جامع کنکور ریاضی

کنکور ریاضی 1400

کنکور سراسری در سال 99، 155 هزار و  255 شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فیزیک داشت. درست است که در چند سال اخیر تعداد شرکت‌کنندگان رشته ریاضی فیزیک پایین آمده است اما همچنان قبولی در رشته و دانشگاه خوب نیازمند کسب رتبه‌های بالا ست. در حال حاضر در مرحله شکست غول مرحله‌ی آخر قرار دارید، برای شکست دادن این دشمن عزیز و کسب رتبه خوب باید یک برنامه جمع بندی کنکور ریاضی داشته‌باشید.

نزدیک بودن زمان امتحانات نهایی ترم اول می‌تواند بهترین فرصت برای این برنامه جمع بندی باشد. حتی اگر تا این لحظه زمان کافی را به مطالعه اختصاص نداده‌اید؛ نگران نباشید. با یک جمع بندی خوب می‌توانید از سد آزمون‌های جامع بزرگ‌تر هم رد بشوید. کنکور که چیزی نیست! با دانستن فوت کوزه‌گری می‌توانید برنامه جمع بندی کنکور ریاضی را تنظیم کرده و خود را نه‌تنها برای امتحانات بلکه کنکور 1400 آماده کنید. اما چگونه کنکور ریاضی را جمع بندی کنیم؟

برنامه جامع کنکور ریاضی

چطور برنامه جامع کنکور ریاضی را بنویسم؟

فکر کنید قرار است در یک مسابقه تیراندازی شرکت کنید. تمام این مدت به پرامتیازترین قسمت زرد رنگ سیبل فکر کنید و برای خودتان هدف‌گذاری کنید. چطور؟ بگذارید از یک مرحله قبل شروع کنیم.

دروس امتحانی برای کنکور ریاضی:

1.       ادبیات فارسی

2.       عربی

3.       فرهنگ و معارف اسلامی

4.       زبان انگلیسی

5.       ریاضی

6.        فیزیک

7.       شیمی

این دروس با توجه به هر زیرگروه ضریب متفاوتی برای کنکور دارند. اگر همین حالا بدانید چه رشته‌ای را برای انتخاب رشته انتخاب خواهید کرد بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. چطور؟

 با تعیین رشته‌ی هدف خیلی راحت متوجه می‌شوید که برای مطالعه هر درس با هر ضریب چقدر زمان نیاز دارید. اول از هر چیزی روش مطالعه‌ی دروس ریاضی را یاد بگیرید.  بعداز تعیین رشته هدف و هدف‌گذاری بلندمدت، برای خود اهداف ‌کوتاه مدت تعیین کنید. برای مثال تمام کردن دروس ترم اول، زدن تست‌های ریاضی فصل 1 تا 4 و … به خاطر داشته باشید هدف‌های شما باید ویژگی‌های زیر را داشته‌باشند:

  • مشخص
  • قابل‌اندازه‌گیری
  • در  دسترس و واقعی
  • زمان‌بندی‌شده

پس از خودتان توقع معجزه نداشته باشید، با تنظیم یک هدف چراغ‌هایتان را روشن کنید و در یک مسیر هموار به حرکت ادامه دهید.

4 قدم اساسی برای نوشتن یک برنامه جامع کنکور ریاضی

چطور در کنکور ریاضی موفق شویم؟

شما که دوست ندارید به خاطر یک نقطه‌ضعف کوچک، در گروه ناموفق‌ها قرار بگیرید؟ تا به اینجای سال تحصیلی قطعا می‌دانید چه دروسی نقاط قوت شما و چه دروسی نقاط ضعف شما هستند. برای یک برنامه جمع بندی کنکور ریاضی باید سعی کنید نقاط ضعف را به‌صورت پلکانی کم کرده و نقاط قوتتان را تقویت کنید.

 برای این کار می‌توانید از کتاب‌های کمک‌درسی کمک بگیرید. منابع کمک‌آموزشی مناسب را از دبیران خود پرس‌وجو کنید و بعد از تهیه حتما از آن‌ها استفاده کنید. بین خودمان باشد با جمع‌کردن کلکسیونی از کتاب کمک‌درسی هیچ تغییری روی این نقاط ضعف و قوت شما ایجاد نمی‌شود و فقط بعد از کنکور باید با حسرت به یک کوه کاغذی کنج اتاقتان نگاه کنید.

 روی کمک مشاورها حساب بازکنید

قبل از نوشتن برنامه جمع ‌بندی کنکور ریاضی، می‌توانید از مشاوره‌های مدرسه کمک بگیرید. ‌آن‌ها با مشاهده کارنامه دروس شما و تجزیه تحلیل آن‌ها شمارا راهنمایی کرده و برای نوشتن برنامه جمع بندی کنکور بهترین همراه محسوب می‌شوند.

برای اینکه مشاوران بهتر بتوانند راهنمایی‌تان کنند خوب است که دفتر برنامه‌ریزی‌تان را در اختیارشان بگذارید. (البته یک دفتر برنامه‌ریزی که با دقت زمان مطالعه‌تان را در آن نوشتید) به‌این‌ترتیب آن‌ها خلاهای احتمالی برنامه‌ریزیتان را پیداکرده و برای رفعشان کمکتان می‌کنند.

برنامه جمع بندی کنکور ریاضی

بهترین برنامه جامع کنکور ریاضی را برای خودتان بنویسید

با مشخص کردن هدف و صحبت کردن با مشاور کنکور ریاضی، زمان نوشتن یک برنامه جامع فرامی‌رسد. به یاد داشته باشید که

  • شما بهتر از هرکس به شرایط روحی، جسمی و … بدنتان آگاهی دارید پس برنامه‌ی منحصربه‌فرد خودتان را با توجه به نیازها و شرایطتان بنویسید. 
  • برنامه‌ریزی باید بر مبنای هدف، منطقی، قابل ارزیابی و قابل‌انعطاف باشد. پس برای تهیه برنامه جامع به این اصول توجه کنید.
  •  برای بالا بردن ساعت مطالعه آهسته قدم بردارید، تغییر ناگهانی ساعت مطالعاتی می‌تواند شمارا خسته و کلافه کند در برنامه‌ریزی روزانه‌تان بعد از هر درس اختصاصی حتما یک درس عمومی قرار دهید و فاصله بین دو درس حداقل 10 دقیقه به ذهنتان استراحت دهید.
  • درسی که برایتان چالش‌برانگیز است را در ساعاتی که بازدهی ذهنتان بالاست، مطالعه کنید.

 چگونه برنامه جامع کنکور ریاضی را بنویسیم؟

با نوشتن برنامه جمع بندی کنکور ریاضی حال زمان اجرای آن است. رعایت نکات زیر برای رسیدن به هدف و موفقیت از نان شب هم واجب‌تر است. پس آن‌ها را جدی بگیرید:

  1. حفظ نکنید، یاد بگیرید: در هر مجموعه سوالات کنکور تعداد کمی از آن‌ها نیاز به حفظ و تعداد بسیاری از آن‌ها نیازمند یادگیری است. پس خوب است که زیاد به سراغ حفظ کردن نروید و یادگیری را چاشنی مطالعه‌ی دروس اختصاصی کنید.
  2. ساده‌سازی کنید: مطالب درسی را برای خودتان ساده‌سازی کنید. برای مثال برای مطالعه درس شیمی بعد از مطالعه درس در طول روز، خلاصه‌نویسی و نکته نویسی کنید. مسائل، فرمول، عبارت و هر چیزی که باید در ذهنتان ثبت بشود، با کمک یک شعر، عبارت یا داستان ساده‌سازی کنید و به ذهن بسپارید. مدیریت زمان در کنکور را نیز یاد بگیرید.
  3. تست بزنید: تست‌زنی را فراموش نکنید. و در زمان حل کردن تست‌ها حتما سوالاتی که دارای نکته هستند، نشانه‌دار کنید. به این ترتیب در دوره جمع بندی بعدی می‌توانید رشد خود را اندازه بگیرید.
  4.    استراحت کافی داشته باشید: در برنامه جمع بندی کنکور ریاضی 6 تا 8 ساعت خواب را لحاظ کنید. کمبود خواب باعث ضعف هوشیاری در شما خواهد شد. این استراحت را بعد از مطالعه هر درس و قبل از شروع درس بعدی فراموش نکنید.
  5. تغذیه مناسب را دست‌کم نگیرید: به خاطر داشته باشید تغذیه مناسب به فعالیت مغز و تقویت ذهن شما کمک خواهد کرد. اهمیت صبحانه را از یاد نبرید و مصرف غذاهای چرب و فست‌فودی را به حداقل برسانید.

درآخر این‌که

با توجه به کاهش تعداد شرکت‌کنندگان رشته ریاضی فیزیک نسبت به تجربی، رقابت در این رشته کمتر خواهد بود. پس با داشتن یک برنامه جمع بندی کنکور ریاضی منسجم می‌توانید ازجمله مدال‌آوران کنکور ریاضی باشید. این موقعیت را از دست ندهید و  با بهترین برنامه جمع بندی کنکور ریاضی به استقبال صید ماهی بزرگ از کنکور بروید.

یادتان باشد که کنکور غول بی شاخ و دمی نیست که قرار باشد زندگی شمارا مختل کند. پس باهدف گذاری برای آن قدم بردارید و مطمئن باشید بهترین‌ها در انتظار شما خواهد بود. ما هم در این راه‌کنار شما هستیم. به خانواده سلام اعتماد کنید و با مشاوران سلام در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط