کلاس زبان خصوصی یا عمومی | معایب و مزایا

کلاس زبان خصوصی یا عمومی

اصلی‌ترین سوالی که دانش‌آموزان برای شروع یادگیری زبان این است که یادگیری خود آموز زبان انگلیسی بهتر است یا یادگیری با کلاس زبان؟ کلاس زبان خصوصی بریم یا عمومی؟ کلاس‌های آنلاین زبان نتیجه بهتری دارند یا کلاس‌های حضوری؟ اصلا چگونه و بر اساس چه معیارهایی می‌توان بهترین نوع کلاس زبان را انتخاب کرد؟ خصوصا اگر تا به حال تجربه یادگیری زبان را نداشته‌اید یا نتیجه خوبی از آموزش زبان نگرفته باشید، موضوع انتخاب روش یادگیری زبان بیشتر ذهنتان را مشغول می‌کند. در این مقاله ضن اشاره به مهمترین نکاتی که باید برای انتخاب سیستم آموزشی کلاس بدانید، درباره مزیت‌های کلاس خصوصی و گروهی گفته‌ایم. بنابراین در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید با توجه به فاکتورهای مختلف، کلاس زبان خصوصی یا عمومی برایتان مناسب‌تر است.

نکات مهم در انتخاب کلاس زبان

پاسخ به اینکه کدام یک از این دو نوع کلاس برای یادگیری بهتر است ساده نیست. در ادامه ۴ فاکتور مهم برای انتخاب بین کلاس خصوصی و عمومی زبان را توضیح داده‌ایم.

هزینه کلاس زبان

معمولا هزینه کلاس‌ای خصوصی و نیمه گروهی از کلاس زبان گروهی بالاتر است. به همین دلیل هزینه یکی از فاکتورهای محدود کننده برای خیلی از افراد محسوب می‌شود. برای مقایسه و تصمیم‌گیری بر اساس فاکتور هزینه، به چشم یک سرمایه‌گذاری به کلاس زبان نگاه کنید. همچنین بررسی کنید که احتمالا چه مدت به کلاس زبان نیاز دارید؟ اگر هزینه کلاس زبان خصوصی برایتان زیاد است اما توانایی پرداخت آن را دارید، اول معیارهای دیگر را بسنجید. در صورتی که کفه کلاس خصوصی زبان سنگین‌تر باشد، پرداخت هزینه بیشتر ارزشش را دارد.

کلاس زبان خصوصی بریم یا عمومی

هدف از کلاس زبان

بسیار مهم است که در مسیر هدف‌گذاری برای کلاس زبان خصوصی یا عمومی باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  • نیاز به یادگیری چه مهارت‌های دارید؟
  • آیا برای تقویت سطح عمومی زبان کلاس می‌روید یا برای موفقیت در یک آزمون زبان خاص؟
  • آیا می‌خواهید مهارت خاصی را در خودتان تقویت کنید؟
  • آیا می‌خواهید از هر سطحی که هستید، در تمام مهارت‌های زبان انگلیسی رشد کنید؟
  • آیا خودآموز خوبی هستید یا باید حتما فردی به عنوان همراه یا تسهیلگر در کنار شما باشد؟

شرایط زبان آموزی

کلاس زبان خصوص و عمومی از نظر ساعت برگزاری، مدت زمان و فشاری که فرد برای انجام تکالیف دارد متفاوت هستند. بنابراین به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چقدر در روز می‌توانید برای انجام تکالیف خود زمان بگذارید؟
  • آیا می‌توانید با زمان‌بندی کلاس عمومی هماهنگ شوید؟
  • آیا نیاز به زمانبندی منعطف دارید و ممکن است در هفته چندین بار مجبور به لغو یا تغییر یاعت کلاس شوید؟
  • آیا زمان کمی برای رسیدن به یک هدف مشخص دارید (شرکت در آزمون یا بهبود سطح)؟

پیشنهاد مطالعه: بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی

ویژگی های فردی

یکی از نکات مهمی که برای انتخاب کلاس زبان خصوصی یا عمومی باید به آن توجه کنید ویژگی‌های فردی و شخصیتی شما است. بررسی سایر معیارها و سوالاتی که تا اینجا مطرح کردیم برای هر فرد پاسخ منحصر به فرد خود را دارد. در مورد ویژگی‌های فردی پاسخ به پرسش‌های زیر تا حد زیادی نقشه یادگیری شما را مشخص می‌کند:

  • تمایل به صحبت در جمع ندارید یا فردی اجتماعی هستید؟
  • با شنیدن بهتر مطالب را یاد می‌گیرید یا با مطالعه فردی؟
  • آیا حضور در جمع به شما استرس زیادی وارد می‌کند و نتیجه آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
  • آیا می‌توانید به اندازه زمان کلاس زبان گروهی متمرکز بمانید یا خسته می‌شوید؟
  • آیا متعهد بودن به یک برنامه مشخص برای شما مشکل است؟
  • آیا در انجام کار گروهی و یادگیری در کنار دیگران ضعف دارید؟
تفاوت کلاس خصوصی و عمومی زبان

تفاوت کلاس خصوصی زبان و کلاس عمومی زبان انگلیسی

هر نوع روش تدریس، مزایا و معایب خاص بالقوه‌ای دارد اما این شما هستید که باید با توجه به خصوصیات و زمینه‌های که هر روش برایتان فراهم می‌کند، در کنار تمایل، اهداف و نوع یادگیری خود بهترین روش یادگیری زبان را انتخاب کنید. در جدول زیر تفاوت‌های کلاس زبان خصوصی و عمومی را به صورت مختصر عنوان کرده‌ایم.

 کلاس زبان خصوصیکلاس زبان گروهی
تنظیم ساعت و روز کلاسمنعطفانعطاف کم
امکان کنسل کردن کلاسداردندارد
امکان یادگیری فشردهکاملا امکان‌پذیر استبستگی به شرایط دارد
آموزش بر اساس خواسته افرادامکان داردامکان ندارد
هزینهبالامناسب
احتمال اتلاف زمان کلاسکمزیاد
مدت زمان رفع اشکال فردیبالاکم

تفاوت کلاس خصوصی و عمومی زبان را می‌توان در قالب مزایا و معایب کلی آن‌ها نیز بررسی کرد. با توجه به آنچه در بخش قبل نیز گفتیم، ممکن است برای برخی از افراد چیزی که به عنوان امتیاز یک نوع کلاس شناخته می‌شود، عامل کاهش یادگیری باشد. بنابراین این مزایا صرفا درباره فرصت‌هایی هستند که کلاس خصوص و عمومی زبان ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: فواید آموزش زبان دوم به کودکان

مزیت های کلاس زبان خصوصی

اما با گذشت زمان و بیشتر شدن درگیری‌های افراد، امکان آموزش آنلاین و تفاوت در خواسته‌ها و توقعات افراد از کلاس زبان و از طرفی تفاوت‌هایی که این دو نوع کلاس در هزینه و نتایج دارند، کلاس‌های خصوصی نیز رونق پیدا کرده‌اند. تعداد زبان‌آموزان در تدریس خصوصی زبان معمولا ۱ الی ۳ نفر است. در ادامه به چند مورد از بارزترین مزایای کلاس زبان خصوصی اشاره کرده‌ایم.

کلاس زبان خصوصی یا عمومی

اختصاصی بودن آموزش ها

کلاس زبان عمومی بر اساس سرفصل‌های درسی، برنامه زمانی، کتاب‌های از پیش تعیین شده و اهداف مشخصی پیش می‌رود. اما در کلاس زبان خصوصی می‌توانید بر اساس هدفی که خودتان دارید، یا حتی تمایل به کتاب و روشی خاص پیش بروید.

انتخاب معلم زبان دلخواه

در موسساتی که کلای خصوصی برگزار می‌کنند یا با توجه به اینکه بسیاری از معلمان زبان کلاس زبان آنلاین دارند، می‌توانید معلمی را پیدا کنید که با مسیر دلخواه شما همراه باشد. هرچند اغلب معلم‌های زبان خصوصی، می‌توانند بر اساس مطالبات زبان‌آموز پیش بروند. اما در هر صورت شاید علاقه داشته باشید با معلمی که خوشنام‌تر است یا تجربه بیشتری دارد کلاس زبان داشته باشید. از طرفی هرچه معلم زبان و شاگرد همخوانی و حس بهتری نسبت به هم داشته باشند، نتایج آموزش نیز بهتر خواهد بود. پیدا کردن معلم زبانی که حس بهتری به شخصیت و روش کار او داریم و او نیز متقابلا با ما رفتار مناسبی دارد، انگیزه پیشرفت را به شدت افزایش می‌دهد.

انعطاف پذیر بودن زمان کلاس

زبان‌آموز می‌تواند زمان برگزاری، تعداد جلسه در هفته و مدت زمان هر جلسه را به انتخاب خود و با مشورت با معلم زبان انتخاب کند. همچنین برای کنسل کردن زمان کلاس‌های خصوصی که به صورت جلسه‌ای هزینه کلاس پرداخت می‌شود، انعطاف‌پذیری بالایی برای کلاس خصوصی وجود دارد.

متمرکز بودن آموزش زبان خصوصی

در کلاس خصوصی زبان معلم می‌تواند بدون اتلاف وقت، روی مشکلات و نیازهای زبان‌آموز متمرکز باشد. اگر فقط نیاز به تقویت یکی از مهارت‌ها دارید، کلاس خصوصی برای شما مناسب است چون می‌توانید درخواست کنید فقط روی همان مسئله تمرکز داشته باشد. همچنین در کلاس خصوصی شما هستید و معلم زبان بنابراین میزان توجه معلم به شما صد در صد است و می‌توان رفع اشکال و به میزان لازم تمرین کرد. هیچ فرد دیگر یا عامل مزاحمتی در کلاس خصوصی وجود ندارد.

تفاوت کلاس خصوصی و عمومی زبان

یادگیری متناسب با توان زبان آموز

همه مواردی که دیش از این به عنوان مزایای کلاس زبان خصوصی گفته شد باعث می‌شوند که هماهنگی آموزش زبان از نظر مدت آموزش، کیفیت و تمرکز آموزش‌ها با توجه به سرعت پیشرفت زبان‌آموز در نظر گرفته شوند. بنابراین زبان‌آموز از این نظر فشار کمتری حس می‌کند. خصوصا برای افرادی که شاغل یا دانشجو هستند، می‌توان همه این موارد را متناسب با توانایی، زمان آزاد و پیشرفت زبان‌آموز تنظیم کرد. از طرفی در کلاس خصوصی افراد از مسخره شدن ترس کمتری دارند چون فقط معلم در مقابل آن‌ها است. بنابراین راحت‌تر می‌توانند سوال بپرسند یا طبق توان خود صحبت کنند.

مزیت های کلاس زبان عمومی

سال‌ها یکی رایج‌ترین و سنتی‌ترین شکل آموزش زبان، در قالب کلاس‌های گروهی مشابه با مدرسه بوده است. در کلاس‌های عمومی زبان معمولا بین ۸ تا ۱۵ نفر زبان‌آموز حضور دارند و توجه معلم و مدت زمان آموزش بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در ادامه راجع به مهمترین مزایای تدریس گروهی توضیح داده‌ایم.

افزایش مشارکت

حضور چند نفر در کلاس، پاسخ دادن یا حتی ناتوانی آن‌ها در پاسخ دادن به سوالات در کلاس، حس همکاری گروهی و رقابت را افزایش می‌دهد. در نتیجه یادگیری زبان‌آموز به دنبال مشارکت بالاتر، افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دیدن پیشرفت دیگران نیز انگیزه و مشوقی برای فعالیت بیشتر است. یکی از مهمترین مزایای تدریس گروهی زبان نیز همین است که امکان تعامل با همکلاسی‌ها را دارید. در کلاس زبان گروهی به دلیل مشارکت افراد مختلف، فرصت بیشتری برای صحبت کردن، تقویت مهارت شنیداری، بروز خلاقیت و افزایش دانش عمومی خود دارید.

کلاس زبان گروهی

رفع اشکال و افزایش یادگیری

در کلاس زبان عمومی هریک از زبان‌آموزان نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. ممکن است شما اصلا به موضوعی فکر نکنید و با آن مواجه نشوید اما فرد دیگری با بیان آن، به یادگیری شما کمک کند. اغلب موارد صحبت‌ها، سوالات و اشتباهان زبان‌اموزان در کلاس‌های گروهی، معلم را هم به یاد آموزش نکات کوچک فراموش‌شده می‌اندازد. یک روی دیگر این ماجرا نیز این است که ضمن فعالیت‌های گروهی در کلاس زبان، نقاط ضعف و قوت خودتان را در مقایسه با افرد دیگر می‌شناسید.

کاهش هزینه کلاس

طبیعتا هزینه کلاس‌های گروهی به خاطر حضور تعداد نفرات بیشتر تقسیم می‌شود. بنابراین زبان‌آموز توانایی پرداخت مدت زمان طولانی‌تر یا جلسات زبان بیشتری در هفته را دارد. در عین حال به دلیل پرداخت مبلغ بالاتر برای هر ساعت و هر جلسه کلاس زبان خصوصی، استرس و فشار بیشتری برای یادگیری وجود دارد. در حالی‌که آموزش روندی پویاست و شاید در هر جلسه لزوما مطلبی آموزش داده نشود بلکه نفس حضور در محیط کلاس یا صحبت به زبان انگلیسی نکته مثبت جلسه محسوب شود. این موارد به دلیل هزینه بالای هر جلسه کلاس خصوصی معمولا کمتر به چشم می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی و روش های خلاقانه آموزش زبان به کودکان

جذابیت کلاس گروهی

شاید این مورد برای برخی افراد مزیت نباشد و اتفاقا در کلاس عمومی دچار خستگی ذهنی شوند. اما عموما حضور در جمع، شوخی‌های کلاس یا اشتباهات زبان‌آموزان و گفتگو با هم موقعیت‌های جذابی فراهم می‌کند که خستگی و خواب‌آلودگی افراد در جلسه را از بین می‌برد. پیوند احساس لذت در کلاس و یادیگیر زبان می‌تواند نقطه‌ای برای به خاطر سپردن بهتر مطالب باشد. اما فرض کنید یک روز در جلسه کلاس خصوصی انرژی شما و معلم بالا نباشد، احتمالا میزان یادگیری پایین می‌آید و سریع‌تر خسته می‌شوید.

کلاس خصوصی زبان بهتر است یا کلاس گروهی

سخن پایانی

در پاسخ به این سوال که کلاس خصوصی زبان بهتر است یا کلاس گروهی باید بگوییم هیچ جواب قطعی وجود ندارد. از طرفی لازم نیست لزوما خودتان را تغییر دهید تا در قالب یک نوع کلاس زبان خاص جای بگیرید. چون خوب و بد مطلق در این مورد وجود ندارد و کلاس زبان خصوصی و عمومی هریک مزیت‌های خاصی دارند. کافی است خودتان را به خوبی بشناسید و متناسب با اهداف و ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کنید. وقتی قرار است ۴ ماه دیگر در یک آزمون زبان شرکت کنید، وقت آن نیست که دنبال اجتماعی شدن یا مبارزه با استرس کلاس باشید. کلاس زبان خصوصا زمانی که فرصت کمی دارید، صرفا برای افزایش مهارت‌های زبانی است.

سوالات متداول

  1. برای یادگیری زبان انگلیسی، کلاس های عمومی بهتر است یا خصوصی؟
    نمی‌توان به این سوال پاسخ کلی داد. برای اینکه بدانید کدامیک از این برایتان کارکرد بهتری دارد باید به اهدافی که از شرکت در کلاس زبان دارید، مدت زمان خودتان، سطح زبان انگلیسی خود و هزینه‌ای که می‌توانید پرداخت کنید را بسنجید. ویژگی‌های فردی مانند اجتماعی بودن نیز در این تصمیم‌گیری موثر هستند.
  2. روش های تدریس در کلاس عمومی بهتر است یا خصوصی؟
    همه چیز بستگی به هدف زبان‌آموز و توانمندی معلم زبان دارد. اما اغلب در کلاس زبان گروهی معلم زبان نمی‌تواند بر اساس نقاط ضعف و قوت تک تک افراد به آن‌ها آموزش بدهد و ناچار است یک نقطه مبدا و مقصد کلی را در نظر بگیرد. اینکه این روش برای شما بهتر کار می‌کند یا کلاس خصوصی که معلم می‌تواند فقط بر اساس خواسته‌ها و نیازهای زبان‌آموز پیش برود، کاملا به اهداف شخصی هر فرد بستگی دارد.
  3. مزایای کلاس زبان خصوصی چیست؟
    در کلاس زبان خصوصی معلم زمان بیشتری برای زبان‌آموز دارد، می‌تواند متناسب با سطح زبان و اهداف فرد جلو برود، زمان کلاس را با زبان‌آموز تنظیم کند و با سرعت یادگیری و درک شما پیش برود.
  4. مزایای کلاس زبان عمومی چیست؟
    کلاس زبان عمومی هزینه کمتری دارد، میزان تعامل و یادگیری فعالانه به دلیل مباحثه و تبادل نظر بالاتر است. همچنین به هر فرد فشار کمتری برای پاسخ دادن یا صحبت کردن وارد می‌شود و می‌توانید زمان‌هایی شنونده صحبت کردن دیگران و رفع اشتباهات یا نکات مثبت همکلاسی‌ها باشید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط