انتخاب بهترین مدرسه غیرانتفاعی

انتخاب بهترین مدرسه غیر انتفاعی

مدرسه غیرانتفاعی نوعی مدرسه غیر دولتی است که عمدتاً امکانات بهتری نسبت به مدرسه دولتی دارد. با این حال نمی‌شود گفت تمام مدارس غیرانتفاعی بی‌عیب و نقص هستند و نیازی به تحقیق ندارید و می‌توانید با چشم بسته فرزندتان را به آن بسپارید. اما برای انتخاب یک مدرسه غیرانتفاعی خوب باید به چه معیارهایی توجه کنیم؟ چگونه در مورد مدارس غیرانتفاعی تحقیق کنیم؟ در این مطلب می‌خواهیم کمک کنیم به پاسخ این سوالات برسید.

مدرسه غیرانتفاعی

سال ۱۳۶۷، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب رسید. مدارسی که می‌خواستند با تکیه بر مشارکت والدین، رویکرد جدیدی در پیش بگیرند و مدرسه را به خانه دوم بهتر و مجهزتری تبدیل کنند. مدارس غیرانتفاعی، به مرور زمان شناخته‌تر شدند و در دل والدین جا باز ‌کردند. این مدرسه‌ها، با حفظ رویکرد آموزش و پرورش در مقاطع مختلف، به کمک شهریه‌ سعی ‌کردند کیفیت تحصیلی و امکانات بهتری نسبت به همکارهای دولتی‌شان ارائه بدهند. این طرح موفقیت‌های زیادی داشت، اما نمی‌شود آن را بدون خطا فرض کرد و در مواردی در مقابل مدارس دولتی شکست می‌خورد. بنابراین انتخاب یک مدرسه غیرانتفاعی خوب ، اهمیت زیادی دارد.

تفاوت مدارس دولتی و مدارس غیر انتفاعی

تفاوت مدارس دولتی و مدارس غیر انتفاعی

در قدم اول، باید شناخت خوبی از رویکردهای انواع مدرسه‌ها داشته باشید، تا با در نظر گرفتن شرایط و روحیه و سن فرزندتان، او را به بهترین مدرسه بسپارید. مدارس غیردولتی، با هدف جذب سرمایه‌ مردمی به آموزش و پرورش و کمک به آن، تاسیس شدند. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی در وهله اول، منبع تامین سرمایه است؛ مدرسه غیرانتفاعی توسط والدین و با اخذ شهریه اداره می‌شود و طبیعتاً در برخی موارد امکانات بیشتری از مدارس دولتی دارد؛ مثلاً تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس، تغذیه دانش آموزان، برنامه‌های جانبی و کلاس‌های فوق برنامه. با این‌حال، توجه به کیفیت مدرسه اهمیت زیادی دارد؛ چون اگر مدرسه رویکرد مناسبی نداشته باشد، ممکن است باعث دور شدن کودک از فضای جامعه و دل‌زدگی از محیط مدرسه بشود.

معیارهای انتخاب مدارس غیردولتی یا غیر انتفاعی

تعداد مدارس غیرانتفاعی، روزانه بالاتر می‌رود و تشخیص بهترین مدرسه غیرانتفاعی بین این لیست بلندبالا، سخت و نفس‌گیر است؛ با این حال دانستن فاکتورهای مهم از بین ویژگی های مدارس غیر دولتی برای انتخاب مدرسه غیرانتفاعی در مقاطع مختلف، می‌تواند در این مسیر به کمکتان بیاید. نوع دیگری از مدرسه غیرانتفاعی که در مقاله دیگری درباره آن توضیح داده‌ایم مدارس هوشمند هستند و می‌توانند درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

معیارهای انتخاب مدرسه غیرانتفاعی خوب مقطع ابتدایی

کادر آموزشی مدرسه غیرانتفاعی

معلمان مدارس غیردولتی یا معلمان رسمی هستند، یا معلمان بازنشسته‌ و یا نیروهای آزاد با تاییدیه و گواهی. در هر سه صورت، مشورت با سایر والدینی که فرزندشان سال گذشته در این مدرسه تحصیل کرده است و هم‌چنین مشاهده بازدهی مدرسه در سال‌های قبل، می‌تواند در این مورد به کارتان بیاید. در مقطع دبستان، کادر آموزشی اهمیت زیادی دارند، چرا که باعث شکل‌گیری تصور کودک از محیط مدرسه می‌شوند. همچنین معلم‌ها باید به روش‌های آموزشی روز احاطه داشته باشند و بتوانند ارتباط خوبی با کودک برقرار کنند. پس برای انتخاب مدرسه غیر انتفاعی در مقطع دبستان، توجه زیادی به کادر آموزشی داشته باشید و عملکرد آن‌ها را حسابی زیر ذره‌بینتان بررسی کنید.

بهترین مدارس غیر انتفاعی

برنامه سالانه

برنامه‌های مدارس غیرانتفاعی، متنوع است و هرکدام در کنار برنامه‌های درسی، برنامه‌های جانبی مانند اردوهای تفریحی، کلاس‌های فوق‌ برنامه دارند. در مقطع دبستان، حضور برنامه‌های جانبی شاد، می‌تواند کمک زیادی به علاقه‌مند شدن کودک به محیط مدرسه بکند. بنابراین حضور این برنامه‌ها را به فال نیک بگیرید؛ همچنین در این مقطع، نباید کلاس‌های فوق‌ برنامه بیشتر از حد معمول باشند، چرا که باعث دلزدگی کودک از محیط مدرسه می‌شود. بنابراین برنامه سال مدرسه را از کادر مسئول بخواهید و در صورت لزوم با یک مشاور تحصیلی نیز مشورت کنید. همچنین با توجه به تکنولوژیک شدن مدارس، درباره آموزشی مجازی کودکان که در برخی مدارس اجرا می‌شود مطالعه کنید.

فاصله از منزل

در این سن، کودک هنوز با بحران صبح زود بیدار شدن کنار نیامده است؛ بنابراین، بهترین مدرسه‌ها هم اگر فاصله زیادی از منزلتان داشته باشند و ساعت بیدار شدن کودک را جلو بیندازند، انتخاب خوبی نیستند.

ساختمان و امکانات

در مقطع دبستان، فضای فیزیکی و کالبد مدرسه و ظاهرش، اهمیت زیادی دارد؛ کودک در این دوران برای اولین بار از فضای خانواده جدا می‌شود و پا به مدرسه می‌گذارد، بنابراین چهره مدرسه، در تصورش از این فضا موثر است. در انتخاب مدرسه در مقطع دبستان، به داشتن حیاط دل‌باز و زیبا، سالن‌های ورزش و بازی، کلاس‌های تمیز و مرتب و گیرایی کلی فضا توجه کنید. در ضمن مدرسه باید برای کودک ایمن باشد و فضاهای مستعد خطر نداشته باشد.

شهریه

معمولاً تصور می‌شود هرچقدر شهریه هنگفت‌تر باشد با مدرسه استثنایی روبه‌رو هستیم، اما باید بگوییم این تصور درست نیست. بهتر است قبل از ثبت‌نام، شهریه را با امکانات مدرسه، سطح معلمان، تجربه و رزومه کاری کادر مدرسه، خوش‌نامی و نتایجی که دانش‌آموزان آن مدرسه در مسابقات و آزمون‌های مختلف کسب کرده‌اند مقایسه کنید. اگر این موارد با شهریه همخوانی و توازن داشته باشند، پرداخت شهریه برای مدرسه فرزندتان می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری باشد که برای او و خودتان انجام می‌دهید.

ویژگی های مدارس غیر دولتی متوسطه اول

معیارهای انتخاب بهترین مدارس غیرانتفاعی متوسطه اول

فضای حاکم بر مدرسه

مقطع متوسطه اول، شروع دوره نوجوانی است و سن حساسیت و تاثیرپذیری دانش‌آموزان از هم‌‌دیگر. بنابراین در این مقطع، وقت بیشتری بگذارید و در مورد هم‌کلاسی‌ها و فضای کلی حاکم بر مدرسه تحقیق تمام و کمالی داشته باشید. مشاهدات میدانی می‌توانند در این مسیر به کمکتان بیایند. این سن، سن آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی است، بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب مدرسه، سعی کنید داشتن یک محیط پر از صمیمیت را در نظر بگیرید. برنامه‌های جانبی مدرسه، می‌توانند در شکل دادن به روابط بین دانش‌آموزان موثر باشد.

کادر آموزشی

در سن بلوغ، روابط کادر مدرسه با دانش‌آموز اهمیت زیادی دارد. کادر آموزشی باید توامان با دانش‌آموزان صمیمی باشند و در مسائل درسی با آن‌ها با اقتدار رفتار کنند. در بعضی از مدارس، به دلیل دریافت شهریه‌های هنگفت، کادر آموزشی اقتدار لازم را ندارند و دانش‌آموز حضور در یک فضای جدی و قانون‌مند را تجربه نمی‌کند و این مسئله، می‌تواند باعث آسیب شود؛ چرا که نوجوان به این رفتار عادت می‌کند و بعدها در مقابل با دیگران به مشکل برمی‌خورد. همچنین این دوره‌ پایه بعضی از مسائل کنکور و دانشگاه است و معلم‌ها باید به روش‌های روز تسلط داشته باشند؛ بنابراین به رفتار و سطح علمی کادر آموزشی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برنامه درسی

یکی دیگر از کمک‌حالان شما در انتخاب مدرسه غیرانتفاعی، مرور برنامه مدرسه است. برنامه‌های جانبی تفریحی و علمی در این دوران می‌توانند علاوه‌بر تشویق او به مباحث درسی، باعث تقویت ارتباط با هم‌سالان شود؛  همچنین کلاس های فوق برنامه اگر بیش از ظرفیت دانش‌آموزان نباشند، می‌توانند به موفقیت در دوره‌های بعد و کنکور کمک بزرگی کنند.

بهترین مدارس غیر انتفاعی متوسطه دوم

معیارهای انتخاب بهترین مدارس غیرانتفاعی متوسطه دوم

سطح علمی کادر آموزشی

در مقطع متوسطه‌‌ دوم سطح علمی دبیران، وجود یک برنامه آموزشی دقیق و مفید برای کنکور، بیشترین اهمیت را دارد. اگر آمادگی برای کنکور اصولی و درست پیش نرود، می‌تواند آسیب‌های روحی زیادی به دانش‌آموز وارد کند. پس در گام اول، برنامه مدرسه برای مباحث درسی و شیوه‌های آموزش را بررسی کنید که اصولی و مطابق روز باشند. برنامه‌های کنکوری مدرسه را زیر و رو کنید و در عین حال توجه داشته باشید که مدرسه در کنار آموزش، به وضعیت روحی دانش‌آموزان و ظرفیت‌های آن‌ها هم نگاهی داشته باشد. گاهی فشار بیش از ظرفیت نتیجه عکس می‌دهد و در این سن حساس، تبدیل به یک بحران می‌شود.

رفتار کادر آموزشی مدرسه غیرانتفاعی

کادر آموزشی در این دوران حساس، باید شیوه رفتار با دانش‌آموزان را در روند آموزش و انواع آزمون‌ها بلد باشند. سهل‌گیری و یا سخت‌گیری بیش از حد مثل یک آفت است که می‌تواند تا آخر عمر روی روحیه و شخصیت دانش‌آموز تاثیر بگذارد. حضور یک مشاور مجرب در کادر آموزشی، می‌تواند جلوی بسیاری از بحران‌های رایج این دوران را بگیرد.

برنامه آموزشی

برنامه‌ریزی کنکور، مهم‌ترین اصل موفقیت در آموزش و آزمون کنکور است. قبل از ثبت‌نام در مورد برنامه سال پرس‌وجو کنید و در صورت امکان در موردش با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید. برنامه‌های غیراصولی پرفشار و یا بالعکس، سهل‌گیر، نتایج بدی به دنبال دارند.

مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی تهران

مزایای مدارس غیر انتفاعی

در کل مدارس غیرانتفاعی مزایا و معایبی دارند که شناختن آن‌ها، می‌تواند وقت انتخاب مدرسه کارتان را راحت‌تر کند و بتوانید با دید بازتری مدرسه مناسب را انتخاب کنید. امتیازات و مزایای مدارس غیر انتفاعی به تفکیک مقطع به‌صورت زیر هستند.

مزایای  دبستان غیر انتفاعی

مزایا

  • داشتن محیطی شاد و رنگارنگ و در نتیجه جذب کودک به مدرسه و اشتیاق به علم‌آموزی

مزایای متوسطه اول غیر انتفاعی

مزایا

  • جمعیت کمتر در کلاس‌ها و در نتیجه تمرکز بیشتر معلم
  • انتخاب بهترین معلم‌ها
  • برنامه‌های جانبی و در نتیجه برقراری ارتباط صمیمانه بین نوجوان‌ها و تشخیص زمینه‌های علمی و هنری موردعلاقه

مزایای مدارس غیر انتفاعی مقطع متوسطه دوم

مزایا

  • جمعیت کمتر در کلاس‌ها و در نتیجه تمرکز بیشتر معلم
  • انتخاب بهترین معلم‌ها
  • داشتن برنامه منسجم برای مهارت تست‌زنی و آزمون برای کنکور
  • برنامه‌های جانبی مانند اردوهای تفریحی، کلاس های فوق برنامه و فعالیت‌های علمی و فرهنگی که در سال‌های منتهی به کنکور باعث بهبود کیفیت آموزش می‌شود.
  • امکانات و تجهیزات بیشتر مانند وسایل آزمایشگاهی، کتابخانه
بهترین مدارس غیرانتفاعی تهران

راه‌های رسیدن به بهترین مدرسه غیرانتفاعی تهران

همانطور که گفتیم برای هر مقطع باید درباره ویژگی‌های خاص آن تحقیق کنید و معایب و مزایای مدارس انتخابی خود را بسنجید. ممکن است یک مدرسه برای شما، اهدافی که خودتان و فرزندتان دارید بهترین باشد و برای دیگری انتخاب خوبی محسوب نشود. در کنار توجه به معیاهاری ذکر شده در این مطلب، درباره بهترین مدارس غیرانتفاعی تهران تحقیق کنید. با پرس‌وجو از والدین و دانش‌آموزان سال‌های قبل، حضور در مدرسه و دیدن رفتار کادر آموزشی، مشاهده بازده مدرسه در سال‌های گذشته و بررسی سوابق کادر آموزشی، می‌شود تا حدودی معیارهای ذکر شده را بررسی کرد. در ادامه می‌خواهیم به مدارس غیر انتفاعی سلام نگاهی بیندازیم و معیارهای بهترین مدارس را در مجموعه سلام بررسی کنیم.

معرفی مجموعه مدارس سلام

مجموعه مدارس سلام از پیش دبستانی تا کنکور، با در نظر گرفتن ویژگی‌های استاندارد بهترین مدارس غیر انتفاعی یکی از مدارس پیشرو در زمینه آموزش علمی و پرورش استعدادها و مهارت‌های فردی و غیر درسی محسوب می‌شود. در مدارس سلام دپارتمان‌ها و معاونت‌های متعددی متناسب با مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارند که به صورت تخصصی بر رشد، پرورش و رسیدگی به ابعاد متفاوتی که برای دانش‌آموزان ضرورت دارد، می‌پردازند:

  • دپارتمان آموزش
  • دپارتمان روانشناسی
  • دپارتمان زبان انگلیسی
  • دپارتمان کامپیوتر و فناوری‌های مدرن
  • دپارتمان پژوهش
  • دپارتمان مشاوره و مهارت‌های زندگی
  • دپارتمان تغذیه و سلامت جسم
  • دپارتمان ورزش

همچنین پایگاه تابستانی و جشنواره‌های متعددی در مدارس و با حضور تعداد کثیری از دانش‌آموزان فعال در تمام مقاطع برگزار می‌شوند که بهترین فرصت برای تفریح، تعامل با همسالان و معلمان برای کسب مهارت‌های اجتماعی، تقویت روحیه همکاری، رقابت سالم و افزایش انگیزه و کشف و توسعه استعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف ورزشی، ادبی، علمی و پژوهشی هستند:

  • جشنواره سلام کاپ
  • جشنواره اسوه حسنه
  • جشنواره سلام کاپ

کسب نتایج برتر در المپیادها، کنکور سراسری و افتخارات پژوهشی دانش‌آموزان سلام، گواهی بر اثرگذاری تلاش همه جانبه کادر این مدارس و برنامه‌ریزی دقیق برای موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان است.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم و می‌دانید، انتخاب مدرسه مناسب، تنها انتخاب یک محیط آموزشی نیست؛ انتخاب یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد فردی و اجتماعی فرزندتان است. بنابراین این انتخاب را دست کم نگیرید و کار را به نزدیک‌ترین مدرسه، مشهورترین مدرسه و گران‌ترین مدرسه نسپارید و خودتان دست به کار شوید. در این مقاله از سلام، کمی با معیارها و ویژگی‌های یک مدرسه غیرانتفاعی خوب آشنا شدید. داشتن لیستی از این معیارها، می‌توانند کارتان را برای انتخاب از بین مدارس غیرانتفاعی راحت‌تر کند. اگر به دنبال مدارس خاص هستید می‌توانید درباره مدرسه کیف در مدرسه هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

  1. مزیت مدرسه غیر انتفاعی چیست؟
    این مدارس به دلیل دریافت شهریه، می‌توانند برنامه‌های جانبی مانند اردوهای تفریحی، کلاس‌های فوق برنامه و فعالیت‌های علمی و فرهنگی، امکانات و تجهیزات بیشتر مانند وسایل آزمایشگاهی، کتابخانه امکانات تفریحی و آموزشی بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم کنند.
  2. تفاوت مدارس دولتی و غیر انتفاعی چیست؟
    مدارس غیردولتی، با هدف جذب سرمایه‌ مردمی به آموزش و پرورش و کمک به آن، تاسیس شدند. تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی در وهله اول، منبع تامین سرمایه است؛ مدرسه غیرانتفاعی توسط والدین و با اخذ شهریه اداره می‌شود و طبیعتاً در برخی موارد امکانات بیشتری از مدارس دولتی دارد.
  3. سطح علمی و کادر آموزشی بهترین مدارس غیرانتفاعی متوسطه دوم  چگونه است؟
    در مقطع متوسطه‌‌ دوم سطح علمی دبیران، وجود یک برنامه آموزشی دقیق و مفید برای کنکور، بیشترین اهمیت را دارد. در گام اول، برنامه مدرسه برای مباحث درسی و شیوه‌های آموزش را بررسی کنید که اصولی و مطابق روز باشند. توجه داشته باشید که مدرسه در کنار آموزش، به وضعیت روحی دانش‌آموزان و ظرفیت‌های آن‌ها هم توجه داشته باشد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط