رشته مامایی | قبولی، حقوق، بازارکار

رشته مامایی

مامایی یکی از رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی، در گروه علوم تجربی است. ماهیتی که از بیرون درباره رشته مامایی به نظر می‌رسد مثل کار و ارتباط با زنان باردار، نوزادان و مسائل مربوط به آن‌ها برای خیلی از افراد جذاب و جالب است. گاهی افراد رشته آکادمیک و شغل مامایی را با ماماهای قدیمی یا متخصصین زنان و زایمان اشتباه می‌گیرند.

بنابراین بهتر است درباره ماهیت این رشته، توانایی‌های لازم برای مامایی، دوران تحصیل مامایی، ادامه تحصیل در این رشته و آینده شغلی مامایی و درآمد آن داشته باشید.

مامایی چیست؟

رشته مامایی یکی از رشته‌های کاربردی شاخه‌های پیراپزشکی است و پیشینه تحصيلات دانشگاهی آن در ايران به بيش از ۸۰ سال قبل باز می‌گردد. دانشجویانی که در این رشته قبول می‌شوند، در یکی از داشگاه‌های وزارت بهداشت درس می‌خوانند و مانند همه رشته‌های زیر نظر وزارت بهداشت، بعد از اتمام تحصیلات، ۲ سال طرح نیروی انسانی دارند که اجباری نیست.

ماما پزشک است؟

رشته مامایی گاهی با زنان و زایمان اشتباه گرفته می‌شود. رشته زنان و زایمان یکی از رشته‌های تخصص است که یک پزشک پس از اتمام دوره پزشکی عمومی و با شرکت در آزمون تخصص می‌تواند انتخاب کند.

انتخاب رشته مامایی کنکور سراسری

انتخاب رشته مامایی در کنکور

برای اینکه بتوانید رشته مامایی را در کنکور انتخاب کنید، باید در متوسطه دوم وارد رشته تجربی شوید که شرایط خاصی مانند کسب حداقل نمرات در دروس تخصصی تجربی، رسیدن به حد نصاب معدل و امتیاز هدایت تحصیلی دارد. پیش از این در مطلب رشته های تجربی درباره تمام زیرشاخه‌های این رشته توضیح داده‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را هم مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید که از کنکور ۱۴۰۴ به بعد، فقط می‌توانید در کنکور رشته‌ای شرکت کنید که دیپلم آن را داشته باشید بنابراین اگر به مامایی علاقه دارید، حتما به این نکته توجه کنید. رشته مامایی چند سالی است که تک جنسیتی شده و فقط خانم‌ها مجاز به انتخاب و ادامه این رشته هستند. رشته مامایی در دانشگاه‌های زیر پذیرش دارد:

  • دانشگاه سراسری روزانه
  • دانشگاه سراسری نوبت دوم (شبانه و با شهریه)
  • دانشگاه پردیس خودگردان یا بین‌الملل سراسری
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه پردیس خودگردان آزاد اسلامی

رشته مامایی بدون کنکور

مامایی مانند بسیاری دیگر از رشته های پیراپزشکی و پزشکی تا به حال پذیرش بدون کنکور نداشته است. اما ممکن است در سال‌های مختلف این شرایط تغییر کند که در دفترچه کنکور یا سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین فعلا اگر قصد تغییر رشته به مامایی یا انتخاب رشته مامایی را دارید، فقط به کنکور سراسری و کسب رتبه لازم فکر کنید.

لیسانس مامایی

کارشناسی مامایی

اولین مقطع پذیرش مامایی در دانشگاه کارشناسی است. دوره کارشناسی رشته مامایی ۱۳۵ واحد نظری و عملی دارد. دانشجویان از ترم دوم وارد بیمارستان می‌شوند تا دروس عملی را بگذرانند. به طور کلی کارشناسی مامایی ۱۶ واحد کارآموزی دارد که باید در بیمارستان‌ها، مراقبت‌های ویژه و مراکز درمانی طی شوند.

مامایی چند ترم است؟

به طور معمول کارشناسی مامایی ۸ ترم (نیم سال تحصیلی) تحصیلی دارد. در پاسخ به اینکه رشته مامایی چند سال است باید بگوییم این بستگی دارد که بتوانید دروس خود را در چند ترم بگذرانید.  اما معمولا ۴ سال طول می‌کشد تا کارشناسی مامایی را دریافت کنید. طی این سال‌ها دانشجویان واحدهای درسی تئوری و عملی زیادی را می‌گذرانند تا با سلامت و بهداشت مسائل زنان آشنا شوند.

کارشناسی ارشد و دکترای مامایی

اگر شما از افرادی هستید که به ادامه تحصیل در دانشگاه یا تدریس علاقه دارید، می‌توانید وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته مامایی شوید. کارشناسی ارشد مامایی ۲ تا ۳ سال است و مجموعا ۳۲ واحد دارد. گرایش‌های ارشد مامایی دارای دو دسته مشاوره در مامایی و آموزش در مامایی است که خود شامل پنج زیرگروه زیر می‌شود:

  • پزشکی قانونی
  • مامایی جامعه نگر
  • بهداشت مادر و کودک
  • آموزش مامایی
  • مدیریت در مامایی

اگر کارشناسی مامایی بگیرید می‌توانید برای مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر رشته‌های مامایی و مشاوره در مامایی، در بسیاری از رشته‌های دیگر نیز شرکت کنید. برای مقطع دکترا هم رشته‌های مرتبطی مانند بیولوژی تولید مثل و بهداشت باروری، قابل انتخاب هستند. اختیارات دکترای مامایی در مراکز مربوطه بیشتر از مقاطع کارشناسی و ارشد است و می‌توانند بیشتر به جنبه‌های مدیریت و تحقیق و توسعه بپردازند.

طرح نیروی انسانی مامایی

آیا طرح مامایی اجباری است؟

همه رشته‌های وزارت بهداشت (علوم پزشکی) بعد از اتمام تحصیل یک دوره دو ساله طرح نیروی انسانی دارند. اما برخلاف سایر رشته‌های پزشکی، که باید بعد از اتمام تحصیلات ۲ سال طرح به صورت «اجباری» در مناطق محروم بگذرانند، این دوره برای مامایی انتخابی است.

اما دانشجویان مامایی از ترم چند حقوق می گیرند؟ همانطور که گفته شد در دوره طرح، مبلغ اندکی به عنوان حقوق  به فارغ‌التحصیلان پرداخت می‌شود.

توانایی های لازم برای رشته مامایی

اولین و مهمترین نیازهای ورود به رشته مامایی علاقه، حس مسئولیت و وظیفه‌شناسی نسبت به بیماران است چون رشته مامایی علاوه بر مسائل مرتبط با زایمان و بارداری، با مشکلات و بیماری‌های زنان نیز سر و کار دارد. یک ماما برای اینکه بتواند به مادران باردار حین زایمان کمک کند، باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد و از این کار لذت ببرد.

باید مهارت‌های حفظ آرامش خود، کادر زایمان و مادر را بلد باشد تا در این موقعیت بتواند شرایط را کنترل کند. توانایی مدیریت و حل مسئله از دیگر مهارت‌های فردی لازم برای رشته مامایی هستند. در بسیاری از مواقع شرایط ویژه‌ای هنگام زایمان رخ می‌دهد که ماما باید بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

دانشجوی رشته مامایی هم باید تحمل یا حداقل پشتکار و علاقه کافی برای روبرو شدن با صحنه‌های بیماری، شیفت‌های بیمارستانی، شب کاری، مواجهه با صحنه‌ها و اتفاقات ناخوشایند را داشته باشد که برخی شاید این‌ها را از معایب رشته مامایی بدانند. اما تمام رشته‌ها سختی‌های خود را دارند و مهم این است که با شخصیت و توانمندی‌های شما هماهنگ باشد.

شغل مامایی

کار ماما چیست؟

حتما اصطلاح ماما را شنیده‌اید که در گذشته به فردی گفته می‌شد که در زایمان به مادر کمک می‌کند. اما در واقع ماما فردی است که تحصیلات آکادمیک مامایی را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد داشته باشد. پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و گذراندن واحدهای تئوری و عمل، فرد می‌تواند پروانه رسمی مامایی و مهر نظام پزشکی دریافت کند و دوره طرح خود را بگذراند. وظایف یک ماما در مراحل زیر خلاصه می‌شوند:

  • معاینه و تشخیص بیماری‌های زنان
  • انجام فرایندهای مراقبتی مرتبط با مشکلات زنان
  • مشاوره و آموزش بهداشت و مسائل مرتبط با زنان در سنین بلوغ و باروری
  • انجام مشاوره و راهنمایی‌های لازم قبل و بعد از ازدواج
  • مشاوره، مراقبت و نگهداری از زنان باردار قبل از بارداری، در دوره بارداری، حین زایمان و پس از آن
  • کمک به زایمان طبیعی و حضور در کنار مادر
  • مراقبت‌های اولیه از مادر و نوزاد پس از زایمان
  • در صورت لزوم ارجاع بیماران مبتلا به مشکلات زنان و زایمان، به متخصص مربوطه
  • پژوهش، تحقیق و توسعه برای مراقبت‌های زنان و زایمان و ارتقای سطح بهداشت زنان
  • برگزاری کلاس‌های زایمان فیزیولوژیک و طبیعی بدون درد
  • واکسیناسیون
  • انجام تست‌های تشخیصی مانند پاپ اسمیر

آینده شغلی مامایی

یک فارغ‌التحصیل کارشناسی یا مقاطع بالاتر رشته مامایی می‌تواند در موقعیت‌های زیر مشغول به کار شود:

  • مراکز بهداشتی دولتی و خصوصی
  • دانشگاههای علوم پزشکی کشور که دارای بیمارستان های آموزشی و بخش زایمان هستند.
  • مراکز بهداشت باروری
  • کلینیک شخصی
  • در مدارس به عنوان مربی بهداشت
  • سرپرست، مدیر یا سوپروایزر بخش‌های درمانی و آموزشی بیمارستان‌ها
  • ستادهای بهداشتی درمانی
  • مدرس دانشگاه

بازار کار مامایی

بازار کار مامایی

اول از همه به یکی از سوالات رایج دانش‌آموزان پاسخ دهیم، اینکه دانشجویان مامایی از ترم چند حقوق می گیرند؟ واقعیت این است که مامایی از کارشناسی شروع می‌شود و تا پایان تحصیلات دانشجویان هیچ درآمدی ندارند. اما بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی و طی گذراندن طرح، مبلغ کمی به عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند. بازار کار مامایی از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان اشباع نشده است و بنابراین نیاز به تعداد زیادی ماما در ازای جمعیت وجود دارد. اما فارغ‌التحصیلان اغلب از حقوق رشته مامایی و مشکلات کاری مانند کمبود فرصت‌های شغلی شکایت می‌کنند.

اما در هر صورت این به معنی بیکار ماندن یا درآمد نداشتن نیست. در صورت تحصیلات کافی، دانش روز، روش خوب برخورد و مواجهه با بیماران، صبوری بودن، بهره‌مندی از مهارت‌های تخصصی و فردی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، بعید است که یک ماما بیکار بماند.

امروزه بسیاری از زنان تمایل دارند فرزندان خود را به صورت طبیعی به دنیا بیاورند که نیازمند حضور یک ماما در کنار مادر است. همچنین با توجه به توجه روز افزون افراد به سلامت و بهداشت، فارغ‌التحصیلان رشته مامایی می‌توانند با کار در مطب، بیمارستان، یا کلینیک شخصی خود خدمات گسترده‌ای انجام دهند و درآمد کافی داشته باشند. دانشجویان مامایی بعد از انجام حدود ۷۵ زایمان طبیعی، می‌توانند نسبت به گرفتن مجوز مطب مامایی اقدام کنند.

سخن پایانی

در مقوله انتخاب رشته دانشگاهی، آگاهی از توانمندی‌ها و استعدادهای مورد نیاز هر رشته و مقایسه با شرایط خودتان، شناخت مسیر تحصیلی، شغلی و درآمد رشته‌های مختلف نقش اساسی در یک انتخاب صحیح دارند. در این مطلب تلاش کردیم همه این فاکتورها را درباره رشته مامایی پوشش بدهیم.

سوالات متداول

  1. رشته مامایی چند ترم است؟
    رشته مامایی به طور متوسط ۸ ترم و ۴ سال طول می‌کشد.
  2. آیا طرح مامایی اجباری است؟
    خیر، طرح نیروی انسانی برای رشته مامایی انتخابی است.
  3. دانشجویان مامایی از ترم چند حقوق می گیرند؟
    دانشجویان مامایی حقوق دریافت نمی‌کنند و فقط طی دوران طرح در مناطق محروم مبلغی به آن‌ها پرداخت می‌شود.
  4. آیا رشته مامایی تک جنسیتی است؟
    بله، رشته مامایی فقط از دختران پذیرش دارد.
  5. ماما پزشک است؟
    خیر، مامایی یکی از رشته های پیراپزشکی است که می‌توان آن را تا مقطع دکترای تخصصی ادامه داد. اما اگر بخواهید به صورت تخصصی از پزشکی در حیطه بیماری‌های زنان و زایمان کار کنید، باید ابتدا پزشکی عمومی بخوانید و سپس در تخصص زنان و زایمان شرکت کنید.
  6. دکترای مامایی چند سال است؟
    مدت زمان مجاز دکترای رشته مامایی بین ۴ تا ۶ سال طول می‌کشد. مدت زمان آن بستگی به این دارد که تا چ ه زمانی بتوانید پایان‌نامه خود را انجام داده و از آن دفاع کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط