راهنمای جامع المپیاد جهانی ریاضی ایمو (IMO)

برای شرکت در المپیاد جهانی ریاضی از کجا باید شروع کرد؟

المپیاد ریاضی نسخه جهانی هم دارد که موفقیت در آن با گرفتن طلای المپیک برابری می‌کند. فرض کنید برگزیده یکی از بخش‌های المپیاد جهانی دانش‌آموزی شوید، در این صورت نه تنها باعث افتخار خود و خانواده، که بخشی از غرور ملی نیز محسوب خواهید شد. با این تصور احتمالا نوای «ملی‌پوشان پیروز باشید/ خرم چون گل هر روز باشید» در ذهن‌تان طنین‌انداز می‌شود. اما جدا و به دور از شوخی، کسب مدال در مسابقات دانش‌آموزی مانند المپیاد ریاضی جهانی و المپیاد ریاضی ساسمو می‌تواند درهای بزرگ موفقیت را برای شما باز کند. پس بیایید زیروبم المپیاد ایمو (IMO) را در بیاوریم.

المپیاد جهانی ریاضی چیست و چه سابقه‌ای دارد؟

 “International Mathematics Olympiad” یکی از انواع المپیادهای دانش آموزی است که سابقه‌ای 60 ساله در جهان دارد. این مسابقه از سال 1959 به صورت سالانه برگزار می‌شود. اولین میزبان المپیاد ریاضی جهانی کشور رومانی بوده است. شاید باورتان نشود اما برای موفقیت در این آزمون تنها باید به 6 سؤال 7 امتیازی پاسخ دهید. سالانه 100 کشور در این دوره مسابقات شرکت می‌کنند. شاید بپرسید از هر کشور چند نفر می‌توانند گرین‌کارت شرکت در این مسابقات را کسب کنند؟ حداکثر 6 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به همراه یک رهبر و یک قائم مقام با این غول 6‌سوالی جهانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

المپیاد جهانی ریاضی چیست؟

پیش نیازهای المپیاد ریاضی یا ایمو چیست؟

پنجه‌بکس، شمشیر یا تفنگ هیچکدام در این نبرد به کارتان نمی‌آید. متاسفانه دروسی که در مدرسه به شما آموزش داده شده‌اند نیز به‌تنهایی به دادتان نمی‌رسد. المپیاد imo شامل سؤالات هندسه تصویری، نظریه اعداد، جبر و مفاهیم دشوار ریاضی است که صرفا در باشگاه المپیاد به آن‌ها پرداخته خواهد شد. البته که دانش پایه‌ای ریاضی و حساب در حل مسائل به کمک شما خواهند آمد، اما این دانش به هیچ عنوان کافی نیست. چرا؟

زیرا حامیان و طراحان این المپیاد معتقدند، هرکس با فهم مقدماتی از ریاضی باید بتواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد به‌شرطی که از نبوغ بهره برده باشد. البته که قصد نداشتیم آب پاکی را روی دستتان بریزیم، اما صادقانه باید پذیرفت برای موفقیت در این آزمون و پیروزی باید تلاش بسیاری داشت و سلاح‌های فکری‌مان را تیز کرد و صیقل داد.

شرکت در مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی شرایط دارد!

تنها 6 نفر می‌توانند در این مسابقات جهانی شرکت کنند. پس باید گزینشی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفت. هر کشور با توجه به سیاست‌های آموزشی تیم محبوب و منتخبش را راهی این مسابقات می‌کند. برای مثال:

در کشور چین هر سال در ماه اکتبر آزمون ملی برگزار می‌شود. در این آزمون سالانه 200 هزار نفر شرکت می‌کنند. 120 نفر از این شرکت‌کنندگان در آزمون اولیه پذیرفته شده و برای کمپ زمستانی آماده می‌شوند. در این کمپ که 5 روزه است، آموزش‌ها و مسابقاتی در سطح جهانی برگزار می‌شود و طی غربالگری‌های چندمرحله‌ای اعضای تیم نهایی معرفی خواهند شد.

همچنین در روسیه دانش‌آموزان باید طی 4 مرحله از مدرسه، شهر، منطقه و مرحله نهایی غربالگری شوند تا تیم منتخب برای شرکت در المپیاد ریاضی imo آماده شوند. به همین ترتیب در کشورهای اروپایی و آمریکایی با طرح آزمون‌های مختلف و اردوهای آموزشی افرادی برای این مسابقات آماده و معرفی می‌شوند.

آمادگی برای المپیاد ریاضی جهانی را از همین الان شروع کنید

مسیر رسیدن به المپیاد ریاضی جهانی در ایران

اما از آنجایی‌که خون ایران در رگ‌هایمان جریان دارد، اصل ماجرا، دانستن مراحل گزینش دانش‌آموزان در کشور خودمان است. این مسابقات آمادگی طی 4 مرحله برگزار می‌شوند. دانش‌آموزان شرکت کننده در این آزمون‌ها:

  • باید کمتر از 20 سال سن داشته باشند.
  • نباید داوطلب موسسه آموزش عالی باشند.
  • باید در مقطع متوسطه دوم تحصیل کنند.
  • می‌توانند بیشتر از یک بار در این آزمون شرکت کنند.

این مسابقه کشوری نیز دست کمی از غول 6‌سؤالی المپیاد imo ندارد.

مراحل مسابقات کشوری ریاضی برای انتخاب برگزیدگان المپیاد ایمو (IMO)

به قول مارک و رنه رید یارنل، تنها راه موفقیت دوام‌آوردن است. البته دوام‌آوردنی که با حرکت و تلاش باشد. در آزمون‌های کشوری المپیاد ریاضی imo  نیز باید طی 4 مرحله دوام آورد و از صافی آزمون‌های چندگزینه‌ای و تشریحی رد شد. در ادامه این مراحل را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

مرحله اول آمادگی المپیاد ریاضی جهانی

شکست دادن غول مرحله اول، با برنامه‌ریزی درسی و مطالعه مثل آب‌خوردن است. در این مرحله یک آزمون چند گزینه‌ای در زمستان هرسال برگزار می‌شود که 1500 نفر از شرکت‌کنندگان به مرحله بعدی صعود می‌کنند. برای موفقیت در این آزمون می‌توانید روی کمک کتاب‌های کمک آموزشی المپیادی و همراهی مشاوران تحصیلی حساب باز کنید.

آمادگی برای المپیاد جهانی ریاضی دانش آموزی در گام دوم

اگر از صافی آزمون چندگزینه‌ای رد شدید، نوبت به مرحله دوم المپیاد ریاضی می‌رسد. باید در فصل بهار با آزمون دو روزه 6 سوالی تشریحی دست‌وپنجه نرم کنید. حدود 40نفر از 1500نفرِ مرحله قبل، مجوز ورود به مرحله سوم را کسب خواهند کرد. از آنجایی که این آزمون تشریحی است، باید برای مطالعه و پاسخ دادن به سؤالاتش زمان ویژه‌ای اختصاص دهید.

آمادگی برای مراحل انتخابی مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی

مرحله انتخابی ماقبل فینال برای حضور در المپیاد ایمو (IMO)

اگر از مرحله اول و دوم سربلند بیرون بیایید، باید در دوره دو ماهه تابستانی شرکت کنید. برآیند این دوره نیز خروجی‌هایی خواهد داشت. در این دوره تابستانه چه می‌گذرد؟

  • به دانش‌آموزان، جبر، نظریه اعداد و هندسه و ترکیبیات تدریس می‌شود.
  • برای تقویت خلاقیت تلاش می‌شود و از آن‌ها آزمون خلاقیت گرفته می‌شود.
  • به هر دانش‌آموز تحقیق روی یک پروژه سپرده خواهد شد.
  • در پایان این مرحله نیمه نهایی 12 نفر مدال طلا کسب می‌کنند و برای مرحله نهایی آماده می‌شوند.

گام نهایی برای رسیدن به مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی

از آنجایی که این مرحله آخرین صافی است  و از هر 2 دانش‌آموز تنها 1 نفر برای شرکت در المپیاد ریاضی imo  انتخاب می‌شود، چند آزمون  چندگزینه‌ای و تشریحی برگزار می‌شود تا در نهایت تیم نهایی معرفی شود. این فرآیند نزدیک به 17 ماه زمان نیاز دارد.

چند بار دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ریاضی شرکت کردند؟

اولین حضور دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد ایمو (IMO) سال 1985 میلادی بود و تا سال گذشته 118 شرکت کننده در 27 دوره برگزاری حضور داشته‌اند. خوشبختانه تا به حال 203 مدال که شامل 49 طلا، 107 نقره و 47 برنز بوده است، در این آزمون بین‌المللی کسب کرده‌ایم و توانسته‌ایم غرور ملی‌مان را حفظ کنیم.

هر آنچه در رابطه با المپیاد ریاضی imo باید بدانید

موفقیت در المپیاد ریاضی چطور اتفاق می‌افتد؟

همان‌طور که اشاره شد مسابقه نهایی در 6 سؤال 7 نمره‌ای جمع‌بندی شده است. در واقع کل امتیازهای سؤالات 42 نمره است. استفاده از ماشین حساب در این آزمون ممنوع است و شرکت‌کنندگان باید در طول دو روز، روزی 4 ساعت و 30 دقیقه به 3 پرسش پاسخ دهند. راه‌حل اکثر سؤالات کوتاه و متوسط است و تابه‌حال مسائل مرتبط با نامعادلات جبری، اعداد مختلط و تثلیث زاویه، نقش پررنگ‌تری در سوالات داشته‌اند. در ضمن اگر هر شرکت کننده از راه‌حلی ابتکاری برای حل سؤالات استفاده کند امتیاز ویژه‌ای کسب خواهد کرد.

اما این سوالات چطور طرح می‌شوند؟ هر کشور شرکت‌کننده به جز میزبان سوالاتی را طراحی کرده و به کمیته گزینش ارسال می‌کند. این سؤالات بررسی شده و به صورت صعودی طبقه‌بندی می‌شوند. اگر فکر می‌کنید می‌توان به سؤالات  قبل از شروع المپیاد دسترسی داشته باشید، سخت در اشتباهید. زیرا رهبران و طراحان در قرنطینه و تحت مراقبت خواهند بود. در نهایت روی نمرات هر کشور در جلسه‌ای تصمیم‌گیری شده و نمره نهایی مشخص خواهد شد. البته که این آزمون تکی است نه گروهی.

جایزه المپیاد جهانی ریاضی ایمو چیست؟

تمام شرکت‌کنندگان بر اساس نمره فردی رتبه‌بندی شده و به بالاترین رتبه‌ها مدال تعلق خواهد گرفت. حداقل امتیاز برای دریافت مدال طلا، نقره و برنز به نسبت 1 به 2 به 3 است و اگر شرکت‌کننده‌ای به حداقل 1 سؤال پاسخ دهد، لوح افتخار دریافت خواهد کرد. تا‌به‌حال 5 کشور  چین، روسیه، آمریکا، کره جنوبی و بلغارستان موفق شده‌اند در دوره‌هایی با تیم‌هایی شرکت کنند که همگی اعضایشان طلا برده‌اند.

چرا در المپیاد  IMOشرکت کنم؟

شاید با خودتان بیندیشید که این مسابقه ارزش جنگیدن ندارد. اما شرکت در المپیادهای جهانی و فرایند آماده‌سازی شما، به تقویت ذهنتان کمک خواهد کرد. به این ترتیب با شرکت در مسابقه گزینش کشوری می‌توانید نبوغ و خلاقیت‌تان را محک بزنید و شما هم جز 6 نفر نهایی برای ورود به دنیای مسابقات جهانی شوید. افرادی که موفق به کسب مدال در المپیادهای دانش‌آموزی می‌شوند برای ورود به دانشگاه امکانات و تسهیلات ویژه‌ای دارند و برای ورود به جامعه کاری آماده‌ترند. شما می‌توانید در المپیاد‌ها و مسابقات دیگر مانند:

نیز حضوری فعال داشته باشید و استعداد خود را محک بزنید.

نفرات برتر المپیاد جهانی ریاضی از چه مزایایی برخوردارند؟

نیم‌نگاهی به مسابقه هندسه در ایران و جهان

در کنار مسابقه ، هرساله مسابقه‌ای هم تحت عنوان مسابقه هندسه وجود دارد. طراحی و اجرای مسابقه هندسه با کشور عزیزمان ایران است و بیش‌ از 60کشور در طی 10سال گذشته، هر ساله در آن شرکت می‌کنند.

مسابقه یا المپیاد هندسه هرساله اوایل مهرماه برگزار می‌شود. منابع موردمطالعه هندسه مسطحه برای موفقیت در این آزمون پیشنهاد می‌شود. اعضای اصلی و برگزارکنندگان این مسابقه جهانی، از اساتید باشگاه المپیاد مجموعه مدارس سلام هستند.

سخن پایانی

المپیاد ریاضی imo یکی از درهای موفقیت شما رو به آینده است. برای آن برنامه‌ریزی کنید و دست از تلاش برندارید. مطمئنا تجارب شگفت‌انگیزی در طول دوره گزینش کسب خواهید کرد. اگرچه سخت، اما با دوام‌آوردن و مرحله‌به‌مرحله پیش‌رفتن، راه موفقیت با تلاش و همراهی، هموار می‌شود. ما هم در باشگاه المپیاد مدارس سلام در کنار شماییم تا بهترین خدمات مشاوره‌‌ای و آموزشی را ارائه دهیم.

سوالات متداول

  1. شرایط عمومی شرکت در المپیاد جهانی ریاضی چیست؟
    سن کمتر از 20‌سال، داوطلب‌نبودن در هیچ‌کدام از موسسات آموزش عالی و بودن در مقطع متوسطه دوم از مهم‌ترین شرایط عمومی شرکت در این آزمون است. دفعات حضور در المپیاد ریاضی محدودیت ندارد و می‌توان بیش‌ از یک‌بار در آن شرکت کرد.
  2. چگونه می‌توان به مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی راه یافت؟
    برای رسیدن به این مسابقه ابتدا باید از 4 مرحله انتخابی گذشت: 1. آزمون چندگزینه‌ای زمستان؛ 2. آزمون 6سوالی و 2روزه در بهار؛ 3. شرکت در دوره 2ماهه تابستانی و رسیدن به جمع 12نفر؛ 4. آزمون‌ها ترکیبی و رسیدن به جمع 6 نفر راه‌یافته به مسابقات جهانی.
  3. مزایای شرکت در المپیاد جهانی ریاضی چیست؟
    برندگان مدال‌های جهانی المپیاد ریاضی، بدون کنکور می‌توانند وارد رشته‌ی موردعلاقه خود در دانشگاه شوند. البته که امتیازات بسیار دیگری نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته می‌شود، اما هیچ‌کدام‌شان در مقابل تجاربی که به دست می‌آورید ارزش چندانی ندارند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط