افزایش تحمل شکست در کودکان از طریق آموزش برد و باخت

با عدم تحمل شکست در کودکان چه باید کرد؟

حتما این جمله را شنیده­‌اید که «شکست مقدمه پیروزی است»، اما چرا؟ چرا تا باختن را بلد نباشیم، بردن را یاد نخواهیم گرفت؟. تا به حال فکر کرده­‌اید چرا به افراد باتجربه بیشتر از کم‌­تجربه اعتماد می‌­کنیم؟ زیرا آن‌ها به‌اندازه کافی شکست خورده‌­اند و به‌اصطلاح، به چم‌­وخمِ کار آگاه­‌اند. متأسفانه، اکثر ما آدم‌­ها باختن را یاد نگرفته‌ایم و بعد از باخت به مشکلاتی مانند ترس از شکست در کودکان دچار می‌شویم. بنابراین، آموزش برد و باخت به کودکان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی نحوه آموزش شکست به کودکان و واکنش درست والدین در برابر باخت کودک می‌پردازیم.

تحمل شکست در کودکان یعنی چه؟

بعضی افراد تا سرحد مرگ تلاش می‌کنند و برخی به‌سرعت ناامید می‌شوند. اما چه چیزی میزان تلاش ما برای رسیدن به اهداف را تعیین می‌کند؟ و از همه مهم‌­تر، چه چیزی تحمل بالاوپایین­‌ها یا همان ناملایمات زندگی را در ما افزایش می‌دهد؟! بدون شک، تحمل شکست­‌خوردن یکی از مهم‌­ترین عوامل در این زمینه است. یکی از روش‌های افزایش تحمل شکست در کودکان، آموزش برد و باخت در بازی است که در ادامه به بررسی آن می­‌پردازیم.

اهمیت برد و باخت در بازی برای کودکان

حقیقت این است: «در هر مسابقه فقط یک نفر پیروز می‌شود»؛ گاهی ما و گاهی دیگری. پس آموزش هر دوی آن‌ها برای کودک ضروری و سودمند است.  

فواید بردن در بازی برای کودکان

فواید باختن در بازی برای کودکان

  • کسب تجربه و آمادگی برای مواجهه با چالش‌­های پیشِ رو (عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی­‌شود)
  • یادگیری مهارت­‌ های زندگی کودکان
  • افزایش تحمل شکست در کودکان
  • افزایش تحمل سختی­‌ها و ناملایمات زندگی
  • یادگیری مهارت همدلی (درک بهتر احساس ناراحتی و شکستِ دیگری؛ به دریا رفته می­‌داند مصیبت­‌های طوفان را)
اهمیت آموزش برد و باخت در بازی به کودکان

کودک از برد و باخت در بازی چه چیزی یاد می گیرد؟

آموزش برد و باخت درس‌های زندگی بسیار زیادی برای کودکان به همراه دارد. برد و باخت به آن‌ها می‌آموزد:

جهان کامل و بی­ نقص نیست

قرار نیست همیشه شرایط مطابق میل­ ما پیش برود، بلکه گاهی جهان بی‌­رحم است و باوجود تمام تلاش­‌مان، باز هم قرعه به نام دیگری می‌افتد. در واقع، شکست به کودکان می‌­آموزد:

  • شانس نیز گاهی اوقات تأثیرگذار است؛ وقتی همیشه احتمال شکست را در نظر بگیریم، پس همواره برایش آماده هستیم.
  • از طرف دیگر، وقتی همیشه احتمال شکست هست، پس همیشه احتمالی هرچند اندک برای موفقیت­ وجود دارد و باید برای رسیدن به آن تلاش کرد.

همیشه باید برای بهبود مهارت‌­ها تلاش کرد

چرا بهترین ورزشکاران از داشتن رقبای قوی­‌تر خوشحال می‌شوند؟ زیرا به هیچ وجه از شکست­‌خوردن ترسی ندارند. برای آن‌ها ارتقای مهارت­‌ها و بهترشدن، بیش از برد و باخت اهمیت دارد. باختن یعنی کودک هنوز به تسلط کامل نرسیده است و باید بیشتر تلاش کند. این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس کاذب و بهبود آهسته و پیوسته مهارت‌ها و خودکنترلی کودک می‌شود.

قرار نیست در همه چیز بهترین باشیم

کودکان به دنبال رسیدن به «کمال و بهترین­ عملکرد» در همه حوزه‌های تحصیلی، فردی و اجتماعی هستند. شکست به آن­ها می‌­آموزد:

  • ما در همه زمینه‌ها عالی نیستیم؛ در بعضی خوب عمل می‌کنیم و در برخی به‌اندازه کافی خوب نیستیم.
  • یادگیری این موضوع، در ارتباط با دیگران و انجام کارهای گروهی بسیار حائز اهمیت است.
  • چشم­‌و­هم­‌چشمی ناشی از شبکه­‌های اجتماعی نیز به افزایش کمال­‌گرایی در کودکان و به‌خصوص نوجوانان دامن می­‌زند و تعیین قوانین استفاده از موبایل برای کودکان و نوجوانان ضروری است.
آموزش برد و باخت به کودکان چه تاثیری دارد؟

شکست، پایان راه نیست

شکست‌­خوردن بعد از یک تلاش بی­‌وقفه و پرفشار، آن‌قدر دردناک است که گاهی ما را از پا درمی‌­آورد.

  • کودکان باید یاد بگیرند که همیشه برای خودشان شانس مجدد در نظر بگیرند و از باخت‌­ها ناامید نشوند.
  • واکنش والدین به باخت کودک اهمیت زیادی دارد؛ باید به فرزندان یاد بدهید که از اشتباهات‌­شان درس بگیرند و دوباره تلاش کنند.
  • کودکان را تشویق کنید تا روش‌های جدید را امتحان کنند و برای برنده­‌شدن برنامه داشته باشند.
  • علاوه بر این، تلاش آن‌ها را تحسین کنید تا دوباره و دوباره تلاش کنند.

دیگران یا شرایط، مقصرِ باخت نیستند

گاهی کودک، دیگری یا شرایط بازی را مقصر شکست خود می‌داند. دلیل مقصردانستن دیگری یا شرایط، معمولا به عدم تحمل شکست در کودکان مربوط است. آموزش برد و باخت در بازی، به آن‌­ها کمک می‌کند تا تحمل بیشتری برای پذیرشِ مسئولیتِ شکست داشته باشند و با توسل به روش‌های ناسازگارانه‌ای مانند خبرچینی کودکان آن را گردن دیگری نیندازند.

چگونه تحمل باخت در کودک را افزایش دهیم؟

احتمالا شما هم با قهر یا به‌اصطلاح «جر زنی» کودک در هنگام باخت مواجه شده‌اید، اما راهی برای برطرف کردن آن به ذهن‌­تان نرسیده است. واقعیت این است که راه­‌حل قطعی و مشخصی برای برطرف کردن این مشکل وجود ندارد. آن­‌چه اهمیت دارد، صبر و حوصله شما در آموزش مداوم فرزندان است تا به‌مرور تحمل شکست را پیدا کنند. رعایت نکات زیر نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

چگونه تحمل شکست را در کودکان افزایش دهیم؟

از بازی‌های مختلف کمک بگیرید

بازی فرصتی بسیار ایدئال و ک‌م­خطر برای آموزش برد و باخت به کودکان است. در آموزش برد و باخت به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است از بازی‌هایی مانند مارپله یا دیگر بازی­‌های رومیزی موردعلاقه کودک استفاده کنید. برای بچه­های 2-6 ساله، بازی‌های حسی برای کودکان پیش­‌دبستانی، گزینه مناسبی است.
  • در ابتدای بازی به آن‌ها بگویید که احتمال برد و باخت وجود دارد.
  • مراقب واکنش‌های کودک بعد از باخت باشید و برایش توضیح دهید که در هر بازی فقط یک طرف برنده می‌شود و باختن اجتناب­‌ناپذیر است.
  • همچنین به آن‌ها نشان دهید که جذابیت بازی در رقابتی بودنش است و بدون برد و باخت، کسی از بازی­‌کردن لذت نمی‌برد.

بین برد و باخت تعادل برقرار کنید

لازم نیست حتما یکی­­ در میان شما و فرزندتان برنده شوید، اما باید طوری بازی کنید که تعداد برد و باخت هر دوی شما تقریبا به یک اندازه باشد. همیشه­‌بردن باعث بی‌­انگیزگی و همیشه‌­باختن باعث ناامیدی کودک می‌شود. بنابراین، در سطح و اندازه فرزندتان بازی کنید تا آن­ها بی­‌انگیزه یا ناامید نشوند.

بر درس­‌گرفتن از اشتباهات تمرکز کنید

اشتباه کردن امری کاملا طبیعی است و بازی‌ها فرصتی ایدئال برای کودکان است تا پیامدهای اشتباهات را ببینند و راهی برای اصلاح آن‌ها پیدا کنند. بنابراین، بعد از فروکش‌­کردنِ هیجانات ناشی از باخت، زمانی را برای شناسایی اشتباهات و راه‌­های برطرف کردن آن­‌ها اختصاص دهید. بازی­‌ها همچنین یک روش ایدئال برای تقویت هوش مالی در کودکان و کسب تجربه برای تصمیمات اقتصادی در بزرگسالی هستند.

به جای نتیجه، بر فرآیند تمرکز کنید

هنگام بازی با کودک، به کارهایی که خوب انجام می‌دهد اشاره و او را تشویق کنید. مراقب باشید که کودک از بازی نهایت لذت را ببرد و بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد. به آن‌ها تأکید کنید که هدف از بازی، یادگیری مهارت‌های جدید و لذت‌­بردن است و نتیجه اهمیت کمی دارد. حتی می‌توانید گاهی از بازی‌­های بدون امتیاز، مانند بازی‌هایی برای تقویت خلاقیت در کودکان استفاده کنید، زیرا آن‌­ها باعث کاهش اضطراب و فشار ناشی از تلاش برای موفقیت می­‌شود.

واکنش درست والدین در برابر باخت کودک

کنترل هیجانات و سازگاری با شکست را به کودک بیاموزید

به کودک بگویید که احساس ناراحتیِ بعد از باخت، کاملا طبیعی است. مراقب احساسات و عواطفش باشید و در صورت نیاز، او را با کارهایی مانند بغل­کردن دلداری دهید. روش­هایی مانند آموزش تنفس عمیق نیز برای سازگاری با شکست و کنترل هیجانات موثر هستند. بنابراین، تکنیک‌هایی برای افزایش کنترل هیجانات به کودک معرفی کنید. به‌عنوان مثال، به او بگویید:

  • یک لیوان آب بنوشد.
  • بر استراتژی‌های مختلف برای کسب پیروزی تمرکز کند.
  • فعالیت‌های موردعلاقه‌اش را انجام دهد تا باخت را فراموش کند.
  • فعالیت‌های تمرکزی مانند از یک تا ده شمردن را امتحان کند.

کودک را با خواهر و برادر یا همسالان مقایسه نکنید

مهم‌ترین دلیل عدم تحمل شکست در کودکان، فقدان اعتماد­به‌­نفس و خودباوری در آن­‌ها است. بعضی والدین، مدام فرزندان را با دیگر دوستان­‌شان مقایسه و عزت­‌نفس آن‌ها را لگدمال می‌کنند. اگر به دنبال راهی برای بهبود عملکرد فرزندتان هستید و یکی از دغدغه­‌های­‌تان این است که با کودکان خجالتی چگونه برخورد کنیم؟، راه‌­حلش بسیار ساده است: «استعداد و علایق او را تحسین کنید و به شخصیت منحصربه­‌فردش احترام بگذارید». به‌عنوان مثال، وقتی کودک می‌گوید: «من از همه سریع­‌تر دویدم و زودتر از بقیه رسیدم»، به جای افزایش روحیه رقابت یا مقایسه­­‌گری، به او بگویید: «آره تو عالی هستی و معلومه خیلی دویدن رو دوست داری».

 روحیه همکاری و همدلی را در کودک تقویت کنید

به گفته روان­‌شناسان، اهمیت­‌دادنِ بیش از حد به موفقیت و پیشرفت فردی، یکی از معایب جامعه صنعتیِ مدرن است. در جامعه مدرن، ارزش انسان‌ها را برنده­‌شدن تعیین می‌کند و این موضوع باعث عدم تحمل شکست در کودکان و حتی بزرگسالان می‌شود. سعی کنید روحیه همکاری و همدلی را با انجام بازی­‌های گروهی مانند «پانتومیم» یا «دور و نزدیک» در کودک افزایش دهید. بازی­‌هایی مانند پانتومیم، برای بچه­‌ها جذابیت زیادی دارند و در بازی درمانی کودکان خجالتی نیز استفاده می­شوند.

چگونه تحمل باخت را در کودک افزایش دهیم؟

سخن پایانی

آموزش برد و باخت، درس‌­های بسیار مهمی به کودکان می‌دهد: «جهان عاشق چشم و ابروی ما نیست و باید برای رسیدن به اهداف، به‌صورت آهسته و پیوسته تلاش کنیم و از همه مهم‌­تر، دیگری را مقصر ندانیم و اشتباهات‌­مان را بپذیریم». علاوه بر این، باختن در بازی، فواید زیادی مانند تحمل شکست و ناکامی، یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی و افزایش تحمل سختی‌­ها و ناملایمات زندگی را برای بچه‌­ها به همراه دارد. بنابراین، والدین باید با رعایت نکاتی مانند استفاده از بازی­‌های موردعلاقه کودک، ایجاد تعادل بین برد و باخت، آموزش درس­‌گرفتن از اشتباهات، تمرکز بر فرآیند و آموزش کنترل هیجانات، تحمل باخت را کودک افزایش دهند.

سوالات متداول

  1. در بازی با کودک برنده شویم یا بازنده؟
    هیچ‌کدام!!! کودک به برد و باخت در کنار یکدیگر نیاز دارد. باخت مداوم یعنی درماندگی و برد مداوم یعنی بی­‌انگیزگی و هر دو مضر و ناسازگار هستند. اگر می‌­خواهید فرزندتان شخصیت سالمی داشته باشد، باید در طول بازی گاهی برنده و گاهی بازنده باشند تا طعم هر دو را بچشد.
  2. عدم تحمل شکست در کودکان چه پیامدهایی دارد؟
    عدم پذیرش شکست با پرخاشگری، ناامیدی، کاهش اعتمادبه‌­نفس و عزت­‌نفس در بچه‌ها همراه است. به همین دلیل، والدین باید با آموزش برد و باخت به فرزندان، تحمل شکست را در آن‌ها افزایش دهند.
  3. چگونه جنبه باخت را در کودکان افزایش دهیم؟
    استفاده از بازی‌های مختلف، ایجاد تعادل بین برد و باخت، آموزش درس­گرفتن از اشتباهات، تمرکز بر فرآیند به جای نتیجه و آموزش کنترل هیجانات، از بهترین روش‌های افزایش تحمل باخت در کودکان است.          

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط