آموزش مبتنی بر مدل و کلاس های دانش افزایی مدارس سلام

مدل آموزشی مدارس سلام

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که در روزگار ما آموزش ابتدایی در کاهش فقر در اینده، تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی نقشی انکار ناپذیری دارند. هرجامعه‌ای در آموزش‌ و پرورش سرمایه‌گذاری کند، هرگز ورشکسته نخواهد شد. کودکان و نوجوانان منابع عظیم سرمایه و باارزش‌ترین ذخایر یک جامعه هستند و هرقدر برای حفظ این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر خواهد بود. در همین راستا از ایتدای تأسیس دوره‌های ابتدایی سلام، طرح‌ریزی برای مدلسازی آموزش ابتدایی و کلاس‌های دانش‌افزایی مربیان برای طراحی و اجرای این مدل‌ها یکی از برنامه‌های اصلی مجموعه بوده است.

برنامه تدوین مدل آموزشی در دبستان های سلام

با توجه به وجود نیاز به یکپارچگی آموزشی و کادر مدارس، مسئولان مدارس سلام برنامه مفصلی برای ایجاد یک طرح تدریس، آموزش معلمان و اجرا کردن این طرح در دروس و پایه‌های مختلف در نظر گرفتند. طراحی یک مدل آموزشی – درسی برای مدارس ابتدایی سلام آغاز و مراحل بررسی و تصویب مدل های مدارس ابتدایی سلام با حضور ۱۲ کارشناس آموزش دیده و ۱۵۰ نفر از مربیان مدارس ابتدایی طی شد.

 اهداف تدوین آموزش مبتنی بر مدل

موضوعیت اصلی این برنامه شامل موارد زیر است:

  • افزایش توانمندی معلمان در برنامه‌نویسی برای کودکان دبستانی
  • آموزش با محوریت یادگیری
  • توجه به ایجاد محصول اصلی در مقطع دبستان شامل افزایش رشد، بالندگی و یادگیری بهینه دانش‌آموزان دبستانی
فازهای مختلف طراحی و اجرای مدل های آموزشی

فازهای مختلف طراحی و اجرای مدل های آموزشی

از ابتدای ایجاد این طرح تاکنون چند فاز برای انجام این کار انجام شده است و مراحل دیگری نیز برای سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شوند.

آموزش کارشناسان

دوازده کارشناس از بین مربیان و کادر با تجربه مدارس دبستان برای یادگیری روش طراحی و اجرای مدل‌های تدریس انتخاب شدند که در طول تعطیلات تابستان آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

برگزاری کلاس آموزشی

از مهر تا خرداد سال‌های تحصیلی به صورت یک هفته در میان کارشناسان در روزهای پنجشنبه و یکشنبه در کنار کادر مدارس به آموزش و بررسی برنامه‌های درسی پایه پیش دبستانی پرداختند. همزمان با پیشبرد آموزش کارشناسان، مربیان پیش‌دبستانی وارد یک دوره کلاس‌های آموزشی کارگاه محور شدند. در مرحله بعدی نیز کارشناسان در کنار مربیان مدارس مقطع دبستان‌های سلام، فاز طرح نویسی دروس را آغاز کردند.

تهیه اسناد آموزشی و طراحی مدل

کارشناسان با کمک مربیان طی سال تحصیلی، طرح درس‌نویسی و تهیه اسناد مدل آموزشی بر اساس طرح یادگیری را با حضور و نظارت کارشناسان در ۱۲ دبستان سلام انجام دادند. هدف از این فاز یادگیری، افزایش مهارت معلمان در طراحی و اجرای مدل‌ها بود. در نهایت اسناد تهیه شده در اختیار مدیران اجرایی برنامه در مجموعه مدارس سلام قرار گرفت.

طرح یادگیری در مدارس سلام

اجرای مدل های تدریس

پس از یادگیری آموزش‌های مبتنی بر مدل در پایه پیش‌دبستانی و دبستان، اجرای مدل با استفاده از تمرین‌های مختلف بررسی شد و فاز اجرایی مدل‌های تدریس کلید خورد. جلسات مربیان درباره سوادآموزی توسط جناب آقای کلباسچی و ۲ جلسه هنر توسط جناب آقای سلطانی برای پیش دبستانی برگزار شدند. در تابستان‌ها نیز در ۴ درس و هر درس به مدت ۲ روز، آموزش و تدوین مدل‌های تدریس مقطع پیش دبستانی و پایه دوم دبستان برای سال تحصیلی آینده انجام گرفت:

  • ۲ روز هنر
  • ۲ روز سوادآموزی
  • ۲ روز علوم
  • ۲ روز ریاضی

چشم انداز طراحی مدل

مربیان پیش دبستانی و پایه اول دبستان در دروس و مبانی اصلی تحت مدل کار خواهند کرد و ۲ زنگ در هر روز، بر اساس این مدل‌ها تدریس می‌شوند. در تابستان سال‌های آینده نیز روند آموزش، تدوین و اجرای مدل‌های تدریس برای پایه‌های بعدی انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط