پردرآمدترین رشته ها |معرفی رشته ‌های پولساز

پردرآمدترین رشته ها

بسیاری از دانش‌آموزان و والدین به دنبال پیدا کردن رشته های پردرآمد دانشگاهی هستند که بازار کار خوبی برای فعالیت داشته باشند و آینده دانش‌آموزان را تأمین و تضمین کنند. در این مقاله رشته‌های مختلفی که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران درآمد بالایی دارند را با هم بررسی می‌کنیم. البته ممکن است لیست پردرآمدترین رشته ها هر چند سال تغییر کند و رشته‌های جدیدی در بازار به جایگاه مالی بالاتر برسند. به این دلیل درآمد را فقط یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته در نظر بگیرید و به نکات مهم دیگری مانند جایگاه اجتماعی، نوع کار، علاقه و استعداد خود در شغل مورد نظر هم توجه کافی داشته باشید. در مقاله دیگری راجع به شغل های پولساز نیز صحبت کرده‌ایم.

پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای و کاردانش

دانش‌آموزان دبیرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند با گرفتن دیپلم، یک سال زودتر از دانش‌آموزان رشته‌های نظری در کنکور سراسری متناسب با شاخه درسی خود شرکت کنند. اما مقطع تحصیلی این دانش‌آموزان از سطح کاردانی آغاز می‌شود. اغلب شاخه‌های فنی حرفه ای و کاردانش عملی و کاربردی هستند و به همین دلیل حتی برخی از رشته‌های آن با داشتن دیپلم نیز امکان کار و کسب درآمد دارند. اما شاید بتوان از مهمترین رشته های پردرآمد هنرستان، رشته‌های زیر را نام برد.

رشته های پردرآمد فنی حرفه ای

نقشه برداری

یکی از پروژه‌های دائمی در هر کشور، کشف و بهره‌برداری از معادن، ساخت سازه‌هایی مانند مترو، پل‌ها، سدها، ساخت و بهره‌برداری از تأسیسات آب، فاضلاب، گاز و برق و ساخت و ساز ساختمان‌ها و بناهای مختلف است. تمام این موارد با همکاری و بررسی‌های مهندسین نقشه‌بردار امکان‌پذیر است. رشته نقشه‌برداری ارتباط نزدکی با رشته‌های عمران، معدن، کامنیوتر و هوافضا دارد و به همین دلیل طیف وسیعی از علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته درس بخوانند. به دلیل وسعت پروژه‌های عمرانی در ایران، استخدام و درآمد مناسب در این رشته امری طبیعی است.

طراحی لباس

در سال‌های اخیر تولید پوشاک و لباس در ایران روند رو به رشدی داشته است و بسیاری از افراد بدون داشتن تولیدی یا مراکز دوخت بزرگ، ثبت برند پوشاک، تولید و فروش را انجام می‌دهند که اتفاق مثبتی در صنعت مد و پوشاک است. برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند اصول آکادمیک رشته طراحی لباس را در کنار روش‌های دوخت، تولید و تجارت در این زمینه یاد بگیرند، طراحی لباس می‌تواند یک رشته پولساز باشد. مزیت تحصیل در این رشته آشنایی با بزرگان صنعت مد و طراحی لباس در ایران، آموزش حرفه‌ای، آشنایی با افراد دیگری که می‌توانند در این مسیر همراه باشند و تجارت مشترکی تشکیل دهند، دریافت مدرک تحصیلی معتبر و امکان ادامه تحصیل و تدریس هستند. طراحی دوخت هم شباهت‌هایی با این رشته دارد اما تفاوت رشته طراحی دوخت و طراحی لباس چیست؟

معماری داخلی

در گذشته خانه جایی بود که امنیت از فضای بیرونی را فراهم کند و به زیبایی فضاهای درون خانه توجه چندانی نمی‌شد. اما در سال‌های گذشته اهمیت رعایت هارمونی، استفاده از المان‌های هنری، توجه به تأثیر ساختارها، رنگ‌پردازی و مواد به کار رفته در سازه بر استفاده بهینه و ایجاد حس مثبت افراد اهمیت بسیاری پیدا کرده است. معماری داخلی فضاهای مختلف با هم تفاوت دارند و از طرفی سبک‌های زیادی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد که تنوع و کاربرد این رشته را افزایش داده است و عاملی برای درآمد بالای معماری داخلی است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب شاخه های رشته معماری را نیز بخوانید.

پردرآمدترین رشته های تجربی در جهان

پردرآمدترین رشته های تجربی

در سال‌های گذشته تعداد داوطلبان رشته تجربی نسبت به ریاضی بالاتر بوده است و طبیعتا درصد زیادی از دانش‌آموزان به دنبال قبولی در زیرگروه پزشکی و پیراپزشکی هستند. کمی راجع به درآمد و زمان درآمد زایی مشاغل تجربی صحبت می‌کنیم و بعد از چند رشته کمی ناشناخته‌تر تجربی می‌گوییم که بر خلاف باور عموم، درآمد بسیار خوبی دارند.

پزشکی

از معروفترین رشته های پردرآمد در ایران همیشه رشته پزشکی بوده است. دانشجویان این رشته باید بعد ۷ تا ۸ سال تحصیلات دانشگاهی و کارآموزی در بخش‌های مختلف بیمارستان، وارد دوره طرح ۲ ساله شوند. در مدت زمان گذراندن طرح، دانشجو از دولت حقوق دریافت می‌کند و طرح معادل با خدمت سربازی خواهد بود. پس از آن نیز امکان تأسیس مطب شخصی فقط در بعضی از مناطق آن هم با شرایطی فراهم است. برخی از پزشکان با توجه به درآمد بالایی حوزه زیبایی، با گذراندن دوره‌ها لازم و دریافت مجوز، وارد کارهای زیبایی در زمینه پوست و مو می‌شوند. مسیر کاری دیگر امتحان تخصص است که بین ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد و بعد از آن نیز مجددا باید دوران طرح را پشت سر بگذارید. در واقع می‌توان گفت یک پزشک متخصص تنها بعد از گذراندن طرح تخصص، یعنی حدواد ۱۵ سال بعد از شروع تحصیل در پزشکی، به درآمد بالایی که همه از آن صحبت می‌کنند می‌رسد و با تأسیس مطب شخصی ثبات کاری و مالی بسیار خوبی را تجربه می‌کند.

پردرآمدترین رشته های تحصیلی در ایران

دندانپزشکی

معمولا قبولی در رشته دندانپزشکی نسبت به پزشکی رتبه بهتری می‌خواهد و این به دلیل مزایای این رشته است. دندانپزشکی دوره تحصیل کوتاه‌تری نسبت به پزشکی دارد و بعد از حدود ۶ سال دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند. دندانپزشکی نیز ۲ سال طرح نیروی انسانی دارد که می‌تواند صرفا در محل دریافت مدرک و نه مناطق محروم، انجام شود. طرح دندانپزشکی هم مانند پزشکی، به جای دوره سربازی در نظر گرفته می‌شود. از مزیت‌های این رشته نسبت به پزشکی، نبود دوره اینترنی و نداشتن هیچگونه شیفت است. از طرفی یک دندانپزشک عمومی بدون گرفتن تخصص هم می‌تواند با ساعات کاری کمتر از پزشک،  درآمد بسیار بالایی داشته باشد. پس شاید یکی از پردرآمدترین رشته ها در گروه پزشکی باشد.

داروسازی

رشته داروسازی نیز از زیرگروه پزشکی است و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. داروسازی بین ۵ تا ۶ سال طول می‌کشد و دوره تحصیلی کمتری نسبت به پزشکیو دندانپزشکی دارد. داروسازان نیز باید ۲ سال طرح اجباری بگذرانند. پس از اتمام داروسازی، تأسیس داروخانه اولین کاری است که به ذهن می‌رسد اما ثبت داروخانه نیز قوانین خاص خودش را دارد. معمولا در هر شهر و منطقه به تعداد محدودی داروخانه تأسیس می‌شود و فارغ‌التحصیلان باید چند سالی برای تأسیس داروخانه خود صبر کنند. کار یک داروساز در داروخانه اساسا نظارت بر فروش داروها است و اغلب در کنار آن محصولات آرایشی بهداشتی نیز عرضه می‌شوند. بنابراین به دلیل خدماتی بودن، این رشته درآمد خوبی دارد و حتی اگر فردی به تنهایی قادر به تأسیس داروخانه نباشد می‌تواند از امتیاز و مدرک خود برای همکاری با دیگر داروسازان کمک بگیرد یا به عنوان مسئول فنی داروخانه کار کند که مشاغل پردرآمدی هستند.

بهترین رشته های تجربی از نظر بازار کار

پرستاری

در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران همیشه کمبود پرستار وجود داشته است و به همین دلیل شیفت‌ها و فشار کاری این شغل معمولا زیاد است. اما از طرفی به دلیل کمبود نیروی کار پرستاری، ضرورت شیفت‌های کوتاه‌تر برای ارتقا عملکرد پرستاران و رضایت آن‌ها، استخدام، حقوق و مزایای رشته پرستاری، بین رشته‌های پیراپزشکی از وضعیت خوبی برخوردار است. ضمن اینکه با ادامه تحصیل، افزایش تجربه و دریافت ترفیع شغلی، می‌توان در پست‌هایی که کار عملی کمتر و درآمد بالاتری دارند، فعالیت مدیریتی داشت و از آن به عنوان یکی از پردرآمدترین رشته ها در شاخه پیراپزشکی تعبیر کرد.

فیزیوتراپی

قطعا بارها پیش آمده که خودتان یا اطرافیان، برای درد بدن و مشکلات ستون فقرات یا عضلات به متخصص مراجعه کرده‌اید و شما را به فیزیوتراپ ارجاع داده‌اند. اما رشته فیزیوتراپی محدود به این موارد نیست و امروزه کاربردهای بسیار گسترده‌ای در سلامت دارد. در حال حاضر بسیاری از بیماری‌ها مانند ناباروری زنان و مشکلات رحم و تخمادن مانند چرخش، با برخی از تکنیک‌های فیزیوتراپی بهبود می‌یابند یا حتی درمان می‌شوند. علاوه بر درمان بیماری‌ها و بهبود دردهای اسکلتی، فیزیوتراپی کاربردهای وسیعی در زمینه کاردرمانی برای معلولان یا حتی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری (با ریشه مشکلات حسی حرکتی) نیز دارد.

علوم آزمایشگاهی

فارغ‌التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می‌توانند در مراکز تحقیقاتی یا آزمایشگاهی کار کنند. کار در ازمایشگاه‌های تشخیص طبی درآمد بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده است. تا چند سال قبل رشته‌های دیگری مانند بیوشیمی یاحتی رشته‌های غیر مرتبط با گذراندن دوره‌های کارآموزی و دریافت مدرک، می‌توانستند در آزمایشگاه‌ها کار کنند اما به دلیل تغییر قوانین در حال حاضر فقط مدرک علوم آزمایشگاهی برای این شغل مورد قبول است و همین مسئله زمینه افزایش مشاغل و درآمد بالای علوم آزمایشگاهی را فراهم کرد. میزان مهارت‌های هر فرد، تجربه و زمینه کار در آزمایشگاه، بر درآمد این رشته اثرگذار هستند.

بهترین رشته های تجربی برای خانم ها

علوم تغذیه

روز به روز بر توجه افراد به تغذیه، اهمیت رژیم غذایی و سلامت بیشتر می‌شود و یکی از تخصص‌هایی است که مستقیما برای این موارد کاربرد دارد. تعداد افرادی که می‌خواهند به وزن نرمال برسند یا برای درمان مشکلات و بیماری‌های رایج این قرن مثل کبد چرب و مشکلات متابولیک و دیابت به دنبال اصلاح روش تغذیه هستند بیشتر شده و شرایط فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه نیز گسترده‌تر شده است. در این بین یک سری نکات کلیدی برا افزایش درآمد تغذیه وجود دارد، آن هم اطلاع از نیاز و خواسته افراد جامعه، آشنایی با روش‌های بازاریابی و جلب و رضایتمن ساختن مشتریان است.

رشته بهداشت

بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط از آن رشته های ناشناخته پردرآمد هستند که شاید کمتر کسی به دلیل علاقه و به عنوان انتخاب اول آن را در نظر بگیرند. اما به دلیل اجباری شدن حضور مهندسان بهداشت محیط در اغلب شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی، این رشته شرایط استخدام و درآمد خوبی دارد و یکی از پردرآمدترین رشته ها محسوب می‌شود. با کمی پشتکار و شناسایی بازار، می‌توان به دنبال ثبت شرکت شخصی، انجام پیمانکاری‌ها و کسب درآمد بالا بود.

پردرآمدترین رشته های ریاضی

یکی از نکات عجیب و جالب در کنکور چند سال گذشته، سیر نزولی داوطلبان رشته ریاضی بوده است که شاید به دلیل اشباع شدن بازار کار در بیشتر رشته‌های مهندسی و افزایش رقابت در این رشته‌ها برای کسب درآمد باشد. هرچند، هنوز هم برخی از رشته‌های ریاضی در لیست پردرآمدترین رشته های مهندسی  و بهترین مشاغل رشته ریاضی هستند. رشته های پردرآمد ریاضی که در ادامه توضیح داده‌ایم، در روزگار تکنولوژیک امروز آینده درخشانی دارند.

پردرآمدترین رشته های ریاضی

مهندسی کامپیوتر

به نظر می‌رسد دوران برخی از رشته‌ها هرگز تمام نمی‌شود و همیشه ناز به آن‌ها وجود دارد هرچند ممکن است روش استفاده یا محدوده کاربردشان تغییر پیدا کند. از گذشته که فقط یک زبان برنامه‌نویسی وجود داشت تا امروزه که با انواع و اقسام آن‌ها و هوش مصنوعی سر و کار داریم، رشته مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های اصلی مرتبط با تکنولوژی در همه زمینه‌ها بوده است. دانشجویان گرایش‌های مختلف این رشته به دلیل ارتباط زیاد با دانش کامیپوتر و برنامه‌نویسی، می‌توانند با تلاش و پیگیری شخصی وارد حوزه‌های پردرآمد زیادی شوند. هرچند مثل گذشته نیست که صرفا و لزوما توان با مدرک این رشته استخدام شد و دریامد بالایی داشت اما کسب مهارت‌های تخصصی و افزایش دانش عناصر درآمدزایی مهندسی کامیپوتر هستند.

علوم کامپیوتر

کسی که مسئول انتخاب راه حل مسائل و حل آن‌ها با استفاده از الگوریتم ها بین مهندسی نرم افزار و غیر می‌شود فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر هستند. علوم کامپیوتر در واقع جزو علوم پایه محسوب می‌شود و مهندسی نیست. اما بازا کار آن در ایران شباهت زیادی به رشته مهندسی کامپیوتر دارد و با داشتن مدرک و دانش در این رشته، کسب مهارت‌های تخصصی مرتبط نیز اسان‌تر می‌شوند و به راتی می‌توان با درآمد بالا مشغول به کار شد.

پردرآمدترین رشته های مهندسی در امریکا

مهندسی صنایع

هدف مهندسان صنایع استفاده بهینه از منابع مادی، نیروی کار و زمان است که محدود به شغل و زمینه کاری خاصی نمی‌شود و این گستردگی کاربرد، منجر به افزایش مشاغل مرتبط و درآمد این رشته شده است. در واقع فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع برای از بین بردن اتلاف وقت، پول، مواد، انرژی و کالا تلاش می‌کنند. کارهای مدیریت در واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی نیز می‌تواند به این افراد سپرده شود که از مشاغل رده بالا با درآمد زیاد هستند.

مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک از جمله رشته‌هایی است که در بازار کار تقاضای بالایی دارد و به همین دلیل فارغ‌التحصیلان می‌توانند انتظار دریافت حقوق بالایی را داشته باشند. مهندسان مکانیک از اصول نیرو، انرژی و حرکت برای طراحی، توسعه، ساخت و آزمایش سنسورهای حرارتی و دستگاه‌ها و فرایندهای مکانیکی استفاده می‌کنند. مهندسان مکانیک بر اساس نوع گرایش درسی خود می‌توانند در صنایع پولساز و مشغلی مثل کار در صنعت خودرو، خطوط تولیدی کارخانه‌ها، نقشه‌کشی صنعتی تأسیسات کارخانه‌ها، طراحی و ساخت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مطبوع، خطوط حمل و نقل مثل راه‌آهن و مهندسی پزشکی کار کنند.

پردرآمدترین رشته های انسانی

در باور عمومی رشته‌های انسانی بازار کار خوبی ندارند و متاسفانه بر اساس همین باورهای غلط، افرادی که سطح دانش یا علاقه کمی به تحصیل دارند انسانی را انتخاب می‌کنند. اما برخی از شغل های رشته انسانی بازار کاری بسیار متنوع و درآمدزایی بالایی دارند و فقط از طریق کنکور انسانی قابل انتخاب هستند.

پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران

حقوق

رشته حقوق از اولین و پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی است که خیلی ها فقط به عشق آن وارد علوم انسانی می‌شوند. این رشته نیز مانند سایر رشته های پردرآمد، مقطعی نیست و بشر تا همیشه و حتی با گذشت زمان بیش از پیش، به آن نیاز دارد. یک حقوق‌دان امروزه می‌تواند در حوزه‌های بسیار متنوعی متناسب با روحیات و توان خود کار کند و لزوما قرار نیست در دادگاه‌ها جرم و جنایت فعالیت داشته باشد. بسیاری از کارهای حقوقی افراد و شرکت‌ها به وکلا سپرده می‌شود و با توجه به نرخ‌های مصوب، درآمد بالایی دارند. حتی لزومی ندارد که بعد از اتمام تحصیلات، در آزمون وکلا شرکت کنید، بدون داشتن مدرک وکالت نیز امکان مشاوره و کار حقوقی وجود دارد و این یکی دیگر از مزایای رشته حقوق است.

روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از پردرآمدترین رشته های شاخه انسانی است که از دوره کارشناسی هم امکان کار و کسب درآمد دارد. طبیعتا با بالا رفتن مدرک تحصیلی میزان کار و درآمد نیز پیرشفت قابل ملاحظه‌ای دارد. از مزایای این رشته این است که اغلب روانشناسان به جای استخدام شدن در موسسات یا حتی کلینیک‌ها، به صورت شخصی کار می‌کنند و اگر به اندازه کافی مفید باشند، از طریق بازاریابی دهان به دهان می‌تواند تعداد زیادی مراجع داشته باشند. امروزه اهمیت سلامت روان بیش از پیش روشن شده و با توجه به افزایش چالش‌ها و استرس‌های زندگی، ضرورت مراجعه به درمانگر برای همه محرز است. مراجعه به درمانگر مانند گذشته نه تنها تابو نیست، بلکه نشانه سطح تفکر بالای افراد محسوب می‌شود و همین مسئله افزایش مراجعه و درآمد روانشناسان را به دنبال دارد.

بهترین رشته برای پولدار شدن

مدیریت

جهان امروز در خدمات و کسب و کارهای مختلف غرق شده است و به دلیل چالش‌های کاری فراوانی که در زمینه مدیریت منابع، مدیریت انسان‌ها و مدیریت ارائه این خدمات وجود دارد، وجود متخصصان حوزه مدیریت قابل چشم‌پوشی نیست. گرایش‌های مختلف رشته مدیریت خصوصا مدیریت بازرگانی، رشته مدیریت گمرکی، مدیریت بازاریابی و مدیریت کسب و کار از پرطرفدارترین و پرکاربردترین گرایش‌های مدیریت محسوب می‌شوند. این گرایش‌ها زمینه فعالیتی گسترده‌ای دارند و درآمد بالایی در همه جای دنیا دارند.

پردرآمدترین رشته های هنر

گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری شناور محسوب می‌شود، یعنی دانش‌آموزان سایر رشته‌ها می‌توانند به عنوان رشته دوم در کنکور هنر شرکت کنند. البته باید به یاد داشته باشید که بسیاری از رشته‌های هنر پذیرش دو مرحله‌ای دارند و یک مرحله آزمون عملی هم برای آن‌ها برگزار می‌شود. در شغل های رشته هنر خلاقیت، استعداد ذاتی و علاقه حرف اول را می‌زنند.

طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی ترکیبی از هنر، مهندسی و تجارت است و در عین حال داشتن خلاقیت و نوآوری از الزامات آن به حساب می‌آیند. گسترده بودن زمینه فعالیت این رشته و وابستگی بسیاری از کسب و کارهای پولساز مانند کارخانه‌های صنعتی، صنعت ماشین‌آلات و ماشین‌های ساختمانی به طراحان صنعتی، این رشته را به یکی از پردرآمدترین رشته های هنر تبدیل کرده است.

گرافیک

هرجایی را که نگاه کنید،‌ صفحه موبایل،‌ کارت‌های ویزیت، صفحات وب، بیلبوردها، اپلیکیشن‌های مختلف، کتاب‌ها و حتی طرح و نقش لباس‌‌ها همه و همه امور مرتبط با رشته گرافیک هستند. این رشته کاربرد وسیعی در تمام جنبه‌های زندگی امروزی دارد و در هر صنعت و کاری مورد استفاده است. حتی می‌توان گفت به دلیل نقش محتوای بصری در دنیای امروز، موفقیت بسیاری از مشاغل به کار گرافیکی خوب بستگی دارد. گرافیست بودن از آن شغل‌هایی است که می‌توان به صورت دورکاری و پروژه‌ای انجام داد و همزمان از چند منبع درآمد بالایی کسب کرد.

رشته های پردرآمد هنر

طراحی لباس

صنعت مصرف‌گرایی و رونق مد و فشن باعث توجه بیشتر به پوشاک و کیفیت خلق آن شده است. از آن‌جایی که امکان شغل آزاد، ثبت برند و تأسیس آموزشگاه و مرکز تولیدی برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد و پوشاک از کالاهای ضروری بشر است، طراحی لباس نیز یکی از رشته های درآمدزای هنر به حساب می‌آید. در واقع همه چیز به میزان تسلط، دانش، ‌تلاش، پشتکار و هوش تجاری شما بستگی دارد تا از طریق تحصیل در رشته طراحی لباس به درآمد بالایی برسید. در صورتی که تبحر لازم را به دست بیاورید طراحی یا دوخت لباس برای افراد معروف یا برندهای معتبر نیز می‌تواند دریچه رسیدن به درآمد بهتر باشد.

رشته های پردرآمد مشترک

رشته‌های شناور مختص یک شاخه یا رشته دبیرستان نیستند و می‌تواند از هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی آن‌ها را انتخاب کرد که در این جا با چند مورد از پردرآمدرتین رشته ها در گروه شناور آشنا می‌شویم.

حسابداری

کدام شرکت، موسسه، اداره یا حتی فردی است که به حساب و کتاب مالی نیاز نداشته باشد؟ هرچه یک ارگان بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد، نیاز بیشتری به حضور تعدادی حسابدار در زمینه‌های مختلف از جمله مالی و مالیات پیدا می‌کند. کار حسابداران حساس و مهم است و به همین دلیل برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد که حسابداران خبره استخدام کنند و حسابداران خبره نیز درآمد بالایی دارند. برخی از رده‌های شغلی رشته حسابداری مانند حسابداری یا بازرسی که از طرف ارگان‌ها استخدام می‌شوند، به دلیل حساسیت بالای شغلی، حقوق زیادی نیز دارند. حسابداران نیز امکان تأسیس شرکت‌های حسابداری و حسابرسی شخصی را دارند و از این طریق می‌توانند به درآمد بیشتری برسند.

رشته های پردرآمد هنرستان

تربیت بدنی

برای اینکه پردرآمد بودن یک رشته را تشخیص دهیم، کافی است ببینیم جامعه به چه ست و سویی می‌رود، مردم بیشتر به دنبال به دست آورن چه چیزی هستند و چه نیازی تا همیشه پا برجا است. سلامتی جسمی و تناسب اندام و زیبایی مواردی هستند که فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی با آن‌ها سر و کار دارند. این رشته تا همیشه برای مدارس، دانشگاه‌ها باشگاه‌ها و حتی حوزه‌هایی نزدیک به کاردرمانی و بهبود شرایط فیزیکی بدن که جنبه درمان دارند مورد نیاز خواهد بود و از درآمد بالایی برخوردار است. امکان تأسیس باشگاه شخصی یا به راه انداختن کلاس‌های آنلاین ورزشی، از مزایای تحصیل در رشته تربیت بدنی هستند.

مترجمی زبان

هرچند مترجمی زبان به صورت تخصصی روی فنون و اصول ترجمه نوشتارهای مختلف تمرکز دارد اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان علاوه بر ترجمه آثار مختلف و پژوهش در زمینه مترجمی زبان، به آموزش نیز می‌پردازند که درآمد بسیار خوبی دارد. در سال‌های اخیر تسلط به انگلیسی را هم می‌توان جزو سواد عمومی افراد تلقی کرد که در هر مقطع تحصیلی، در هر رشته و شغلی به آن نیاز دارند. فرقی نمی‌کند که چه کاری انجام می‌دهید، اگر به زبان بین‌المللی مسلط باشید یا حداقل کمی از آن سر در بیاورید، قطعا با دسترسی به بهترین منابع علمی، در کار خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنید. مترجمی زبان را می‌توانید از طریق کنکور اختصاصی زبان‌های خارجی یا هریک از رشته‌های شاخه نظری انتخاب کنید.

بهترین رشته های پردرآمد در ایران

سخن پایانی

هرچند درآمد بالا یا امکان درآمدزایی در رشته‌های دانشگاهی، نکته بسیار مهمی است و باید در نظر گرفته شود، اما فراموش نکنید به جز تمام رشته های پردرآمد که در این مطلب نام بردیم، بسیاری از رشته‌ها یا کسب و کارها نیز برای افرادی که به اندازه کافی تلاش و پشتکار داشته باشند، یک رشته پولساز خواهند بود. بنابراین در کنار انتخاب پردرآمدترین رشته ها که بازار کار و مشاغل بالاقوه مناسب دارند، به دنبال افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود باشید که در حال حاضر بیشتر از هرچیز رقابت بر سر توانمندی‌های افراد و نه صرفا مدرک و مقطع تحصیلی است.

سوالات متداول

  1. رشته های پردرآمد شناور کدام هستند؟
    رشته‌های شناور بین همه گروه‌های آزماشی مشترک هستند و از بین پردرآمدترین رشته های این دسته می‌توان به حسابداری، تربیت بدنی و مترجم زبان اشار کرد.
  2. رشته های پردرآمد انسانی چه هستند؟
    حقوق و روانشناسی پردرآمدترین رشته ها در گروه انسانی هستند و قبولی در پردرآمدترین رشته نیز به دلیل پرطرفدار بودن، به رتبه خوبی نیاز دارد.
  3. کدام رشته های ریاضی درآمد بالایی دارند؟
    برخی از رشته‌های مهندسی اشباع شده‌اند و به دلیل تغییر بازار کار، درآمد بالای سابق را ندارند و از بین پردرآمدترین رشته های مهندسی در شاخه ریاضی، می‌توان مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک را همچنان جزو پردرآمدترین رشته های ریاضی دانست.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط