شرایط انتخاب رشته ریاضی نهم | معدل و نمرات لازم

انتخاب رشته نهم ریاضی

دانش‌آموزان در سال نهم باید با توجه به استعداد، علاقه و آینده رشته‌های دانشگاهی، رشته تحصیلی خود را تعیین کنند و این موضوع به دلیل تغییرات صورت گرفته در شرایط شرکت در کنکور اهمیت زیادی دارد. به این معنی که از کنکور ۱۴۰۴ به بعد، داوطلبان فقط می‌توانند در کنکور مطابق با دیپلم خود شرکت کنند. به دلیل حساسیت این موضوع، در این مطلب شرایط انتخاب رشته نهم ریاضی از جمله حداقل نمره و معدل برای رشته ریاضی را توضیح داده‌ایم.

انتخاب رشته ریاضی فیزیک نهم

اولین مسئله‌ای که برای انتخاب رشته ریاضی باید به آن توجه کنید، استعداد درسی و نمرات خوب در دروس ریاضی و فیزیک است که در کنکور و در دانشگاه پایه اصلی تمام رشته‌های ریاضی فیزیک هستند. علاقه به دروس محاسباتی و کسب اطلاعات در زمینه آینده شغلی رشته ریاضی فیزیک نیز به شما کمک می‌کنند از ابتدا مسیر درستی را انتخاب کرده و برای موفقیت در کنکور ریاضی برنامه‌ریزی کنید.

قوانین جدید انتخاب رشته نهم ریاضی

با توجه به تغییرات کنکور در سال جاری و سال‌های آینده، اهمیت انتخاب رشته نهم خصوصا برای دانش‌آموزانی که داوطلبان کنکور ۱۴۰۴ خواهند بود، دو چندان شده است. برای دانش‌آموزان سال نهمی که در کنکور سال ۱۴۰۴ شرکت می‌کنند، معدل امتحانات نهایی سه سال آخر متوسطه لحاظ می‌شوند. از طرفی برای کنکور سال ۱۴۰۴ فقط می‌توانید در رشته‌ای که دیپلم دارید شرکت کنید. بنابراین انتخاب رشته نهم به دهم باید با نهایت دقت انجام شود یا در نهایت تا سال دوازدهم، تغییر رشته مد نظرتان را انجام داده باشید. بد نیست مطلب رشته های بدون کنکور ریاضی را هم بخوانید چون تعداد زیادی از رشته‌ها را می‌توانید صرفا با سوابق تحصیلی انتخاب کنید.

شرایط انتخاب رشته نهم ریاضی

برای انتخاب شاخه های رشته ریاضی فیزیک، توانمندی در دو درس ریاضی و فیزیک و علاقه به آن‌ها مهم هستند. انتخاب رشته ریاضی به امتیازی که دانش‌آموز در آزمون همگام و نمرات سه سال متوسطه اول، بستگی دارد. شرایط تعیین‌کننده در انتخاب رشته ریاضی نهم عبارتند از موارد زیر:

  • نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی و رتبه نهایی دانش‌آموز در این آزمون
  • سهمیه‌ها مانند سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان
  • ظرفیت کافی برای پذیرش دانش‌آموزان ریاضی در مدرسه مورد نظر در صورت دولتی بودن مدرسه
  • کسب حد نصاب لازم در معدل و درس ریاضی

حداقل معدل برای رشته ریاضی

برای ورود به هر یک از رشته‌های تحصیلی شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید حداقل میانگین دروس تخصصی در هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم را کسب کنید که برای پایه هفتم و هشتم با ضریب ۱ و پایه نهم با ضریب ۳ اعمال خواهند شد. شرایط معدل برای رشته ریاضی عبارتند از موارد زیر:

  • مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم ۳ سال متوسطه اول با ضریب، باید حداقل ۴۲ باشد.
  • حداقل معدل برای انتخاب رشته نهم ریاضی ۱۴ است.
نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم ریاضی

نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم ریاضی

حداقل نمره برای رشته ریاضی در دروس مختلف به شرح زیر است:

  • مجموع نمرات درس‌های مرتبط با ریاضی و فیزیک در سال های هفتم، هشتم و نهم با ضریب، باید بالای ۲۵۲ باشد.
  • حداقل نمره ریاضی برای رشته ریاضی باید ۱۳ باشد.
  • حداقل نمره درس علوم تجربی برای رشته ریاضی ۱۳ است.

تغییر رشته به ریاضی

دانش‌آموزانی که به هر دلیل مانند عدم کسب رتبه لازم، نمرات پایین، نبود ظرفیت پذیرش در مدرسه، تغییر محل زندگی، محدودیت به دلیل هریک از سهمیه‌ها، نتوانند در سال دهم وارد رشته ریاضی شوند اما قصد شرکت در کنکور ریاضی را داشته باشند، می‌توانند در یکی از سال‌های دهم به یازدهم یا یازدهم به دوازدهم، با ایجاد شرایط لازم مانند معدل، مجددا در رشته ریاضی ثبت نام کنند. زمان برگزاری آزمون تعیین رشته مجدد، معمولا شهریور ماه هر سال است.

زمان انتخاب رشته ریاضی نهم

دانش آموزان پایه نهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ پس از اتمام امتحانات نهایی خرداد و دریافت نمرات، برای ورود به سال دهم می‌توانند رشته ریاضی را بر اساس نتایج فرآیند هدایت تحصیلی انتخاب کنند. دانش‌آموزان باید ابتدا در زمان‌بندی تعیین شده، نسبت به تکمیل فرم‌ها و آزمون هدایت تحصیلی اقدام کنند. پس از آن هم زمان دقیق انتخاب رشته توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود و دانش‌آموزان باید از طریق سامانه پادا انتخاب رشته و مدرسه خود را انجام دهند. برای ورود به متوسطه دوم در مدارس سلام، نمونه سوالات آزمون ورودی مدارس سلام را دانلود کنید.

حداقل معدل برای رشته ریاضی

سخن پایانی

انتخاب رشته سال نهم یکی از انتخاب‌های حساس هر فرد طی دوران تحصیل است که با کسب اطلاعات از شرایط لازم، باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشید تا از پشیمانی در آینده یا گرفتار شدن در روند تغییر رشته پیشگیری کنید. در این مقاله تمام شرایط ورود به رشته ریاضی را برایتان توضیح دادیم. اگر هنوز در انتخاب رشته دچار تردید هستید و نمی‌دانید کدام رشته یا شغل برای شما مناسب است می‌توانید در آزمون هدایت تحصیلی سلام شرکت کنید. همچنین می‌توانید درباره شغل های رشته ریاضی مطالعه کنید تا مطمئن شوید که این شاخه برایتان مناسب هست یا خیر.

سوالات متداول

  1. شرایط ورود به رشته ریاضی فیزیک چه هستند؟
    مهمترین شرایط داشتن علاقه و استعداد در دروس تخصصی ریاضی، کسب حد نصاب لازم در هدایت تحصیلی، حداقل معدل ۱۴ و حداقل نمره ۱۳ در دو درس ریاضی و علوم سال نهم است.
  2. برای رشته ریاضی معدل باید چند باشد؟
    یکی از شرایط رفتن به رشته ریاضی کسب حداقل معدل ۱۴ در سال نهم است.
  3. حداقل نمره ریاضی برای رشته ریاضی چقدر است؟
    حداقل نمره ریاضی ۱۳ است و با ضریب ۳ روی معدل اثر دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط