فرزندان ما برای سال تحصیلی متفاوت پیش‌ رو، به حمایت ما نیاز دارند

فرزندان ما برای سال تحصیلی متفاوت پیش‌ رو، به حمایت ما نیاز دارند

دنیا از دریچه‌ی چشمان ما، بسیار متفاوت از نگاه کودکان است. گاهی اتفاق ساده‌ای که ما به راحتی از کنار آن می‌گذریم برای کودکان بسیار مهم‌ تلقی می‌شود و به همین ترتیب احساسات مختلفی را درونشان زنده می‌کند. این اتفاق می‌تواند حتی به اندازه‌ی تغییر در زمان غذا خوردن و خارج شدن از برنامه‌ی روتین روزانه باشد. حال تصور کنید اگر برنامه‌ی ثابت و منظمی همچون رفتن به مدرسه، با تغییری بزرگ مواجه شود، چه احساسی را در فرزندانمان ایجاد می‌کند؟

اولین وظیفه‌ی ما حمایت است

به خاطر داشته باشید زمانی که کودکان به یک برنامه‌ی ثابت و منظم عادت می‌کنند، نسبت به آن برنامه احساس راحتی دارند. برای کودکان بسیار آسان‌تر است که از پیش، نسبت به وقوع اتفاقی، آگاهی داشته باشند؛ چرا که همین ویژگی پیش‌بینی پذیری به آن‌ها احساس امنیت و اطمینان می‌دهد. بنابراین سعی کنید پیش از هرگونه تغییری در برنامه‌ی زندگی فرزندتان، به او اطلاع بدهید؛ اما اگر در شرایط پیش‌بینی نشده‌ای قرار گرفتید و تغییری هرچند کوچک -از دید شما- در زندگی فرزندتان رخ داد، سعی کنید حتما با احساسات او همدلی و حمایت کنید و نسبت به هیجانات و نگرانی‌هایش بی‌تفاوت نباشید.

دوست داری راجع به مدرسه با هم حرف بزنیم؟!

وقتی با کودکان در رابطه با مسائل پیش رو صحبت می‌کنیم، در واقع به آنها کمک می‌کنیم که راجع به آن موضوعات فکر کنند و خودشان را برای آنچه که قرار است اتفاق بیفتد آماده کنند. شروع سال تحصیلی بعد از گذراندن سه ماه تعطیلی تابستانی، در هر صورت اتفاق جدیدی است و نیازمند گفتگو و آماده‌سازی کودک برای آن است. این مکالمه می‌تواند در حد صحبت کردن در مورد نام معلم، موضوعات درسی مختلف، آماده کردن کیف مدرسه و وسایل مورد نیاز و مسائلی از این دست باشد.

نکاتی در راستای اجتماعی شدن

آمادگی برای سال تحصیلی متفاوت!

سال تحصیلی پیش رو، نه تنها برای فرزندان که برای خود ما نیز تجربه‌ای جدید است! والدین و معلمان نسبت به این سال تحصیلی دغدغه‌های بیشماری دارند؛ اگر بنا به برقراری کلاس‌ها به صورت حضوری باشد چه خطراتی آنها و فرزندانشان را تهدید می‌کند؟ و اگر قرار به آموزش از راه دور باشد، آیا کیفیت مطلوب و مورد انتظار از آموزش حفظ می‌شود؟ ما نیز همچون فرزندانمان نیاز داریم نسبت به این تغییر بینش درستی پیدا کنیم و برای چالش‌های پیش رو آماده باشیم. 

اگر قرار است فرزندتان در مدرسه حضور داشته باشد، لازم است او را با اقدامات بهداشتی که نیاز است آن‌ها را رعایت کند؛ نظیر پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌ی اجتماعی و شستشوی دست‌ها آشنا کنید و پیش از شروع مدرسه، حتما این موارد را در خانه با فرزندتان تمرین کنید. 

وسواس مطالعه

آشنا شدن با سال تحصیلی مجازی

در طی چند ماه گذشته کودکان ما به صورت پیش‌بینی نشده‌ای با آموزش مجازی آشنا شدند. اما اکنون که سال تحصیلی جدیدی در پیش است و آنطور که گمان می‌رود غالب آموزش‌ها در این سال تحصیلی، به صورت مجازی و از راه دور است، این حق کودکان ماست که با آمادگی بیشتری نسبت به این روند، منتظر مدرسه باشند. برای کودکان از جزئیات بیشتری بگویید؛ از ساعت کلاس‌ها، وسیله‌ای که قرار است به کمک آن در کلاس حاضر شوند، آموزش‌هایی که در برنامه‌ی سال تحصیلی جدید دارند…. همگی جزئیاتی هستند که ذهن کودک شما را نسبت به سال تحصیلی جدید، آماده‌تر می‌کنند و در هر شرایطی حمایت‌گر آن‌ها باشید.

پیشنهاد ما: تهیه‌ی فهرستی از اقدامات لازم

گاهی توضیحاتی که در قالب کلمات برای کودکان ادا می‌شوند، تصور درست و کاملی را در ذهن آنها ایجاد نمی‌کنند و این ما هستیم که می‌توانیم با روش‌هایی ساده، این توضیحات را برایشان عینی‌تر کنیم. برای مثال می‌توانیم فهرستی از تمام اقداماتی که برای سال تحصیلی جدید نیاز است انجام بدهند (چه آموزش حضوری باشد چه مجازی)، نوشته و تصویرسازی کنیم و با تمرین‌های روزانه و تیک زدن اقدامات صورت گرفته، ذهن کودکمان را برای پذیرش آنچه در پیش است، آماده‌تر سازیم.

یادتان نرود فرزند شما امسال هم رشد می‌کند!

هر لحظه و ساعتی که بگذرد، فرزند شما در حال رشد و تحول است. سال پیش رو هم از این قاعده مستثنی نیست! حتی اگر فرزند شما در خانه آموزش ببیند و در مدرسه، حضور فیزیکی نداشته باشد. کودک شما امسال هم قد می‌کشد و بزرگتر می‌شود و امسال هم فرصت دارد مهارت‌های مختلفی نظیر صبر کردن، قدردانی کردن، مهارت تاب آوری، صحبت کردن درباره‌ی احساست و ابراز آنها به روشی درست را یاد بگیرد. بهزیستی جسمی و روانی کودک شما در این سال نیز همچون دیگر زمان‌ها، بسیار مهم است؛ موضوعی که مستلزم توجه ویژه به عواملی همچون خواب، تغذیه، ورزش و بازی است. 

شما هم مهم هستید!

همزمان با همین مسائل کوچکی که در مورد کودکان یادآوری می‌کنیم، مسئولیت بزرگی که به عنوان والد -همچون سال‌های گذشته- بر دوش شماست، برای ما قابل درک است. با توجه به چالش‌های متفاوتی که برای حمایت از کودکان در سال تحصیلی جدید در پیش دارید، از سلامت جسم و روان خود نیز غافل نشوید و فراموش نکنید که شما نیز نیاز به استراحت و داشتن زمان‌های اختصاصی برای خودتان دارید.

برنامه‌ی تغذیه مناسب برای کنکور

از جزئیات غافل نشوید

مطالعات اخیر نشان می‌دهند یکی از مهم‌ترین عوامل در انعطاف‌پذیری کودکان نسبت به تغییرات، داشتن ارتباطی پایدار و ایمن با والدین است. سعی کنید در سال تحصیلی جدید، به جزئیاتی که به استحکام ارتباط شما و فرزندتان کمک می‌کنند، توجه بیشتری داشته باشید و از کودکان حمایت کنید. به موفقیت‌ها و دستاوردهایش، هرچند کوچک و جزئی، بازخورد مثبت نشان دهید و الگوی خوبی برای ابراز احساسات خوبش باشید. 

حمایت از کودکان

سال تحصیلی پیش رو، با تمام تفاوت‌ها و چالش‌هایی که برایمان دارد، شاید فرصتی مناسب برای استحکام و یا حتی ترمیم روابط عاطفی ما و فرزندانمان باشد. با پذیرش تمام سختی‌های مسیر پیش رو و حمایت از کودکان، بیایید نسبت به این مسیر و فرصت‌های خوبی که در اختیارمان قرار می‌دهد، خوش‌بین باشیم!

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط