راهنمای جامع سایت همگام برای دانش‌آموزان سال نهم

راهنمای جامع سایت همگام برای دانش‌آموزان سال نهم

دانش‌آموزان برای این‌که روند تحصیلی راحت‌تر و مناسب‌تری داشته باشند، نیاز به ارتباط راحت وسریع با مدرسه و معلم‌هایشان دارند. والدین هم کمی از دانش‌آموزان ندارند و دل‌شان می‌خواهد اخبار آموزشی و وضعیت درسی بچه‌ها را در کم‌ترین زمان دنبال کنند.

چند سالی است که سایت همگام به‌همین منظور طراحی شده است. دانش‌آموزان می‌توانند اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را ازطریق این سامانه به‌دست بیاورند و علاوه‌بر این‌ها امکان انتخاب رشته نهم، شرکت در آزمون‌های آنلاین و… هم برایشان فراهم شده است.

حتما تا حالا متوجه شده‌اید که با سایت خاصی طرف هستید که می‌تواند خیلی از نیازهایتان به‌عنوان یک دانش‌آموز را برطرف کند. در این مقاله از سایت سلام می‌خواهیم اطلاعات کاملی از سایت همگام به‌طور کلی و سایت همگام انتخاب رشته نهم دراختیارتان بگذاریم. تا آخر مقاله همراهی‌مان کنید.

همگام

سامانه همگام چیست و برای چه کسانی طراحی شده است؟

سامانه‌ همگام برای ایجاد یه ارتباط ساده، راحت و بدون دغدغه بین معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین راه‌اندازی شده است. دانش‌آموزان می‌توانند تمام اطلاعاتی که درمورد مدارس، اخبار و راهبردهای مختلف تحصیلی، برنامه‌های آموزشی، اخبار المپیادهای دانش آموزی و جشنواره‌ها و… را ازطریق سایت همگام به‌دست بیاورند.

علاوه‌بر این‌ها دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های آنلاین، فعالیت‌های پژوهشی، ثبت‌نام اوقات فراغت و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر برای انتخاب رشته نهم باید ازطریق سایت همگام اقدام کنند.

برای دسترسی به سامانه‌ی همگام باید ابتدا از مدیر مدرسه نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید، به نشانی اینترنتی hamgam.medu.ir بروید و وارد سایت شوید.

در این مقاله از سایت سلام می‌خواهیم به‌طور ویژه و کامل درمورد سایت همگام انتخاب رشته نهم برایتان توضیح دهیم و سوال‌ها و ابهام‌هایتان را برطرف کنیم.

آموزش مجازی

نحوه‌ی انتخاب رشته نهم در سایت همگام چگونه است؟

انتخاب رشته نهم شاید اولین تصمیم بزرگ و سرنوشت سازی باشد که در زندگی‌تان می‌گیرید. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری باید همه‌ی جوانب را بسنجید تا خدای نکرده به بیراهه نروید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته و برگه هدایت تحصیلی

برای این‌که به شناخت بهتری از خودتان برسید و انتخاب بهتری داشته باشید باید قبل از انتخاب رشته در آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام شرکت کنید.

به‌علاوه باید ازطریق داشبورد سایت همگام، فرم اولویت تحصیلی را پر کنید و اولویت‌های انتخابی‌تان را به‌ترتیب در فرم مشخص شده بچینید.

بنابراین برای انتخاب رشته نهم ازطریق سایت همگام باید از دو مرحله عبور کنید:

  • شرکت در آزمون‌های مشاوره‌ای
  • تکمیل فرم هدایت تحصیلی
نحوه ثبت نمرات هدایت تحصیلی در سایت همگام چگونه است؟

چگونه در آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام شرکت کنیم؟

قبل از هرچیز باید وارد سامانه همگام شوید و در داشبورد اصلی روی گزینه‌ی آزمون‌های مشاوره‌ای کلیک کنید.

آزمون‌های مشاوره‌ای شامل دو بخش اصلی هستند:

آزمون رغبت

آزمون رغبت قرار است میزان کشش و علاقه‌ی شما به حوزه‌های مختلف مهارتی و شغلی را بسنجد. برای سنجش میزان علاقه‌تان به حوزه‌های مختلف 320 سوال طراحی شده است. شما باید میزان علاقه‌تان به هر موضوع را با عددی بین 1 تا 5 نشان دهید. عدد 1 کم‌ترین میزان علاقه به یک موضوع را نشان می‌دهد و عدد 5 نشان‌دهنده‌ی بیشترین مقدار علاقه به یک حوزه است.

بهتر است به تک‌تک سوال‌ها قبل از جواب دادن، خوب فکر کنید و عددی که به واقعیت نزدیک‌تر است انتخاب کنید. این دقت و صداقت می‌تواند نتیجه‌ی خوبی روی نتیجه‌ی نهایی انتخاب رشته‌تان بگذارد و کمک کند درنهایت رشته‌ای را انتخاب کنید که واقعا بهش علاقه‌مند هستید.

آزمون توانایی

بعد از آزمون رغبت، نوبت به جواب دادن به 256 سوال آزمون توانایی می‌رسد. حدودا 160 سوال از بخش توانایی با سوال‌های بخش رغبت مشترک است با این تفاوت که در قسمت قبلی قرار بود شما میزان کشش‌تان به موضوعات را مشخص کنید ولی حالا باید براساس توانایی‌هایی که دارید به سوال‌ها جواب بدهید.

البته قرار نیست همین‌ حالا در حوزه‌های موردنظر توانایی‌ داشته باشید؛ کافی است توانایی انجام کاری را حتی در آینده در خودتان ببینید، دراین صورت می‌توانید بین 1 تا 5 به میزان مهارت‌تان نمره بدهید.

برای شرکت در آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام انتخاب رشته نهم کافی است روی «آزمون‌های مشاوره‌ای» کلیک کنید و به‌ترتیب به تمام سوال‌های آزمون رغبت و آزمون توانایی پاسخ دهید.

نحوه ثبت نمرات هدایت تحصیلی در سایت همگام چگونه است؟

بعد از این‌که به سوال‌های آزمون‌های مشاوره‌ای پاسخ دادید، نوبت به ثبت نمرات هدایت تحصیلی می‌رسد. برای تکمیل این بخش باید فرم اولویت انتخاب رشته را پر کنید.

والدین شما به‌احتمال زیاد قبلا مشابه همچین فرمی را درمورد شما پر کرده‌اند و حالا نوبت شما است که از بین 12 رشته‌ی موجود در لیست، انتخاب‌ها و اولویت‌هایتان را به‌ترتیب مشخص کنید و بچینید.

برای پر کردن فرم اولویت، در داشبورد اصلی سایت همگام روی مربع «هدایت تحصیلی» کلیک کنید. در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود روی تصویر کتابچه بزنید تا فرم برایتان نمایش داده شود.

مقاله مرتبط: سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی

رشته‌های تحصیلی در 12 ردیف به‌طور نامرتب قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید جای رشته‌ها را مثل تکه‌های یک پازل باهم جابه‌جا کنید تا درنهایت به‌ترتیب دلخواه‌تان برسید. جذاب‌ترین رشته را ابتدای لیست بگذارید و رشته‌ای که هیچ جایی در ذهن و زندگی‌تان ندارد به آخر لیست منتقل کنید.

در آخر و زمانی که به‌ترتیب مطمئن و دلخواه‌تان رسیدید روی «ذخیره چیدمان» بزنید و از پورتال خارج شوید.

هدف از آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام انتخاب رشته نهم چیست؟

آزمون‌های مشاوره‌ای در سایت همگام به‌منظور شناخت بهتر و دقیق‌تر ویژگی‌ها و استعدادهای شما طراحی شده‌اند و درنهایت می‌خواهند دقیقا شما را به رشته‌ای هدایت کنند که برایش ساخته شده‌اید و درش استعداد دارید.

نتایج این آزمون‌ها درواقع می‌تواند کمک بزرگی به معلم‌ها و مشاورهای مدرسه برای اولویت‌بندی انتخاب رشته‌ی شما باشند.

برای تکمیل فرم اولویت و آزمون‌های مشاوره‌ای به چه نکته‌هایی باید توجه کنیم؟

  • قرار نیست شما در یک روز به تمام سوال‌های آزمون‌های مشاوره‌ای جواب بدهید و فرم اولویت انتخاب رشته را هم تکمیل کنید. برای این‌که فرم‌ها بادقت و حوصله‌ی بیشتری پر شوند می‌توانید در دو یا چند مرحله انجام‌شان دهید.
  • خیلی‌ها این سوال برایشان پیش می‌آید که واقعا باید به 576 سوال پاسخ بدهم؟ بله، خوشبختانه یا متاسفانه شما باید درمجموع به 576 سوال مشاوره‌ای پاسخ دهید که البته حدود 130 تایشان مشترک است.

البته بهتر است بدانید این سوال‌ها برای شناخت بهتر شما از خودتان و شناخت بهتر علایق و توانایی‌هایتان طراحی شده‌اند و پاسخ بهشان می‌تواند آینده‌ی بهتری برایتان بسازد.

ثبت پاسخ سوالات

  • خیلی‌ها با ثبت شدن کامل جواب‌هایشان در سایت همگام مشکل دارند و می‌پرسند چرا جواب‌هایم در همگام ثبت نشده است؟

این مسئله می‌تواند چند علت داشته باشد. گاهی ترافیک سایت بالا می‌رود و همین موضوع باعث می‌شود سامانه آن‌طور که باید و شاید کارتان را راه نیندازد. این‌طور وقت‌ها بهتر است کارتان را متوقف کنید و زمان بهتری دوباره وارد سایت شوید.

به‌علاوه گاهی اوقات هرکاری می‌کنید نمی‌توانید ثبت نهایی را انجام بدهید. اگر این مشکل برایتان ایجاد شد بهتر است برگردید و سوال‌ها را یکی یکی بررسی کنید. ممکن است بدون این‌که متوجه شده باشید یک یا چند سوال را بدون پاسخ گذاشته باشید و همین موضوع باعث می‌شود ثبت نهایی‌تان با مشکل مواجه شود و کارتان نیمه‌تمام بماند.

  • بهتر است برای اطمینان بیشتر بین پاسخ دادن به سوال‌ها، بعد از هر 40 یا 50 سوال روی «ثبت موقت» کلیک کنید، گزینه‌ی بازگشت را بزنید و موقتا خارج شوید. سپس دوباره وارد شوید و بقیه‌ی سوال‌ها را جواب بدهید.

اینطوری دیگر نگران قطع شدن یک‌باره اینترنت، به‌مشکل خوردن سایت و… نیستید و می‌توانید باخیال راحت و به‌مرور به تمام سوال‌ها جواب بدهید.

  • بعد از این‌که به تمام سوال‌ها پاسخ دادید باید «تایید نهایی» را بزنید. حواس‌تان باشد بعد از تایید نهایی دیگر امکان ویرایش برایتان وجود ندارد و راه برگشتی ندارید. به‌علاوه 30 نمره از 100 نمره‌ی امتیاز مشاوره‌ای هدایت تحصیلی بسته به پاسخ دادن به همین سوال‌ها است و اگر به اندازه‌ی کافی برایشان وقت نگذارید، علایق و توانایی‌هایتان آن‌طور که باید و شاید برای مشاور و والدین مشخص نمی‌شود و نمی‌توانید انتخاب واقعی و درستی داشته باشید.

بخش آزمون مشاوره‌ای و آزمون آنلاین

  • خیلی از دانش‌آموزان بخش «آزمون‌های مشاوره‌ای» سایت همگام انتخاب رشته نهم را با قسمت «آزمون آنلاین» اشتباه می‌گیرند. بخش آزمون آنلاین در داشبود اصلی سایت همگام وجود دارد و مخصوص یک‌سری آزمون‌های خاص در برخی مدارس است و ربطی به انتخاب رشته نهم و آزمون‌های مشاوره‌ای ندارد.

بهتر است نگران این بخش نباشید و فقط روی آزمون‌های مشاوره‌ای و فرم اولویت انتخاب رشته (نمون برگ دانش‌آموز) تمرکز کنید.

روش‌های مناسب برای یادگیری دروس رشته علوم انسانی در یک نگاه

در آخر این که

این روزها دیگر قرار نیست دانش‌آموزان برای انجام مراحل انتخاب رشته نهم، اطلاع از خبرهای مختلف، شرکت در برخی آزمون‌ها و… زحمت زیادی بکشند. درواقع سایت همگام با امکانات کوچک و بزرگش دقیقا برای همین طراحی و راه‌اندازی شده است. کافی است نام کاربری و رمز عبور را از مدیریت مدرسه دریافت کنید و تمام کارهای مربوط به درس و مدرسه‌تان را به‌طور آنلاین و ازطریق این سامانه انجام دهید.

انتخاب رشته سال نهم هم دقیقا یکی از همان مراحل تحصیلی مهم و سرنوشت‌ساز است که باکمک سایت همگام به‌راحتی و به بهترین شکل انجام می‌شود. کافی است از طریق سایت همگام انتخاب رشته نهم را کلید بزنید و آزمون‌های مشاوره‌ای و فرم اولویت انتخاب رشته را تکمیل کنید.

در این مقاله از سایت سلام سعی کردیم نحوه انتخاب رشته نهم ازطریق سایت همگام را به‌طور کامل برایتان توضیح دهیم و پاسخی هم برای سوال‌ها و ابهامات رایج داشته باشیم. امیدواریم مراحل انتخاب رشته‌تان به بهترین شکل پیش برود و سر کلاس رشته‌ای که رویایش را دارید، بنشینید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط