نحوه آماده سازی فرزند اول برای تولد فرزند دوم در سنین مختلف

آماده کردن فرزند اول برای تولد فرزند دوم

فرض کنید در جایگاه مدیریت یک مجموعه فعالیت می‌کنید؛ اگر ناگهان تنزل رتبه بگیرید و تبدیل به کارمندی ساده شوید، چه حسی خواهید داشت؟ احتمالا ناراحت و بی‌­انگیزه می‌شوید و نسبت به فرد جایگزین، نگاهی منفی و حسادت‌­آمیز  پیدا می‌­کنید. ظاهرا تولد فرزند دوم، تأثیری تقریبا مشابه بر فرزند اول می‌­گذارد؛ تنزل رتبه از جایگاهِ بی­‌چون­‌وچرای نورِ چشمی­‌بودن. به همین دلیل، آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم، یکی از مسائل مهم و چالش‌­برانگیز برای والدین است. علاوه بر این، رفتار با فرزند اول هنگام تولد فرزند دوم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل اهمیت موضوع، ما نیز در این مقاله به بررسی آن و ارائه راهکارهایِ سنین مختلف کودکی می­‌پردازیم. 

چگونه فرزندم را برای ورود فرزند دوم آماده کنم؟ | راهنمای سنین مختلف

ورود فرزند دوم، تغییری بزرگ، ناگهانی و پایدار در زندگی فرزند اول ایجاد می‌کند. بنابراین، حتما و حتما باید کودک را برای آن آماده کنیم. به دلیل تفاوت تصورات و واکنش‌های کودکان سنین مختلف نسبت به تولد فرزند دوم، نحوه آماده‌­سازی آن‌ها نیز کمی تفاوت دارد.  

کودکان نوپا (1-2 ساله)

اگرچه کودکان 1-2 ساله از تأثیرات تولد برادر و خواهر جدید چیز زیادی متوجه نمی­‌شوند، اما ورود فرزند دوم به خانواده تأثیر ناخودآگاه زیادی بر آن‌ها دارد. درواقع، جایگاه یگانه و بی­‌چون­‌وچرای آن‌ها در حال فروپاشی است و درکی از علت آن ندارند! اگر توجه شما به شکلی افراطی از کودک نوپا به نوزاد جابه‌­جا شود، باعث تحریک پرخاشگری، توجه‌­طلبی و خبرچینی کودک اول می‌شود و حتی ممکن است نوزاد را اذیت کند.

برای جلوگیری از این اتفاقات:

  • در مورد آمدن فرزند دوم با او صحبت کنید و هیجان‌زدگی‌­­تان را به او نشان دهید؛ هرچند احتمالا از دلیل هیجان‌زدگی شما اطلاعی ندارد، اما با خوشحالی شما او نیز احساس خوشحالی خواهد کرد.
  • کتاب‌­ها، آلبوم­‌ها و مجلات تصویری مرتبط با تولد و اضافه شدن نوزادان جدید به خانواده را تهیه و به همراه کودک مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود تا حداقل با مفاهیم خواهر، برادر و نوزاد آشنا شوند.
  • احتمالا نیازهای همزمان هر دوی آن‌­ها شما را کلافه خواهد کرد. بنابراین، از همسر، خویشاوندان و دوستان برای حمایت کمک بگیرید و در صورت نیاز، از خدمات خانواده درمانی استفاده کنید.
تولد فرزند دوم چه تاثیری بر فرزند اول دارد؟

کودکان پیش دبستانی (2-6 ساله)

آن‌­ها هنوز وابستگی زیادی به والدین دارند و از تقسیم شما با دیگران متنفرند. موضوعاتی مانند خودمختاری، توجه­‌طلبی و نیاز به احترام و عزت­‌نفس نیز برای‌­شان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، ورود فرزند دوم و معطوف­‌شدن توجهات به او، با حسادت کودکان پیش‌­دبستانی همراه است. بنابراین، آماده­‌سازیِ این گروه سنی از اهمیت فوق‌­العاده زیادی برخوردار است. برای تبدیل شدن به یک خواهر/برادر بزرگ‌تر، با استفاده از روش­‌های زیر به آن­‌ها کمک کنید.

در موقعیتی مناسب تولد فرزند دوم را مطرح کنید

به دلیل حساسیت کودکان پیش‌­دبستانی از نبودن در مرکز توجه، در گفتن موضوع عجله نکنید و آن را در چشم فرزند اول برجسته نکنید. بهتر است در موقعیتی طبیعی، مثلا در حین خرید لوازم مورد نیاز نوزاد یا هنگامی­‌که فرزند اول در مورد برآمدگی شکم‌­تان سوال پرسید، موضوع را مطرح کنید. البته خیلی هم تأخیر نکنید؛ در زمان مناسب موضوع را مطرح کنید تا کودک آن را از زبان دیگران نشنود.

صادق باشید

در کنار ناز و شیرین بودن نوزاد، سختی‌­های مراقبت و رسیدگی از او را نیز به فرزند اول توضیح دهید. علاوه بر این:

  • به او توضیح دهید که مدتی طول می‌کشد تا بتواند با نوزاد بازی کند.
  • به فرزند اول اطمینان خاطر بدهید که آمدن فرزند دوم چیزی از عشق شما به او کم نخواهد کرد.

مشارکت در آماده سازی محیط برای ورود نوزاد

در برنامه‌­ریزی­‌ها و آماده­‌سازی­‌ها برای ورود فرزند جدید، او را مشارکت دهید. با استفاده از نکاتی مانند موارد زیر، به کاهش حسادت و افزایش احساس شایستگی در او کمک کنید:

  • برای خرید لوازم نوزاد، فرزند اول را همراه خود ببرید.
  • اگر قرار است از وسایل قدیمی او برای فرزند جدید استفاده کنید، ابتدا اجازه بگیرید.
  • برایش یک عروسک بخرید تا نوزاد خود را داشته باشد و مراقبت‌کردن از آن­‌ها را تمرین کند.
چگونه فرزندم را برای ورود فرزند دوم آماده کنم؟

تغییرات عمده مرحله رشدی فرزند اول را مدیریت کنید

کودکی دارای مراحل و چالش‌های رشدی ویژه‌­ای است؛ یکی از وظایف والدین، شناسایی و مدیریت این چالش‌­های رشدی است. به‌عنوان مثال، اگر فرزندتان در سنین بین 3-5 سالگی است، پس آموزش توالت‌­رفتن برای هر دوی شما چالش­‌برانگیز است.

  • بهتر است تغییرات عمده سنی مانند آموزش دستشویی‌­رفتن و  جدا خوابیدن کودک را قبل از ورود نوزاد جدید به اتمام برسانید.
  • اگر امکان آن وجود ندارد، پس آموزش را به بعد از ورود نوزاد جدید موکول کنید؛ زیرا تغییرات مرتبط با سن، در کنار تغییرات مربوط به آمدن فرزند جدید، باعث اضطراب و کاهش توان ِسازگاری فرزند اول خواهد شد.

آمادگی کمی پسرفت رشدی از فرزند اول را داشته باشید

آمدن فرزند دوم و از دست‌­رفتن جایگاه شیرین قبلی، باعث آرزوی فرزند اول برای برگشت به دوران نوزادی (افزایش توجه و کاهش مسئولیت) می‌شود. به‌عنوان مثال، کودکی که استفاده از دستشویی را کاملا یاد گرفته است، به‌یک‌باره دچار شب­‌ادراری می‌شود! این موضوع، یکی از مکانیسم­‌های دفاعی طبیعی در دوران کودکی (نه بزرگسالی) است و روش اکثر کودکان برای کسب محبت و توجه بزرگترها است. در این مواقع، به‌جای سرزنش، توجه و رسیدگی لازم را فراهم و به‌منظور افزایش مسئولیت‌­پذیری، در صورت انجام درست وظایف، او را تشویق کنید.

آماده کردن فرزند اول برای زمان بستری

زمان بستری شما در بیمارستان برای کودکان تا حدودی چالش‌­برانگیز و اضطراب­‌زا است؛ پیش­ از رفتن، شرایط را برایش توضیح دهید و بگویید که تا چند روز دیگر با نوزاد جدید بازخواهید گشت.

برای فرزند اول زمان اختصاصی داشته باشید

  • برای کارهای مشترکی مانند داستان­‌خوانی، بازی و حتی گفت­‌وگویی ساده، زمانی معین و مشخص در طول روز در نظر بگیرید.
  • عشق‌­­تان به کودک و علاقه‌مندی به وقت­‌گذرانی با او را به‌صورت کلامی و عملی بروز دهید.
  • همچنین، با به آغوش کشیدن او در هنگام شیردادن به نوزاد، حسی از کل بزرگ‌تر بودن (خانواده) را به او انتقال دهید.
  • توجه و رسیدگی کافی به نیازهای فرزند اول را هرگز فراموش نکنید، زیرا باعث افزایش احتمال ابتلا به مشکلات اضطرابی، مانند ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی ها می‌شود.
هنگام تولد فرزند دوم، چگونه با فرزند اول رفتار کنیم؟

از دوست و فامیل بخواهید با فرزند اول وقت بگذرانند

از خویشاوندان و دوستان بخواهید تا زمانی را برای وقت­‌گذرانی و بازی با فرزند اول اختصاص دهند. با این کار، ارزش و اهمیت فرزند اول حفظ  و از بروز بدبینی نسبت به خواهر/برادر کوچک‌­تر جلوگیری می­‌شود. همچنین در کنار هدیه‌­دادن به فرزند دوم، می‌توانند هدیه‌­ای هم برای کودک بزرگ‌تر در نظر بگیرند.

از فرزند بزرگ‌تر بخواهید زمان بیشتری را با پدرش بگذراند

به دنیا آمدن فرزند دوم، فرصتی عالی برای پدران است تا زمان دونفره بیشتری را با فرزند بزرگ‌تر بگذرانند. این موضوع، به‌خصوص زمانی که مادران شاغل هستند، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اگر در زمینه شاغل بودن مادر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مقاله هر آنچه باید درباره شاغل بودن مادر بدانید برای­‌تان مفید خواهد بود.

کودکان دبستانی و بالاتر (7-12 سال)

احساس ترس و تهدید از آمدن فرزند جدید، در کودکان دبستانی شدت بسیار کمتری دارد. با این وجود، به دلیل تمرکز توجه بر کودک نورسیده، احتمال رفتار کینه­‌توزانه و حسادت‌­آمیز وجود دارد. برای آماده‌­سازی فرزند دبستانی­‌تان از نکات زیر استفاده کنید:

  • با زبانی قابل­‌فهم و متناسب با سطح سنی کودک، شرایط را برایش توضیح دهید: «چه چیزی در حال وقوع است و چه سود و زیانی برای او دارد».
  • از طریق انجام وظایفی مانند مرتب کردن اتاق کودک، انتخاب لباس یا خرید پوشک، او را در فراهم‌­سازی شرایط ورود نوزاد مشارکت دهید.
  • در صورت امکان، به او اجازه دهید تا دقیقا بعد از تولد نوزاد به بیمارستان بیاید و حس خانواده بودن را تجربه کند. احساس تعلق‌­پذیری به خانواده، باعث افزایش عزت‌­نفس کودک و مدیریت اختلاف فکری والدین با فرزندان می‌­شود.
  • بعد از آوردن کودک به خانه، مسئولیت­هایی برای مراقبت از نوزاد به فرزند بزرگ‌تر بسپارید و هر زمان که رفتاری مهربانانه با نوزاد داشت، به او پاداش بدهید.
  • به او بگویید که چقدر دوستش دارید و برای اینکه احساس نکند شما نسبت به او بی‌­توجه هستید، زمان مشخصی را برای گفت‌­وگو با او در نظر بگیرید.
تولد فرزند دوم چه تاثیری بر خانواده دارد؟

سخن پایانی

اگر از تغییرات بزرگ و پایدار بی­‌اطلاع باشیم، تا حدودی نگران و وحشت زده می‌شویم؛ ورود فرزند دوم به خانواده، تغییری بسیار جدی برای فرزندان اول محسوب می­‌شود. بنابراین، باید از قبل کودک را برای آن آماده کنیم. بچه‌های سنین مختلف، برخورد و نگاه نسبتا متفاوتی به این موضوع دارند: «تأثیر این موضوع بر کودکان 1-2 ساله ناخودآگاه و عمیق است. کودکان پیش‌­دبستانی معمولا از ورود فرزند دوم ناراضی هستند، زیرا باعث کاهش توجه و رسیدگی والدین و دیگر خویشاوندان نسبت به آن‌ها می‌شود. کودکان دبستانی و بالاتر معمولا بهتر با این قضیه کنار می­‌آیند، اما به هر صورت تغییری بزرگ است و باید قضیه را با آن‌ها در میان گذاشت و توجه و رسیدگی به نیازهای­‌شان را فراموش نکرد».

سوالات متداول

  1. تولد فرزند دوم چه تأثیری بر خانواده دارد؟
    پذیرشِ ورود فرزند دوم معمولا برای بچه‌های اول کمی سخت است، زیرا باید جایگاه یگانه خود را با دیگری تقسیم کنند. البته که ورود خواهر/برادر جدید، فواید بسیار زیادی مانند افزایش تعاملات اجتماعی نیز برای آن‌­ها دارد.
  2. چگونه فرزند اول را برای تولد فرزند دوم آماده کنیم؟
    در موقعیتی مناسب، موضوع را به‌صورت صادقانه با فرزندتان در میان بگذارید، در آماده­‌سازی اتاق خواب و لوازم موردنیاز کودک او را مشارکت دهید و این احساس را به او انتقال دهید که بزرگ­‌شدنِ خانواده، حس بسیار خوبی دارد.
  3. هنگام تولد فرزند دوم، چگونه با فرزند اول رفتار کنیم؟
    زمانی را در طول روز برای بازی و گفت­‌وگو با فرزند اول در نظر بگیرید، او را در مراقبت از نوزاد سهیم کنید و به کودک نشان دهید که چقدر دوستش دارید و تولد فرزند دوم تأثیری بر عشق و علاقه شما به او ندارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط