رشته مدیریت و گرایش های آن

رشته مدیریت چیست

هرچند امروزه مدیریت به صورت یک رشته آکادمیک و تخصصی درآمده است، اما از گذشته‌ها، بشر برای موفقیت، افزایش بهره‌وری و برطرف کردن مشکلات در تمام امور نیاز به مدیریت داشته است. در دنیای کنونی اهمیت علم مدیریت برای پیشرفت جوامع و افراد روز به روز توسعه و گسترش می‌یابد. می‌توان گفت مدیریت ترکیبی از علم و هنر است. اگر علاقه و استعداد خود را در این رشته می‌بینید پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید چون صفر تا صد انتخاب رشته مدیریت را توضیح داده‌ایم.

معرفی رشته مدیریت

تعاریف از مدیریت بسیار تنوع و گسترده است اما به طور کلی می‌توان گفت مدیریت، فرآیند تصمیم‌گیری، سازماندهی، رهبری، هماهنگی و کنترل برای اجرای کار و دست‌یابی به نتایج مطلوب توسط یک تیم یا سازمان است. مدیریت یک سازمان با ریاست تفاوت دارد و یک دانش‌آموخته رشته مدیریت پس از کسب تجربه‌های لازم، باید بتواند تصمیم بگیرد که برای رسیدن به یک هدف مورد نظر، چه کارهایی را در چه زمان‌هایی و با چه منابعی به انجام برساند تا بهینه‌ترین نتیجه را بگیرد.

توانایی های لازم برای رشته مدیریت

مهارت‌ها و توانایی های لازم برای رشته مدیریت

آیا در فضای کاری یا درسی به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و راهنمای خوبی برای حل و فصل مشکلات هستید؟ این دو ویژگی شاید از شما یک مدیر خوب بسازند، اما برای مدیر موفق بودن توانمندی‌های خاص دیگری هم ضروری هستند. مهارت‌های مورد نیاز رشته مدیریت شامل رشته‌های زیر است.

ویژگی های درسی

بر اساس گرایش‌های مختلف رشته مدیریت ممکن است نیاز باشد در در دروس خاصی مهارت بیشتری داشته باشید. اما به طور کلی می‌توان گفت توانمندی و علاقه به دروس زیر برای موفقیت در این راه لازم است:

  • آمار
  • ریاضی
  • تاریخ
  • جغرافیا
  • اقتصاد
  • علوم اجتماعی
  • جامعه‌شناسی
  • روانشناسی
  • زبان انگلیسی
  • ادبیات فارسی

ویژگی های شخصیتی

تمام گرایش‌های مدیریت با رهبری کردن و انجام مسئولیت‌های مدیریتی همراه هستند بنابراین باید یک سری مهارت‌ها را داشته باشید یا آن‌ها را تقویت کنید:

  • کار تیمی
  • ارتباط اجتماعی قوی
  • صبر و حوصله
  • مقاومت در برابر استرس
  • چالش پذیری
  • توانایی مذاکره
  • سخنوری
  • اعتماد به نفس
  • قاطعیت در عین انعطاف‌پذیر بودن

ویژگی های ذهنی

یک مدیر در هر زمینه‌ای که کار کند با مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مختلف روبرو است که باید با توجه به آن‌ها مسیر کاری سازمان و ارگان را پیش ببرد. بنابراین داشتن ویژگی‌های زیر به او کمک می‌کنند موفق‌تر عمل کند:

  • توانایی تجزیه و تحلیل
  • توانایی تفسیر داده‌ها
  • خلاقیت در حل مسئله
  • قدرت تصمیم‌گیری
  • مهارت‌های مرتبط با منطق
کنکور رشته مدیریت

شرکت در کنکور و انتخاب رشته مدیریت

رشته مدیریت از هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می‌پذیرد. در ادامه درباره گرایش‌هایی که از هریک از این شاخه‌ها می‌توان انتخاب کرد و ضرایب دروس امتحانی آن‌ها در کنکور توضیح داده‌ایم. می‌توانید در مطلب شغل های رشته انسانی و شغل های رشته تجربی هم درباره مدیریت بیشتر بخوانید.

مدیریت از رشته ریاضی

این رشته در زیرگروه ۱ ریاضی فیزیک قرار دارد. برای مقایسه با سایر رشته‌ها توصیه می‌کنیم درباره شغل های رشته ریاضی هم مطالعه کنید.

ریاضیفیزیکشیمی
۴۳۲

مدیریت از رشته انسانی

با مطالعه دروس زیرگروه ۳ علوم انسانی می‌توانید گرایش‌های مختلف رشته مدیریت را انتخاب کنید.

ریاضیاقتصادادبیاتعلوم اجتماعیسایر دروس
۴۳۲۲۱

مدیریت از رشته تجربی

رشته‌های مدیریتی مربوط به زیرگروه ۴ علوم تجربی هستند.

ریاضیفیزیکشیمیزمین‌شناسیزیست‌شناسی
۴۳۲۱۲

رشته مدیریت بدون کنکور

در بسیاری از واحدهای دانشگاهی از جمله پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیر انتفاعی، پردیس و دوره شبانه، پذیرش بدون کنکور این رشته انجام می‌شود که فقط بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب و معدل او است.

بهترین دانشگاه های مدیریت

طبیعتا دانشگاه‌های دولتی اعتبار بالاتری در ارائه رشته مدیریت دارند و از برترین‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه شهید بهشتی
دروس رشته مدیریت

دروس رشته مدیریت

در دوره کارشناسی رشته مدیریت دانشجویان بین ۱۳۶ تا ۱۴۵ واحد درسی را طی حدود ۸ ترم و ۴ سال می‌گذرانند. با توجه به اینکه دروس تخصصی و اصلی این رشته در گرایش‌های مختلف تا حدودی متفاوت است. تعدادی دروس اختیاری نیز وجود دارد تا دانشجویان در هر گرایش با دروس و مهارت‌های تخصصی خود بیشتر آشنا شوند.

گرایش های رشته مدیریت

مجموعه مدیریت در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا گرایش‌‌های متعددی دارد که دروس و ضرایب امتحانی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. شاید بد نباشد برای اینکه شمای کلی از مسیر تحصیلی این رشته داشته باشید با گرایش‌های آن در مقاطع مختلف آشنا شوید.

گرایش های کارشناسی مدیریتمدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت بیمه، مدیریت کار آفرینی، مدیریت منابع انسانی، رشته مدیریت گمرکی، مدیریت جهانگردی، مدیریت کسب و کارهای کوچک
گرایش های کارشناسی ارشد مدیریتمدیریت بازرگانی (گرایش‌های بیمه، بازرگانی داخلی، تحول، بازاریابی بین الملل، بازاریابی، مالی)، مدیریت دولتی (گرایش‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی دولتی، مدیریت تحول، مدیریت سیستم‌های اطلاعات، تشکیلات و روش‌ها)، مدیریت صنعتی (گرایش‌های تحقیق در عملیات، تولید و عملیات، مالی)، مدیریت تکنولوژی (گرایش‌های نوآوری، استراتژی‌های توسعه صنعتی، انتقال تکنولوژی، سیاست‌های تحقیق و توسعه)، مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش‌های سیستم‌های اطلاعات پیشرفته، نظام کیفیت فراگیر، مدیریت منابع اطلاعاتی)، مدیریت جهانگردی (گرایش‌های برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی، بازاریابی جهانگردی)، مدیریت اجرایی (گرایش‌های مدیریت بازاریابی و صادرات، استراتژیک، مدیریت تولید و عملیات پیشرفته)، مدیریت منابع انسانیمدیریت کارآفرینی، مدیریت مالی، مدیریت شهری
گرایش های دکترای مدیریتمدیریت بازرگانی و راهبردی (گرایش‌های مدیریت بازاریابی، مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی)، مدیریت دولتی (گرایش‌های تصميم‌گيری و خط مشی‌گذاری عمومي، مديريت تطبيقی و توسعه، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مديريت سازمان‌های دولتی ايران و سياست‌گذاري دولتي)، مدیریت صنعتی (گرایش‌های تولید و عملیات، تحقیق در عملیات، مدیریت سیستم‌ها، مالی و استراتژی صنعتی)، مدیریت رسانه و اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات (گرایش‌های کسب و کار هوشمند، مدیریت خدمات و توسعه فناوری)، مدیریت کارآفرینی و آینده‌پژوهی (گرایش‌های عمومی، سازمانی، بین‌الملل، کسب و کار، فناوری، آموزش عالی)مدیریت تکنولوژی
گرایش های رشته مدیریت

گرایش‌ مدیریت‌ بازرگانی

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی درباره اصول، روش‌ها و راهبردهای لازم برای مدیریت سازمان‌های تولیدی، اقتصادی، خدماتی و بازرگانی مطالعه می‌کنند تا نحوه تصمیم‌گیری برای کسب سود و انجام معاملات بازرگانی و تجاری را بیاموزند.

گرایش‌ مدیریت‌ صنعتی

امروزه نمی‌توان یک واحد تولیدی یا صنعتی پیشرفته و وسیع را  با تکیه بر مدیریت سنتی اداره کرد؛ بلکه باید با استفاده از دانش‌آموختگان مدیریت صنعتی و رهبری کارآمد و اثربخش در بخش‌های مختلف یک سازمان، مانند بخش تولید و یا بخش نیروی انسانی، راه رسیدن به اهداف سازمانی را هموار نمود. این مدیران توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه را دارند و با تسلط بر نرم افزارهای این رشته می توانند بازار کار بسیار جذابی داشته باشند.

گرایش‌ مدیریت‌ دولتی

هدف از کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایسته‌ای است که بتوانند وظایف پنجگانه مدیران را به نحو احسن در سازمان‌ها انجام دهند. در گرایش مدیریت دولتی، با رویکرد کلان به مباحث مرتبط با مدیریت پرداخته می‌شود زیرا طیف وسیعی از افراد جامعه و سازمان‌ها، تحت تاثیر تصمیمات مدیران دولتی قرار می‌گیرند.

گرایش مدیریت مالی

مدیریت مالی مربوط به برنامه‌ریزی، جمع‌آوری، کنترل و مدیریت بودجه مورد استفاده در فعالیت‌های تجاری است. فارغ‌التحصیلان این رشته با تسلط بر مباحث مالی و سودآوری، می‌توانند در سازمان‌های بزرگ و کوچک به عنوان مدیر مالی مشغول به کار شوند و وظایفی از جمله مدیریت بر منابع و مصارف، ارائه راهکارهایی برای افزایش سوددهی در کوتاه مدت، افزایش منابع مالی و افزایش دارایی سهامداران در بلند مدت را بر عهده بگیرند.

گرایش مدیریت اجرایی

هدف از این رشته، بهبود نظام مدیریت در سطح واحدهای تولیدی و خدماتی است. فارغ‌التحصیلان با گذراندن این دوره به مدیریت تسلط بیشتری پیدا می‌کنند و با استفاده از فنون و تئوری‌های جدید وظایف خود را در سطحی بهتر از سابق انجام می‌دهند. همچنین مدیران اجرایی پس از کسب تجربیات بیشتر، مسئولیت‌های مهم اجرایی را در سطوح بالای مدیریت عهده‌دار می‌شوند.

رشته مدیریت تکنولوژی

گرایش‌ مدیریت‌ تکنولوژی

در این گرایش نیروی کار متخصص در یکپارچه‌سازی علوم پایه، مهندسی، دانش و روش‌های مدیریتی آموزش داده می‌شود. مدیریت تکنولوژی یک تخصص بین رشته‌ای است و از علوم مختلف از جمله علوم طبیعی، اجتماعی، تجزیه صنعتی، تئوری کسب و کار و مهندسی استفاده می‌کند.

گرایش‌ مدیریت فناوری اطلاعات

در رشته مدیریت فناوری اطلاعات از داده‌های موجود در سازمان جهت تصمیم‌گیری صحیح و به موقع استفاده می‌شود و دانشجویان دروس مانند امنیت اطلاعات، امنیت داده، داده کاوی، مدیریت زنجیره تامین؛ تجارت الکترونیک، مدیریت سیستم و مدیریت چرخه‌ عمر محصول را مطالعه می‌کنند. فارغ التحصیلان این گرایش به مباحث مدیریت، منابع انسانی، کامپیوتر و IT تسلط دارند و در زمینه برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولیدکننده نرم‌افزار یا واحدهای نرم‌افزاری سازمان‌ها فعالیت می‌کنند.

رشته مدیریت کسب و کار mba

در این گرایش بسیار محبوب، با تاکید بر مباحث کمی در مقطع کارشناسی ارشد، سعی بر آن است تا مدیران راهکارهایی نو برای تلفیق بازاریابی بین الملل، تجارت الکترونیک و روش‌های کسب و کار برای ارتقای سازمان‌ها ارائه کنند. مدیریت اجرایی با نگاهی کیفی و با به خدمت گرفتن ابزارهای مالی و اقتصادی، سیستم‌های اطلاعات مدیریت و توسعه نوآوری، سازمان را در جهت دستیابی به اهداف خود یاری می‌کند.

گرایش مدیریت کارآفرینی

ایجاد کسب و کارهای جدید روز به روز در حال افزایش است بنابراین نیاز به مدیرانی که در از آغاز تا سوددهی شرکت‌های دانش‌بنیان یا کسب و کارهای نوپا ناظر بر اجرای کارها باشند، بیش از پیش ضرورت دارد. این وظیفه به عهده فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت کارآفرینی است. این افراد می‌توانند به عنوان مدرس، مدیران سازمان‌ها، پژوهشگر و متخصص مدیریت کارآفرینی وارد عرصه‌های اقتصادی شوند و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک کنند.

برای اینکه بهتر با موضوع این رشته آشنا شوید، مطلب کارآفرینی چیست را هم بخوانید.

رشته مدیریت بیمه چیست

گرایش‌ مدیریت‌ بیمه‌

دانشجویان این گرایش با روش اداره و مدیریت سازمان‌های بیمه و نحوه کار با بیمه‌گذاران آشنا می‌شوند و درباره انواع بیمه‌ها اطلاعات کسب می‌کنند. شناخت بازار بیمه، آشنایی با ریسک‌ها و ارائه بیمه‌نامه بر اساس نیاز مشتری، شناخت قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های فنی انواع بیمه و خسارات، استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی گرایش مدیریت بیمه و ارزیابی‌های مربوط به میزان خسارت و تهیه صورت جلسه از جمله وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته هستند.

گرایش‌ مدیریت‌ گردشگری

در چند سال اخیر نام رشته مدیریت جهانگردی به گردشگری تغییر پیدا کرده است. مدیریت گردشگری یا مدیریت جهانگردی یک از جذابترین گرایش های مدیریت محسوب می‌شود. در این گرایش دانشجویان برای به عهده گرفتن مسئولیت‌های اجرایی در حوزه جذب گردشگر، مدیریت بازار جهانگردی و توسعه آن آماده می‌شوند. برای موفقیت در این رشته باید تسلط به زبان انگلیسی، روابط عمومی بالا و قدرت ارتباط موثر با دیگران داشته باشید.

گرایش‌ مدیریت‌ امور گمرکی

مدیریت امور گمرکی به نحوه بررسی کالاهای وارداتی و صادراتی، نحوه تنظیم اظهارنامه‌ها و چگونگی ایجاد تعرفه‌های مالیاتی می‌پردازد. در نهایت فارغ‌التحصیلان این گرایش باید بتوانند بر اساس سیاست‌های اقتصادی کشور، کالاهای ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی کنند.

آینده شغلی رشته مدیریت

همانطور که تا اینجا دیدید، رشته مدیریت گرایش‌ها و زمینه‌های کاری بسیار گسترده و متنوعی دارد و هر فرد بنابر تخصص، علایق، استعداد و اهداف خود می‌تواند وارد بازار کار رشته مدیریت شود. شما بر اساس تلاشی که دارید، تجربیاتی که کسب کرده‌اید، مهارت‌های فردی، علاقه و سطح تحصیلات خود می‌توانید در یکی از فرصتهای شغلی رشته مدیریت مشغول به کار شوید و درآمد بالایی داشته باشید. به شرط اینکه توقع نداشته باشید لزوما از همان ابتدای کار به عنوان مدیر سک سازمان یا شرکت بزرگ استخدام شوید. در نهایت همه چیز به خودتان بستگی دارد چون بازار کار این رشته در ایران داغ است.

فرصتهای شغلی رشته مدیریت

فرصتهای شغلی رشته مدیریت

  • مشاور مدیریت
  • مدیر منابع انسانی
  • تحلیلگر مالی
  • مدیر تبلیغات
  • مدیر فروش و بازاریابی
  • حسابدار
  • مدیر مالی
  • تحلیلگر مالی
  • تحلیلگر ارشد استخدام
  • مدیر منابع انسانی

سخن پایانی

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند همه چیز در مسیر حرفه‌ای پیش برود، اگر به رهبری کارهای تیمی علاقه دارید، اگر توان تجزیه و تحلیل شما زبانزد است، اگر معمولا مدبر شناخته می‌شوید و از چالش استقبال می‌کنید، گرایش های رشته مدیریت می‌توانند برایتان انتخاب خوبی باشند. می‌توانید از طریق شرکت در کنکور رشته‌های ریاضی، تجربی یا انسانی مدیریت را انتخاب کنید به شرط اینکه توانمندی‌های لازم برای موفقیت و تحصیل در آن را داشته باشید. گرایش‌های مختلف این رشته برای افرادی که پرتلاش باشند و مهارت‌های لازم را کسب کنند، درآمد و وضعیت شغلی خوبی به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته مدیریت باید وارد کدام رشته شد؟
    رشته مدیریت را می‌توانید از طریق تحصیل در شاخه‌نظری و هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی انتخاب کنید.
  2. آیا رشته مدیریت بدون کنکور هم پذیرش دارد؟
    بله، برخی از گرایش‌های این رشته در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی و معدل پذیرش دارند.
  3. گرایش های رشته مدیریت چه هستند؟
    مدیریت یکی از رشته‌های بسیار گسترده با گرایش‌های فراوان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا است از آن جمله می‌توان به گرایش‌های مالی، بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، عملیات، تکنولوژی، اقتصاد مدیریت، کارآفرینی و سیستم‌های اطلاعاتی اشاره کرد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط