ویژگی‌های محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

فضای اختصاصی آموزش مجازی کودک

آموزش مجازی برای کودکان ما، تجربه‌ای جدید بود که می‌توان گفت درصد بالایی از آنها بی‌هیچ مقدمه و آمادگی خاصی با آن مواجه شدند. نگرانی‌های مرتبط با سلامتی و دشواری‌های سازگار شدن با شرایط جدید نیز، این اتفاق را برای خانواده‌ها به چالشی بزرگ تبدیل کرد. در صورتی که آموزش مجازی نیز همچون آموزش حضوری در مدارس ویژگی‌های خاص خود را دارد که اگر بتوانیم آنها را رعایت کنیم، می‌تواند به فرصتی مغتنم تبدیل ‌شود! یکی از عوامل مهم برای کلاس‌های مجازی، محیط و فضایی است که دانش‌آموزان در آن در کلاس آنلاین حاضر می‌شوند. در این مقاله به بررسی محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان می‌پردازیم.

ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین ویژگی محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکانمان در نظر می‌گیریم، راحت بودن آن است. منظور از راحت بودن، داشتن آرامش چه به لحاظ ذهنی و چه به لحاظ جسمی است. کودک باید در فضایی امن قدرت تمرکز کردن بر روی موضوع مورد آموزش را داشته باشد؛ همانطور که از مدرسه توقع داریم چنین فضایی را برای کودکانمان فراهم آورد؛ در چنین شرایطی اشتیاق کودک به علم آموزی از بین نمی‌رود.

لپ‌تاپ بهتر است یا موبایل؟

موضوع مهم دیگری که در صدر فهرست این ویژگی‌ها قرار دارد، وسیله‌ای است که برای آموزش مجازی در اختیار فرزندتان قرار می‌دهید. بدون شک استفاده از لپ‌تاپ به این علت که کودکتان قادر به مشاهده‌ی تصویری بزرگتر است، پیشنهاد اول است؛ اما اگر این امکان وجود نداشت، استفاده از تبلت و گوشی تلفن هوشند نیز به ترتیب، گزینه‌های بعدی هستند. نکته‌ی مهم، تنظیم زاویه‌ی دوربین به گونه‌ایست که هم کودکتان دید خوبی به کلاس داشته باشد، هم معلم بتواند تصویر فرزندتان را به وضوح ببیند. توجه کنید که ممکن است حضور فرزند شما در کلاس، نیاز به تحرک و حتی برخاستن از جای خود را داشته باشد و دوربین نباید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که با کوچکترین حرکت، فرزندتان از کادر خارج شود!

محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

توجه داشته باشید کودک شما در خانه است و طبعا معلم و سایر افرادی که در همین کلاس مجازی حضور دارند، بخشی از فضای خانه‌ی شما را مشاهده می‌کنند. ضمن اینکه ممکن است این کلاس ضبط شود و یا تصویری از از آن برداشته شود. این که اجازه دهید تا چه از حد از فضای زندگی شخصی شما در چنین محیطی پخش شود، نکته‌ی مهمی است که هنگام انتخاب محل اختصاصی آموزش مجازی کودکتان می‌بایست به آن توجه کنید.

وقتی از محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان حرف می‌زنیم، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟!

بدون شک ایده‌آل‌ترین حالت برای آموزش مجازی کودک، زمانی است که او بتواند در فضایی مانند اتاق شخصی، به دور از هرگونه محرک محیطی همچون سر و صدای فرزندی کوچکتر و یا تلویزیون، در کلاس آنلاین خود حضور داشته باشد و حتی برای هرکدام از فعالیت‌ها، نظیر مطالعه کردن، نوشتن تکالیف، درست کردن کاردستی و… گوشه‌ی خاص خودش را داشته باشد. اما ما نیز همچون شما به این موضوع واقف هستیم که چنین امکانی در تمام خانه‌ها وجود ندارد، خصوصا اگر در یک خانواده دو یا تعداد بیشتری دانش‌آموز وجود داشته باشد.

در چنین وضعیتی پیشنهاد ما این است که فضای کل خانه را به گوشه‌های اختصاصی برای هر فرد تقسیم کنید و یا اگر به طور مثال هر دو فرزند دانش‌آموز شما ناچارند پشت یک میز (مثلا میز ناهارخوری) بنشینند و در کلاس حضور داشته باشید، به کمک وسایلی که حدود را برایشان عینی کند، مثلا چسب‌های تزئینی رنگی، میز را به قسمت‌های مخصوص هر فرد تقسیم کنید.

در این شرایط بهتر است که هر فرد از هندزفری مخصوص خود استفاده کند تا صدای کلاس هر دانش‌آموز، محرک حواس پرتی دانش‌آموز دیگر نشود! ضمن اینکه در هر صورت دقت کنید تا حد امکان هر نوع سر و صدایی که ممکن است حواس کودکتان را پرت کند، همچون صدای تلفن، تلویزیون و… در ساعت کلاس از محیط حذف شود.

برای راحتی کار فهرستی از اقدامات لازم برای آموزش فرزندان در خانه را تهیه کنید و سپس از روی فهرست اقدامات را قبل از کلاس انجام دهید.

محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

شرایط نور، صدا، تصویر برای محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

برای کلاس مجازی می‌بایست محیطی امن و به دور از عوامل محیطی مزاحم باشد و این ویژگی نه تنها برای کودک شما، که در مورد معلم او نیز صدق می‌کند. حواستان به نور اتاق و زاویه‌ای که کودکتان روبروی دوربین می‌نشیند باشد. معلم می‌بایست به صورت همزمان تصویر چندین کودک را ببیند و این شما هستید که می‌توانید با ایجاد محیطی مناسب، کاری کنید که تصویر فرزندتان در بین مابقی تصاویر گم نشود! دقت کنید که تصویر فرزندتان ضد نور (حالتی که منبع نور پشت سر سوژه باشد) نشود که در این صورت معلم، چیزی بیش از سایه‌ای مبهم، از دانش‌آموزش نمی‌بیند! در عین حال به حواستان به پس‌زمینه هم باشد. سعی کنید تا حد امکان پس‌زمینه‌ای ساده انتخاب کنید؛ در بهترین حالت یک دیوار سفید و ساده.

مامان، مداد مشکی من کجاست؟!

به فرزندتان کمک کنید تا در محیطی منظم درس بخواند. زمان حضور در کلاس مجازی، ممکن است نیاز داشته باشد به وسایل مختلفی دسترسی داشته باشد و اگر در پشت این تصویر زیبایی که با نور مناسب هم تنظیم شده، میزی شلوغ و به هم ریخته باشد، هم تمرکز کودکتان به هم می‌ریزد؛ هم سرعت عمل لازم، از دست می‌رود. به او کمک کنید وسایل مورد نیاز برای کلاسش را پیش از زمان شروع آن، در محل اختصاصی خود قرار دهد تا در زمان کلاس، نیازی به رفت و آمد و جستجوی وسایلش نداشته باشد.

محیط مناسب برای آموزش مجازی کودکان

یادتان نرود که از فضای مجازی برای سرگرم شدن و گذراندن اوقات فراغت هم می‌توانید به نحو احسن استفاده کنید. همان‌طور که در ایام مدارس زمان‌های مشخصی را برای استراحت و تفریح کودکتان در نظر می‌گرفتید، در حین آموزش مجازی نیز از این موضوع غافل نشوید. همچنین در بین کلاس‌های مجازی نیز مانند قبل، وقتی را برای استراحت قرار می‌دهند. در این ساعت تغذیه مناسب برای دانش‌ آموزان تهیه کنید تا برای کلاس جدید انرژی بگیرد.

کلاس‌ها و ارتباطات مجازی قوانین و آداب خودش را دارد. حتما نکات لازم برای ارتباط‌های مجازی را به کودکان آموزش دهید.

کلاس مجازی در سال تحصیلی پیش رو، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی فرزندان ماست و این ما هستیم که می‌توانیم با نظم و ساماندهی درست به زندگی شخصی خودمان، محیطی مناسب برای آموزش کودکمان فراهم آوریم. پس ما به عنوان والدین باید آماده کردن کودک برای سال تحصیلی متفاوت پیش رو را از هم اکنون شروع کنیم. طبیعی است که تغییری چنین عجیب و دور از انتظار، همچون هر تغییر دیگری در ابتدا دشوار به نظر می‌آید اما زمانی که راهکارهایی ساده برای انطابق با این شرایط وجود دارد، چرا خوش‌بینانه به استقبالش نرویم؟!

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط