رشته زبان انگلیسی ـ گرایش ها و آینده شغلی

رشته زبان انگلیسی

در دنیای امروز افراد زیادی به زبان انگلیسی تسلط خوبی دارند، اما اگر بخواهید زبان انگلیسی را به عنوان یک دانش گسترده و تخصصی یاد بگیرید و در آن فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته باشید، تحصیلات آکادمیک حرف اول را می‌زند. رشته زبان انگلیسی در واقع یکی از زیرشاخه‌های کنکور زبان‌های خارجی است و گرایش‌های متعددی در مقاطع مختلف دانشگاهی دارد. در این مطلب ضمن معرفی رشته زبان انگلیسی به علایق و توانایی‌های لازم برای موفقیت در این رشته پرداخته‌ایم و از مشاغل مختلف برای یک فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی صحبت کرده‌ایم.

معرفی رشته زبان انگلیسی

بسیاری از افراد با استفاده از کلاس یا به صورت خودخوان به سطح خوبی از زبان می‌رسند اما رشته زبان انگلیسی، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند از طریق مدرک تحصیلی استخدام شوند،‌ در دانشگاه تدریس کنند،‌ پست‌های شغلی بالاتر داشته باشند و یا به صورت آکادمیک به مطالعه و پژوهش زبان بپردازند. تمرکز دروس دانشگاهی این رشته بر اساس گرایش، متفاوت است. به طور مثال در گرایشی مترجمی زبان، دروس مربوط به ترجمه تخصصی و در رشته زبان و ادبیان انگلیسی تمرکز بیشتری روی مطالعه و بررسی متون ادبی وجود دارد. هدف کلی از گرایش‌های مختلف این رشته، تربیت متخصص زبان انگلیسی است که بتواند به کار مطالعه، پژوهش، آموزش، نویسندگی و ترجمه بپردازد.

شرایط ورود به رشته زبان انگلیسی

توانایی های لازم برای رشته زبان انگلیسی

طبیعی است که اگر به رشته زبان انگلیسی فکر می‌کنید، به آن علاقه داشته‌اید، اما علاقه به تنهایی برای موفقیت در هیچ رشته یا کاری کافی نیست. لازم است بدانید که در مشاغل زبان انگلیسی یا حین تحصیل با چه مسائلی روبرو هستید تا بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. پایه‌ای‌ترین نیاز برای ورود به این رشته، توانایی متوسط شما در مهارت‌های مختلف درس زبان انگلیسی (خوانش، نوشتار، گفتار، شنیدار) و زبان فارسی است. زبان فارسی هم به اندازه زبان تخصصی انگلیسی در کنکور این رشته اهمیت دارد و برای کسب رتبه خوب به این نکته توجه داشته باشید که نه فقط در کنکور بلکه برای کار هم تسلط به زبان مادری و تفاوت‌های زبانی آن با زبان دوم، اهمیت زیادی دارند. دانشگاه نباید اولین مرحله آشنایی حرفه‌ای شما با زبان خارجی باشد.

یک فارغ‌التحصیل زبان انگلیسی عمدتا با متن‌های زبان یا با زبان‌آموزان سر و کار دارد و این یکنواختی نباید برای شما خسته‌کننده باشد در غیر این صورت کار کردن برایتان غیر ممکن می‌شود. از طرفی مطالعه یک زبان مهارت‌های متنوع و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، بنابراین باید مطالعات فردی زیادی داشته باشید. شاید فکر کنید که رشته زبان انگلیسی فقط درباره زبان انگلیسی است، اما به عنوان زبان اصلی، باید به نگارش و قواعد زبان فارسی هم تسلط و اشراف بالایی داشته باشید. آموزش زبان نسبت به کار با متون، هیجان و تنوع بالاتری دارد، اما طبیعتا توانمندی‌های فردی و میان فردی بیشتری می‌طلبد و موارد زیر اط جمله شرایط ورود به رشته زبان انگلیسی و موفقیت در آن هستند:

  • صبور بودن در برخورد با زبان‌آموزان، دانش‌آموزان یا دانشجویان
  • دقت بالا و نکته‌سنج بودن
  • پشتکار برای کسب دانش روز درباره روش‌های تدریس زبان
  • مهارت ایجاد ارتباط اجتماعی قوی
  • داشتن مهارت در فنون مختلف تدریس مانند روش دستوری، روش شنیداری، روش فراگیر و روش تک زبانه
  • اگر هدف کار با کودکان باشد، لازم است دوره‌های خاص کار  و ارتباط با کودکان را کسب کنید.
  • اعتماد به نفس خوب
  • سخنور بودن و فن بیان قوی
  • توانایی مدیریت
  • مهارت‌های انجام کار گروهی و تیمی
  • مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • آشنایی و علاقه به مسائل روانشناسی و تربیتی

از آن‌جایی که در دنیای امروز افراد بیشتر به آموزش آنلاین یا مجازی تمایل دارند، یا اگر بخواهید در بازار کار بین‌المللی زبان انگلیسی فعالیت کنید، باید تا حدودی به دنیای دیجیتال، فناوری، تکنولوژی‌های اینترنتی و کامپیوتری هم علاقه‌مند باشید و پشتکار کافی برای یادگیری آن‌ها به خرج دهید.

کنکور زبان چگونه است

کنکور رشته زبان انگلیسی

شاید برای شما هم سوال شده باشد که رشته زبان انگلیسی در کدام شاخه است اما شما در هر رشته‌ای درس خوانده باشید می‌توانید با ثبت نام در زیرگروه آزمایشی زبان‌های خارجی، گرایش‌های مختلف رشته های زبان انگلسی را در مقطع کارشناسی انتخاب کنید. در واقع فرقی نمی‌کند که در دبیرستان چه رشته‌ای خوانده باشید، می‌توانید علاوه بر کنکور تخصصی رشته خودتان، در کنکور زبان‌های خارجی هم شرکت کنید. برخی از دانش‌آموزان به عنوان یک گزینه فرعی، در زبان‌های خارجی شرکت می‌کنند اما اگر در رشته اصلی خودشان رتبه خوبی کسب کنند و در رشته مورد نظرشان قبول شوند، معمولا زبان انگلیسی انتخاب اول آن‌ها نیست. رشته زبان انگلیسی در زیرگروه ۱ کنکور زبان‌های خارجی قرار دارد که ضرایب دروس آن طبق جدول زیر هستند.

زبان خارجیزبان تخصصی انگلیسیزبان و ادبیات فارسیزبان عربیفرهنگ و معارف سلامی
۲۴۴۲۳

به یاد داشته باشید که از کنکور سال ۱۴۰۲ به بعد، زیرگروه‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و ضریب دروس برای همه رشته‌ها یکسان خواهد بود که اعلام خواهد شد.

سهمیه مناطق در کنکور زبان

مهم‌ترین سهمیه در انتخاب رشته زبان، سهمیه مناطق است. سهمیه منطقه ۱ به مراکز شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز اختصاص دارد و برای به دست آوردن رتبه‌های خوب باید درصدهای بالاتری نسبت به مناطق ۲ و ۳ داشته باشید. انتخاب رشته زبان برای سهمیه‌های مناطق محروم به نسبت سایر انتخاب رشته‌ها راحت‌تر است، زیرا در دفترچه کدرشته‌های هر منطقه محروم به طور کامل مجزا و مشخص است و دقیقا مخصوص همان منطقه است و داوطلب دیگری نمی‌تواند این کدرشته‌ها را انتخاب کند.

رشته زبان انگلیسی بدون کنکور

داوطلبانی که علاقه‌مند به ثبت نام در رشته زبان انگلیسی بدون کنکور هستند، می‌توانند در موعد مقرر نسبت به ثبت نام اقدام کنند. پذیرش بدون کنکور فقط بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌گیرد.

رشته های زبان انگلیسی

گرایش های رشته زبان انگلیسی

این رشته سه گرایش اصلی آموزش، مترجمی و زبان و ادبیان انگلیسی دارد و گرایش‌های فرعی دیگری که هریک در مقطع خاصی پذیرش دارند. گرایش زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی گرایش آموزش زبان به کمک فناوری فقط در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. همچنین برخی از دانشگاه‌ها نیز در مقطع کاردانی پذیرش گرایش‌های مترجمی زبان انگلیسی آثار مکتوب و متون رسمی و مترجمی زبان انگلیسی آثار دیداری و شنیداری را ارائه می‌دهند. رشته های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد، برای فارغ‌التحصیلان همه رشته‌های دیگر قابل انتخاب هستند.

رشته آموزش زبان انگلیسی

در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شود. تمرکز این گرایش بر آموزش روش‌های آموزش و تدریس زبان انگلیسی برای دوره‌های سنی مختلف است. مزیت تحصیل آکادمیک در این رشته به جای یادگیری در موسسات این است که دانشجویان مباحثی مانند زبان‌شناسی، نگارش نقد ادبی، روش‌های یادگیری زبان، موانع یادگیری، مشکلات یادگیری و راه حل‌های آن‌ها را فرا می‌گیرند که کیفیت و سطح آموزش را بسیار بالا می‌برند. هدف دوره کارشناسی آموزش زبان انگلیسی، اساسا تربیت مدرسانی است که با استفاده از دانش نظری و مهارت‌های عملی در دوره چهارساله توانایی و تسلط در تدریس زبان انگلیسی را کسب کنند.

رشته مترجمی زبان

یکی از پر طرفدارترین گرایش‌ها است و در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. هدف کلی از کارشناسی این گرایش، تربیت پژوهشگران، مترجمان، صاحب‌نظران و مدرسان ترجمه است. مقاطع بالاتر بر تحقیق و پژوهش در چند و چون ترجمه و ابعاد مختلف زبانی تمرکز دارند. دانش‌آموختگان این رشته در برنامه‌ریزی درسی مقاطع مختلف، هدایت ترجمه، تعیین روش‌ها و سیاست‌های ترجمه در کشور نقش دارند.

رشته زبان و ادبیات انگلیسی

رشته زبان و ادبیات انگلیسی علاوه بر مقطع کارشناسی، در سطح کارشناسی ارشد و دکتری هم ارائه می‌شود. هدف از این رشته پرورش خلاقیت و قدرت تفکر دانشجویان در درک و تحلیل آثار ادبی است. برای انتخاب این گرایش، بهتر است از قبل سطح زبان خوبی داشته باشید. بیشتر درس‌های گرایش زبان و ادبیات انگلیسی مطالعه آثار ادبی زبان انگلیسی مانند ادبیات دوره قدیم و میانه، دوره رنسانس، دوره بازگشت پادشاهی، دوره رمانتیک، دوره ملکه ویکتوریا، دوران‌های مدرن، پست مدرن و قرن بیستم هستند. متون مختلفی شامل رمان، شعر، نمایشنامه، داستان کوتاه  و سایر اشکال متون انگلیسی، در این گرایش مطالعه می‌شوند.

دروس تخصصی رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی چند ترم است

کارشناسی رشته زبان انگلیسی، ۱۴۰ واحد دارد. شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که طی ۴ سال دوره کارشناسی، چه دروس تخصصی و پایه‌ای در این رشته تدریس می‌شوند؛ برای اینکه با فضای آکادمیک رشته های زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید به جدول زیر نگاهی بیندازید.

دروس مشترک بین گرایش‌هاخواندن‌ و درک‌ مفاهیم‌، دستور و نگارش ، گفت‌ و شنود آزمایشگاه‌، متون‌ یادگیری‌ زبان‌، نگارش‌ پیشرفته‌، ترجمه‌ متون‌ ساده‌، اصول‌ و روش‌ ترجمه‌، کاربردهای‌ اصطلاحات‌ و تعبیرات‌ در ترجمه‌، آواشناسی‌ انگلیسی‌، درآمدی‌ بر ادبیات‌ انگلیسی‌، خواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، نمونه‌های‌ نثر ساده‌، بیان‌ شفاهی‌ داستان‌، نامه‌نگاری‌ انگلیسی‌، مقاله‌نویسی‌، بررسی‌ آثار ترجمه‌شده‌ اسلامی‌، اصول‌ و روش‌ تحقیق‌، آزمون‌سازی‌ زبان‌، روش‌ تدریس، نوشتن خلاق، زبانشناسی کاربردی، دستور زبان انگلیسی و کاربرد آن‌
دروس اختیاریفراگيري زبان دوم، نويسندگان قرن بيستم، سيري درتاريخ ادبيات، ترجمه مکاتبات و اسناد

رشته زبان انگلیسی چه شغل هایی دارد

امروزه دانستن زبان دوم کاری فقط از روی علاقه نیست بلکه به یک نیاز اساسی تبدیل شده و کاربردهای متنوع زبان انگلیسی، باعث توسعه بازار کار آن شده است. برای رسیدن به برخی از موقعیت‌های شغلی و درآمد بالا، شاید لازم باشد در گرایش خاصی و تا مقاطع بالاتر، تحصیل کنید. برخی از کارهایی که فارغ‌التحصیلان زبان انگلیسی می‌توانند به آن‌ها مشغول شوند را در لیست زیر آورده‌‌ایم.

  • تدریس در مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه
  • آموزش آنلاین و مجازی زبان
  • مترجم همزمان در مراکز دولتی و خصوصی
  • کار در شرکت‌های هواپیمایی
  • کار در حوزه گردشگری
  • راهنمای تورها
  • مترجم رسمی در دارالترجمه‌ها، انتشارات، قوه قضاییه
  • تولید کننده محتوا و کپی رایتر
  • کار در سفارت‌خانه‌ها
  • همکاری با وزارت خارجه
  • مترجم زبان فارسی به انگلیسی
  • مترجم زبان برای فیلم‌ها
  • کار در شرکت‌های بازرگانی و بین‌المللی
  • نیروی منابع انسانی
  • روزنامه‌نگاری و نوشتن متون خبری
  • کتابدار
  • روابط عمومی
  • تأسیس دارالترجمه و موسسه آموزش زبان

پیش از این نیز در مطلبی تحت عنوان بازار کار رشته های مختلف نوشته‌ایم و مشاغل رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار را بررسی کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم برای مقایسه شرایط کاری و درامد رشته‌های مختلف، آن را مطالعه کنید.

یادگیری زبان در دانشگاه یا آموزشگاه

یادگیری زبان در دانشگاه یا آموزشگاه؟

موسسه‌های آموزش زبان، بیشتر بر مهارت‌های عمومی و آمادگی افراد برای شرکت در آزمون‌های زبان مانند تافل و آیلتس تمرکز دارند. مثلا مطالعه متون ادبی، فنون ترجمه و یادگیری روش‌های تدریس اصلا اهمیتی در آموزشگاه‌ها ندارند. یکی از مزایای داشتن مدرک دانشگاهی زبان این است که نسبت به رقبا رسمیت بیشتری هنگام استخدام خواهید داشت. از طرفی در دانشگاه هم شیوه تقویت مکالمه یا لیسنینگ به شما آموزش داده نمی‌شود و خودتان باید درکنار دانشگاه مطالعه فردی داشته باشید یا از کلاس زبان استفاده کنید.

در دانشگاه تمام اساتید دروس تخصصی، از ابتدا فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و شما نیز اجازه فارسی صحبت کردن را ندارید. این مسئله شاید یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که دانشجویان ورودی از مناطق محروم با آن مواجه هستند و شاید به خاطر علاقه به زبان و از طرفی به علت کمبود امکانات، رشته زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنند، اما در بدو امر متوجه می‌شوند که این دلیل خوبی برای انتخاب این رشته نبوده است.

در دانشگاه شما با کتاب‌های تخصصی برای دانشجویان زبان سر و کار دارید، اما کتاب‌هایی که در مؤسسات آموزش‌داده می‌شوند صرفا برای تقویت مهارت‌های چندگانه زبان هستند. می‌توانید آموزشگاهی را انتخاب کنید که با متد و بر اساس کتاب مد نظر شما کار می‌کند. همچنین در دانشگاه نمی‌توانید انتخاب کنید که اساتید با چه لهجه‌ای صحبت کنند اما این امکان در آموزشگاه‌ها وجود دارند که به انتخاب خودتان با مدرسی با لهجه بریتیش یا امریکن کلاس بردارید. در نهایت با توجه به همه نکاتی که گفتیم، اگر هدف شما کار تخصصی در حوزه زبان اعم از استخدام در مراکز دولتی و خصوصی، آموزش و ترجمه اصولی است، خواندن رشته زبان در دانشگاه و دریافت مدرک را توصیه می‌کنیم. اگر در کنار زبان انگلیسی، بتوانید به زبان دیگری هم مسلط باشید، شانس شما در مقابل رقبای کاری بسیار بالا می‌رود.

آیا رشته زبان انگلیسی خوب است

سخن پایانی

هرچند می‌توان زبان انگلیسی را در مؤسسات آموخت و مدارک معتبر گرفت، اما اگر بخواهید در بازار کار با افراد زیاد دیگری که به همین شکل زبان انگلیسی خوانده‌اند رقابت کنید و سطح علمی بالاتری داشته باشید، تحصیلات آکادمیک را به ما توصیه می‌کنیم. در این مطلب با پرداختن به جنبه‌های مختلف، به معرفی رشته زبان انگلیسی پرداختیم تا اگر به این درس علاقه دارید، با اطلاعات بیشتری آن را انتخاب کنید. فراموش نکنید که قبل از ورود به دانشگاه، باید سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنید چون دروس دانشگاه مانند موسسات زبان نیستند و بر آموزش زبان تمرکز ندارند و شما قرار است به تحلیل، تفسیر و تخصص بر مسائل زبانی بپردازید.

پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، فرصت‌های شغلی مختلف و متنوعی پیش روی شما هستند و بر اساس سطح تحصیلات، نوع کار، میزان تلاش و مهارت‌های خودتان، درآمد آن می‌تواند بسیار بالا و راضی‌کننده باشد. در هر رشته دبیرستان که درس خوانده باشید، می‌توانید رشته زبان انگلیسی را از طریق شرکت در کنکور زبان های خارجی انتخاب کنید، همچنین در برخی از دانشگاه‌ها نیز پذیرش بدون کنکور دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب رشته زبان ژاپنی را نیز بخوانید.

سوالات متداول

  1. رشته زبان انگلیسی چند ترم است؟
    کارشناسی رشته زبان انگلیسی ۱۴۰ واحد دارد که به طور معمولی ۸ ترم و ۴ سال طول می‌کشد. برخی از دانشجویان با گذراندن واحدهای بیشتر، این دوره را ۷ ترمه تمام می‌کنند.
  2. گرایش های رشته زبان انگلیسی چه هستند؟
    زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ۳ گرایش آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان و ادبیات زبان انگلیسی دارد.
  3. رشته زبان انگلیسی در کدام شاخه است؟
    از هر رشته‌ای در دبیرستان، علاوه بر کنکور مرتبط با رشته تحصیلی خودتان می‌توانید در کنکور زبان های خارجی هم ثبت نام کنید که رشته زبان انگلیسی در حال حاضر در زیرگروه ۱ آن قرار دارد.
  4. بازار کار رشته زبان انگلیسی چگونه است؟
    به دلیل تنوع گرایش‌های رشته زبان، بین‌المللی بودن زبان انگلیسی و نیاز روز افزون افراد به کسب دانش زبانی، این رشته رونق زیادی دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مشاغل مختلفی با درآمد خوب کار کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط