آیا شما هم در پیداکردن مشاور تحصیلی خوب مشکل دارید؟

چگونه یک مشاور تحصیلی مناسب انتخاب کنیم؟

در جواب برخی سوالات نمی‌توان حاشیه رفت و مقدمه چید، زیرا کاملا واضح، شفاف و سرراست پرسیده شده‌اند. سوال شما درباره «چگونه یک مشاور تحصیلی خوب پیدا کنیم؟» هم کاملا مشخص است. پس بیایید بی‌مقدمه به‌سراغ بررسی نحوه یافتن مشاور تحصیلی خوب برویم و راه شما را برای برنامه ریزی درسی خوب هموار کنیم.

مشاور تحصیلی مناسب به چه کارتان می‌آید؟

مسیر زندگی یک جاهایی سرراست است و آدم‌ها خیلی راحت و آسوده راهشان را می‌روند و زندگی‌شان را می‌کنند. ولی روزها و لحظه‌هایی وجود دارند که سردرگمی و بلاتکلیفی از سر و کول آدم بالا می‌روند و چاره‌ای نداریم جز این که یک کاسه‌ی «چه کنم؟» دست بگیریم. اینطور وقت‌ها باید کسی باشد که پابه‌پایتان راه بیاید، کمک کند تا مسیر را بشناسید و بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. یکی از دوره‌های بلاتکلیفی نوجوانان همین روزهای تحصیل و برنامه ریزی برای کنکور است. در این دوران باید یک مشاور تحصیلی مناسب و کاربلد همراه‌تان باشد، شما را در درست‌ترین مسیر قرار دهد و باعث‌و‌بانی شروع به‌کار موتور پیشرفت زندگی‌تان شود.

در موقعیت‌های مختلف می‌توانید از مشاور کمک بگیرید؛ مثلا:

اما چگونه یک مشاور تحصیلی مناسب انتخاب کنیم؟ همراه ما باشید تا همه چیز را برایتان توضیح دهیم:

چگونه یک مشاور تحصیلی خوب پیدا کنیم؟

مشاوره بگیرید؛ بله درست متوجه شدید: حتی برای انتخاب مشاور هم باید مشورت کرد و مشاوره گرفت؛ اما نه از هر کسی و هرجایی:

  • بین فامیل و آشنا بگردید و افراد موفق را پیدا کنید.
  • حتما بین اطرافیان‌تان هستند کسانی که با برنامه ریزی کنکوری برای رتبه برتر در دانشگاه‌های خوب تحصیل کرده‌اند. این‌ها را شناسایی کنید و درمورد انتخاب مشاور ازشان کمک بخواهید. حتما چند مشاور خوب می‌شناسند و می‌توانند کمک‌تان کنند.
  • از رتبه برترهای مدرسه و شهرتان کمک بگیرید.

شما الان اول مسیری هستید که قبلا رتبه‌های برتر کنکور در مدرسه یا شهرتان آن را طی کرده‌ و سربلند بیرون آمده‌اند. پس سراغ‌شان بروید و از تجربیات‌شان کمک بگیرید. آن‌ها حتما می‌توانند پیشنهادهای خوبی در مورد انتخاب مشاور مناسب برایتان داشته باشند.

اصلا اهمیت انتخاب مشاور تحصیلی خوب به چیست؟

ویژگی‌های مشاور تحصیلی خوب چیست؟

در قدم دوم و بعد از اینکه با مشورت و پرس‌وجو به انتخاب از بین چند مشاور خوب رسیدید، باید با استفاده از ملاک‌های زیر، عملکرد او را در دوره آزمایشی بررسی کنید:

به همه برنامه‌ی ثابت و یکسانی نمی‌دهد

یکی از معیارهای مهم انتخاب مشاور تحصیلی مناسب، نحوه‌ی برنامه ریزی درسی او است. مشاور شما باید تمام ویژگی‌ها، شرایط، زمان‌بندی و توانایی‌ها‌تان را بررسی کند و باتوجه به تمام این‌ها، برای افزایش کیفیت مطالعه شما برنامه‌ای اختصاصی بهتان بدهد.

برنامه‌های کوتاه مدت دراختیارتان می‌گذارد

مشاور باید باتوجه به شرایط هر دانش آموز، برنامه‌های کوتاه مدت ارائه کند. برنامه‌ی کوتاه‌مدت ضعف‌ها، قوت‌ها و ویژگی‌های شما را بهتر مشخص می‌کند و زودتر به هدفی که دارید نزدیک‌تان می‌کند.

مشاور تحصیلی خوب همیشه پیگیر است

مشاور باید زودبه‌زود با شما در تماس باشد و اوضاع و شرایط تحصیلی و روانی‌تان را پیگیری کند. او همچنین بر اصول مشاوره‌های روان‌شناختی در زمینه مسائلی مانند کاهش استرس امتحان مسلط است و مشکلات را زود شناسایی و برطرف می‌کند.

همیشه در دسترس است

مشاور تحصیلی مناسب و کاربلد به‌ شما هم فرصت و امکان تماس گرفتن می‌دهد. بنابراین اگر به هر کدام از مشکلات تحصیلی نوجوانان دچار شوید به‌راحتی می‌تواند با او صحبت کنید و مسائل‌تان را مطرح کنید.

مشاور تحصیلی حرفه‌ای، مباحث انگیزشی را می‌شناسد

شما برای گذراندن مهم‌ترین دوران تحصیلی‌تان احتیاج به اشتیاق، امید و انگیزه دارید. مشاور تحصیلی مناسب باید این انگیزه را به شما بدهد و مسیر را برایتان هموار کند.

وابسته به جای خاصی نیست

بعضی از مشاوران تحصیلی برای موسسه‌ها، آموزشگاه‌ها و مراکز خاصی کار می‌کنند و به‌احتمال زیاد در جلسه‌ها یا تماس‌های مشاوره‌ای شروع به تبلیغ می‌کنند یا تلاش می‌کنند محصولات و آزمون‌های مربوط به مرکزشان را بفروشند. یک مشاور تحصیلی خوب کاملا مستقل است و برای محصولات خاصی تبلیغ نمی‌کند.

یک مشاور تحصیلی مطمئن چه ویژگی هایی دارد؟

سرفصل دروس، پیش‌نیازها و را می‌شناسد

مشاور تحصیلی باید با تمام زیر و بم دروس و کتاب‌های رشته تحصیلی شما آشنا باشد و بتواند مباحث آسان و سخت را بشناسد و دسته‌بندی‌شان کند. مشاور شما باید بداند یک مبحث چه پیش نیازهایی دارد و چطور باید آن‌ها را مدیریت کرد. دراین‌صورت به شما کمک می‌کند درس‌ها را به ترتیبی بخوانید که بهترین بازدهی را داشته باشید و برای درس‌ها به‌اندازه سختی و آسانی‌شان زمان صرف کنید. برای خواندن بهتر درس‌های مهم رشته تحصیلی‌تان پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به مقالات ما در این زمینه بیندازید:

منظم است و تمرکز دارد

شما برای رسیدن به هدف‌تان احتیاج به نظم و تمرکز دارید. کسی می‌تواند شما را در این مسیر قرار دهد که خودش هم طبق برنامه‌ای منظم پیش برود و تمرکز کافی داشته باشد. یک مشاور خوب و مناسب از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد و برنامه‌ کاری‌اش معلوم و مشخص است.

از تغییرات کنکوری مطلع است

مشاوران تحصیلی خوب پیگیر اخبار کنکوری هستند. به‌خصوص در این سال‌ها که تغییرات کنکوری روز به روز در حال افزایش است، یک مشاور خوب باید با این تغییرات آشنا باشد، زیرا در برنامه‌ریزی برای رتبه‌برترشدن تاثیر زیادی دارند. اگر شما هم رویای رتبه‌‌های تک‌رقمی را در می‌پرورانید، حتما نگاهی به مقاله چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ بیندازید.

دلسوز باشد و هنگام بروز مشکل راه حل‌های خلاقانه بدهد

یک مشاور خوب همیشه دلسوزانه به حرف‌هایتان گوش می‌دهد، درمورد نگرانی‌هایتان سوال می‌کند و برای دغدغه‌هایی که دارید اهمیت قایل می‌شود. سعی می‌کند حرف‌های تکراری تحویل‌تان ندهد و از روش‌های خلاقانه برای حل مشکلات کمک بگیرد.

از ویژگی های یک مشاور تحصیلی خوب بشنوید

یک مشاور خوب همیشه آینده‌نگر است

شاید الان شرایط جامعه، اشتغال، رشته‌های دانشگاهی و بازار کارشان برای شما خیلی مهم نباشد و فقط به برنامه‌ریزی و قبولی در کنکور فکر کنید، ولی یک مشاور تحصیلی مناسب مثل شما فکر نمی‌کند. او سعی می‌کند علایق، روحیات، احساسات، نوع تفکر و اندیشه‌ی شما را بشناسد و بهتان کمک کند با خودشناسی و هدف‌گذاری درست، دنیایتان را تغییر دهید و در بهترین مسیر ممکن برای زندگی‌تان قرار بگیرید. شاید بد نباشد شما هم از همین‌حالا نگاهی به بازار کار رشته های دانشگاهی مختلف بیندازید:

مشاور تحصیلی خوب را از روی عمل به وظایفش محک بزنید

حالا بهتر است کمی درمورد وظایف یک مشاور با شما صحبت کنیم تا دقیقا بدانید بعد از انتخاب یک مشاور تحصیلی مطمئن، باید چه انتظاراتی از او داشته باشید:

هدایت تحصیلی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ی یک مشاور هدایت شغلی تحصیلی دانش‌آموزان است. درواقع مشاور شما را به‌طور کامل در مسیر تحصیلی راهنمایی می‌کند و تا رسیدن به هدف‌ همراه‌تان خواهد بود. مخصوصا هدایت تحصیلی پایه نهم که اهمیت ویژه‌ای دارد.

آموزش مهارت‌های یادگیری و چگونه مطالعه کردن

یادگیری و مطالعه هم مثل هر کار دیگر راه و روش درستی دارد که خیلی از دانش‌آموزان بلد نیستند. یکی از وظایف مشاور تحصیلی همین آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری مانند خلاصه برداری برای کنکور و حفظ سریع درس است.

کنترل استرس و اضطراب امتحان‌ها و کنکور

اگر از فکر کنکور یا جلسه‌ی امتحان آرام و قرار ندارید؛ بهتر است بدانید مشاور می‌تواند کمک‌تان کند استرس‌ و اضطراب امتحان را مدیریت کنید و به آرامش برسید.

حل مشکلات افت تحصیلی

مشاور قرار نیست فقط به شاگرد زرنگ‌ها کمک کند بلکه می‌تواند به داد کسانی که درحال درجازدن یا پسرفت هستند هم برسد. مشاوران تحصیلی در زمینه علل و راهکارهای درمان افت تحصیلی دانش آموزان تخصص و مهارت کافی دارند.

مشاور تحصیلی خوب به این وظایفش عمل می‌کند؟

کمک به ازبین بردن رفتارها و عادت‌های بد و نابهنجار

عادت‌های بد مثل تنبلی دانش آموزان، خواب آلودگی هنگام مطالعه و… می‌توانند ما را چند پله از بقیه عقب بیاندازند. یکی از وظایف مشاور همین کمک به از بین بردن عادت‌های موذی و غلط است. مثلا اگر وقت زیادی از روزتان را با گوشی موبایل می‌گذرانید و به‌این راحتی‌ها نمی‌توانید ترکش کنید باید حتما از مشاور کمک بگیرید تا با برنامه ریزی و به‌مرور زمان این عادت را از سرتان بیاندازد.

کمک به حل مسائل روحی و روانی

در زندگی هر کس مسائلی وجود دارد که باعث ناراحتی و به‌وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. مشاور تحصیلی حتی باید در این موارد هم به‌کمک شما بیاید و راه حل جلوی پایتان بگذارد.

آیا داشتن یک مشاور تحصیلی خوب واجب است؟

کارهای پیچیده را بدون راهنما می‌توانید انجام دهید؟ مسیرهای سخت را بدون کمک می‌توانید طی کنید؟ بله به‌احتمال زیاد می‌توانید؛ اما با چند برابر تلاش، تلف‌کردن وقت و دادن هزینه!

درس خواندن و شرکت‌کردن در کنکور بدون کمک مشاور تحصیلی مناسب همین است. شما می‌توانید بدون کمک مشاور هم درس بخوانید و کنکور بدهید ولی:

  • احتمال دارد نتوانید از وقت‌تان بهترین استفاده را ببرید.
  • ممکن است در این مسیر اشتباه‌های ریز و درشتی بکنید.
  • شاید هزینه‌هایی اضافی روی دوش‌تان بیفتد.
  • احتمال دارد دلسرد شوید و ادامه‌ی مسیر برایتان سخت شود…

پس چه‌ بهتر که از همان ابتدا برای طی‌کردن مسیر تحصیلی و رسیدن به بهترین نتیجه، از یک مشاور خوب و کارکشته کمک بگیرید.

آیا انتخاب مشاور تحصیلی یک هزینه‌ی اضافی است؟

راستش انتخاب یک مشاور مناسب، دراصل نوعی صرفه‌جویی برایتان به‌حساب می‌آید. مشاور شما را از سردرگمی بین سیل کتاب‌های کمک آموزشی، آزمون‌های بی‌اندازه، کلاس‌های اضافی و بی‌هدف، سودجویی‌های بعضی افراد و… نجات می‌دهد و یک مسیر درست و شسته‌رفته پیش پای‌تان می‌گذارد.

نحوه انتخاب مشاور تحصیلی خوب

هنگام انتخاب مشاور مناسب چه کارهایی انجام ندهیم؟

  • عجله نکنید؛ اول از همه عجله را کنار بگذارید و سعی کنید بادقت و چشم باز جلو بروید.
  • ندیده و نشناخته دست به انتخاب مشاور نزنید.
  • تحت تاثیر حرف‌های دوست و آشنا و افراد ناوارد و همین‌طور تبلیغات فضای مجازی قرار نگیرید.
  • گول پیشنهادهای ارزان و وسوسه‌کننده را نخورید.

مشاور تحصیلی مناسب چطور درزمینه‌ی افت تحصیلی کمک می‌کند؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند کمک گرفتن از مشاور تحصیلی فقط مخصوص دانش‌آموزان متوسط یا محصلان موفق است. درصورتی‌که یک مشاور تحصیلی مناسب می‌تواند به دانش‌آموزان ضعیف کمک زیادی کند و برای جبران اهمال کاری تحصیلی ‌شان مفید باشد.

افت تحصیلی به دو عامل بیرونی و درونی برمی‌گردد:

  • عوامل بیرونی مثل دوستان، خانواده، مدرسه
  • و عوامل درونی هم مانند بی‌برنامگی، ندانستن علایق و استعدادها، آشنا نبودن با روش‌های مطالعه و…

یک مشاور تحصیلی مناسب به شما کمک می‌کند علت‌های افت تحصیلی‌تان را بشناسید و به‌مرور زمان برطرف‌شان کنید.

آیا مشاور تحصیلی باید با خانواده‌ی شما هم درارتباط باشد؟

بهتر است مشاوری انتخاب کنید که بتواند با خانواده‌ی شما هم ارتباط برقرار کند. درواقع خانواده آگاه می‌توانند مسیر پیشرفت شما را هموار کند و سرعت‌تان را بیشتر کند. مشاور تحصیلی مناسب شرایط شما را برای خانواده توضیح می‌دهد و از مهارت‌ها و استعدادهایتان صحبت می‌کند. ازطرفی اگر مشکل و مسئله‌ای با خانواده‌تان داشته باشید، مشاور می‌تواند به حل‌شان کمک کند.

آیا می‌توانیم از مشاور تلفنی کمک بگیریم؟

هر دانش‌آموزی باید متناسب با شرایطش مشاور انتخاب کند. خیلی‌ها به هر دلیلی شرایط و امکانات استفاده از مشاوره‌ی حضوری را ندارند. این‌ها می‌توانند با مشاور تحصیلی تلفنی در ارتباط باشند. به ‌شرط اینکه بتوانند یک مشاور مناسب و کاربلد انتخاب کنند و ازطرفی به‌طور مداوم و مرتب با مشاورشان تماس داشته باشند. دربعضی موارد مشاوره‌ی تحصیلی تلفنی مزیت‌هایی هم دارد:

  • در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود.
  • هزینه‌های رفت‌وآمدتان کم می‌شود.
  • محدودیت مکانی ندارد و شما با یک خط تلفن می‌توانید با مشاورتان حرف بزنید و راهنمایی بگیرید.
در جست‌وجوی یک مشاور تحصیلی خوب

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم وظایف و ویژگی‌های یک مشاور تحصیلی مناسب را برایتان توضیح دهیم. کافی است به این موارد توجه کنید و بدون عجله، به‌دنبال پیدا کردن یک مشاور خوب باشید. مشاور تحصیلی مناسب می‌تواند شما را به خودشناسی برساند و کمک کند تا هدف‌گذاری برای خودتان را یاد بگیرید. اگر با یک مشاور تحصیلی دانا در ارتباط باشید به جایی می‌رسید که خودتان با خواست و اراده‌ی خودتان برنامه ریزی می‌کنید و بدون هیچ زور و اجباری درس می‌خوانید. اگر می‌خواهید کسی را در کنارتان داشته باشید که به‌جای ماهی دادن، ماهی‌گیری یادتان بدهد، برای یافتن یک مشاور تحصیلی مناسب تلاش کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه یک مشاور درسی مطمئن پیدا کنیم؟
    از رتبه‌برترهای سال‌های قبل در بین اعضای فامیل و هم‌مدرسه‌ای‌ها مشورت بگیرید. این افراد در پایان مسیری هستند که شما در آغازش قرار دارید و حتما با کمک مشاوران کاربلد به نتیجه رسیده‌اند. بنابراین بهترین گزینه برای یافتن مشاوری مناسب هستند.
  2. ویژگی‌های مشاور درسی خوب چیست؟
    براساس شرایط شما برنامه می‌دهد، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را با یکدیگر همسو می‌کند، پیگیر و در دسترس است، انگیزه می‌دهد، دروس رشته تحصیلی شما را می‌شناسد، منظم و متمرکز فعالیت می‌کند و از همه مهم‌تر، آینده‌نگر است.
  3. چرا مشاور تحصیلی خوب نیاز است؟
    بله؛ زیرا راه دراز و پرپیچ‌وخم است و شما کارنابلد. در این مسیر دور و دراز تحصیلی، یک پشتیبان تحصیلی مطمئن، میانبرها را نشان‌تان می‌دهد و از آدرس‌های غلطی مانند کتاب‌های کمک‌درسی، کلاس‌های بی‌هدف و آزمون‌های ناکارآمد نهی‌تان می‌کند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط