پیش دبستانی مهدکودک یا مدرسه ابتدایی | ۵ تفاوت مهم

پیش دبستانی مهدکودک یا مدرسه

در گذشته پیش‌دبستانی به صورت یک پایه مجزا در مدارس پیش‌دبستانی ارائه می‌شد و گذراندن آن اختیاری بود. اما در حال حاضر برخی مدارس ابتدایی یا مهد کودک‌ها، پیش‌دبستانی نیز تدریس می‌شود. از طرفی برای ثبت نام در برخی از دبستان‌های برتر، باید حتما نوآموز دوره پیش‌دبستانی را طی کرده باشد. همین مسئله والدین را سردرگم می‌کند که بین پیش دبستانی مهدکودک یا مدرسه ابتدایی کدامیک را انتخاب کنند؟ اصلا فرق بین پیش دبستانی که در مهدکودک است و پیش دبستانی در مدرسه ابتدایی چیست؟ هرکدام چه مزیت‌ها و معایبی دارند؟ در این مطلب می‌خواهیم با بررسی این مسائل، کمی به کاهش سردرگمی شما کمک کنیم.

تفاوت پیش‌دبستانی مهدکودک با پیش‌دبستانی مدرسه

پیش دبستانی مهد یا مدرسه ابتدایی هریک مزایای خاص خودشان را دارند بنابراین نمی‌توان گفت انتخاب کدام‌یک صحیح‌تر است. برای انتخاب بین این باید نکات مختلفی مانند شرایط خانواده، وضعیت اشتغال مادر و پدر، ساعات بیکاری والدین طی روز، سن و توانایی کودک و امکانات مدرسه را در نظر بگیرید. در ادامه مهمترین نکاتی که برای انتخاب بین پیش دبستانی مهد یا مدرسه ابتدایی وجود دارد را توضیح داده‌ایم.

هدف از گذراندن دوره پیش دبستانی مهدکودک یا مدرسه ابتدایی

قبل از هرچیز از خودتان بپرسید اهداف اصلی من برای فرستادن فرزندم به پیش دبستانی چه هستند؟ پاسخ به سوالات زیر تا حد زیادی به شما در پدا کردن این اهداف کمک می‌کند:

  • برای فرستادن او به دبستان خاصی مدرک پیش دبستانی را نیاز دارم؟
  • می‌خواهم آموزش‌های خاصی به فرزندم داده شود؟
  • کودکم دوست دارد هرچه سریع‌تر به مدرسه برود؟
  • می‌خواهم فرزندم یک پایه را در مدرسه جهش بخواند؟
  • مدرسه ابتدایی که برای فرزندم در نظر گرفته‌ام، پیش دبستانی هم دارد؟
  • می‌خواهم فرزندم را برای رفتن به کلاس اول آماده کنم؟
  • نگران اضطراب جدایی کودکم در کلاس اول هستم؟
  • صرفا می‌خواهم در ساعتی که مشغول به کار هستم کودکم در جای امنی باشد؟

درباره اختیاری یا اجباری بودن پیش دبستانی می‌توانید مطلب آیا ثبت نام پیش دبستانی اجباری است؟ را بخوانید.

پیش دبستانی در مهد بهتر است یا دبستان

مزایای پیش دبستانی مهد کودک

در ادامه به برخی از مهمترین مزایای فرستادن کودک به پیش دبستانی مهدکودک اشاره کرده‌ایم.

  • در مهد کودک قوانین ساده‌تر بوده و برای کودکان با سن کمتر آسان‌تر است.
  • مهدکودک فضای کوچک‌تر و جمعیت کمتری دارد و کودک کمتر احساس ترس می‌کند.
  • ساعت کاری پیش دبستانی مهدکودک برای مادران شاغل مناسب‌تر است.
  • کودک مدت زمان بیشتری فرصت بازی و بودن در کنار سایر کودکان را دارند.
  • کودکان در کمترین و بیشترین سن پیش‌دبستانی، اختلاف سنی کمتری با سایر هم‌مدرسه‌ای‌ها نسبت به پیش دبستانی مدرسه ابتدایی دارند.
  • به دلیل نزدیک بودن نسبی سن کودکان در مهد کودک (خصوصا برای پیش دبستانی یک)، اکثر برنامه‌های فوق برنامه برای همه مناسب است.
  • فرصت کودکی کردن، بازی کردن و تفریح در مهد کودک بیشتر است.
  • نسبت مربی به کودک بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنیم درباره مشکل جدا شدن نوآموزان سری به مطلب با ترس و اضطراب جدایی کلاس اولی ها چه کنیم؟ بزنید.

مزایای پیش دبستانی مدرسه

هدف اصلی از پایه پیش‌دبستانی آشنا شدم کودکان و نوآموزان با فضای درس و یادگیری مفاهیمی مانند نظم و احترام به قوانین است. از این جهت شاید بتوان گفت گذراندن پایه پیش دبستانی در دبستان بیشتر ما را به این اهدفا نزدیک می‌کند. بیایید ببینیم با ثبت نام کودک در پیش دبستانی مدارس چه منافعی خواهیم داشت:

  • در پیش دبستانی مدرسه کودکان بهتر با قوانین دبستان آشنا می‌شوند.
  • نظم و انضباط و آموزش در پیش دبستانی مدرسه ابتدایی دقیق‌تر و بر اساس اصول است.
  • توجه به آموزش اعداد، الفبای فارسی، زبان دوم، اشکال هندسی و مهارت‌های کلامی در پیش دبستانی مدرسه بیشتر است.
  • در پیش دبستانی کودکان مدرسه معمولا آموزش‌های اصولی‌تر همگام با کلاس اول دریافت می‌کنند.
  • پیش دبستانی مدارس کتاب‌هایی به نام مهارت‌های زندگی دارد که کودکان را با بسیاری از قوانین و باید و نبایدها آشنا می‌کند.
  • اگر کودک قصد ادامه در همان دبستان را داشته باشد، از قبل با مسئولین، فضا و کادر مدرسه آشنایی دارد و برای رفتن به کلاس اول از محیط قبلی جدا نمی‌شود.
  • مدت زمان نگهداری از کودک در پیش دبستانی مدرسه ابتدایی کمتر بوده (حدود ۳ الی ۴ ساعت) و برای والدینی که شاغل نیستند مناسب است.
  • به دلیل تعداد کمتر دانش‌آموزان، وجو میز و نیمکت و فاصله بین کودکان، امکان رعایت نکات بهداشتی در مدارس بیشتر است.
تفاوت مهد‌کودک و پیش‌دبستانی

فاصله و تفاوت سنی کودکان پیش‌دبستان در مهدکودک و مدرسه

اگر حداکثر سن رفتن به پیش دبستانی را در نظر بگیریم، هم بچه‌هایی با سن کمتر و هم بچه‌هایی با سن نهایتا ۵ سال در پیش دبستانی هستند اما در دبستان کودک با بچه‌هایی کلاس پنجم ( دبستان‌های تک مقطعی) یا کودکان کلاس سوم (در دبستان‌های دو مقطعی) هم‌مدرسه‌ای است که می‌تواند برای کودک سخت باشد. گاهی کودکان با سن بالاتر بچه‌های کوچک‌تر را ناآگاهانه اذیت می‌کنند و ممکن است کنترل همه این کودکان در یک مدرسه و برای تمام پایه‌های تحصیلی پیش‌دبستانی تا ششم، مشکل‌تر باشد. در واقع کودکان در پیش‌دبستانی یک با مهد کودک و در پیش دبستانی دو با مدرسه ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

در ارتباط با سن کودکان در پیش‌دبستانی پیشنها می‌کنیم مطلب شرایط سن پیش دبستانی یک و دو را هم مطالعه کنید.

هزینه پیش دبستانی مهدکودک یا مدرسه ابتدایی

یکی از سوالاتی که برای انتخاب پیش دبستانی باید ازخ ودتان بپرسید این است که توانایی پرداخت هزینه مهدکودکی‌های خاصی که آموزش داشته باشند را داریم؟ شهریه و سایر هزینه‌های اضافی در مهدکودک و دبستان تا حدی تفاوت دارند. هرچند هزینه‌ها به نوع مدرسه (دولتی، غیردولتی و غیرانتفاعی)، شهر، منطقه و شهرت مدرسه بستگی دارد. اما معمولا مهدکودک‌ها برای ارائه خدمات اضافه‌تر به کودکان پیش دبستانی هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. اما در مدارس ابتدایی بسیاری از امکانات به دلیل وجود پایه‌های بالاتر، برای پیش دبستانی نیز فراهم است.

تفاوت سنی کودکان پیش دبستان در مهدکودک و مدرسه

سخن پایانی

آموزش‌های اولیه کودک و ورد او به اجتماع بزرگتر، والدین را با انتخاب مهد کودک یا پیش‌دبستانی مواجه می‌کند. هرچه این انتخاب هوشمندانه‌تر انجام شود، کودک برای ورود به مقطع دبستان، پیروی از قوانین و ارتباط برقرار کردن با دیران در یک محیط اجتماعی جدید آمادگی بیشتری پیدا می‌کند. اما برای پاسخ به این تردید که پیش دبستانی در مدرسه بهتر است یا مهد کودک باید به ویژگی‌های شخصیتی فرزند خود، سن کودک، شرایط خانواده، وضعیت اشتغال مادر و ساعات آزاد خودتان به عنوان والدین توجه کنید.

سوالات متداول

  1. پیش دبستانی در مهد بهتر است یا دبستان؟
    هریک از این دو مزایای خاص خود را دارند و اینکه کدامیک بهتر است به شرایط کودک و خانواده مانند سن و شخصیت کودک و وضعیت اشتغال مادر و ساعات کاری والدین بستگی دارد. اما به طور کلی اگر فرزندتان در رده سنی پیش‌دبستانی دو است، توصیه می‌کنیم حتما او را در پیش دبستانی مدارس ثبت نام کنید تا به صورت جدی‌تر با فضایی نزدیک به مدرسه آشنا شود.
  2. تفاوت مهد‌کودک و پیش‌دبستانی چیست؟
    در مهدکودک محدوده سنی کودکان و اختلاف سن آن‌ها کمتر است. همچنین آموزش‌های کمتری در مهدکودک وجود دارد و قوانین ساده‌تر هستند. در مهدکودک، بچه‌های فضا و امکان بازی‌های آزادانه بیشتری دارند و هدف اصلی نگهداری از کودکان در زمان استغال والدین است. اما در پیش‌دبستانی کودکان باید برای ورود به کلاس اول آمادگی‌های اولیه را پیدا کنند و تا حدی با قوانین مدرسه، نظم و انضباط، آموزش‌های ساده حروف الفبا و اعداد آشنا شوند. مهدکودک به هیچ عنوان اجباری نیست اما برای ثبت نام کلاس اول در برخی از مدارس ابتدایی گذراندن پیش دبستانی ضرورت دارد.
  3. تفاوت سنی کودکان پیش دبستان در مهدکودک و مدرسه چقدر است؟
    با توجه به سن ورود کودک به پیش دبستانی و از نظر سن کودکان مهد کودک و مدرسه ابتدایی، کودکان پیش دبستانی یک از نظر سنی در محدوده مهدکودک و کودکان پیش دبستانی دو در محدوده پیش دبستانی مدارس هستند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط