معرفی رشته‌های سال نهم و آینده شغلی ای که در انتظارتان است

معرفی رشته های سال نهم و آینده شغلی ای که در انتظارتان است

چشم به هم بزنید سال نهم از راه می‌رسد و باید یکی از تصمیم‌های بزرگ و مهم زندگی‌تان را بگیرید، چه تصمیمی؟

همین انتخاب رشته سال نهم منظورمان است دیگر.

انتخاب رشته سال نهم نه تنها روند تحصیلی‌تان را مشخص می‌کند بلکه مسیر  آینده شغلی فردایتان را هم می‌سازد.

اما اولویت انتخاب رشته سال نهم چیست؟ اصلا از کجا بدانیم بعد از انتخاب یک‌رشته‌ی خاص باید به سراغ چه شغل‌هایی برویم؟

خب اگر دوست دارید جواب سوال‌های بالا را پیداکرده و در هزارتوی رشته‌های سال نهم راحت مسیرتان پیدا کنید، ما از همین‌جا و ابتدای همین مقاله بهتان بلند سلام می‌کنیم و می‌گوییم که نگران نباشید، چون همین پایین برایتان یک معرفی رشته تمام و کمال آماده کردیم.  

با هر انتخاب رشته سال نهم به کدام شغل‌ها می‌توانیم برسیم؟

معرفی رشته‌های سال نهم

 معرفی رشته‌های سال نهم، رشته‌ ریاضی فیزیک:

وجه اشتراک میان فیثاغورث، مریم میرزا خانی و خواجه‌نصیرالدین طوسی چیست؟ بله! همه‌ی این دانشمندها عاشق ریاضی بودند و توانستند مرزهای این رشته‌ی جذاب را جابه‌جا کنند.

شغل های رشته فنی حرفه ای

رشته‌ی ریاضی و فیزیک پل ارتباطی اصلی میان علم و صنعت است. (علم و صنعت هم که می‌دانید اسم یکی از دانشگاه‌‌های اصلی بچه‌های ریاضی فیزیک است.)

دانش‌‌آموزانی که دوست دارند به سراغ رشته‌ی ریاضی در سال نهم بروند اول‌ از همه باید  از سروکله زدن با اعداد و هندسه لذت ببرند. قدرت تجسم فضایی خوبی داشته باشند تا بتوانند ساختارهای فیزیک و شیمی را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنند و البته انقدر سرعت عمل و هوششان بالا باشد که بتوانند در یک‌چشم به هم زدن از پس یک معادله‌ی چند مجهولی بربیایند.

اگر می‌خواهید بیشتر با رشته‌ی ریاضی آشنا شوید، این مقالات را بخوانید: روش مطالعه دروس اختصاصی رشته ریاضی و بازارکار رشته ریاضی

 معرفی رشته‌های سال نهم، رشته‌ علوم تجربی:

اگر رویای پوشیدن روپوش سفید را در سر می‌پرورانید، باید به سمت رشته‌ی تجربی مهاجرت کنید. البته رشته علوم تجربی، شاخه‌های متنوعی دارد که در بخش بعد و معرفی مشاغل مرتبط با هر رشته مفصل به سراغشان می‌رویم.

اما قبل از انتخاب شغل آینده خوب است بدانید که برای موفقیت در رشته‌ی تجربی باید علاوه بر پایه‌ی درسی خوب در درس‌های فیزیک و شیمی و البته ریاضی، باید به طبیعت و ساختار بدن موجودات زنده هم علاقه داشته باشید. (بیایید قبول کنیم کشف یک کارخانه‌ی انرژی به نام میتوکندری آن‌هم وسط سلول‌ها واقعا جذاب است!) در کنار هوش و مهارت یادگیری باید حسابی اهل حفظ کردن باشید، چون باید بخش بزرگی از مطالب را به خاطر بسپارید.

بخش زیادی از ساعت‌های درسی بچه‌های تجربی در آزمایشگاه و البته لابراتوار زیست‌شناسی و پشت میکروسکوپ می‌گذرد، پس اگر عاشق سروکله زدن با فرمول‌های شیمیایی و البته دیدن وجه دیگری از دنیای هستی زیر ذره‌بین‌ها و میکروسکوپ هستید، در انتخاب رشته تجربی تردید نکنید.

اگر دوست دارید بیشتر با زیروبم رشته تجربی آشنا شوید، این مقالات برای شماست: دروس مهم رشته تجربی و بازارکار رشته تجربی

معرفی رشته‌های سال نهم

 معرفی رشته‌های سال نهم، رشته انسانی:

یکی از رشته‌‌های جذابی که در انتخاب رشته سال نهم می‌توانید به سراغش بروید، رشته انسانی است. رشته‌ای که از دلش وکلای موفق، روان‌شناس‌های کار بلد و خلاصه هر متخصصی که به‌نوعی با روابط کلان انسانی درگیر است، متولد می‌شود.

برای موفقیت در رشته انسانی باید درس عربی را دوست داشته باشید و البته عاشق زبان و ادبیات فارسی باشید. بخش حافظه‌ی ذهنتان هم حسابی پرکار و فعال باشد چون قرار است میزبان مطالب مهمی در زمینه‌های تاریخ، جغرافیا و مطالعات اجتماعی باشد.

اما همه‌ی رشته‌ی انسانی در همین درس‌ها خلاصه نمی‌شود و قرار است بخش منطق ذهنتان هم در درس فلسفه و منطق حسابی ورزیده بشود. پس اگر با یک نگاه به مطالب می‌توانید حفظشان کنید و البته از دوستداران زبان و ادبیات فارسی و فلسفه و… هستید، یک‌لحظه را هم برای رفتن به رشته انسانی از دست ندهید.

برای شناخت بیشتر رشته انسانی، خوب است که به این مقالات سر بزنید: دروس رشته تجربی و بازارکار رشته انسانی

 معرفی رشته‌های سال نهم، رشته علوم و معارف اسلامی

رشته علوم و معارف اسلامی، رشته‌ای است که در آن به مطالعه در رابطه با مذاهب مختلف، مطالعه‌ی تخصصی علوم اسلامی، تاریخ تمدن اسلامی و.. می‌پردازند.

پس برای موفقیت در این رشته حافظه‌ی قوی در کنار آشنایی با درس عربی حرف اول را می‌زند. راستی حالا که بحث معرفی رشته علوم و معارف اسلامی باز است، این نکته را اضافه کنیم که برای ادامه‌ی تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی باید در مدارس خاص که ویژه‌ی آموزش این مطالب طراحی‌شده‌اند، ثبت‌نام کنید.

شرایط ثبت‌نام را در بخش بعد مقاله‌ی سلام توضیح می‌دهیم.

 معرفی رشته‌های سال نهم، شاخه فنی و حرفه‌ای:

بعضی از دانش‌آموزان دوست دارند، در کنار مسائل تئوری به شکل عملی هم آموخته‌هایشان را به کار ببندند. شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای با چهار گرایش کشاورزی، صنعت، هنر و خدمات دقیقا برای همین دانش‌آموزان طراحی شده‌است.

شناخت مهارت و استعداد دانش‌آموزان، پرورش خلاقیت آن‌ها در محیط کارگاهی از اهداف اصلی آموزش و پرورش برای تاسیس شاخه فنی و حرفه‌ای است.

 معرفی رشته‌های سال نهم، شاخه کاردانش:

شاخه کاردانش هم تا حد زیادی شبیه به شاخه فنی و حرفه‌ای است با این تفاوت که شاخه‌های رشته کاردانش تنوع بیشتری دارند و دست هنرجو برای انتخاب بازتر است.

شاخه کاردانش هم‌روی تقویت‌ مهارت‌ها و استعدادهای فنی دانش‌آموز تاکید دارد و برای همین هم ساعت‌های دروس کارگاهی این شاخه نسبت به شاخه فنی و حرفه‌ای بیشتر است.

با هر انتخاب رشته سال نهم به کدام شغل‌ها می‌توانیم برسیم؟

رتبه برنر کنکور

رشته‌ ریاضی فیزیک:

اگر بعد از معرفی رشته‌ ریاضی به سراغ سرزمین اعداد  بروید می‌توانید در رشته‌هایی مثل مهندسی برق، عمران، معماری و… ادامه تحصیل بدهید. بازار کار این رشته‌ها شاید اشباع‌شده باشد اما همچنان برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بزرگ و معتبر بازار کار وجود دارد.

البته اگر دوست نداشته باشید به سراغ مهندسی‌ها بروید، بازهم می‌توانید مسیر شغلی‌تان را بعد از تحصیل در رشته ریاضی فیزیک دنبال کنید، چطور؟ با تحصیل در رشته‌هایی مثل حسابداری، مدریت بیمه یا مدیریت بانکی و مدیریت گمرکی و…

راستی تا یادمان نرفته این نکته را هم بگوییم که اگر اهل ماجراجویی هستید، می‌توانید از طریق رشته هوا و فضا و هوانوردی و…. حسابی به حس ماجراجویی‌تان پروبال بدهید.

برای آشنایی با مشاغل رشته‌ ریاضی می‌توانید به سراغ این لینک بروید.

این مقاله مهم درباره‌ی رشته ریاضی را نیز مطالعه کنید: مشاور کنکور ریاضی و میانبرهای کنکور ریاضی

رشته تجربی:

همین اول ماجرا بگوییم که رشته تجربی تنها محدود به رشته‌های پزشکی نیست. هرچند بیشتر اهالی رشته تجربی دوست دارند روزی آن روپوش‌های سبز اتاق عمل یا روپوش‌های سفید پرستاری را بپوشند.

اما اگر نخواهیم عضوی از کادر درمان باشیم، بعد از انتخاب رشته تجربی دیگر چه چیزهایی در دانشگاه منتظرمان است؟

از ژنتیک خوشتان می‌آید؟ از داروسازی و ساخت داروهای جدید چطور؟ خبر خوب اینکه با انتخاب رشته تجربی درهای داروسازی و مهندسی ژنتیک به رویتان باز می‌شود.

البته اگر اهل سروکله زدن با خاک  و طبیعت باشید هم تا دلتان بخواهد راه پیش رویتان هست. از زمین‌شناسی تخصصی تا مهندسی کشاورزی و…

برای آشنایی بیشتر با رشته تجربی جایی نروید، و روی این مقاله کلیک کنید: مشاور کنکور تجربی و رتبه یک رشته تجربی

رشته انسانی:

رشته انسانی همان‌طور که در بخش معرفی رشته ها گفتیم، با انسان و هر چیزی که به روابط انسانی مربوط است، سروکار دارد. پس خیلی راحت از طریق رشته‌ی روانشناسی درهای ذهن افراد را به روی فارغ‌التحصیلانش باز می‌کند.

از طریق رشته‌های مدیریت، سازوکار و ابزار لازم برای مدیریت نیروهای انسانی را در اختیار افراد می‌گذارد.

 با تربیت وکلای دلسوز کاری می‌کند که در جامعه‌ی انسانی حق کسی پایمال نشود.

خبر خوب اینکه رشته‌ی انسانی فقط محدود به شغل‌های پردرآمد بالا نیست. دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته انسانی در سال نهم در زمان کنکور می‌توانند به سمت رشته‌هایی مثل هتلداری، خبرنگاری، تربیت‌بدنی، علوم سیاسی و… بروند و حسابی هوای جامعه‌شان را داشته باشند.

برای آَشنایی بیشتر با رشته انسانی روی این مقالات کلیک کنید: رتبه یک رشته انسانی و مشاور کنکور انسانی

روش‌های مناسب برای یادگیری دروس رشته علوم انسانی در یک نگاه

شاخه‌های فنی و حرفه‌ای

اگر به‌سوی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای کوچ کردید، یک خبر خوب برایتان داریم؛ دیگر از کنکور خبری نیست.

فارغ‌التحصیلان شاخه فنی و حرفه‌ای یک سال کمتر از سایر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند و  البته می‌توانند برای مهارت بیشتر،  بعد از قبولی در آزمون ورودی تحصیلاتشان را تا مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه‌های فنی وابسته به آموزش‌وپرورش ادامه بدهند.

اولویت‌ها در انتخاب رشته سال نهم چیست؟

  • استعداد و علاقه‌ی دانش‌آموز: مهارت و استعداد دانش‌آموزان  از طریق آزمون توانایی سنجی و رغبت سنجی سایت همگام مشخص می‌شود. نتیجه‌ی این آزمون روی  تعیین اولویت انتخاب رشته سال نهم ده درصد موثر است.
  • نظرات و علاقه‌ی والدین دانش‌آموز: والدین باید در تاریخ مشخص‌شده وارد سایت همگام شده و نظرشان را به شکل جداگانه ثبت کنند. نظر والدین در انتخاب رشته نهم حدود پنج درصد تاثیر دارد.
  • نظرات معلم‌های دانش‌آموز در درس‌های مختلف: معلمان و کادر درسی نظراتشان را در سایت همگام و برگه‌های هدایت تحصیلی ثبت می‌کنند. خوب است بدانید نقش این نظرات در انتخاب رشته نهم به دهم 10 امتیاز (10 درصد) است.
  • نتایج کسب‌شده توسط دانش‌آموز در آزمون‌های مشاوره تحصیلی: این نتایج 35 امتیاز از 100 امتیاز اولویت انتخاب رشته نهم به دهم را به خودشان اختصاص می‌دهند.
  • نظر مشاور تحصیلی: کارشناسان و مشاوران مدرسه با شناخت روحیه دانش‌آموز نظراتشان در برگه‌ها و سایت همگام ثبت می‌کنند، این نظرات هم 10 امتیاز از 100 امتیاز تعیین اولویت انتخاب رشته نهم به دهم را در برمی‌گیرند.
  • نتایج و عملکرد درسی دانش‌آموز: این بخش بسیار مهم است و درواقع کلید اصلی ورود شما به هر رشته‌ای است.

نمره‌ی این بخش به شکل میانگین نمرات کسب‌شده در امتحانات نهایی پایه تحصیلی هفتم(ضریب 1)، هشتم(ضریب 1) و نهم(ضریب 3) است. این میانگین بر اساس این فرمول محاسبه می‌شود:

نمره‌ی امتحان خرداد سال هفتم*1+نمره‌ی امتحان خرداد سال هشتم*1+ نمره‌ی امتحان خرداد سال نهم*3

                                                                     5

برای درک تمام نکاتی که باید در انتخاب رشته نهم به دهم و اولویت انتخاب رشته بدانید، می‌توانید به این مقاله سلام نگاهی بیندازید.

با چه نمرات و معدلی می‌توانیم یک انتخاب رشته سال نهم خوب داشته باشیم؟

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، برای قبولی در هر رشته باید میانگین نمرات پایه‌های تحصیلی هفتم، هشتم و نهم به نمره‌ی حداقل برسد، یا از آن بالاتر باشد.

حالا بیایید ببینیم برای انتخاب هر رشته، نمره‌ی نهایی کدام درس‌ها مهم است؟

چگونگی اولویت‌بندی انتخاب رشته سال نهم بر اساس نمرات پایانی

معرفی رشته های سال نهم

رشته ریاضی فیزیک:

  • ریاضی: 14
  • علوم: 13
  • حداقل معدل برای ورود به رشته ریاضی: 14

رشته تجربی:

  • ریاضی: 13
  • علوم: 14
  • حداقل معدل برای ورود به رشته تجربی: 14

رشته انسانی:

  • فارسی: 14
  • مطالعات: 13
  • عربی: 12‌‌
  • حداقل معدل برای ورود به رشته انسانی: 14

علوم و معارف اسلامی:

  • معارف: 14
  • عربی: 13
  • فارسی: 12‌‌
  • حداقل معدل برای ورود به رشته علوم و معارف اسلامی: 14

شاخه فنی و حرفه‌ای:

فناوری: 12

هنر: 12‌‌

ریاضی: 10 (صنعت، هنر و خدمات)

علوم: 10 (صنعت، هنر و کشاورزی)

حداقل معدل برای قبولی در شاخه فنی و حرفه‌ای: 12‌‌

شاخه کاردانش:

  • فناوری: 12‌‌
  • هنر: 10 (صنعت و کشاورزی)
  • هنر: 12‌‌ (هنر و خدمات)
  • ریاضی: 10 (صنعت، خدمات و هنر)
  • علوم: 10 (کشاورزی)
  • حداقل معدل برای قبولی در شاخه کاردانش: 12‌‌

در آخر این که

در زندگی همه‌ی ما بزنگاه‌های مهمی وجود دارد، نقطه‌هایی مثل انتخاب رشته نهم به دهم یا انتخاب شغل آینده و…

در این مقاله سلام سعی کردیم با معرفی رشته نهم و نگاهی اجمالی به روند اولویت‌بندی رشته‌ها به شما درگذر کردن از این گردنه کمک کنیم.

راستی اگر این مقاله به نظرتان سودمند بود، می‌توانید با عضویت در خبرنامه مقاله‌های مشابه را هم دریافت کنید. چطور؟ خیلی ساده، کافی است که ایمیلتان را در کادرهای مشخص‌شده بنویسید تا ما خبرها و مقاله‌ها را داغ و تازه به دستتان برسانیم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط