روان شناسی عیدی دادن به کودکان

روان شناسی عیدی دادن به کودکان

آمدن بهار، نوید سرسبزی و آشتی با طبیعت، به‌قدری برای­مان لذت­‌بخش است که به شیوه‌های مختلفی آن را جشن می­‌گیریم. نوروز و زیبایی‌های آن، عیدی طبیعت به انسان­‌ها است؛ یکی از معدود هدیه‌­هایی که به دلیل همگانی‌­­بودن، یکدلی و یکرنگی کوچک و بزرگ­‌مان را افزایش می‌دهد. به ‌پاس این هدیه زیبای طبیعت و فضای همدلانه حاصل از آن، بزرگ­‌ترها به کودکان عیدی می‌­دهند. تاثیر روانی عیدی دادن به کودکان به رعایت قواعد آن وابسته است. اگر شما هم به رعایت نکات مهم روانشناسی در عیدی دادن به کودکان در نوروز اهمیت می‌دهید، این مقاله را مطالعه کنید.

فواید عیدی دادن به کودکان

حتما نام «هورمون عشق» را شنیده‌اید. این هورمون در هنگام ایجاد پیوند عاطفی بین دو موجود زنده در بدن ترشح می‌­شود و نقش مهمی در رابطه مادر-فرزندی دارد. پیوند عاطفی بین زن و مرد نیز ترشح این هورمون را افزایش می‌دهد. به نظرتان چه چیزهای دیگری باعث ترشح این هورمون در بدن ما می­شود؟ بر اساس تحقیقات، عیدی دادن و گرفتن، به‌واسطه افزایش پیوند عاطفی بین کودکان و بزرگسالان باعث ترشح هورمون عشق در هر دوی آن­ها می­‌شود. البته این موضوع (تقویت پیوند عاطفی)، مهم‌ترین سود عیدی دادن به کودکان است، اما موارد دیگری را نیز می‌­توان اضافه کرد:

  • افزایش احتمال کمک به دیگران: هرچه بیشتر هدیه بگیریم، بیشتر هدیه خواهیم داد.
  • پذیرش توصیه­‌های بزرگسالان: اهمیت دادن به کودکان و تقویت احساس ارزشمندی در آن­ها باعث همگرایی بیشترشان با نسل قبل و افزایش مسئولیت پذیری در کودکان می­‌شود.
  • درک اهمیت آداب ­و رسوم: سنت­‌های هر قومیت و کشوری نشانه­‌ای از هویت جمعی آن­ها است که باید به نسل بعدی منتقل شود. عیدی دادن به بچه­‌ها، گامی در جهت تقویت آداب­ و رسوم ملی و انتقال آن به نسل بعد است.
  • ساختن خاطرات مثبت در ذهن کودک: احتمالا شما هم هدایا و عیدی‌­گرفتن­‌های دوران کودکی را به خاطر دارید و با یادآوری آن­ها احساس سرخوشی می­‌کنید.
اصول روان شناسانه عیدی دادن به کودکان چیست؟

اصول روان‌شناسانه عیدی دادن به کودکان

عیدی دادن به کودکان به­‌خودی­‌خود تجربه‌­ای شیرین و ماندگار است، ولی رعایت نکات عیدی دادن به کودکان آن را برای هر دوی شما به خاطره­ای بسیار زیباتر تبدیل خواهد کرد.

تهیه عیدی های متناسب با سن و علاقه کودکان

در زمان تهیه عیدی برای کودکان به 5 اصل زیر توجه کنید:

  1. خواسته‌ها: آنچه کودک واقعا به داشتنش علاقه‌مند است
  2. نیازها: چیزهای مرتبط با مدرسه یا سطح رشدی او
  3. پوشاک: انتخاب لباس‌های متناسب با هویت و شخصیت کودک
  4. کتاب: در زمینه موضوعات همخوان با علاقه‌اش
  5. آن چه برای­شان مفید است ولی از آن اطلاعی ندارند.

به نظرتان کدام یک از این اصول باعث خاطره‌­سازی بیشتری در ذهن کودکان خواهد شد؟ به شکل دیگری سوال را مطرح می­کنم؛ به نظرتان کدام اصل جلب­‌توجه (سورپرایز) بیشتری در خود دارد؟ وقتی چیزی غیرمنتظره و جذاب به زندگی کودکان اضافه کنید، آن‌ها هرگز لطف و توجه شما را از یاد نخواهند برد؛ پس رعایت اصل 5ام خاطره‌­سازی بیشتری به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد صحیح با کودک برونگرا

توجه به کاربرد عیدی نه قیمت آن

لطفا چشم‌­وهم‌­چشمی را کنار بگذارید! کودکان مصداق بارز آن جمله معروف آندره ژیل هستند: «ای کاش عظمت در نگاه تو باشد نه آن­چه بدان می‌نگری». بچه‌ها به کاربرد هدیه نگاه می‌کنند و قیمت آن برای­شان اهمیتی ندارد. فلسفه نوروز نیز چیزی جز نمایش علاقه و مهر ما به اطرافیان و هستی نیست.

از طرف دیگر، گاهی شما عیدی­‌های گران­قیمتی برای بچه‌­های خویشاوندان خریداری می‌­کنید و آن­ها در جبران هدیه گران­‌تری برای فرزند شما تهیه می­‌کنند. در این دور باطل، هدف واقعی نوروز فراموش و احتمالا به احساسات لطیف کودکان نیز صدمه وارد می‌­شود. با ادامه­دار شدن این چشم‌­وهم‌­چشمی، ایجاد کدورت و قطع رابطه خویشاوندی نیز دور از ذهن نیست.

بررسی نکات عیدی دادن به کودکان

آموزش شکرگزاری به کودکان

حتما شما هم افرادی را دیده­‌اید که در مورد همه چیز گلایه و شکایت دارند! بر اساس تحقیقات روان­شناختی، این افراد به‌احتمال بیشتری دچار اضطراب و افسردگی خواهند شد. در مقابل، افراد شکرگزار و به قولی دارای رضایت از زندگی، بهزیستی و شادی درونی بیشتری تجربه می­‌کنند. والدین باید از این فرصت به‌عنوان تمرینی برای آموزش شکرگزاری به فرزندان استفاده کنند. به آن­ها تأکید کنید که حتی در صورت عدم­ علاقه به هدایای دریافتی، در ازای آن از عیدی­‌دهنده تشکر و قدردانی کنند.

تقویت احساس همبستگی

یکی دیگر از فواید عیدی دادن به کودکان تقویت حس همبستگی و رابطه­‌مندی است. عیدی دادن به بچه‌ها در نوروز به این معنا است: «وجودت شایسته تقدیر و ستایش است و ما برایت ارزش و احترام قائلیم». وقتی به‌صرف وجود کودک برایش هدیه می­‌گیریم، احساس جزئی از کل بزرگ­تر بودن و رابطه‌­مندی را در او تقویت کرده‌ایم. همگام با هدیه دادن به بچه‌­ها، به روابط خویشاوندی و پیوندهای خانوادگی اشاره کنید. علاوه بر این، استفاده از نکات مربوط به روش صحیح جایزه دادن به کودکان باعث بهبود رابطه شما و آن­ها می­‌شود.

استفاده از هدایای نقدی برای آموزش سواد مالی به کودکان

هرچند اختیار کامل شیوه خرج عیدی های نقدی با فرزندان است، ولی از این فرصت برای حرف زدن با کودکان درباره پول استفاده کنید. اگر فرزندتان با پس­‌انداز آشنایی دارد، برایش قلک تهیه کنید تا بتواند عیدی­‌هایش را ذخیره و با جمع کردن آن‌ها وسایل مورد علاقه­‌اش را خریداری کند. کودکان از شمردن مبالغ عیدی و محاسبه مجموع آن­ها احساس خوبی می­گیرند؛ این کار باعث تقویت مهارت‌های ریاضی و افزایش درک آن‌ها از مفهوم پول می‌­شود.

پیشنهاد مطالعه: دادن پول توجیبی به کودک

بررسی قواعد عیدی دادن به بچه ها

تقویت تعاملات اجتماعی و دوستی کودک با طبیعت

رشد تکنولوژی و افزایش تعاملات مجازی باعث کاهش ارتباط کودک با جهان و طبیعت و افزایش بروز دوست خیالی کودکان شده است. از فرصت نوروز، عیدی دادن و گرفتن و دید و بازدیدهای نوروزی، برای تقویت تعاملات اجتماعی، آموزش مفهوم زمان به کودکان و آشتی دادن بچه‌ها با طبیعت استفاده کنید.

نکات تکمیلی درباره عیدی دادن به کودکان

  • اگر به دادن عیدی نقدی علاقه بیشتری دارید، قبل از فرا رسیدن سال جدید، اسکناس‌های نو و تازه تهیه کنید. کودکان از اسکناس‌های نو حس بهتری می‌­گیرند. علاوه‌بر‌این، پول نقد فرصت خوبی برای آموزش پول خرج کردن به کودکان فراهم می‌کند.
  • تا حد امکان برای کودکان کم‌­سن­‌وسال، هدایای غیر نقدی تهیه کنید، زیرا آن‌ها درکی از پول و کاربرد آن ندارند.
  • در کنار هدایای مادی مانند اسباب بازی و پول از هدایای معنوی مثل کتاب یا قاب گرفتن عکس کودک هم استفاده کنید. این کار باعث تقویت انواع سواد در زندگی امروزی می‌شود.
  • ایده بدی نیست که از بچه‌ها درباره کادوی عید و وسایل موردعلاقه­‌شان نظرخواهی کنید. با این کار، عزت نفس آن‌ها را افزایش خواهید داد.
  • در میزان عیدی بین بچه‌ها فرق نگذارید. به خاطر داشته باشید که هدف از هدیه نوروزی ابراز علاقه به هستی کودک است.
  • هدیه را خودتان به‌صورت مستقیم و همراه با لبخند و نوازش به کودک تقدیم کنید.
  • در مورد میزان عیدی از کودک سوال نپرسید زیرا این ایده را به ذهن او منتقل می‌کند که مبلغ هدیه مهم­تر از اصل آن است.
  • از عیدی فرزندان برای مصارف خانوادگی استفاده نکنید. اگر چنین اتفاقی به‌ناچار رخ داد، در اولین فرصت آن مبلغ را به کودک بازگردانید.
  • در مورد عیدی دادن و چرایی آن به فرزندان توضیح دهید و به آن­ها بگویید: «عیدی دادن و گرفتن باعث نزدیکی دل‌­ها به یکدیگر می‌­شود و مبلغ آن اهمیت چندانی ندارد».

پیشنهاد مطالعه: ایده هایی برای کادو دادن به نوجوانان

رسم عیدی دادن به بچه ها

سخن پایانی

رسم عیدی دادن به بچه‌ها یکی از سنت‌های شیرین نوروزی، به‌خصوص برای کودکان، است. این سنت شیرین باعث ایجاد پیوند عاطفی بین کودکان و بزرگسالان، تقویت آداب و رسوم ملی، پذیرش توصیه‌های بزرگسالان و افزایش عزت­‌نفس در بچه‌ها می‌شود. این هدایا باید متناسب با سن و علاقه بچه‌ها و کاربردی باشند. همچنین از این فرصت برای آشتی دادن کودکان با طبیعت، تقویت تعاملات اجتماعی و آموزش سواد مالی به کودکان استفاده کنید. در آخر اینکه، به کودکان یاد بدهید: «یکرنگی، صفا و صمیمت حاصل از عیدی گرفتن، اهمیت بسیار بیشتری از مبلغ آن دارد».

سوالات متداول

  1. قواعد عیدی دادن به کودکان چیست؟
    استفاده از هدایای غیر نقدی، ترکیب عیدی­‌های مادی و معنوی، نظرخواهی از کودکان در انتخاب هدیه، فرق نگذاشتن در مبلغ هدایای نقدی بچه­‌ها و تقدیم مستقیم کادو به خود کودک، از مهم‌ترین قواعد عیدی دادن به بچه‌ها است.
  2. اصول روانشناسانه عیدی دادن به کودکان بر چه نکاتی تأکید دارد؟
    از منظر روان­شناسی، هدایا باید متناسب با سن و علاقه کودک و کاربردی باشند. علاوه بر این، از این فرصت برای آشتی دادن بچه‌ها با طبیعت، تقویت تعاملات اجتماعی و آموزش سواد مالی به آن‌ها استفاده کنید.
  3. فواید عیدی دادن به کودکان چیست؟
    این سنت شیرین باعث ایجاد پیوند عاطفی بین کودکان و بزرگسالان، تقویت آداب و رسوم ملی، افزایش عزت نفس بچه‌ها و پذیرش توصیه‌های بزرگسالان می‌شود.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط