فرم اولویت پایان راه نیست، با انتخاب رشته مجدد مسیرتان را روبه‌راه کنید

فرم اولویت

ماجرای انتخاب رشته نهم به دهم  یکی از آن ماجراهای پرفراز و فرودی است که بچه‌های سال نهم تجربه‌اش می‌کنند. البته داستان چندان پیچیده نیست و می‌شود باکمی پشتکار و دقت در هر یک از رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، انسانی یا فنی و حرفه‌ای درستان را ادامه بدهید.

اما اگر به هر دلیلی در فرم اولویت انتخاب رشته نتوانستید به نمرات موردنظر برسید، چه می‌شود؟ باید یک خداحافظی مفصل با رشته‌ی موردعلاقه و آینده‌ی دوست‌داشتنی‌تان کنید و به سراغ رشته‌ای که دوستش ندارید، بروید؟

معلوم است که نه! اول‌ازهمه یک لیوان آب‌خنک نوش‌جان کنید و بعد همراه این مقاله‌ی سلام باشید تا برایتان از فرم انتخاب رشته مجدد سال نهم و یکی از بااهمیت‌ترین دوربرگردان‌های زندگی بگوییم.

انتخاب رشته مجدد

با سازوکار اولویت انتخاب رشته آشنا شوید

خب حتما بعد از خواندن مقاله‌های سلام راجع به اولویت انتخاب رشته سال نهم و هدایت تحصیلی، با زیروبم انتخاب رشته حسابی آشنا شده‌اید. در این بخش از مقاله‌ی سلام می‌خواهیم کمی بیشتر با فرم شماره‌ی 6 و 7  و جزییاتشان آشنا شویم. فرم‌هایی که نقش خیلی پررنگی در انتخاب رشته و به دنبالش ساخت آینده‌ی ما دارند.

  • در فرم شماره 6 چه خبر است؟ در انتخاب رشته مواردی مثل نظر دانش‌آموز، نظر معلمان و مشاورهای تحصیلی مدرسه‌ نظر والدین و نتایج آزمون‌های رغبت‌سنجی و توانایی سنجی موثر است. تمام موارد بالا هم به شکل هماهنگ در سایت همگام و در بازه‌ی زمانی مشخص ثبت می‌شود. و دست‌آخر در فرم شماره‌ی 6 چکیده‌ی این نظرات به دست دانش‌آموز می‌رسد.

چه زمانی باید منتظر فرم شماره 6 باشید؟ حوالی تیرماه می‌توانید به سایت همگام سربزنید و فرم شماره 6 و جزییاتش را ببینید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: راهنمای جامع سایت همگام برای دانش آموزان پایه نهم

  • در فرم شماره 7 چه خبر است؟ فرم شماره 7 همان فرمی است که در آن نتایج تحصیلی دانش‌آموز در درس‌های خاص ثبت می‌شود.

درواقع جمع نمرات امتحانات پایانی(خردادماه) درس‌های مهم و پایه برای ورود به هر رشته در این فرم نوشته می‌شود. و اگر مجموع این نمرات به حدنصاب لازم نرسد، در این صورت در فرم اولویت انتخاب رشته جلوی اسم بعضی از رشته‌ها چشمتان به یک هاشور  می‌خورد. این علامت هاشور نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید در آن رشته‌ی خاص تحصیل کنید.

تا یادمان نرفته این نکته را اضافه کنیم که نمرات امتحان پایانی خرداد پایه‌ی هفتم با ضریب یک، نمرات امتحان پایانی خرداد پایه هشتم با ضریب یک، و نمرات امتحان پایانی خرداد پایه نهم با ضریب سه محاسبه‌شده و مجموعشان در فرم شماره هفت نوشته می‌شود و تکلیف اولویت انتخاب رشته‌ی نهم به دهم را معلوم می‌کند.

فرم انتخاب رشته مجدد چیست و چطور کمکمان می‌کند؟

فرض کنیم که دانش‌آموزی به هر دلیلی در امتحانات پایانی و خردادماه نتوانسته خوب درس بخواند و درنهایت یکی از آن هاشورها جلوی رشته‌ی موردعلاقه‌اش سبز شده است. حالا چطور باید از روی این مانع بپرد؟ جواب خیلی ساده است. اول‌ازهمه به چشم‌های هاشور نگاه می‌کنید و بعد مثل یک جنگجوی قوی سراغ رد کردن موانع می‌روید.

برای انتخاب رشته مجدد باید از طرف مدرسه به آموزش‌وپرورش منطقه معرفی شوید.

بعدازآن دانش‌آموزانی که در درس موردنظر نمره‌شان به حدنصاب نرسیده است، می‌توانند با پر کردن فرمی شبیه به فرم زیر در شهریورماه دوباره در همان درس امتحان بدهند و اگر نمره‌شان به حدنصاب لازم رسید، با خیال راحت به سراغ رشته‌ی موردنظرشان بروند.

فرم اولویت پایان راه نیست، با انتخاب رشته مجدد مسیرتان را روبه‌راه کنید

در بخش زیر حدنصاب امتیاز لازم در هر درس برای ورود به رشته‌ها را نوشتیم، تا بتوانید بهتر و مؤثرتر برنامه‌ریزی کنید.

 حداقل امتیاز انتخاب رشته نهم به دهم

رشته تحصیلیحدنصاب امتیاز هر درس
ریاضی فیزیکریاضی: 70 علوم:65
علوم تجربیریاضی:65 علوم70
علوم انسانیزیبان  ادبیات فارسی: 70 عربی:60 مطالعات اجتماعی: 65
فنی و حرفه‌ای (هنر و صنعت)ریاضی: 50 علوم:50  هنر:60 فناوری:60
فنی و حرفه‌ای (خدمات)فناوری:60 هنر:60 ریاضی:50
فنی و حرفه‌ای (کشاورزی)فناوری: 60 هنر:60 علوم: 50

چگونگی تعیین نمره حدنصاب انتخاب رشته نهم به دهم در آزمون شهریور

برای تعیین نمره حدنصاب کادر تحصیلی مدرسه ابتدا

  • نمرات پایانی سال هفتم و هشتم را باهم جمع می‌کنند.
  • مجموع نمرات را از نمره‌ی نهایی فرم اولویت انتخاب رشته کم می‌کنند.
  • و نمره باقی‌مانده را تقسیم‌بر سه(ضریب نمره‌ی پایانی سال نهم) کرده تا نمره‌ی حدنصاب مشخص شود.

خیلی سخت شد؟ اجازه بدهید با یک مثال کارمان را شروع کنیم.

تصور کنید علی دوست دارد به رشته‌ی تجربی برود. نمره‌ی علی در امتحان پایانی درس علوم سال هفتم 12 و در امتحانی پایانی سال هشتم 14 است. علی متأسفانه در سال نهم زیاد درس نخوانده و نمره‌اش 13 شده است.

در چنین حالتی امتیاز علی در درس علوم در فرم شماره هفت مساوی است با:

14*1+12*1+13*3=65

درحالی‌که دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌ی تجربی باید در درس علوم به امتیاز 70 برسند. خب حالا علی 5 امتیاز کم دارد تا به رویاهایش برسد. کادر مدرسه هم نمرات سال هفتم و هشتم علی را باهم جمع می‌کنند و از 70 (حدنصاب امتیاز استاندارد) کم می‌کنند.

با یک حساب‌وکتاب ساده به عدد 44 می‌رسیم. حالا اگر 44 را تقسیم‌بر 3 کنیم(ضریب امتحان پایانی سال نهم) به نمره‌ی 14.60 می‌رسیم.

بنابراین علی باید در امتحان شهریور در درس علوم باید حداقل نمره‌ی 14.60 را به دست بیاورد تا درهای رشته‌ی تجربی به رویش باز بشود.

فرم انتخاب رشته مجدد

چند نکته در رابطه با انتخاب رشته‌مجدد سال نهم

اگر در مدرسه‌ای آزمون شهریور برگزار نشود، دانش‌آموزانی که باید در آزمون تعیین رشته نهم به دهم شرکت کنند، از طرف مدرسه به آموزش‌وپرورش منطقه معرفی‌شده و طبق صلاحدید در امتحان هماهنگ استانی شرکت می‌کنند.

برای دیدن نتیجه‌ی امتحان مجدد انتخاب رشته این لینک را دنبال کنید.

فرم اولویت انتخاب رشته‌ی مجدد بعد از آنالیز اطلاعات امتحان شهریور در سایت همگام قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس فرم جدید دوباره انتخاب رشته کنند. در صورتی که ظرفیت رشته انتخابی تکمیل نشه باشد، می‌توانید در آن شرکت کنید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: ظرفیت پذیرش رشته یکی از معیارهای تاثیرگذار در انتخاب بهترین رشته

در آخر اینکه

در این مقاله‌ی سلام برایتان مفصل از فرم انتخاب رشته مجدد و چگونگی محاسبه نمره و امتیاز حدنصاب فرم اولویت انتخاب رشته نهم به دهم گفتیم.

به‌این‌ترتیب می‌توانید بدون هیچ ابهامی خیلی آسان روی درس‌هایتان تمرکز کنید و آینده‌ای که دوست دارید، از همین حالا بسازید.

اگر هم‌دلتان می‌خواهد اطلاعات مفصل و به‌روزی راجع به انتخاب رشته، آینده شغلی‌ای که بعد از انتخاب رشته منتظرتان است و خلاصه هر خبری که یک سرش به درس و مدرسه می‌رسد، در اختیارتان قرار بگیرد. می‌توانید آدرس ایمیلتان را برایمان بنویسید تا خبرها و فایل pdf مقاله‌ها را زودتر از همیشه برایتان بفرستیم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط