مشاوره تحصیلی دبیرستان؛ همراهی در مسیر موفقیت

مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان دبیرستان

جاده‌ی تحصیل در مدرسه، مثل هر جاده‌ی دیگری، پر از منظره‌های زیبا و در عین حال دست‌اندازهاست. دبیرستان، به عنوان قسمت پایانی این جاده، و نزدیک به هدف، اهمیت زیادی دارد. مشاوره تحصیلی دبیرستان، در این مسیر حکم همراه و مربی را دارد، دست‌اندازها را نشان‌تان می‌دهد، کمک‌تان می‌کند برای رسیدن به مسیر چگونه برنامه ریزی درسی کنیم، استرس‌تان را کنترل کنید و به‌خوبی از پس پیچ‌وخم‌های مسیر دبیرستان بربیایید و به سلامت به مقصد برسید. اما مشاوره‌ی تحصیلی چه‌طور می‌تواند در مسیر موفقیت همراه شما بیاید؟ در این مقاله از سلام، می‌خواهیم در مورد یکی از مهم‌ترین و کم‌تر شنیده‌شده‌ترین عوامل موفقیت در طول دبیرستان صحبت کنیم؛ یعنی مشاوره تحصیلی دبیرستان!

این مقاله را نیز مطالعه کنید: چگونه مشاور تحصیلی انتخاب کنیم؟

دوست داری راجع به مدرسه با هم حرف بزنیم؟!

چرا مشاوره تحصیلی دبیرستان ضرورت دارد؟

دبیرستان، پلی بین مدرسه و دانشگاه است؛ سال‌های انتهایی مدرسه که از نظر علمی جدی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، اهمیت زیادی در مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموز دارند؛ در ضمن این مقطع با دوران نوجوانی، یعنی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دوران‌های زندگی متقارن است. حضور مشاوره تحصیلی در این دوره نه‌تنها به پیشرفت و سلامت روحی دانش‌آموز کمک می‌کند، بلکه لازم و ضروری است.

هدف مشاوره ی تحصیلی

به‌طور کلی، هدف مشاوره‌ی تحصیلی، همراهی در روند تحصیل، برنامه‌ریزی با توجه به پایه‌ی تحصیلی و ویژگی‌های فردی هر دانش‌ آموز، آموزش راهکارهای کنترل استرس در شب‌های امتحان و آزمون‌ها و راهنمایی در انتخاب رشته است. هر کدام از این اهداف، جز مهم‌ترین مسائل در دوران تحصیل هستند و موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموز را تضمین می‌کنند.

مشاوره‌ی تحصیلی در تمام مقاطع اهمیت زیادی دارد؛ اما این اهمیت در دوران دبیرستان دو چندان می‌شود، چرا‌که نوجوان‌ها چالش‌های بیشتری نسبت به کودکان دارند، از نظر روحی تغییرات جدیدی را تجربه می‌کنند، به بلوغ می‌رسند و جهان‌بینی‌شان متفاوت می‌شود؛ از طرفی در این دوره، دروس جدی‌تر و سخت‌تر می‌شوند، کنکور و المپیادها سر راه دانش آموز قرار می‌گیرند و نیاز به یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه و باکمالات بیشتر احساس می‌شود. بنابراین حضور مشاوره تحصیلی دبیرستان گام بزرگی برای عبور از این دوران است.

هدف مشاوره تحصیلی دبیرستان
هدف مشاوره تحصیلی دبیرستان

مشاوره تحصیلی دبیرستان چه تاثیری در روند تحصیلی دارد؟

اما یک مشاوره تحصیلی خوب چه تاثیراتی در روند تحصیلی و زندگی شخصی دانش آموزان دبیرستانی دارد؟

مشاوره تحصیلی دبیرستان درانتخاب رشته نهم:

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته دبیرستان، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین انتخاب در مسیر تحصیلی و حتی زندگی شخصی است. انتخابی سخت و پیچیده که معمولاً دانش‌آموزان و حتی والدین را سردرگم می‌کند. حضور یک مشاوره تحصیلی ماهر و مجرب، به دانش‌آموز کمک می‌کند بهترین رشته را انتخاب کند. مشاور با راهنمایی دانش‌آموز در مسیر هدایت تحصیلی، به او کمک می‌کند با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و بازار کار، از بین رشته‌های مختلف، رشته‌ی مناسب خودش را پیدا کند. فراموش نکنید که انتخاب رشته، از انتخاب‌های مهمی است که تا سال‌های سال پابه‌پای شما می‌آید، بنابراین باید حسابی دقت کنید تا مسیر درست را انتخاب کنید. مشاور می‌تواند شما را تا مسیر درست و موردعلاقه‌تان همراهی کند.

این مقالات را نیز در مورد انتخاب رشته مطالعه کنید: شناسایی توانایی و علاقه دانش آموز در انتخاب رشته نهم

آموزش مهارت‌ها و شیوه‌های مطالعه:

شاید باورتان نشود ولی لزوماً دانش‌آموزی که بیشتر مطالعه می‌کند، موفق نمی‌شود. یادگیری مهارت‌های مطالعه برای هر درس، باعث می‌شود قلق آن درس را بشناسید و از وقتتان استفاده‌ی بهتری بکنید و نتیجه‌ی بهتری هم بگیرید. آموزش مهارت‌های مطالعه، باعث می‌شود بازدهی مطالعه‌تان تا چند برابر افزایش پیدا کند و خسته نشوید. همچنین در سال‌های پایانی دبیرستان که حجم درس‌ها و شدت استرس بیشتر می‌شود و همچنین باید برای کنکور آماده شوید، یک مشاور توانا و آشنا به اصول علمی مطالعه، با آموزش مهارت مطالعه و تکنیک‌های تست‌زنی، کمک می‌کند تا هم درسی از زیر دستتان در نرود و هم بر استرس غلبه کنید.

برای موفقیت در کنکور این مقالات را از دست ندهید: تندخوانی برای کنکور و سهمیه‌های کنکور

مشاوره تحصیلی متوسطه دوم و متوسطه اول در برنامه‌ریزی:

برنامه‌ریزی، کلید طلایی موفقیت است؛ اما یک شرط دارد، باید تمام جوانب دانش‌آموز را بسنجند. دانش‌آموزان از نظر توانایی و وضعیت خانوادگی در سطح یکسانی قرار ندارد، برای همین برنامه‌ای که ممکن است برای یک دانش‌آموز مفید و کارآمد باشد، برای دیگر خسته‌کننده باشد و در نیمه‌ی راه متوقفش کند. بنابراین یک مشاوره‌ی ماهر و کاربلد، برای هر دانش‌آموز با توجه به ویژگی‌های فردی، توانایی و شرایط خانوادگی، برنامه‌ای مخصوص در نظر می‌گیرد.

همچنین مشاور باید به جدیدترین تغییرات درسی و کنکور آگاه باشد؛ این مسئله باعث می‌شود بتواند برنامه‌ریزی همه‌جانبه و به‌روزی داشته باشد.

مقالات مرتبط با برنامه‌ریزی: برنامه‌ریز کنکور و مشاور و برنامه ریزی اصولی برای کنکور

مشاوره تحصیلی در متوسطه دوم
مشاوره تحصیلی در متوسطه دوم

همراهی در دغدغه‌ها و چالش‌های دوران نوجوانی:

دوران دبیرستان، دوران روبه‌رویی با انواع چالش‌هاست؛‌ چالش با هم‌سالان، چالش‌ با خانواده، چالش‌های عاطفی و هزاران دست‌انداز دیگری که ممکن است شما را متوقف کنند. حضور مشاور در این وضعیت‌ها، بسیار مفید است و می‌تواند شما را هل بدهد تا پشت این دست‌انداز متوقف نشوید. بنابراین یک مشاور موثر، می‌تواند دوستانه و با اصول روانشناسی به دانش آموزان کمک کند از بحران‌های دوران نوجوانی عبور کنند؛ همچنین رازدار و مورد اعتماد آن‌هاست و می‌تواند آن‌ها را مجاب کند، گوشی شنوا برای مشکلاتشان است.

حتما به مقالات مرتبط با نوجوانان نیز سری بزنید: ارتباط با فرزندان در دوران بلوغ و افسردگی نوجوانان

آموزش راهکارهای کنترل استرس و نگرانی:

استرس، سوغاتی شب‌های امتحان است و در سال‌های نزدیک به غول مرحله آخر، یعنی کنکور به اوج خود می‌رسد. گاهی استرس تا حدی بر وجود دانش آموز سایه می‌اندازد که روند طبیعی زندگی و تحصیلش را مختل می‌کند؛ در این‌جور مواقع، حضور مشاوره تحصیلی دبیرستان قوی و کارآمد باعث می‌شود دانش آموز راه‌های علمی غلبه بر استرس را فرا بگیرد.

همچنین استرس تنها سوغات امتحان نیست، می‌تواند از شرایط خانوادگی و روحی و روانی هم ناشی شود، در این‌جور مواقع هم مشاور می‌تواند به دانش‌آموز برای ایستادن جلوی این مانع کمک کند.

کمک به آموزش مهارت‌ها و افزایش اعتمادبه‌نفس:

همان‌طور که گفتیم، نوجوانی دوران تاثیرپذیری و آموزش است؛ دانش‌آموزان در این دوره در کنار تحصیل، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را هم در مدرسه فرا می‌گیرند؛ مشاور در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد، به دانش‌آموز کمک کند نقاط ضعف خودش را بشناسد، روی نقاط قوتش تمرکز کند، با همکلاسی‌هایش رابطه‌ی مسالمت‌آمیز و صمیمانه برقرار کند، در فعالیت‌های گروهی شرکت کند، از صحبت کردن در جمع هراسی نداشته باشد و با اعتمادبه‌نفس سر کلاس‌ها ظاهر شود. از جایی‌که برطرف کردن این مشکلات در این سن راحت‌تر از سنین بعدی است، مشاوره می‌تواند راهگشا باشد.

راهنمایی خانواده‌ها برای همراهی درست و کارآمد دانش‌آموز:

گاهی‌اوقات خانواده‌ها برای نحوه‌ی همراهی فرزند و برخورد با او دچار سردرگمی می‌شود. حالا کودک آن‌ها از دوره‌ی کودکی فاصله گرفته و وارد دوره‌ی نوجوانی، یعنی دوره‌ی استقلال‌طلبی شده است. این مسئله در روابط والدین و فرزند تغییرات زیادی ایجاد می‌کند؛ گاهی حتی ممکن است باعث اختلاف و چالش بین آن‌ها شود. همچنین به خاطر نزدیکی به سال‌های کنکور، خانواده‌ها نیز نگرانی‌های مختلفی از بابت وضعیت تحصیلی فرزندشان دارند؛ حضور یک مشاور ماهر، باعث می‌شود این مسائل به سادگی حل شوند و تبدیل به بحران نشوند. همچنین مشاوره تحصیلی دبیرستان به خانواده‌ها کمک می‌کند به درست‌ترین شیوه فرزندشان را راهنمایی کنند و همراهش باشند.

کمک به اصلاح عادت‌ها و باورهای اشتباه

مشاور خبره و کاربلد، به دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمک می‌کند تحت تاثیر باورهای اشتباه قرار نگیرند؛ مثلاً این باور اشتباه که رشته‌های ریاضی فیزیک و تجربی برتر از بقیه‌ی رشته‌ها هستند یا تنها باید به بازار کار رشته‌های مختلف توجه کرد؛ این باورهای عمومی باعث می‌شود دانش‌آموز ناخواسته در مسیر اشتباه قرار بگیرد.

همچنین در دوران نوجوانی، به دلیل تاثیر پذیری دانش‌آموز، بروز عادت‌ها و رفتارهای اشتباه مثل پرخاشگری یا دروغگویی، رایج است. مشاور می‌تواند با کمک گرفتن از اصول روانشناسی، به نوجوان کمک کند به موقع در مقابل این رفتار بایستد.

بازارکار رشته‌های مختلف را اینجا بررسی کنید: بازارکار رشته انسانی و بازارکار رشته‌های تجربی و بازارکار رشته ریاضی و بازارکار رشته هنر

مشاور تحصیلی دبیرستان در مدارس سلام

مسئولین پایه در مدارس سلام چه وظایفی دارند؟

در مجموعه مدارس سلام مشاور تحصیلی نقش پررنگی دارد. از جایی‌که حضور مشاور مجرب، تقریباً به‌اندازه‌ی کادر آموزشی حائز اهمیت است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت دانش‌آموز دارد، مدارس سلام، از مسئولین پایه کمک گرفت؛ اما مسئولین پایه چه کسانی هستند؟ در مدارس سلام، هر پایه‌ی تحصیلی برای خودش یک مشاور و برنامه‌ریز دارد. مسئول پایه، از برنامه‌های هر پایه با خبر است، با دانش‌آموزان و والدین در ارتباط است و همچنین پلی‌ست بین آن‌ها با مسئولان مدرسه.

مسئول پایه و مشاور در مدارس سلام، برای کمک به دانش‌آموزان برای غلبه بر استرس و بهتر درس خواندن، هدایت والدین و آگاهی دادن به آن‌ها از وضعیت فرزندشان و به‌طور کلی راحت‌تر کردن مسیر تحصیلی تلاش می‌کند. یادتان باشد که لازمه‌ی اول موفقیت، داشتن روحیه‌ای قوی و روانی سالم است، وجود مشاوره تحصیلی قوی و با آخرین متدهای روز، می‌تواند گام بزرگی در مسیر موفقیت باشد.

حضور مشاور در مدارس سلام، باعث جلوگیری و رفع بسیاری از بحران‌های دوران نوجوانی و چالش‌های تحصیلی می‌شود و در نتیجه دانش‌آموز و والدین را از مراجعه به مشاوری بیرون از مدرسه بی‌نیاز می‌کند.

و در آخر این‌که

در مسیرهای ناشناخته و پرپیچ‌وخم، وجود یک فرد راه‌بلد و کارکشته، می‌تواند سختی‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد و شما را زودتر به مقصد برساند. مسیر تحصیل در دبیرستان، دست‌انداز و پیچ‌وخم زیاد دارد؛ انتخاب رشته نهم، بحران‌های دوران نوجوانی، ارتباط با همسالان، چالش‌های عاطفی بلوغ، یادگیری مهارت تست‌زنی، غلبه بر استرس کنکور، برنامه‌ریزی برای کنکور، ارتباط با والدین و هزاران پیچ دیگر، در این مسیر سر راهتان هستند. حضور مشاوره تحصیلی دبیرستان، مثل همراهی با یک راهنمای کاربلد است که نمی‌گذارد اشتباه بروید یا پشت یک دست‌انداز گیر کنید. در این مقاله از سلام با ویژگی‌ها و تاثیرات مشاوره آشنا شدید؛ مدارس سلام این نکته‌ها را در شعبه‌های مختلف پیدا کرده تا دانش‌آموزان زودتر و ساده‌تر به مقصد برسند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط