شغل های رشته ریاضی

بازار کار رشته ریاضی چگونه است

به درس‌های محاسباتی علاقه دارید و سرتان درد می‌کند برای حل مسئله و زیرورو کردن فرمول‌ها؟ پس بدون شک در انتخاب رشته سال نهم، ریاضی فیزیک را انتخاب کرده‌اید و حالا بیشتر از قبل با ریاضی، فیزیک و درس‌های این‌چنینی رفیق و عجین هستد. ولی آینده چه می‌شود؟ شما به‌عنوان یک داوطلب رشته ریاضی قرار است چه انتخابی داشته باشید؟ رشته ریاضی چه شغل هایی دارد؟ آینده شغل های رشته ریاضی چیست؟  وضعیت اشتغال رشته‌ها و اوضاع درآمد فارغ‌التحصیلان بیشتر از آن چیزی که فکر کنید در رضایت هر فرد از زندگی خود اهمیت دارد.

پس در این مقاله می‌خواهیم درباره آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک توضح دهیم، اوضاع رشته‌های مهندسی را بررسی کنیم و درمورد بازار کار پرطرفدارترین رشته های ریاضی توضیح دهیم. اگر اول این مسیر هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید تا در شناخت آینده رشته ریاضی راه برایتان هموارتر و روشن‌تر شود.

معرفی رشته ریاضی

رشته ریاضی را می‌توانید با داشتن حد نصاب معدل، نمرات و کسب نتیجه مناسب آزمون هدایت تحصیلی در سال نهم انتخاب کنید. در مطلب شرایط انتخاب رشته ریاضی مفصل راجع به انتخاب این رشته صحبت کرده‌ایم. درس‌های اصلی رشته ریاضی، دروس محاسباتی ریاضی و فیزیک هستند و علاقه و استعداد شما در دروس محاسباتی نقش اصلی در موفقیتتان خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم رشته های بدون کنکور ریاضی را هم بررسی کنید.

رشته ریاضی چه شغل هایی دارد

قبل از هرچیز بیایید ببینیم اصلا شما با انتخاب رشته ریاضی، چکاره می‌شوید؟! قطعا اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد مهندس شدن است! اما بد نیست بدانید شغل های رشته ریاضی طیف وسیعی دارند و اگر به مهندس شدن در رشته‌های آشنایی مثل کامپیوتر و عمران علاقه ندارید، می‌توانید وارد شاخه‌های علوم محض، مدیریت، و مهندسی‌های کم‌تر شناخته شده اما آینده‌دار مانند هوافضا و مهندسی مواد شوید. در جدول زیر سعی کرده‌ایم یک دسته‌بندی کلی از شغل های رشته ریاضی برایتان انجام دهیم تا دیدگاه بهتری نسبت به  مشاغل رشته ریاضی داشته باشید.

مشاغل مهندسی رشته ریاضی

مهندس صنایع،مهندس عمران، مهندس برق، دبیر فنی برق، مهندس دریا، مهندس رباتیک، مهندس فناوری اطلاعات(IT)، مهندس مکانیک، دبیر فنی مکانیک، مهندس نساجی، مهندس هوا و فضا، مهندس نگهداری هواپیما، معمار با مدرک کاردانی، معماری سنتی با مدرک کاردانی، تکنسین نرم‌افزار کامپیوتر، تکنسین سخت افزار کامپیوتر، مهندس تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی، مهندس عمران روستایی، تکنسین فنی الکترونیک صدا و سیما، تکنسین دریانوردی، مهندس مکانیک، مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما، تکنسین فنی مکانیک، مهندس حمل و نقل ریلی، مهندس خط و سازه‌های ریلی، مهندس ماشین‌های ریلی، مهندس هوانوردی، تکنسین تکنولوژی هسته ای، دبیر فنی عمران، خلبان هلیکوپتر، مهندس نگهداری، مهندس سیستم علوم و فنون هوانوردی، مهندس ابزار دقیق، ناوبر و فرمانده کشتی، کارشناس اطلاعات نظامی، تفنگدار دریایی، مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی، دبیر فنی صنایع چوب، مهندس مواد، مهندس پلیمر، مهندس شیمی، دبیر فنی عمران، تکنسین فنی مواد، مهندس طراحی پتروشیمی، مهندس عملیات و صنایع پتروشیمی، مهندس معدن، مهندس ایمنی و بازرسی فنی، مهندس نفت، مهندس اکتشاف نفت، مهندس ایمنی و حفاظت، دبیر فنی صنایع شیمیایی، تکنسین فنی صنایع غذایی، تکنسین ایمنی صنعتی، تکنسین فنی برق، تکنسین فنی عمرانی، تکنسین فنی معدن، تکنسین فنی مکانیک، دبیر فنی صنایع چوب، مهندس مخابرات هواپیمایی، دبیر فنی مواد، تکنسین صنایع چوب، مهندس الکترونیک هواپیمایی، دبیر فنی عمران،   تکنسین صنایع چاپ، تکنسین شیمی مواد پر انرژی، تکنسین فنی عملیات پتروشیمی

مشاغل علوم پایه و کاربردی رشته ریاضی

دبیر ریاضی، دبیر فیزیک، دبیر فنی، هنرآموز هنرستان‌ و فنی حرفه‌ای، آمارگیر با مدرک کاردانی، اقتصاددان، کارشناس حسابداری، مدیر و کمیسر دریایی، مدیر بازرگانی دریایی، اقتصاددان صنعتی، کارشناس امور دفتری، مربی عقیدتی و سیاسی، مدیر فرهنگی و هنری، تکنسین امور بیمه، تکنسین مدیریت بازرگانی، کارشناس خبرنگاری، مدیر بیمه، کارشناس مدیریت امور بانکی، کتابدار، کارشناس خبرنگاری، تکنسین علمی و کاربردی پست، تکنسین امور گمرکی، تکنسین حسابداری، مددکار اجتماعی، اقتصاددان حمل و نقل، دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی

آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک

رشته ها و شغل های رشته ریاضی اغلب با حساب و کتاب، برنامه‌ریزی، ساخت و تکنولوژی‌های مختلف سر و کار دارند.  در چند سال گذشته متناسب با وضعیت بازار کار، ترندها و تبلیغات مختلف، اقبال عمومی و متقاضیان رشته‌های ریاضی در ایران نسبت به رشته انسانی و تجربی کاهش داشته است. اما نمی‌توان ادعا کرد مشاغل رشته ریاضی اشباع‌پذیر هستند.

هرچند پیشرفت‌های سریع در دنیای علم و تکنولوژی، شغل های رشته ریاضی را نیز دستخوش تغییر و پویایی می‌کند.  همگام شدن با تغییرات روز دنیا، شناخت بازار کار و علاقه و استعداد تحصیلی در رشته انتخابی، می‌تواند یک آینده کاری و درآمد خوب را  برای شغل های ریاضی تضمین کند. هنوز هم بسیاری از شغل های پولساز در گروه ریاضی هستند.

آینده شغلی و بازار کار رشته ریاضی

انواع مشاغل پردرآمد رشته ریاضی فیزیک

همانطور که اشاره کردیم، مشاغل رشته ریاضی را می‌توانیم به دو دسته کلی علوم پایه و مهندسی تقسیم‌بندی کنیم:

رشته های علوم پایه ریاضی

در پرطرفدار بودن رشته‌های مهندسی شکی نیست ولی قرار نیست تمام کسانی که ریاضی فیزیک می‌خوانند بعدها وارد رشته‌های مهندسی شوند و رشته های درامدزای ریاضی محدود به مهندسی‌ها نیستند. رشته‌های علوم پایه، رشته‌های مدیریت، اقتصاد، جهانگردی، فقه و حقوق هم جزو زیرشاخه‌های ریاضی هستند و داوطلبان کنکور ریاضی می‌توانند در دانشگاه در یکی از این رشته‌ها تحصیل کنند.

رشته های مهندسی ریاضی

هرجا نام رشته ریاضی می‌آید ناخودآگاه تمام ذهن‌ها به‌سمت رشته‌های مهندسی می‌رود. قرار نیست تمام داوطلبان ریاضی در آینده مهندس شوند ولی به‌ هرحال بیشتر سودای مهندسی درسر دارند بنابراین رقابت برای این رشته‌ها و مشاغل آن‌ها بیشتر است. در ادامه درباره آینده شغلی رشته ریاضی و درآمد رشته های ریاضی پرطرفدار در گروه‌های مختلف علوم پایه و مهندسی صحبت کنیم.

آینده شغلی رشته ریاضی در شاخه های علوم پایه

رشته‌های علوم پایه‌ای مثل علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک، آمار جزو شاخه های رشته ریاضی هستند. ولی بازار کار رشته ریاضی در این زیرشاخه‌ها چگونه است؟
فارغ‌التحصیلان علوم پایه می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز کشاورزی، مدرسه و دانشگاه کار کنند. خیلی از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، به تدریس روی می‌آورند.

اگر به معلمی و دبیری علاقه دارید، سری هم به مطلب رشته های استخدامی آموزش و پرورش بزنید.

بازار کار رشته‌های علوم پایه بستگی زیادی به شهر محل سکونت، نوع رشته، میزان تلاش و مهرات‌های افراد هم دارد. ساکنان شهرهای بزرگ شانس بهتری برای اشتغال در رشته‌های علوم پایه را دارند. قبلا درباره آینده شغلی بسیاری از شاخه‌های میان‌رشته‌ای که از طریق ریاضی فیزیک هم می‌توانید انتخاب کنید مانند رشته مدیریت، روانشناسی، حسابداری، اقتصاد و سایر رشته‌های دبیرستان، در مطلب رشته هایی که بازار کار دارند توضیح داده‌ایم و مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازار کار رشته های ریاضی در شاخه های مهندسی

رشته های مهندسی از دانش ریاضی، محاسبات، مدیریت و فیزیک برای حل مسائل و پیدا کردن راه حل استفاده می‌کنند. با کمک دانش و فناوری‌های جدیدی که در رشته‌های مهندسی به وجود می‌اید، زندگی بشر همواره بهینه‌تر و آسان‌تر شده است. در ادامه برخی از پرطرفدارترین شغل های مهندسی را توضیح داده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: رشته مهندسی پزشکی

آینده شغلی در رشته ریاضی

بازار کار مهندسی برق

یکی از رشته‌های پرطرفدار ریاضی مهندسی برق است. مهندسی برق چهار گرایش مخابرات، الکترونیک، کنترل و قدرت دارد و برای موفقیت در تمام این گرایش‌ها باید حسابی در درس ریاضی قوی بوده و از توان محاسباتی بالایی برخوردار باشید. فارغ‌التحصیلان مهندسی برق می‌توانند در صنایع خودرو سازی، مخابرات، نظامی، دفاعی کار کنند. شرکت‌های تولید کننده برد الکترونیکی و صنایع الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، تلویزیون و موبایل هم به مهندسان برق نیاز دارند. اگر می‌خواهید آینده روشنی در بازار کار مهندسی برق داشته باشید بهتر است دانش‌تان را مدام به‌روز کنید و نرم‌افزارهای مربوط به حوزه‌ی کاری‌تان را هم خوب یاد بگیرید.

بازار کار مهندسی کامپیوتر

رشته‌ مهندسی کامپیوتر شامل سه گرایش سخت‌افزار، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات یا IT است. به‌لطف پیشرفت دنیای دیجیتال و رسوخ اینترنت به گوشه و کنار زندگی‌مان، مهندسان کامپیوتر بازار کار متنوع و خوبی دارند. می‌توان گفت این روزها در بازار کار رشته ریاضی، مهندسی کامپیوتر جزو رشته‌های سرآمد است.

یک دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر می‌تواند در زمینه‌های طراحی وب، برنامه نویسی، طراحی و بهینه سازی پایگاه‌های داده، امنیت شبکه فعالیت کند. به‌عنوان یک مهندس کامپیوتر اگر زبان انگلیسی‌تان خوب باشد و به یک یا چند زبان برنامه نویسی پرکاربرد مسلط شوید، جای سفت و محکمی در بازار کار این رشته پیدا می‌کنید. مهندسان کامپیوتر به‌صورت پروژه‌ای، پاره‌وقت و حتی از راه دور و به‌‌عنوان فریلنسر هم می‌توانند کار کنند.

بازار کار ‎مهندسی مکانیک

مهندس مکانیک در دانشگاه همه چیز را درمورد طراحی، ساخت و راه‌اندازی انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات می‌آموزد و بعدها می‌تواند در صنایع مختلف زیر فعالیت کند:

  • طراحی و ساخت وسایل نقلیه هوایی، زمینی، دریایی
  • طراحی و ساخت سیستم‌های برودتی و حرارتی
  • ساخت تجهیزات نظامی، ربات‌ها
  • ساخت و طراحی بالابر، آسانسور
  • طراحی وسایل انتقال و تصفیه آب

اگر به این رشته علاقه‌مند هستید بهتر است زبان انگلیسی‌تان را حین تحصیل تقویت کنید و نرم‌افزارهای مربوطه را هم یاد بگیرید. علاوه‌بر این‌ها کسی در این رشته موفق است که روحیه‌ی کار تیمی و کار در صنایع، کارخانجات را هم داشته باشد و از قدرت تجسم و خلاقیت بالایی بهره‌مند باشد. اگر این ویژگی‌ها را درخودتان می‌بینید مطمئن باشید شما یک مهندس مکانیک موفق خواهید شد.

بازار کار رشته های ریاضی

بازار کار مهندسی عمران

روزگاری مهندسی عمران جایگاه بالایی در بین شغل های رشته ریاضی داشت و جزو رشته‌های پرطرفدار ریاضی بود ولی حالا اوضاع به‌خوبی آن روزها نیست. با این همه فارغ‌التحصیلی که نرم‌افزارهای حوزه مهندسی عمران را به‌خوبی بلد باشد و مهارت خوبی در ریاضیات داشته باشد؛ بیکار نخواهد ماند و می‌تواند در پروژه‌های ساختمان سازی، ساخت پل، راه، سد و تونل با شرکت‌های دولتی و خصوص همکاری کند.

بازار کار مهندسی صنایع

یک مهندس صنایع واحدهای دانشگاهی متنوعی را پاس می‌کند و با مدیریت، برنامه‌ریزی و چگونگی افزایش بهره‌وری در حوزه‎‌های مختلف آشنا می‌شود. رشته مهندسی صنایع روی بهره‌وری تکنولوژی و نیروی انسانی به‌طور همزمان کار می‌کند و می‌تواند اوضاع صنایع مختلف را سروسامان بدهد.

صنایع مختلفی مثل صنعت بیمه، هواپیمایی، کشت و صنعت، بانک‌ها، مراکز خدمات درمانی و شهری و انواع کارخانه‌ها به وجود یک مهندس صنایع کاربلد احتیاج دارند. توانایی تجزیه تحلیل بالا، اطلاعات علمی به‌روز و قوی و تسلط به نرم‌افزارهای مربوط به رشته صنایع از مولفه‌هایی است که می‌تواند هر مهندس صنایعی را به موفقیت و درآمد بالا نزدیک‌تر کند.

بازار کار مهندسی معماری

مهندس معمار یاد می‌گیرد چطور برای ساخت‌وسازها نقشه‌کشی کند، تا آخر پروژه پای کار بماند و تک‌تک مراحل ساخت‌ و ساز را جلو ببرد. این رشته تلفیق و ترکیبی از ریاضی و هنر است و به ذوق و خلاقیت خاصی نیاز دارد. مهندس معمار می‌تواند در زمینه‌های زیر فعالیت کند:

  • طراحی و ساخت ساختمان از ابتدا تا انتها
  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • مشارکت در پروژه‌های طراحی فضاهای طبیعی و باز
  • کمک به طراحی فضاهای شهری مثل پارک‌ها، میادین، محوطه سازی
  • تاسیس و سرپرستی یک دفتر خصوصی مشاوره‌ و طراحی

کار رشته ریاضی رشته شیمی

بازار کار مهندسی شیمی

نمی‌توان از بازار کار رشته ریاضی حرف زد و نامی از مهندسی شیمی نبرد. مهندس شیمی می‌تواند فرایندهایی طراحی کند و از مواد اولیه، فرآورده‌های باارزش و کاربردی بسازد. ولی دانش مهندس شیمی در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ صنایعی مثل پتروشیمی، پلیمر، صنایع گاز، مواد شیمیایی، صنعت نفت به دانش مهندسان شیمی نیاز دارند. اگر در رشته مهندسی شیمی درس بخوانید بعدها می‌توانید نرم‌افزارهای مربوط به این رشته را هم یاد بگیرید و شانس بیشتری برای ورود به صنایعی که نام بردیم داشته باشید.

بازار کار مهندسی هوافضا

به صنایع هوایی علاقه دارید و دل‌تان می‌خواهد از ساخت بالگرد، هواپیما و موشک سر در بیاورید؟ پس رشته مهندسی هوافضا را برای شما ساخته‌اند. مهندسان هوافضا در طراحی و ساخت هواپیما و بالگرد مشارکت دارند و روی نگهداری و تعمیر این تجهیزات هم نظارت می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع هوایی مثل طراحی و ساخت انواع هواپیما و بالگرد، به‌عنوان کارشناس تحقیق در عیب‌یابی آن‌ها و حتی در صنایع خودروسازی و تحلیل موتورها می‌توانند کار کنند.

پیشنهاد مطالعه: رشته هوانوردی

بازار کار مهندسی نفت

در بازار کار رشته ریاضی می‌توان از مهندسی نفت هم به‌عنوان پرطرفدارترین‌ها نام برد. البته این رشته شرایط ویژه‌ای دارد و فارغ‌التحصیلانش باید در شهرهای خاص و در شرایط سختی کار کنند. ایران کشوری نفت‌خیز است و یک مهندس نفت کاربلد می‌تواند جایگاه خودش را پیدا کند.

آینده رشته ریاضی فیزیک رشته ام بی ای

بازار کار ارشد MBA

رشته مدیریت MBA به مدیریت مالی و فضای کسب و کار مربوط می‌شود و متقاضیان مخصوص به خودش را هم دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه بازاریابی و مدیریت فروش، مدیریت مالی، مدیریت تولید و منابع انسانی در شرکت‌ها و اداره‌های مختلف کار کنند و بنا به دانش و تجربه خود درآمد خوبی داشته باشند. در بین شغل های رشته ریاضی و مدیریت، رشته MBA این روزها یکی از پرطرفدارترین‌ها است.

بازار کار علوم کامپیوتر

رشته علوم کامپیوتر پلی بین ریاضیات و مهندسی کامپیوتر است و هدف آن دستیابی به بهترین روش حل مسائل در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین دقت ممکن است. موقعیت‌های شغلی علوم کامپیوتر شبیه به مهندسی کامپیوتر است اما به فارغ‌التحصیلان این رشته خاطر مطالعه دروس مدیریت و اقتصاد، توانمندی مدیریت پروژه‌های گوناگون را نیز دارند. فرصت‌های شغلی این رشته روز به روز بیشتر می‌شود. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها از جمله موارد زیر کار کنند:

  • توسعه دهنده نرم افزار
  • مدیر پایگاه داده
  • تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری
  • مدیر پروژه‌های نرم‌افزاری
  • توسعه دهنده وب
  • دیتا ساینتیست

سخن پایانی

اگر رشته ریاضی می‌خوانید و بعدها می‌خواهید وارد شغل های رشته ریاضی شوید باید از همین اول کار میانه‌تان با درس‌های محاسباتی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی حسابی خوب باشد. پس از همین حالا خوب فکر کنید و تصمیم درست بگیرید. چراکه کسانی که پایه قوی در درس‌های محاسباتی دارند بعدها در رشته‌های مهندسی بهتر درس می‌خوانند و دانش عمیق‌تری پیدا می‌کنند. به علاوه این افراد می‌توانند کار با نرم‌افزارهای مربوط به هر رشته را یاد بگیرند و کاملا به‌روز و قوی وارد بازار کار رشته ریاضی شوند. پس اگر حس می‌کنید آدم این راه هستید یک بسم‌الله بگویید و بدانید با دانش و پشتکار حتما در رشته‌های پرطرفدار مهندسی خواهید درخشید.

سوالات متداول

  1. رشته ریاضی چه شغل هایی دارد؟
    در رشته ریاضی با تنوع بالایی از مشاغل مدیریتی مانند گرایش‌های مختلف مدیریت، علوم پایه مانند ریاضی محض و فیزیک تا  رشته‌های پرطرفدار مهندسی روبرو هستیم. بسته به نوع رشته انتخابی شغل های رشته ریاضی شامل مهندسی‌ها یا استخدام در مراکز دولتی، صنعتی و شرکت‌های خصوصی را دربرمی‌گیرند.
  2. بهترین شغل های رشته ریاضی کدامند؟
    اغلب رشته‌های خوب ریاضی با محاسبات، تکنولوژی و فناوری سر و کار دارند.
  3. شغل های پردرآمد رشته ریاضی کدام هستند؟
    شغل های مهندسی طرفداران بیشتری دارند چون بازار کار و درآمد آن‌ها به نسبت بیشتر است که در این مطلب درباره آن‌ها توضیح دادیم.
  4. درآمد مشاغل رشته ریاضی چگونه است؟
    درآمد در هر رشته‌ای به توانایی و پشتکار به خودتان بستگی دارد اما به طور کلی چون موقعیت کاری در برخی از رشته‌های مهندسی، مدیریت، حسابداری و روانشناسی بیشتر است درآمد بالاتری هم دارند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط