۵ بازی برای افزایش دایره لغات زبان انگلیسی کودکان

بازی برای افزایش دایره لغات کودکان

آموزش زبان جدید از کودکی اهمیت بسیاری دارد و بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی از ۳ تا ۷ سالگی است. در این سنین کودکان ذهن آماده‌تری دارند، فعالیت‌های شناختی در حال شکل‌گیری هستند. علاوه بر این کودک می‌تواند به صورت غیر مستقیم آموزش ببیند. طی سال‌ها ثابت شده که بهترین روش برای یادگیری زبان خارجی، همان مسیری است که کودکان زبان مادری خود را یاد می‌گیرند. اما چگونه می‌توان چنین شرایطی را برای یادگیری زبان خارجی مهیا کرد؟ بهترین روش و متدهای آموزشی دنیا برای آموزش زبان، بر مبنای بازی و فعالیت‌های مورد علاقه کودکان هستند. طوری که کودک مجبور نباشد مانند بزرگسالان از روش‌هایی که هیچ درکی از آن‌ها ندارد، مطالب را حفظ کند. در این مطلب می‌خواهیم ۵ بازی برای افزایش دایره لغات انگلیسی کودکان به شما معرفی کنیم که خیلی راحت می‌توانید در خانه انجام دهید.

آموزش لغات زبان انگلیسی از طریق بازی

آگاهی از تاثیر بازی ها برای تقویت لغات زبان انگلیسی در انتخاب شما برای روش آموزش زبان به کودک، نقش بسیاری دارد. هر زبان از ۴ مهارت خواندن، مهارت شنیداری، مهارت نوشتاری و مهارت گفتاری تشکیل شده است. یادگیری هریک از این مهارت‌ها روش‌های خاص خود را می‌طلبد. اما افزایش دایره لغات به دلیل حفظی بودن، شاید از چالش‌های اصلی آموزش زبان به کودکان باشد. بازی بهترین روش برای به خاطر سپردن اطلاعات حفظی و بدون ارتباط با تحلیل است. در واقع یادگیری و بازی کردن برای کودکان دو فعالیت جدا از هم محسوب نمی‌شوند. کودک با بازی تجربه می‌کند، یاد می‌گیرد و مطالب را در ذهن خود می‌سپارد. توصیه می‌کنیم مطلب فواید آموزش زبان دوم به کودکان را هم مطالعه کنید.

بازی برای افزایش دایره لغات انگلیسی کودکان

معرفی بهترین بازی ها برای تقویت دایره لغات زبان انگلیسی

انواع بازی برای افزایش دایره لغات انگلیسی کودکان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • غیر مستقیم
  • فعالانه
  • مشارکتی
  • لذت‌بخش و جذاب
  • هدفمند
  • متناسب با سن
  • بدون ایجاد فشار و رقابت بیهوده

در این بخش رایج‌ترین بازی های کلمه ای برای تقویت دایره لغات انگلیسی کودکان را معرفی کرده‌ایم که همه این ویژگی‌ها را دارند. اغلب این بازی‌ها برای کودکانی که سواد فارسی را آموخته‌اند و سطح مبتدی انگلیسی دارند، مناسب هستند. می‌توانید بر اساس سن و توانایی فرزندتان، از بین آن‌ها انتخاب کنید. هرچند این بازی‌ها در قالب برخی از بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی نیز تولید شده‌اند، اما پیشنهاد ما این است که با ساده‌ترین امکانات در منزل و با همراهی فرزندتان این بازی‌ها را بسازید. به این صورت ذهن کودک از مرحله ساخت با بازی همراه می‌شود و با تجربه لذت و هیجان، تمایل بیشتری به انجام بازی پیدا می‌کنند.

جفت کردن تصویر و کلمه

یکی از روش‌های یادیری کلمات و حتی نوشتار در کودکان، از طریق تثبیت شکل کلمات است. یعنی کودک با دیدن کلمه «کتاب» نمی‌داند که این حروف چه هستند و چگونه تلفظ می‌شوند و اگر بتواند کتاب را بخواند به معنی این نیست که کلمه «کاتب» را هم می‌شناسد. کودک صرفا شکل کلمات را تشخیص می‌دهد یا می‌داند که هر شکل از نوشتار به معنای چه تصویری است. برای این بازی تعدادی کارت به اندازه یکسان درست کنید و روی بعضی از آن‌ها عکس کلمه را بچسبانید یا نقاشی آن‌ها را بکشید. روی باقی کارت‌ها نیز کلمه انگلیسی مربوط به تصاویر را بنویسید.

دفعات اول خودتان کارت کلمه و تصویر را برای کودک جفت کنید و کلمه را تکرار کنید. بدون اینکه از کودک بخواهید تکرار کند. در روزهای اول هر روز فقط یک کلمه را به کودک یاد بدهید. به مرور این کار را به بازی تبدیل کنید. از کودک بخواهید کلمه مربوط به تصویر را پیدا کند یا برعکس. یا کارت‌ها را به هم بزنید و از کودک بخواهید هر کلمه را زیر عکس مربوط به خودش قرار بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم از کارتون‌ها نیز برای آموزش زبان استفاده کنید. در مطلب انیمیشن آموزش زبان به کودکان، بهترین کارتون‌های آموزشی زبان انگلیسی را به همراه گروه سنی مناسب معرفی کرده‌ایم.

بهترین بازی ها برای تقویت دایره لغات زبان انگلیسی

دسته بندی اسباب بازی ها

یکی از ساده‌ترین بازی‌ها برای کودک دسته‌بندی کردن است. کودکان از ساختن و خراب کردن یا جمع کردن و به هم ریختن مداوم لذت می‌برند و گویی هربار اتفاق هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کنند. از این تمایل آن‌ها می‌توان به نفع آموزش زبان استفاده کرد. این بازی برای همه سنین مناسب است و به تناسب سن طراحی آن می‌تواند سخت‌تر شود. در این بازی باید اسباب‌بازی‌های کودک را از جنبه‌های مختلف دستبه‌بندی کنید. چند سبد تهیه کنید، یک ماشین را بردارید و از کودک بخواهید همه car ها را توی یک سبد، همه doll ها را توی سبد دیگر بریزد. به این ترتیب کودک با دیدن اشیا، مفهوم کلمه را متوجه می‌شود و با تکرار آن را می‌آموزد. مزیت این روش این است که کودک کلمه انگلیسی را بر اساس معادل فارسی به یاد نمی‌آورد بلکه مانند آنچه در زبان مادری اتفاق می‌افتد، هر کلمه انگلیسی یک تصویر، شی یا یک مفهوم را برای او تداعی می‌کند. همین بازی را می‌تواند برای موضوعات دیگری مانند رنگ، اندازه و حیوانات تکرار کنید.

بازی برچسب زدن

این بازی مناسب کودکانی است که با حروف انگلیسی آشنایی دارند. روی تعدادی کاغذ رنگی، نام برخی از اشیا یا اسباب بازی‌های مورد علاقه کودک که تلفظ یا املای ساده‌ای دارند را با خط درشت و خوانا بنویسید. هر برچسب را با تلفظ کلمه روی شی بچسبانید و بدون اینکه از کودک بخواهید تکرار کند، چندین بار کلمه را بلند بگویید. بعد از چند روز، همراه با کودک برچسب‌ها را جدا کنید و با کمک کودک دوباره همراه با تلفظ کلمات آن‌ها را روی اشیا بچسبانید. بعد از چند روز، کارت‌ها را از اشیا جدا کنید و بخواهید کودک کارت‌ها را روی اشیای مربوطه بچسباند. در هر دور، تعداد برچسب‌ها ۲ تا ۴ عدد باشد و پس از اینکه کودک آن‌ها را کامل یاد گرفت سراغ کلمات بعدی بروید اما واژه‌های قبلی را نیز تکرار کنید تا فراموش نشوند.

رایج‌ترین بازی های کلمه ای برای تقویت دایره لغات انگلیسی کودکان

بازی کلمات هم خانواده

این بازی گروهی برای گروه سنی بالای ۷ سال و هدف از آن مرور کردن کلماتی است که کودکان قبلا آموخته‌اند. به دو گروه  با اعضای مساوی تقسیم شوید. یک تخته یا کاغذ را به دو قسمت تقسیم کنید و برای هر قسمت موضوعی (مثل میوه یا رنگ) تعیین کنید. در نوبت هر تیم یک نفر به نمایندگی شروع به نوشتن می‌کند و اعضای تیم هر واژه‌ای که در دسته‌بندی وجود دارد را می‌گویند. برای هر دو تیم زمان مساوی در نظر بگیرید. در انتها تیمی برنده است که تعداد بیشتری کلمه نوشته باشد.

بازی اشیای پنهان و کلمات

این بازی نیز برای کودکان بالای ۷ سال و تکرار آموخته‌های قبلی کاربرد دارد و بهتر است گروهی باشد. تعدادی از اشیا (یا تصویر) که کودک نام انگلیسی آن‌ها را می‌داند مشخص کنید. برای مدت زمان مشخصی اشیا را به کودک نشان دهید. بعد از آن اشیا یا تصاویر را جمع‌آوری کنید. هرکس باید نام هر تعداد از اشیا را که به خاطر سپرده است یادداشت کند. در این بازی علاوه بر به یاد آوردن واژگان و تقویت حافظه لغوی، حافظه تصویری و املای کودک نیز تقویت می‌شود. برای کودکان سنین بالاتر می‌توان از روش‌های دیگری که در مطلب یادگیری خود آموز زبان انگلیسی گفته‌ایم نیز کمک گرفت.

افزایش دایره لغات زبان انگلیسی

سخن پایانی

مهمترین زبان کودکی و یکی از روش‌های غیر مستقیم آموزش زبان انگلیسی به کودکان، بازی کردن است. خصوصا در مورد آموزش کلمات با توجه به اینکه برای هر مفهوم در ذهن کودک کلمه‌ای در زبان فارسی معنا پیدا کرده، بهتر است آموزش لغات انگلیسی نیز مانند زبان فارسی انجام شود. بازی‌های مختلفی ذهن کودکان را با کلمات جدید درگیر می‌کنند. با افزایش دایره لغات زبان انگلیسی از طریق بازی، بدون اینکه کودک مستقیما در حال یادگیری باشد یا بداند که آموزشی در کار است، لغات جدید را یاد می‌گیرد. از روش های خلاقانه آموزش زبان به کودکان و بازی‌هایی برای افزایش دایره لغات استفاده کنید که ساده، مهیج، جذاب و تکرارپذیر باشند.

سوالات متداول

  1. آموزش زبان انگلیسی با بازی برای کودکان چه مزایایی دارد؟
    کودکان عاشق بازی هستند و در حین بازی کلمات را بدون استرس و مقاومت، به صورت غیر مستقیم، همراه با هیجان و لذت یاد می‌گیرند. بنابراین این اطلاعات به شکل عینی و در مدت زمان بیشتر در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند.
  2. بازی برای افزایش دایره لغات زبان انگلیسی کودکان از چه سنی قابل اجرا است؟
    بستگی به نوع بازی دارد اما بیشتر بازی‌ها برای آموزش لغت یا تمرین واژه‌های انگلیسی از سنی که کودک خواندن و نوشتن زبان فارسی را می‌داند و با حروف انگلیسی آشنا است، کاربرد دارند.
  3. بازی برای افزایش دایره لغات انگلیسی کودکان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
    این بازی‌ها باید قبل از هرچیز مفرح، لذت‌بخش، اشتراکی، تکرارپذیر باشند، کودک را درگیر کنند بدون اینکه بداند در حال آموزش است و در نهایت متناسب با سن کودک، توانمندی، هوش و سطح سواد فارسی و انگلیسی کودک انجام شوند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط