راهنمایی انتخاب رشته انسانی نهم و شرایط معدل

انتخاب رشته انسانی نهم

برای ورود به عرصه مشاغلی که با مسائل اجتماعی و جامعه شناسی سر و کار دارند، باید به فکر انتخاب رشته انسانی در پایه نهم باشید. مسیر بسیاری دیگر از رشته‌های پر طرفدار مانند حقوق، حسابداری، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد هم از انتخاب رشته انسانی می‌گذرند. اما طبیعی است که برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به این رشته، سوال شود که شرایط ورود به رشته انسانی چیست؟ در این مطلب پس از توضیحات مختصری درباره کلیات این رشته، شرایط انتخاب رشته علوم انسانی پایه نهم مانند حداقل نمرات و معدل برای رشته انسانی و قوانین مربوط به سهمیه و زمان انتخاب رشته نهم به دهم انسانی را توضیح داده‌ایم.

برای اطلاع درباره تنوع این رشته، سری به زیرشاخه های رشته انسانی بزنید.

شرایط انتخاب رشته علوم انسانی نهم

برای انتخاب رشته نهم باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید اما به طور کلی می‌توان قوانین و شرایط انتخاب رشته در سال نهم را در ۴ مورد خلاصه کرد:

  • کسب حد نصاب نمرات دروس اختصاصی
  • کسب حداقل معدل برای رشته انسانی
  • نتیجه آزمون هدایت تحصیلی (مشاوره و رغبت‌سنجی)
  • وجود ظرفیت پذیرش در رشته انسانی نهم (در صورت انتخاب مدارس دولتی و نمونه دولتی)

به جز این موارد، اگر قصد ثبت نام در مدارس دولتی یا نمونه‌دولتی را داشته باشید، سهمیه‌ها خصوصا سهمیه مناطق و ظرفیت پذیرش مدارس، در انتخاب رشته نهم انسانی مهم هستند.

شرایط فردی انتخاب رشته انسانی نهم

شرایط فردی برای انتخاب رشته انسانی

رشته علوم انسانی از شاخه‌های نظری و ادبی دبیرستان بوده و ماهیت آن حفظ کردن داده‌های متنوع و به کار گرفتن آن‌ها در تجزیه و تحلیل مسائل است. قدرت بیان، روابط اجتماعی خوب، علاقه به ارتباط با افراد، درک مسائل اجتماعی، فلسفی و روانشناسی، استعداد و پشتکار در درس‌های عربی، ادبیات فارسی، حقوق و فلسفه از جمله شرایط فردی در انتخاب رشته نهم انسانی هستند. یکی از معیارهایی که نشان می‌دهد شما در این دروس استعداد یا علاقه لازم را دارید، کسب حداقل نمرات لازم و معدل برای رشته انسانی است.

نمرات لازم برای انتخاب رشته انسانی نهم

همانطور که گفتیم عملکرد درسی یکی از فاکتورهای هدایت تحصیلی است که از ۱۰۰ امتیاز لازم برای قبولی در رشته انسانی، ۳۵ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد. از بین دروس رشته انسانی، نمرات عربی، ادبیات فارسی و علوم اجتماعی برای انتخاب رشته نهم انسانی معیار قرار می‌گیرند. مجموع نمره های لازم برای رشته انسانی در این سه درس و در هر سه پایه متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم) باید حداقل ۴۲ باشد و نمره‌های زیر را کسب کرده باشید:

  • حداقل نمره ۱۴ در درس ادبیات فارسی
  • حداقل نمره ۱۳ در درس مطالعات اجتماعی
  • حداقل نمره ۱۲ در درس عربی

اگر نتوانید این حد نصاب را کسب کنید، امکان انتخاب رشته انسانی نهم را ندارید اما می‌توانید برای سال یازدهم یا دوازدهم با شرکت در آزمون ترمیم معدل، مجددا برای انتخاب رشته انسانی اقدام کنید.

نمره آزمون هدایت تحصیلی برای رشته انسانی نهم

آزمون هدایت تحصیلی توسط آموزش و پرورش طراحی شده و در سایت پادا انجام می‌شود. این آزمون فاکتورهای متعددی مانند علاقه و استعداد دانش‌آموز، نظر مشاور، عملکرد تحصیلی، نظر معلمان و والدین دارد که برای هریک نمره مشخصی در نظر گرفته است. کسب حد نصاب لازم در این آزمون از شرایط انتخاب رشته انسانی نهم است.

حداقل معدل برای انتخاب رشته انسانی

حداقل معدل برای رشته انسانی نهم ۱۴ است که از میانگین دروس مهم سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. یعنی مجموع نمرات دروس مهم و مرتبط با رشته علوم انسانی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم، در سه سال دوره متوسطه اول با محاسبه ضریب هر درس باید بالای ۳۷۸ باشد. هریک از این دروس برای محاسبه معدل و کسب حداقل معدل انتخاب رشته انسانی ضریب مشخصی دارند:

  • نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۴ محاسبه می‌شود.
  • نمره مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۳ محاسبه می‌شود.
  • نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب ۲ محاسبه می‌‌شود.

همانطور که درباره نمرات هم گفته شد، معدل برای رشته انسانی باید حداقل ۱۴ باشد، در غیر این صورت می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید و هیچ محدودیتی در تعداد دروسی که دوباره امتحان می‌دهید وجود ندارد. پس از شرکت در این امتحانات، نمره‌ای که بالاتر باشد برایتان لحاظ می‌شود.

آزمون هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم انسانی

نقش سهمیه در انتخاب رشته انسانی

سهمیه‌هایی که در انتخاب رشته انسانی نهم نقش دارند، سه دسته هستند:

  • سهمیه ایثارگران و جانبازان
  • سهمیه خانواده رزمندگان
  • سهمیه مناطق

سهمیه منطقه اهمیت بیشتری در انتخاب رشته علوم انسانی نهم خصوصا در شهرستان‌ها دارد. هریک از مناطق آموزش و پرورش در هر شهر، در تعداد مدارس دولتی و نمونه دولتی و تعداد دانش‌آموزانی که دارند، با محدودیت مواجه هستند. بنابراین اگر قصد دارید وارد این مدارس شوید، حتی با وجود کسب سایر شرایط، ممکن است به دلیل تکمیل ظرفیت نتوانید. راه حل این است که برای انتخاب رشته انسانی نهم از سال قبل تحقیقات لازم در زمینه ظرفیت پذیرش رشته انسانی در پایه نهم را در مدارس مد نظرتان انجام دهید یا به فکر رفتن به مدارس غیر دولتی باشید.

تاریخ انتخاب رشته نهم انسانی

آزمون هدایت شغلی برای انتخاب رشته نهم انسانی

همزمان با مشغولیت ذهنی درباره انتخاب رشته نهم انسانی، احتمالا سوال زیرپوستی دیگری هم در ذهن‌تان می‌چرخد: «من به چه شغلی علاقه دارم؟» یا «من می‌خواهم در آینده چه کاره شوم؟» از نظر مشاوران شغلی-تحصیلی، انتخاب‌های شغلی ما معمولا تحت‌تاثیر عوامل ناسازگارانه‌ای مانند فشارهای والدین و فقدان اعتماد‌به‌نفس به بیراهه می‌روند. پس ما برای انتخاب شغل آینده به راهنمایی نیاز داریم. یکی از راهنمایان استاندارد و قابل‌قبول در این زمینه، آزمون هدایت شغلی است.

آزمون هدایت شغلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا گردوغبار شرایط محیطی و عوامل شخصیتی را از روان‌شان بزدایند و واقع‌بینانه و عاشقانه برای انتخاب شغل تصمیم بگیرند. این آزمون‌ها معمولا توسط موسسات آموزشی و شغلی معتبر انجام می‌شوند. مجموعه مدارس سلام یکی از آزمون‌های هدایت شغلی معتبر برای دانش‌آموزان را در ایران هنجاریابی کرده است. اگر مایل به ارزیابی علایق شغلی خود هستید، روی لینک آزمون هدایت شغلی کلیک کنید و با صبر و حوصله به سوالات آن پاسخ دهید. نتایج آزمون از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

تاریخ انتخاب رشته نهم انسانی

دانش آموزان پایه نهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ برای انتخاب رشته انسانی نهم به دهم پس از امتحانات خرداد ماه و اعلام نمرات، در صورتی که امتیازات لازم برای انتخاب رشته نهم انسانی را به دست آورده باشند، می‌توانند از طریق سامانه پادا، اقدام به انتخاب رشته کنند. در شرایطی که در درسی تجدید شده‌اید، نمرات لازم را کسب نکرده‌اید یا معدل شما به حد نصاب نرسیده باشد باید ابتدا در آزمون‌های ترمیم نمره و ترمیم معدل شرکت کرده و در شهریور ماه اقدام به انتخاب رشته انسانی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت در ورود به متوسطه دوم مدارس سلام، نمونه سوالات آزمون ورودی مدارس سلام را دانلود کنید.

تغییر رشته به انسانی

یکی از مهمترین تغییرات کنکور که در سال ۱۴۰۴ اعمال خواهد شد، لزوم تشابه نوع دیپلم با گروه آزمایشی کنکور است. بنابراین اگر در انتخاب خود مصمم هستید، تلاش کنید در همان سال نهم وارد رشته انسانی شوید. اما اگر به هر علتی نتوانستید شرایط لازم مانند معدل برای انتخاب رشته انسانی نهم را کسب کنید، هنوز فرصت تغییر رشته در سال یازدهم و دوازدهم را دارید. اگر در محل زندگی شما فقط مدارس دولتی و غیر دولتی وجود دارند و امکان ثبت نام در مدارس دیگر را ندارید، برای سال یازدهم یا دوازدهم برنامه‌ریزی کنید تا در یک منطقه یا شهر یا ظرفیت پذیرش مناسب ساکن شوید. امتحانات ترمیم نمره و معدل نیز برای دانش‌آموزانی که به حدنصاب نمرات نرسیده‌اند، شهریور هر سال برگزار می‌شوند و پس آن در صورت گرفتن حداقل نمره، می‌توانید به شاخه انسانی تغییر رشته دهید. تغییرات جدید کنکور را هم می‌توانید در این مطلب ببینید: تغییرات کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

سخن پایانی

اگر در مقطع متوسطه اول هستید و آینده و علاقه خود را در انتخاب رشته انسانی می‌دانید، باید از شرایط آن مطلع باشید تا از همین امروز برنامه‌ریزی و مطالعه دروس مهم انسانی را آغاز کنید. در این مطلب توضیح دادیم که برای انتخاب رشته انسانی معدل باید چند باشد و نمره لازم برای رشته انسانی در مورد کدام دروس سال نهم مدنظر قرار می‌گیرد. حتی اگر سال دهم را گذرانده‌اید و قصد تغییر رشته دارید یا به دلیل پایین بودن نمره های لازم برای رشته انسانی ناچار به انتخاب رشته دیگری شدید، هنوز دیر نیست. چون امکان ترمیم نمره و معدل دارید و می‌توانید تا سال دوازدهم تغییر رشته بدهید که قوانین آن را در همین مطلب برایتان توضیح دادیم.

سوالات متداول

  1. معدل لازم برای رشته انسانی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟
    معدل کل برای رشته انسانی بر اساس میانگین معدل سال هفتم، هشتم و نهم محاسبه می‌شود و باید حداقل ۱۴ باشد.
  2. حداقل نمره برای رشته انسانی چقدر است؟
    نمره لازم برای رشته انسانی در دروس اصلی آن یعنی عربی، ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی، باید به ترتیب بالای ۱۲، ۱۴، و ۱۳ باشد.
  3. رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟
    این رشته برای افرادی مناسب است که دارای حفظیات قوی و پشتکار در حفظ کردن مطالب، قدرت تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف و علاقه و استعداد در علوم انسانی هستند.
  4. انتخاب رشته انسانی چگونه انجام می‌شود؟
    با نام کاربری (کد ملی) و رمز ورود (دریافت از مدرسه) وارد سایت پادا شوید، در صورت کسب نمرات و شرایط لازم برای انتخاب رشته انسانی نهم اقدام کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط