معرفی رشته ریاضی فیزیک و آشنایی با شاخه های رشته ریاضی

شاخه های ریاضی فیزیک

تنوع رشته‌های دانشگاهی، وجود رشته‌های مهندسی و بازار کار خوب اغلب شاخه های ریاضی فیزیک در دانشگاه باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد. حتما سؤالات زیادی در ذهن شما درباره آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک در دانشگاه و آینده شغلی این رشته‌ها وجود دارد که سعی کرده‌ایم در ادامه این مطلب شما را با کلیت این موضوعات آشنا کنیم تا درباره انتخاب رشته نهم ریاضی هم بهتر تصمیم بگیرید.

معرفی رشته ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک یکی از رشته‌های نظری در متوسطه دوم است که دانش‌آموزان می‌توانند در سال نهم به دهم انتخاب کنند. تمرکز این رشته برروی درس‌های محاسباتی، ریاضی و فیزیک است. شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک شامل کسب حد نصاب معدل سه سال متوسطه اول، نمره دروس ریاضی و فیزیک و امتیاز آزمون هدایت تحصیلی هستند.

رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک

شاخه های رشته ریاضی فیزیک در کنکور سال ۱۴۰۱، در ۳ زیر گروه قرار دارند که ضرایب دروس شیمی، فیزیک و ریاضی برای کنکور و رشته محل‌های دانشگاهی آن‌ها متفاوت هستند. این زیرگروه‌ها از کنکور سال ۱۴۰۲ به بعد حذف می‌شوند و ضریب دروس مختلف برای انتخاب همه رشته‌ها یکسان خواهد بود. البته امکان تحصیل دانشگاهی بدون کنکور در رشته ریاضی هم وجود دارد، می‌توانید جزییات آن را در مطلب معرفی رشته های بدون کنکور ریاضی بخوانید.

رشته های ریاضی فیزیک

بیشترین رشته‌ها در این زیرگروه قرار دارند از رشته مهندسی پزشکی، اقتصاد و مدیریت تا معارف اسلامی و علوم تربیتی که در جدول‌های زیر نوشته ‌شده‌اند.

دکترای پیوسته بیوتکنولوژیآمار و سنجش آموزشیآموزش ریاضیآموزش ابتداییآموزش فیزیک
دکترای پیوسته فیزیکآمارفیزیکآموزش ریاضیریاضی و کاربردها
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشادآموزش کودکان استثناییآموزش تربیت بدنیعلوم تربیتیتربیت مروج سیاسی
امنیت بین المللامنیت نرمایمنی صنعتیپژوهشگری امنیتعلم اطلاعات و دانش‌شناسی
حفاظت اطلاعاتضد تروریسمعلوم فنی امنیتامنیت اطلاعاتامنیت اقتصادی
اقتصاداقتصاد کشاورزیحسابداریعلوم ورزشیعلوم مهندسی آب
علوم کامپیوترعلوم مهندسیفیزیک مهندسیفناوری اطلاعات و ارتباطاتعلوم قرآن و حدیث
فقه و حقوق اسلامیفقه و حقوق امامیفقه و حقوق حنفیفقه و حقوق شافعیفقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامیفلسفه و عرفان اسلامیفلسفه و کلام اسلامیمربیگری عقیدتیشیعه شناسی
تاریخ اسلامزبان و ادبیات عربیمعارف اسلامی و علوم قرآنیمعارف اسلامی و کلام  معارف اسلامی و مدیریت
معارف اسلامی معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطاتمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و ادیانمعارف اسلامی و تاریخمعارف اسلامی و علوم تربیتی
روانشناسیهتلداریگردشگریمعماری داخلیهنرهای چند رسانه‌ای

رشته‌های مهندسی این زیرگروه نیز در جدول زیر آمده‌اند:

مهندسی اپتیک و لیزرمهندسی انرژیمهندسی برقمهندسی پزشکیمهندسی عمران
مهندسی شهرسازیمهندسی معماریمهندسی مکانیکمهندسی هوا فضامهندسی کامپیوتر
مهندسی نقشه‌برداریمهندسی راه‌آهنمهندسی نساجیمهندسی صنایعمهندسی دریا
مهندسی ماشین‌آلات دریاییمهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی)مهندسی مکانیزاسیون کشاورزیمهندسی ماشین‌های صنایع غذاییمهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت
مهندسی مواد و متالوژیمهندسی بهره‌برداری راه‌آهنمهندسی حمل و نقل ریلیمهندسی ماشین‌های ریلیمهندسی خط و سازه‌های ریلی
مهندسی اپتیک و لیزرمهندسی ساخت و تولیدمهندسی کشتی (موتور)  

در جدول زیر نیز شاخه‌های مدیریتی رشته های ریاضی فیزیک را مشاهده می‌کنید:

مدیریت امور بانکیمدیریت بیمه اکومدیریت کسب و کارهای کوچکمدیریت مالی
مدیریت بازرگانیمدیریت صنعتیمدیریت امور گمرکیمدیریت و بازرگانی دریایی
مدیریت بیمهمدیریت دولتیمدیریت فرهنگی هنری 

برخی از شاخه های دانشگاهی ریاضی فیزیک در سطح کاردانی پذیرش دارند:

کاردانی ارتباطات و فناوری اطلاعاتکاردانی فناوری اطلاعات و ارتباطاتکاردانی امور دولتیکاردانی امور فرهنگیماردانی امور مالی و مالیاتی
کاردانی بیمهکاردانی حسابداریکاردانی خدمات اداریکاردانی امور بانکیکاردانی آمار
کاردانی مخابراتکاردانی تکنولوژی ماشین‌های کشاورزیکاردانی فنی خط و ابنیهکاردانی معماریکاردانی معماری سنتی
کاردانی مدیریت بازرگانیکاردانی مدیریت صنعتیکاردانی علوم ورزشیکاردانی هتلداریکاردانی بهینه‌سازی مصرف انرژی
کاردانی تربیت معلم قرآن کریمکاردانی آموزش و پرورش ابتداییکاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم  
زیرگروه ۲ ریاضی

رشته‌های زیرگروه دو ریاضی فیزیک

رشته ریاضی در زیرگروه ۲ مرتبط با درس شیمی و معدن هستند.

شیمی کاربردیشیمی محضمهندسی شیمیمهندسی نفتمهندسی پلیمر
مهندسی صنایع غذاییمهندسی ایمنی صنعتیمهندسی ایمنی و بازرسی فنیمهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کارمهندسی معدن

رشته‌های زیرگروه سه ریاضی فیزیک

در این زیرگروه رشته‌های مقطع کاردانی قرار دارند.

کاردانی پالایش گازکاردانی رشته شهرسازیکاردانی فنی برق
کاردانی فنی برق و تاسیساتکاردانی فنی عمرانکاردانی فنی صنایع
کاردانی فنی عملیات پتروشیمیکاردانی فنی مکانیککاردانی نقشه برداری
کاردانی فنی معدنکاردانی فنی جوشکاری 

شاخه های رشته ریاضی در دانشگاه

علی رغم اینکه اغلب افراد ریاضی فیزیک را با هدف رفتن به رشته‌های مهندسی انتخاب می‌کنند اما شاخه های ریاضی فیزیک در دانشگاه به مهندسی‌ها ختم نمی‌شوند. همانطور که در جدول‌های بخش قبلی مشاهده کردید، گرایش‌های غیر مهندسی متنوعی در این شاخه وجود دارند. مثلا اگر نمی‌خواهید لزوما برنامه‌نویس شوید یا با سخت‌افزارهای کامپیوتری کار کنید، بلکه جنبه‌های محاسباتی مرتبط با کامیپیوتر را دوست دارید، علوم کامپیوتر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

شاخه های میان رشته ای

شاخه های میان رشته ای ریاضی فیزیک

شاید از دیدن برخی از رشته‌ها در جدول رشته های ریاضی فیزیک مانند روانشناسی، معارف و علوم فقهی تعجب کرده باشید. هرچند این رشته‌ها ارتباط مستقیمی با درس ریاضی و فیزیک ندارند، اما از آنجایی که بین رشته‌ای محسوب می‌شوند از طریق کنکور هر سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و انسانی می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. حسن این مسئله این است که شاید شما با هدف رشته‌های مهندسی وارد ریاضی فیزیک شوید اما در ادامه علاقه و استعداد خود را در رشته دیگری ببینید، یا علاقه خاصی به درسی مثل شیمی یا معارف داشته باشید. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست چون مسیر شما برای انتخاب رشته باز خواهد بود.

مهندسی مواد از شاخه‌های مهندسی و بین رشته‌ای، بسیار پر کاربرد اما کمتر شناخته ‌شده است. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مواد می‌توانند بر اساس گرایش و تخصص خود در بخش‌های مختلف کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ادارات دولتی مشغول به کار شوند. رشته‌هایی مانند آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی و آموزش تربیت بدنی نیز در لیست رشته‌های تربیت معلم هستند که در سایر گروه‌های آزمایشی هم وجود دارند و بین رشته‌ای محسوب می‌شوند.

امکان ادامه تحصیل در شاخه‌های بین رشته‌ای فقط در سطح کارشناسی نیست، بلکه در مقاطع بالاتر فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر می‌توانند وارد رشته‌های مثل بیوانفورماتیک، نوروساینس و علوم شناختی شوند. روانشناسی نیز برای ورود به دو حوزه میان‌رشته‌ای نوروساینس و علوم شناختی امکان ادامه تحصیل دارد.

بهترین رشته های ریاضی فیزیک

از بهترین رشته های ریاضی فیزیک در مهندسی می‌توان رشته مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی IT و مهندسی صنایع را نام برد. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که در گذشته بسیار مورد توجه بود و درآمد بسیار خوبی داشت اما در سال‌های گذشته با اقبال کمتری در محیط کار روبرو بوده است. اما حتی در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر که به نظر می‌رسد اشباع شده است، اگر خودتان را به دانش روز دنیا مجهز کنید و به دنبال یادگیری باشید، حتما جایگاه کاری خوبی کسب خواهید کرد.  به رشته مهندسی نفت هم توجه داشته باشید چرا که وزارت نفت و شرکت‌های وابسته به آن، موقعیت و درآمد خوبی برای کارکنان خود فراهم می‌کنند.

اگر از کودکی تا امروز رویای فضا را در سر داشته‌اید، بهتر است نگاهی به یکی دیگر از بهترین رشته های ریاضی فیزیک یعنی مهندسی هوا فضا داشته باشید. بازار این رشته مرتبط با صنایع دفاع مانند ساخت بالگرد، جنگنده، موشک و به طور کلی تعمیر و ساخت تجهیزات دفاعی است. همچنین می‌توانید در صنایع هوایی استخدام شوید.

انتخاب از بین رشته های ریاضی فیزیک با آزمون هدایت شغلی

احتمالا برای پیداکردن جواب این سوال که «چه رشته‌ای برای من مناسب است؟» به این صفحه از سایت ما رسیده‌اید؛ اما حالا به سرگیجه انتخاب از بین رشته‌های متعدد ریاضی فیزیک هم دچار شده‌اید. همه ما گاهی‌اوقات تحت‌تاثیر عوامل محیطی و روان‌شناختی، دچار انتخاب‌های اشتباهی می‌شویم. یکی از انتخاب‌های مهم زندگی ما، انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده‌مان است. هرچه در این انتخاب بیشتر تحقیق کنیم و مشورت بگیریم، تصمیم بهتری خواهیم گرفت.

آزمون‌های هدایت شغلی برای رسیدن به جمع‌بندی در زمینه انتخاب رشته و آینده شغلی موثر و مفید هستند. مجموعه مدارس سلام یکی از بهترین آزمون‌های هدایت شغلی-تحصیلی مناسب برای دانش‌آموزان را هنجاریابی کرده و روی سایت قرار داده است. اگر به‌دنبال راهی مطمئن و معتبر برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب شغل هستید، روی لینک آزمون هدایت شغلی کلیک کنید و سوالاتش را با حوصله پاسخ دهید. نتیجه آزمون شما به‌محض آماده‌شدن برای‌تان پیامک خواهد شد.

بهترین دانشگاه های رشته های ریاضی فیزیک

انتخاب دانشگاه در شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، اصفهان و مشهد، شانس شما برای بهره‌مندی از اساتید و امکانات بیشتر را بالا می‌برد. البته این به معنای ضعیف بودن سایر دانشگاه‌ها و شهرها نیست. اما در شهرهای بزرگ علاوه بر امکانات بهتر برای تحصیل و آموزش، شرایط شغلی نیز بهتر خواهند بود و طی دوران تحصیل می‌توانید با زمینه‌های کاری از نزدیک آشنا شوید و حتی کار پاره‌وقت انجام دهید. برای اینکه معیار کلی در ذهن خود داشته باشید، در جدول زیر ۱۵ دانشگاه برتر رشته‌های ریاضی فیزیک کشور را معرفی کرده‌ایم که می‌توان گفت به طور کلی برای رشته‌های مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی صدق می‌کنند.

رتبهدانشگاه
۱دانشگاه صنعتی شریف
۲دانشگاه تهران
۳دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۴دانشگاه علم و صنعت
۵دانشگاه تربیت مدرس
۶دانشگاه صنعتی اصفهان
۷دانشگاه شیراز
۸دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۹دانشگاه تبریز
۱۰دانشگاه شهید بهشتی
۱۱دانشگاه فردوسی مشهد
۱۲دانشگاه شهید باهنر کرمان
۱۳دانشگاه رازی
۱۴دانشگاه گیلان
۱۵دانشگاه اصفهان
انتخاب رشته بدون کنکور ریاضی

رشته های بدون کنکور ریاضی فیزیک در دانشگاه

در گروه‌های آزمایشی مختلف، برخی از رشته‌ها به دو صورت با کنکور و بدون کنکور پذیرش دارند. شاخه های ریاضی فیزیک بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند. این رشته‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

فیزیکآمارریاضیات و کاربردها
علوم مهندسیعلوم کامپیوترعلوم و مهندسی آب
آمار و سنجش آموزشیمهندسی انرژیمهندسی برق
مهندسی عمرانمهندسی معدنمهندسی کامپیوتر
مهندسی صنایعمهندسی ماشین‌های صنایع غذاییمهندسی مکانیک
مهندسی مکانیزاسیون کشاورزیمهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی)فیزیک مهندسی
مهندسی مواد و متالوژیمهندسی پزشکیمهندسی شیمی
مهندسی اپتیک و لیزرمهندسی ایمنی و بازرسی فنی 

سخن پایانی

شاخه‌های ریاضی فیزیک در دانشگاه بسیار متنوع و شامل رشته‌هایی که با محاسبات سر و کار دارند. رشته‌های معروفی مانند مهندسی برق و مهندسی عمران تا رشته‌هایی که با هنر در ارتباط هستند مثل مهندسی معماری، رشته‌های مدیریتی مانند مهندسی صنایع، رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مانند مهندسی کامپیوتر و مهندسی IT، علوم محض مثل آمار، ریاضی، فیزیک و شیمی تا شاخه‌های بین رشته‌ای مانند رشته‌های مدیریت، روانشناسی، رشته علوم تربیتی و معارف در این شاخه قرار دارند. بنابراین دست شما برای انتخاب بسیار باز خواهد بود و طی سه سال پایانی متوسطه دوم می‌توانید دقیق‌تر آینده شغلی خود را انتخاب کنید و البته شناخت شما از خودتان در درستی این انتخاب نقش مهمی دارد.

بر اساس ظرفیت پذیرش رشته‌ها در سال‌های گذشته، مشاغل و صنایع جدید در کشور و میزان دانش و مهارتی که کسب می‌کنید، آینده شغلی شما در شاخه های ریاضی فیزیک متفاوت خواهد بود. همه چیز به علاقه و رویاهای شما بستگی دارد.

سوالات متداول

  • پردرآمدترین رشته های ریاضی کدام هستند؟

درآمد همه رشته‌ها وابسته به میزان تلاش و مهارت است. اما به طور کلی می‌توان گفت رشته‌های مهندسی کامپیوتر، MBA، معماری، عمران و برق به دلیل نیازهای بازار نسبت به باقی رشته‌ها فرصت‌های شغلی بیشتری دارند.

  • لیست رشته های ریاضی فیزیک در چه سایتی منتشر می شوند؟

لیست رشته‌های در سایت سازمان سنجش و دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شوند، در این مقاله نیز جدول رشته‌های ریاضی فیزیک قرار گرفته‌اند.

  • هر داوطب مجاز به انتخاب چند رشته دانشگاهی ریاضی است؟

داوطلبان می‌توانند ۱۵۰ رشته را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب کنند.

  • رشته های دانشگاهی ریاضی در چند زیرگروه قرار دارند؟

برای کنکور ۱۴۰۱، کنکور ریاضی دارای ۳ زیرگروه است که ضرایب دروس هریک متفاوت هستند اما در سال‌های آینده این زیرگروه‌ها ادغام خواهند شد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط