تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ چقدر است؟

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱

یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان این است که آیا معدل خوب در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر مثبت دارد؟ درصد این تاثیر چقدر است؟ معدل کدام سال‌های تحصیلی در کنکور اثر دارد؟ پاسخ به این سوالات برای شمایی که می‌خواهید در کنکور رتبه خوبی کسب کنید و وارد رشته و دانشگاه دلخواهتان شوید بسیار مهم است. هر زمانی می‌توان برای کنکور شروع به مطالعه و تلاش کرد. اما اگر زمان گذشته باشد، شما نمی‌توانید به عقب برگردید و معدل و نمرات خود را اصلاح کنید. بنابراین در این مطلب همراه با ما باشید تا درمورد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکورهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برایتان بگوییم.

چگونگی محاسبه معدل برای کنکور ۱۴۰۱

شاید بد نباشد قبل از هر چیز فرمول محاسبه و اثرگذاری نمرات در کنکور را بدانید. محاسبه معدل برای کنکور ۱۴۰۱ را می‌توانید با استفاده از یک فرمول انجام دهید. مراحل محاسبه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • نمره قبولی که در هر درس کسب کردید را در تعداد واحدهای آن درس ضرب کنید.
  • نمراتی که به دست آوردید را با هم جمع بزنید.
  • مجموع کل نمرات به دست آمده را بر مجموع واحدها تقسیم کنید‌.

فرض کنید سه درس a، b و c را دارید؛ فرمول به این صورت خواهد بود:

معدل = مجموع واحدها ÷  (نمره درس a × تعداد واحد درس a) + (نمره درس b × تعداد واحد درس b) + (نمره درس c × تعداد واحد درس c)

 تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱

 تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱

تاکنون فقط امتحانات سال دوازدهم به صورت هماهنگ و نهایی برگزار شده‌اند. بنابراین برای کنکور سال ۱۴۰۱ فقط معدل و نمرات سال دوازدهم روی تراز کنکور سراسری نقش دارند. میزان اثرگذاری کنکور بر تراز کنکور و در نهایت رتبه داوطلبان ۴۰ درصد است. برای اینکه بتوانید برنامه‌ریزی بهتری روی مطالعه دروس در فصل امتحانات داشته باشید و معدل بالاتری بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب حذفیات کنکور ۱۴۰۱ را هم مطالعه کنید.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان نظام جدید

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان نظام جدید ۴۰ درصد است که برای برای رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف انسانی در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که این ۴۰ درصد برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر تحصیل در یکی از رشته‌های نظری، امتحانات پایه دوازدهم خود را به صورت نهایی گذرانده باشند‌. دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی سال ۹۱ که از نمرات نهایی خود راضی نیستند، امکان شرکت در آزمون ترمیم معدل را برای هرچند درس که بخواهند دارند. در صورتی که نمره آزمون دوم بالاتر باشد، می‌توانند آن را برای محاسبه در کنکور استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف ریتالین برای کنکور

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان نظام قدیم

بر اساس اعلام شوارای عالی انقلاب، تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید در کنکور ۱۴۰۱، به صورت ۴۰ درصدی است که برای رشته‌های نظری شامل ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف انسانی اعمال می‌شود. داوطلبان کنکور سراسری که فارق التحصیل سال ۸۴ به بعد هستند، می‌توانند یک بار دیگر برای ترمیم معدل در امتحانات شرکت کنند و در صورت کسب نمره بالاتر، ترمیم معدل را با نمرات بالاتر انجام دهند.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان نظالم جدید

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکورهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴

برای عادلانه‌تر شدن روند پذیرش دانشجو و تعیین رتبه کنکور، در سال‌های گذشته تغییرات متعددی در روند کنکور و اثرگذاری معدل صورت گرفته است. اما از سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و سال‌های بعد از آن این تغییرات بسیار مهم و بنیادین بوده‌اند و در قوانین کنکور پیش‌بینی شده‌اند. به جز تلثیر سوابق تحصیلی، قوانین دیگری مانند حذف دروس عمومی از کنکور نیز درمورد کنکور سال ۱۴۰۲ وجود دارند که درباره آن و سایر تغییرات مربوط به سال‌های ۱۴۰۲ به بعد را می‌توانید در مطلب تغییرات کنکور بیشتر بخوانید.

از آن‌جایی که حذف کنکور کار علمی خصوصا درمورد رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی و دندانپزشکی نیست، بنابراین تلاش قانون‌گذاران بر این است که روش‌های تعیین رتبه را اصلاح کنند. در همین راستا این قوانین زیر برای تاثیر سوابق تحصیلی در کنکورهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ تصویب شدند:

  • تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ (یعنی معدل دپلم یا سال دوازدهم) ۶۰ درصد است.
  • در کنکور ۱۴۰۳ اثر معدل امتحانات نهایی یازدهم و دوازدهم در رتبه کنکور ۶۰ درصد خواهد بود.
  • برای کنکور ۱۴۰۴ هر سه سال متوسطه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) به صورت نهایی برگزار می‌شوند و معدل این سه پایه اثر ۶۰ درصدی بر رتبه کنکور خواهد داشت.

سوالات متداول

  1. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ چند درصد است؟
    معدل سال دوازدهم (امتحانات نهایی) روی تراز و در نتیجه رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ تاثیر ۴۰ درصدی دارد.
  2. آیا معدل خوب تاثیر در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر مثبت دارد؟
    هرچه معدل شما بالاتر باشد، با توجه به اثر ۴۰ درصدی معدل، طبیعتا رتبه شما در مقایسه با فردی که تراز مشابه کسب کرده، بهتر خواهد بود.
  3. محاسبه معدل برای کنکور ۱۴۰۱ چگونه است؟
    محاسبه معدل برای کنکور ۱۴۰۱ را می‌توانید با استفاده از یک فرمول انجام دهید کبه این ترتیب که نمره قبولی که در هر درس کسب کردید را در تعداد واحدهای آن درس ضرب کنید، سپس نمراتی که به دست آوردید را با هم جمع بزنید و در نهایت مجموع کل نمرات به دست آمده را بر مجموع واحدها تقسیم کنید‌.
  4. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم چگونه است؟
    برای هر دو گروه یکسان است و معدل سال دوازدهم ۴۰ درصد روی تراز و رتبه کنکور اثر دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط