بازار کار رشته انسانی

بازار کار رشته انسانی

آیا همین که به یک رشته دانشگاهی علاقه داشته باشیم کافی است؟ شاید الان تصور کنید که کافی است و فاکتورهای دیگر برایتان بی‌اهمیت باشند ولی واقعیت این است که شما بعد فارغ‌التحصیل شدن، باید دنبال درآمد باشید بنابراین لازم است درباره اینده شغلی رشته انسانی اطلاعات داشته باشید، از همین حالا بازار کار رشته انسانی را رصد کنید و در زمینه‌ای تحصیل کنید که علاوه بر هماهنگی با استعداد و علایقتان، درآمد مناسبی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از رشته های پر طرفدار انسانی را معرفی کنیم.

بازار کار رشته های انسانی

معرفی بازار کار رشته علوم انسانی

رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی حسابی پرتعداد و متنوع هستند چون حوزه کارهای رشته انسانی به وسعت پیچیدگی شخصیت انسان، تمدن انسانی، اجتماع و جوامع است. حدود ۸۰ رشته دانشگاهی در لیست رشته‌های انسانی قرار دارند و دست داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته مورد علاقه خود باز است. اکثر شغل های رشته انسانی با شناخت انسان به صورت انفرادی، در اجتماع و جوامع سر و کار دارند. بسیاری از این مشاغل صرفا پژوهشی هستند و از نتایج آن‌ها استفاده می‌شود و برخی دیگر مستقیما به ارائه خدمت به مردم می‌پردازند.

کدام رشته های انسانی بازار کار خوبی دارند

تعدادی از زیرشاخه های رشته انسانی از بقیه پرطرفدارتر هستند و داوطلبان زیادی برای ورود به این رشته‌ها با هم رقابت می‌کنند بنابراین بهتر است با این رشته‌ها آشنا شوید و زیر و بم بازار کار رشته انسانی را بشناسید. رشته‌هایی که در ادامه درموردشان صحبت می‌کنیم ممکن است در شهر یا منطقه زندگی شما اشباع شده باشند، بازار کار نداشته باشند یا به دلایل اجتماعی و فرهنگی شما نتوانید در آن حوزه‌ها کار کنید. پس بعد از آشنایی با بازار کار رشته های انسانی بهتر است خودتان هم کمی تحقیق کنید و وارد رشته‌ای شوید که برای فعالیت در شهر مد نظرتان به مشکلی برنخورید. لیستی از پرطرفدارترین رشته های انسانی را برایتان نوشته‌ایم که درادامه کمی بیشتر درمورد بازار کار این رشته‌ها توضیح خواهیم داد:

مشاغل انسانی رشته حقوق

بازار کار رشته حقوق

تعداد زیادی از رتبه‌های برتر کنکور انسانی جذب رشته حقوق می‌شوند. این رشته بازار کار خوب و البته متنوعی دارد و فارغ‌التحصیلان با توجه به روحیه و شرایط خود می‌توانند زمینه‌های شغلی متفاوتی را انتخاب کنند. به طور کلی دانش‌آموخته‌های حقوق می‌توانند در حوزه‌های زیر و در نهادها و موسسه‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند:

  • وکالت
  • محضرداری
  • حقوق قضایی

خیلی از شرکت‌ها و ارگان‌ها مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها به مشاور حقوقی نیازمند هستند. البته اگر می‌خواهید در رشته حقوق آینده کاری خوبی داشته باشید باید حتما به مسائل حقوقی حسابی مسلط شوید و سعی کنید دانش‌تان را گسترش دهید و به‌روز کنید. هرچه فن بیان قوی‌تر، جسارت بیشتر، و قدرت استنباط و استدلال بالاتری داشته باشید زودتر می‌توانید به یک وکیل یا مشاور حقوقی کم‌نظیر و کاربلد تبدیل شوید.

بازار کار علوم قضایی

دوست دارید حین تحصیل وارد بازار کار رشته انسانی شوید؟ پس بهتر است رشته علوم قضایی یکی از گزینه‌های روی میز باشد. قوه قضائیه، دانشجویان علوم قضایی را به‌عنوان کارآموز استخدام می‌کند و بعدها این افراد می‌توانند درهمین نهاد بمانند و کار کنند. به‌علاوه اداره‌های ثبت اسناد و املاک، دفترهای اسناد رسمی، اجرای احکام فارغ‌التحصیلان علوم قضایی را استخدام می‌کنند. اگر هیچکدام از این‌ها امکان‌پذیر نشد می‌توانید به عنوان مشاور حقوقی در وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و نهادهای مختلف شروع به‌ کار کنید.

بازار کار حسابداری

وقتی حرف بازار کار رشته انسانی به ‌میان می‌آید، حتما نام رشته حسابداری در ذهن تداعی می‌شود و علت آن بازار کار گسترده و بی‌انتهای این رشته است. از بنگاه‌های اقتصادی کوچک وکارگاه‌های چند نفره گرفته تا کارخانه‌ها و صنایع مختلف، همه و همه احتیاج به یک یا چند حسابدار دارند تا به صورت‌های مالی‌شان رسیدگی کند، فرم اظهارنامه مالیاتی تکمیل کند و به سایر امور والی برسد. یک فارغ‌التحصیل حسابداری می‌تواند به‌عنوان حسابرس، کارشناس امور مالیاتی، مدیر مالی، کارشناس گمرک، کارمند بانک فعالیت کند. کسانی هم که بخواهند این فن را تا مقاطع بالاتر تحصیلی ادامه دهند بعدها می‌توانند به‌عنوان پژوهشگر یا استاد دانشگاه مشغول به کار شوند.

بازار کار انسانی رشته روانشناسی

بازار کار روانشناسی

دانشجوهای روانشناسی رفتار انسان را مطالعه می‌کنند و ریشه انواع رفتارها، ناهنجاری‌های رفتاری را از نظر تخصصی و علمی مورد بررسی قرار می‌دهند. این افراد بعدها به‌عنوان روانشناس مشغول به‌کار می‌شوند و از مفاهیم تئوری و تخصصی برای حل مشکلات روحی، روانی، خانوادگی، شغلی انسان‌ها استفاده می‌کنند. احتمالا از مطالعه همین چند خط متوجه شدید که روانشناس‌ها چه حوزه‌ی کاری حساس و مهمی دارند و حضورشان به‌خصوص در جوامع امروزی چقدر لازم است.

یک روانشناس می‌تواند در کلینیک‌های مشاوره و روا‌نشناسی به‌عنوان روانشناس کار کند یا جذب سازمان‌های مختلفی مثل زندان‌ها، نیروی انتظامی، بهزیستی، مهدکودک، خانه سالمندان شود و به افراد مختلف کمک کند. به‌علاوه روانشناسان می‌توانند به‌عنوان کارشناس فروش، کارشناس تبلیغات کار کنند و از دانش خود برای کمک به رونق کسب ‌و کارهای مختلف هم به‌کار بگیرند.

بازار کار مدیریت بازرگانی

اسم مدیریت به گوش خیلی‌ها می‌خورد و خودشان را پشت میز مدیریت اداره‌ها و نهادهای مختلف می‌بینند. البته این نگاه از بیخ ‌و بن غلط نیست؛ ولی واقعیت این است که چندین سال طول می‌کشد تا فارغ‌التحصیل مدیریت بتواند پشت میزهای مدیریتی بنشیند. درعوض می‌تواند به‌عنوان کارشناس در بخش‌های کارگزینی، تدارکات، امور مالی، بازاریابی انواع اداره‌ها و شرکت‌ها کار کند و بعدها با دریافت شایستگی‌های لازم به یک مدیر درست و حسابی تبدیل شود. یک دانش‌آموخته مدیریت بازرگانی به‌علاوه می‌تواند به‌عنوان مشاور در سازمان‌های بازرگانی، دولتی و صنعتی کار کند یا حتی به‌عنوان یک کارآفرین، کسب‌وکار خودش را راه بیاندازد.

بازار کار رشته های انسانی رشته مدیریت امور بانکی

بازار کار مدیریت امور بانکی

خیلی‌ها فکر می‌کنند بازار کار رشته انسانی اشباع شده است و دیگر جایی برای ورود نیروی کار بیشتر وجود ندارد. این موضوع درست نیست و برای فارغ‌التحصیلان خیلی از رشته‌ها مثل رشته مدیریت امور بانکی جای کار و فعالیت وجود دارد. کسی که در این رشته تحصیل می‌کند می‌تواند بعدها در موسسه‌های مالی و بانک‌ها کار کند یا به‌عنوان کارمند امور اداری بانک‌ها مشغول به‌کار شود. این افراد می‌توانند به‌عنوان مجری طرح‌های نوین بانکداری فعالیت کنند و در آینده گزینه‌های خوبی برای ریاست موسسه‌های مالی، اعتباری و بانک‌ها باشند.

بازار کار مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی هم مثل سایر زیرشاخه‌های مدیریت، میان‌رشته‌ای است و داوطلبان ریاضی و تجربی هم می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. این افراد در دانشگاه روی مباحث مالی و مدیریت، سودآوری مسلط می‌شوند و بعدها می‌توانند در موسسه‌های مالی، حوزه بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی کار کنند و بنابه تجربه و سابقه کاری، درآمد قابل توجهی داشته باشند.

بازار کار مدیریت کسب ‌وکار یا MBA

این رشته جزو رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد همه‌ی گروه‌ها است و البته که در بازار کار رشته انسانی هم طرفداران مخصوص به خودش را دارد. دنیای امروز دنیای کسب‌وکارهای جدید، کارآفرینی و بازاریابی است. دانشجویان این رشته با تخصصی که در این زمینه‌ها کسب می‌کنند می‌توانند وارد بازار کار شوند و از دانش خود به بهترین نحو استفاده کنند. شرکت‌های خصوصی و دولتی، موسسه‌های مالی، کارگذاری‌ها به تخصص مدیریت کسب‌وکار نیاز دارند. ازطرفی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های مختلف مربوط به حوزه‌ی تخصصی‌شان هم مشغول به‌کار شوند.

بازار کار انسانی هتلداری

بازار کار مدیریت هتلداری

مجموعه‌های تفریحی، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها باید زیرنظر یک فرد متخصص و کاربلد اداره شوند و یک دانش‌آموخته مدیریت هتلداری بهتر از هرکسی می‌تواند این مسئولیت را به ‌عهده بگیرد. صنعت توریسم روبه رشد است و هرچه این صنعت بیشتر و بهتر رشد کند بازار کار رشته مدیریت هتلداری هم بهتر خواهد شد. فارغ‌التحصیل این رشته با دانش به‌روز و خلاقیت می‌تواند موفق‌تر عمل کند و هرچه سابقه کار بیشتر باشد، به درآمد بهتری هم خواهید رسید.

بازار کار مدیریت جهانگردی

فارغ‌التحصیل رشته مدیریت جهانگردی قرار است یک مدیر گردشگری کارآمد شود و مباحثی مرتبط با این موضوع را نیز در دانشگاه یاد می‌گیرد. این رشته در دنیا بازار کار خوبی دارد و مطمئنا در ایران هم اوضاعش به ‌مرور زمان بهتر از چیزی که الان است خواهد شد. اما فارغ‌التحصیل مدیریت جهانگردی در چه حوزه‌هایی می‌تواند کار کند؟

  • می‌تواند کارمند آژانس‌های مسافرتی شود.
  • در نهادهای مربوط به گردشگری و صنعت توریسم کار کند.
  • راهنمای انواع تورها باشد.
  • به پژوهش در حوزه‌ی گردشگری بپردازد.
  • در مراکز اقامتی و هتل‌ها مشغول به‌کار شود.

بازار کار رشته های علوم انسانی تربیت بدنی

بازار کار تربیت بدنی

اگر دلتان با ورزش است و به انواع فعالیت‌های ورزشی علاقه دارید پس حتما روی مطالعه آکادمیک این رشته سرمایه‌گذاری کنید. فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی می‌تواند در باشگاه‌های ورزشی کار کند یا به‌عنوان مربی ورزش در مدرسه‌ها و موسسه‌ها مشغول فعالیت شود. مشاور ورزشی هم یکی از موقعیت‌های شغلی است که برای دانش‌آموخته تربیت بدنی وجود دارد.

اگر به معلمی و دبیری علاقه دارید، سری هم به مطلب رشته های استخدامی آموزش و پرورش بزنید.

بازار کار اقتصاد

دانشجوی رشته اقتصاد آشنایی عمیقی با علم اقتصاد پیدا می‌کند و برهمین اساس می‌تواند بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان یک فرد مفید در موسسه‌های مالی و بانک‌ها کار کند یا به‌عنوان مدیر مالی و مدیر فروش مشغول فعالیت شود. یکی از زمینه‌های شغلی رشته اقتصاد می‌تواند بازار بورس باشد که این روزها حسابی رونق دارد و کسی که دانش این کار را داشته باشد، علی‌رغم مشکلات می‌تواند به ‌خوبی پیشرفت ‌کند.

بازار کار روابط عمومی

تمام شرکت‌ها، اداره‌ها و ارگان‌ها احتیاج به نیروی متخصصی دارند که در کنار مجموعه مدیریت قرار بگیرد و عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشد. درواقع نبود چنین نیروی متخصصی می‌تواند باعث ضعیف شدن یک مجموعه شود و آن‌ها را با مشکلات ریز و درشتی مواجه کند. این رشته آن‌طور که باید و شاید شناخته شده نیست ولی یک دانش‌آموخته ممتاز و علاقه‌مند روابط عمومی می‌تواند جذب بازار کار شود و راه خودش را پیدا کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درمورد بازار کار رشته انسانی توضیح دهیم و تمام رشته‌های پرطرفدار انسانی را معرفی کنیم. اما گذشته از این‌ها همه چیز به شرایط و علاقه‌ی شما برمی‌گردد. شما می‌توانید پس از آشنایی اولیه با این رشته‌ها حسابی تحقیق کنید و در رشته‌ای درس بخوانید که هم مورد علاقه‌تان باشد و هم بعدها بتوانید در آن حوزه کار کنید و درآمد قابل قبولی داشته باشید. اگر می‌خواهید در مورد همه رشته‌ها اطلاعات کسب کنید هم ما پیش از این در مطلبی تحت عنوان بازار کار رشته های مختلف دراین باره صحبت کرده‌ایم.

پس از این‌جا به‌بعد همه چیز دست خودتان است. اولویت‌هایتان را مشخص کنید و طوری جلو بروید و برنامه‌ریزی کنید که به هدف مورد نظرتان برسید. امیدواریم به همان جایگاهی که در ذهن دارید برسید و لذت ببرید.

سوالات متداول

  1. آینده شغلی رشته های علوم انسانی چگونه است؟
    اینده شغلی این رشته گستردگی و تنوع بسیاری دارد چون به آموزش و مطالعه فردیت و تمدن انسانی از روان، ادبیات، مذهب و فلسفه تا مسائل جامعه مانند اقتصاد می‌پردازد.
  2. پردرآمدترین رشته های علوم انسانی کدام هستند؟
    درآمد در هر رشته بستگی به تحصیلات، میزان تلاش و مهارت شما دارد، اما به طور کل بازار کار رشته های انسانی در گروه‌های مدیریت، حقوق، روانشناسی و حسابداری بیشتر است.
  3. داشتن چه توانمندی‌هایی برای شغل های رشته انسانی ضرورت دارند؟
    بیشتر کارهای رشته انسانی نیازمند فن بیان، صبوری، سخنوری، حل مسئله، مدیریت، توانایی ارتباط با افراد، کار گروهی و دقت و توجه بالا هستند.
  4. آیا رشته انسانی سخت است؟
    رشته انسانی دروس حفظی فراوانی دارد اما این به معنای سخت بودن آن نیست. درس‌های این رشته در دبیرستان مانند تاریخ، فلسفه، جغرافیا و ادبیات باید برای شما شیرین و دلچسب باشیند تا پشتکار کافی برای حفظ کردن آن‌ها را به خرج بدهید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط