برای انتخاب بهترین پیش دبستانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

انتخاب بهترین پیش دبستانی

از اول دبستان آموزش رسمی دانش‌آموزان شروع می‌شود و کلاس اولی‌ها از همان ابتدای سال شروع به یادگیری الفبا، مفاهیم ریاضی و علوم می‌کنند. اما آیا بچه‌ها برای آموزش رسمی آماده هستند؟ یک پیش دبستان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ پیش دبستانی باید چه ویژگی داشته باشد تا کودک بتواند چند ساعت دور از والدین در مدرسه بماند؟ بچه‌ها قبل از ورود رسمی به دبستان، نیاز به آمادگی کافی دارند و باید از قبل برای نشستن سر کلاس درس، آماده شوند. همین موضوع باعث شده که دوره پیش دبستانی در مدارس و بعضی مراکز برگزار شود. ثبت‌نام و حضور دانش‌آموزان در مقطع پیش دبستانی اجباری نیست؛ اما به آمادگی همه‌جانبه بچه‌ها برای ورود به دبستان کمک زیادی می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم درمورد انتخاب بهترین پیش دبستانی ها برایتان توضیح دهیم و هر چیزی که درمورد این دوره باید بدانید در اختیارتان بگذاریم.

تفاوت پیش دبستانی با دبستان

قبل از این‌که درمورد ویژگی‌های بهترین پیش دبستانی توضیح دهیم، بهتر است به تفاوت پیش دبستانی با دبستان بپردازیم. دبستان یک دوره رسمی و اجباری است و دانش‌آموزان در طول سال‌های دبستان با مباحث مختلف درسی و علمی آشنا می‌شوند. اما در دوره‌ پیش دبستانی بچه‌ها قرار است فقط برای آموزش‌های مقطع دبستان آماده شوند و مهارت‌های مختلفی یاد بگیرند. دانش‌آموزان در پیش دبستانی با مهارت‌های مختلف اجتماعی، برقراری ارتباط آشنا می‌شوند. به‌علاوه مباحث پایه برای یادگیری ریاضی، الفبا، علوم، مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود. بچه‌های پیش دبستانی یاد می‌گیرند چطور روی یک موضوع تمرکز کنند، درموردش حرف بزنند و با دوستان‌شان مشورت کنند. بچه‌ها در دوره پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت‌های مختلف مثل کاردستی، تئاتر، فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند و ذوق و خلاقیت آن‌ها پرورش پیدا می‌کند.

مزایای دوره پیش دبستانی

مزایای دوره پیش دبستانی برای کودکان

بعضی از والدین انتخاب بهترین پیش دبستانی را چندان جدی نمی‌گیرند ولی اهمیت این دوره از ابعاد مختلف قابل توجه است:

  • جدایی از والدین را تجربه می‌کنند و می‌توانند به‌مرور و بدون فشار، بر اضطراب جدایی‌شان غلبه کنند.
  • مهارت دوست‌یابی در پیش دبستانی بین بچه‌ها تقویت می‌شود.
  • تک‌فرزندها و بچه‌هایی که تا پیش از این ارتباط محدودی با دیگران داشته‌اند می‌توانند در پیش دبستانی دوست پیدا کنند و با همسالان‌شان آشنا شوند.
  • نحوه ارتباط با مربیان را تمرین می‌کنند و یاد می‌گیرند.
  • پیش دبستانی برخلاف مهدکودک، می‌تواند محیط خوبی برای تمرین نظم و ورود به محیط رسمی مدرسه باشد.
  • فعالیت‌های مختلف در پیش دبستانی مثل بازی‌های دسته جمعی، شعرخوانی، نقاشی، کاردستی باعث پرورش خلاقیت و شکوفا شدن استعدادهای بچه‌ها می‌شود.
  • فعالیت فیزیکی بچه‌ها در این دوره افزایش پیدا می‌کند و همین باعث سلامتی و شادابی بیشتر بچه‌ها می‌شود.

۷ ویژگی یک پیش دبستانی خوب

در پیدا کردن و انتخاب بهترین پیش دبستانی ۷ فاکتور مهم زیر را در نظر داشته باشید. هرچند ممکن است فاکتورهای بیشتری برای شما اهمیت داشته باشند اما این ۷ مورد از اساسی‌ترین ویژگی‌های یک پیش‌دبستانی خوب هستند.

فضای مناسب در پیش دبستانی

برای انتخاب پیش دبستانی خوب قبل از هر چیز باید به فضای داخلی مدرسه توجه کنید:

  • محیط پیش دبستانی باید تمیز باشد.
  • به امنیت فضا توجه کنید. راه‌پله‌ها، کف حیاط باید کاملا ایمن‌سازی شده باشند.
  • حواس‌تان به وجود فضای کافی برای بازی بچه‌ها هم باشد.
  • برای بازدید از محیط پیش دبستانی کودک را همراه خود ببرید و نظر او را بپرسید.
  • به تزیینات دیوارها توجه کنید. توجه به خلاقیت و آموزش بچه‌ها از تزیین‌های داخل مدرسه خودشان را نشان می‌دهند.
  • بهتر است فضای کلاس‌ها با تعداد بچه‌ها متناسب باشند.
  • کلاس‌ها نور کافی داشته باشند.
محتوای دروس پیش دبستانی

داشتن مجوز آموزش و پرورش

بعضی مهدها و مراکز از بهزیستی مجوز دارند و نمی‌توانند خدمات رسمی پیش دبستانی ارائه کنند. بنابراین محتوای دروس پیش دبستانی در این مراکز براساس سرفصل‌های دقیق آموزش و پرورش نیست.

رعایت آیین نامه های آموزش پیش دبستانی

مدرسه‌ای انتخاب کنید که دوره پیش دبستانی را طبق آیین‌نامه‌ها برگزار می‌کنند. بنابراین هنگام مراجعه به مرکز پیش دبستانی مورد نظرتان به این موارد توجه کنید:

  • مدت زمان آموزش مطابق آیین نامه باشد.
  • کلاس‌ها در طبقه همکف برگزار شوند.
  • زنگ تفریح بچه‌های پیش دبستانی از دانش‌آموزان دیگر جدا باشد.
  • ساعت‌های کافی برای ورزش و تفریح بچه‌ها درنظر گرفته شود.
  • آموزش مستقیم وجود نداشته باشد و به‌صورت فعالیت محور و فرایند محور به بچه‌ها آموزش دهند.

مربیان و کادر آموزشی پیش دبستانی

قبل از انتخاب مرکز مورد نظرتان با والدین بچه‌های سال‌های قبل صحبت کنید و نظرشان را در مورد کادر مدرسه و نوع برخورد با بچه‌ها  بپرسید. خودتان هم به مدرسه سر بزنید و به رفتار تک‌تک کادر مدرسه با والدین و دانش‌آموزان توجه کنید. درمورد تحصیلات و سوابق آن‌ها بپرسید و از برنامه‌هایی که برای اداره مرکز و آموزش بچه‌ها دارند، سوال کنید.

توجه به تقویت مهارت های مختلف کودکان

بهترین پیش دبستانی مرکزی است که تمرکز زیادی روی تقویت مهارت‌های مختلف کودکان داشته باشد. اغلب توانمندی‌های شخصیتی در همین سنین پایه‌ریزی و تقویت می‌شوند. البته از پیش دبستانی انتظارات زیاد و اغراق آمیز نداشته باشید. بچه‌ها قرار نیست در این دوره زبان خارجی را مانند زبان مادری یاد بگیرند یا با درس‌های سال بعد آشنا شوند. همین که مهارت‌ و هنرهای پایه پیدا کنند و فعالیت‌هایی در جهت افزایش اعتماد به نفس، پرورش خلاقیت، تقویت مهارت‌های اجتماعی، بازی و تفریح انجام شود کافی و به‌اندازه کافی ارزشمند است.

قوانین پیش دبستانی

اهمیت مدرسه به کتاب خوانی و داستان

کودکان همه چیز را از طریق بازی و داستان یاد می‌گیرند و در مقابل این نوع از آموزش مقاومت نشان نمی‌دهند. بنابراین بهتر است فرزندتان را در مرکزی ثبت‌نام کنید داستان گویی و کتاب خوانی جزو اولویت‌هایشان باشد. به کتابخانه مدرسه، تنوع کتاب‌هاو دسترسی بچه‌ها به کتاب‌ها توجه کنید. به‌علاوه از مربیان مرکز درمورد ساعت‌های داستان‌گویی و کیفیتش بپرسید.

اردو و نمایش های متنوع در بهترین پیش دبستانی ها

در انتخاب بهترین پیش دبستانی به برنامه‌های مدرسه برای نمایش، اردو و بازدیدهای علمی توجه کنید. چه چیزی بهتر از این‌که بچه‌ها در پیش دبستانی از محیط اطراف‌شان شناخت بیشتری پیدا کنند و با انواع شغل‌ها و مکان‌ها از نزدیک آشنا شوند. قبل از ثبت‌نام حتما درمورد اردوها و بازدیدها و برنامه‌ی مرکز در این موارد سوال کنید.

مباحث دوره پیش دبستانی

براساس قوانین پیش دبستانی در این دوره قرار است فقط بچه‌ها با برخی مباحث پایه آشنایی پیدا کنند و برای ورود به دبستان آماده شوند. درس‌های پیش دبستانی هم بر همین اساس به ۴ بخش کلی دسته‌بندی می‌شوند:

  • کتاب مهارت های زندگی: به کمک این کتاب بچه‌ها با آموزش غیرمستقیم و همراه با نقاشی، نمایش، بازی، کاردستی با مهارت‌های مختلف زندگی آشنا می‌شوند.
  • کتاب مفاهیم علوم و ریاضیات پیش دبستانی: مفاهیم ساده ریاضی مثل جمع و تفریق، چپ و راست و مباحث ساده علوم به همراه سرگرمی و خلاقیت به بچه‌ها آموزش داده می‌شوند.
  • کتاب حروف الفبا پیش دبستانی: بچه‌ها به کمک این کتاب با شکل و صدای حروف مختلف آشنا می‌شود. سرمشق نویسی را تمرین می‌کنند و آشنایی محدودی با نوشتن حروف پیدا می‌کنند. کتاب‌های پیش دبستانی بهتر است طوری انتخاب شوند که بچه‌ها بهشان علاقه‌مند شوند و با ذوق و شوق مباحث و تمرین‌هایشان را همراه بازی و سرگرمی دنبال کنند.
  • آموزش مجازی پیش دبستانی: بیماری کرونا باعث شد آموزش مجازی پیش دبستانی اتفاق بیفتد و اینترنت و تکنولوژی‌های روز به کمک آموزش مجازی پیش دبستانی آمدند.
پیش دبستانی سلام

پیش دبستانی مدارس سلام

در مراکز پیش دبستانی سلام به همه نیازهای جسمی، روحی و آموزشی بچه‌ها توجه شده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. بچه‌ها در پیش دبستانی‌های سلام از امکانات زیر بهره‌مند می‌شوند:

  • تغذیه سالم و طبق برنامه اصولی
  • آموزش‌های مناسب همراه با بازی و تفریح
  • آموزش اصولی زبان انگلیسی
  • کسب اطلاعات درباره کامپیوتر و فناوری‌های مدرن
  • برنامه دقیق برای فعالیت جسمانی و ورزش
  • پژوهش و تحقیق همراه با برنامه‌های متنوع
  • فعالیت‌های مختلف برای افزایش توانمندی‌هایی مانند اعتماد به نفس، هماهنگی چشم و دست، تقویت قدرت تصمیم‌گیری
  • بهره‌مندی از مشاوران و روانشناسان کودک

مشاوران کاربلد و متخصص کمک می‌کنند کودکان پیش‌دبستانی در مدارس سلام، با تغییرات ناگهانی ورود به این دوره کنار بیایند. خانواده‌ها هم می‌توانند با مشاوران مدرسه در تماس باشند و مسائل مرتبط با بچه‌ها را با آن‌ها درمیان بگذارند. به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم پیش دبستانی مدارس سلام روی تمام جنبه‌‌های رشد، پیشرفت، بازی و شادی بچه‌ها تمرکز کرده است و برای آن‌ها برنامه‌ریزی دارد.

سخن پایانی

پیش دبستانی اجباری نیست ولی با این همه نمی‌توان از اهمیت پیش دبستانی به راحتی گذشت و تاثیرش را در پیشرفت، سازگاری و یادگیری بچه‌ها نادیده گرفت.با توجه به دو مقطعی شدن پیش‌دبستانی، والدین می‌توانند بچه‌های ۴ تا ۶ سال تمام را در پیش دبستانی ثبت نام کنند. بچه‌ها در این دوره با مهارت‌های مختلف فردی و اجتماعی تاثیرگذاری آشنا می‌شوند و با آمادگی کامل به دبستان پا می‌گذارند. والدین بهتر است قبل از ثبت نام با ویژگی‌های یک پیش دبستان خوب و انتخاب بهترین پیش دبستانی آشنا شوند. بچه‌ها در این سن نیاز دارند در محیطی امن و شاد، همراه با بازی و وسایل کمک آموزشی با مهارت‌های مختلف آشنا شوند، تغذیه کافی و سالم داشته باشند و پاسخ نیازهای روحی و جسمی خود را دریافت کنند. در تمام مراکز پیش دبستانی مدارس سلام به همه این جنبه‌ها فکر شده و برایشان برنامه‌ریزی کرده‌اند. حسابی تحقیق کنید و با در نظر گرفتن تمام شرایط و سنجیدن اهداف و نیازهای خانوادگی و شخصی فرزندتان، مناسب‌ترین پیش دبستانی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

  1. پیش دبستانی چه تفاوتی با دبستان دارد؟
    آموزش‌ها در پیش‌دبستانی ساده‌تر هستند و کودکان بیشتر برای ورود به مدرسه آماده می‌شوند. اما در دبستان نوآموزان آموزش‌های علمی و درسی جدی‌تری را دریافت می‌کنند. همچنین گذراندن دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست و فقط در برخی مدارس خاص، جزو شروط ثبت نام محسوب می‌شود. در صورتی که دبستان یک دوره ضروری و اجباری است.
  2. چه مباحثی محتوای دروس پیش دبستانی را تشکیل می‌دهند؟
    کتاب‌هایی مانند مهارت‌های زندگی، مفاهیم علوم و ریاضیات،‌ آشنایی با حروف ساده الفبا از جمله آموزش‌های پیش‌دبستانی هستند.
  3. آیا مجموعه مدارس سلام پیش دبستانی دارد؟
    بله، مجموع مدارس سلام ۱۷ شعبه دبستان و پیش‌دبستانی در مناطق مختلف تهران و شهرهای مشهد، شاهرود، تبریز و البرز دارد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط