رشته زبان فرانسه را بهتر بشناسید

رشته زبان فرانسه

زبان فرانسوی پس از زبان انگلیسی یکی از پرطرفدارترین زبان‌های رایج در دنیا است. برخی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به این زبان زیبا، ترجیح می‌دهند به جای شرکت در کلاس‌های آزاد، در این رشته تحصیلات آکادمیک کسب کنند تا بتوانند به صورت علمی‌تر به مطالعه مفصل زبان فرانسوی بپردازند و وارد بازار کار این رشته شوند. اما آیا بازار کافی و وضعیت شغلی مناسبی برای رشته زبان و ادبیات فرانسه وجود دارد؟ برای ورود به دوره کارشناسی زبان فرانسه باید در چه رشته‌ای درس خواند و در کدام گروه آزمایشی کنکور شرکت کرد؟ می‌توان بدون شرکت در کنکور وارد رشته زبان فرانسه شد؟ آینده تحصیلی این رشته چگونه است و دانشجویان چه دروسی را مطالعه می‌کنند؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ داده‌ایم.

معرفی رشته زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه یکی از رشته‌های زیر مجموعه زبان‌های خارجی است و محبوبیت خاصی بین داوطلبان این گروه آزمایشی دارد. هدف از ارائه رشته زبان فرانسه در مقطع کارشناسی تربیت دانشجویانی است که بر ادبیات تاریخی زبان فرانسه، درک متون فرانسوی، توانایی نوشتن و خواندن به زبان فرانسه، ترجمه زبان فرانسه به زبان فارسی و برعکس، اصول و قواعد زبان فرانسه و واژه‌های آن تسلط کامل داشته باشند.

رشته زبان فرانسه بدون کنکور

زبان فرانسه با کنکور و بدون کنکور

برای انتخاب این رشته فرقی نمی‌کند که در چه رشته‌ای درس خوانده باشید. شما مجاز هستید که در یک رشته به عنوان کنکور اصلی شرکت کرده و کنکور زبان های خارجی را هم به عنوان کنکور شناور انتخاب کنید. در کنکور زبان‌های خارجی نیز باید به سوالات دفترچه زبان فرانسه پاسخ دهید. همچنین امکان ثبت نام در دوره بدون کنکور زبان فرانسه وجود دارد که پذیرش آن فقط از طریق سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می‌شود و باید برای تحصیل شهریه پرداخت کنید. دوره‌های بدون کنکور این رشته مربوط به دانشگاه دولتی (روزانه و شبانه برخی از دانشگاه‌ها)، دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی، پردیس خودگردان و دانشگاه پیام نور است. البته ممکن است در برخی از این مراکز فقط یک گرایش خاص پذیرش داشته باشد. از آن‌جایی که این کنکور شناور است و دانش‌آموزان رشته‌های نظری در آن شرکت می‌کنند توصیه می‌کنیم با مطالعه مطالب شغل های رشته تجربی، شغل های رشته هنر، شغل های رشته ریاضی و شغل های رشته انسانی با شرایط رشته تحصیلی اصلی خود هم آشنا شوید.

رشته زبان فرانسه دانشگاه آزاد

ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای زبان فرانسه در سه گرایش وجود دارد. ادامه تحصیل در زبان فرانسه، با افزایش سطح علمی دانشجویان باعث بهبود موقعیت شغلی و گسترش بازار کار شما به عنوان مدرس و محقق دانشگاه را فراهم می‌کند. گرایش‌ های زبان فرانسه شامل زبان و ادبیات، مترجمی و آموزش زبان فرانسه هستند. در مقطع کارشناسی دانشجویان می‌توانند پس از یک سال تحصیلی یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

گرایش زبان و ادبیات فرانسه

در این گرایش دانشجویان با مفاهیم ادبیات زبان فرانسه، تاریخ ادبیات، نقد ادبی، انواع شعر نو و کلاسیک، رمان و نمایش‌نامه‌های فرانسوی به صورت جامع و گسترده آشنا می‌شوند.

گرایش مترجمی زبان فرانسه

می‌توان گفت محبوب‌ترین گرایش زبان فرانسه مترجمی است. در این گرایش دانشجویان با متون حوزه‌های مختلف سر و کار دارند و نحوه ترجمه و اصول و قواعد آن را برای ترجمه جملات ساده تا پیچیده و در نهایت متون ادبی، به صورت حرفه‌ای یاد می‌گیرند.

گرایش آموزش زبان فرانسه

دانشجویان گرایش آموزش زبان فرانسه مباحث و توانمندی‌هایی را فرا می‌گیرند که بر روش‌های آموزش و انتقال مفاهیم زبان فرانسه تمرکز دارد. هدف از این گرایش تربیت مدرسان زبان فرانسه است.

دروس رشته زبان و ادبیات فرانسه

درس های‌ رشته زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه ۱۳۵ واحد درسی دارد که با احتساب ۱۶ واحد مقدماتی، دانشجویان در مقطع کارشناسی باید ۱۵۱واحد درسی را طی ۸ ترم تحصیلی (۴ سال) بگذرانند. برخی از دروس بین گرایش‌های مختلف مشترک است و برخی دروس به صورت اختصاصی در هر گرایش تدریس می‌شود که در جدول زیر لیست آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مترجمی‌ زبان فرانسهدرآمدی‌ بر ادبیات‌ فرانسه‌، مکتب‌های‌ ادبی‌، تاریخچه‌ ترجمه‌، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ گوناگون‌، اصول‌ فن‌ ترجمه‌ ، مقاله‌ و بررسی‌ آثار ترجمه‌ شده‌، تفسیر متون‌ ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فرانسه‌ به‌ فارسی‌، ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی‌ فارسی‌ به‌ فرانسه‌، ترجمه‌ گروهی‌ (کارگاه‌ ترجمه‌)، ترجمه‌ شفاهی‌، ترجمه‌ متون‌ علمی‌ و فنی‌، ترجمه‌ متون‌ اقتصادی‌، سیاسی‌ و اداری‌، خواندن‌ و درک‌ متون‌ علوم‌ انسانی‌ و اجتماعی‌، خواندن‌ و درک‌ متون‌ علوم‌ پایه‌ انسانی‌ و اجتماعی‌، ترجمه‌ انفرادی‌ یا پایان‌ نامه‌
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ادبیات زبان فرانسهخواندن‌ متون‌ مطبوعاتی‌، نگارش‌ پیشرفته‌، نظری‌ اجمالی‌ بر ادبیات‌ قرون‌ ۱۸ و ۱۷، تفسیر متون‌ قرون‌ ۱۸ و ۱۷، انواع‌ شعر فرانسه‌، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۱۹، یادداشت‌برداری‌ و روش‌ تحقیق‌، مطالعه‌ نمایشنامه‌ و ساختمان‌ آن‌، تاریخ‌ ادبیات‌ قرن‌ ۲۰، تفسیر متون‌ قرن‌ ۲۰
درس‌ های‌ مشترک گرایش های مختلف زبان فرانسهدوره‌ مقدماتی‌ زبان‌ فرانسه‌ (پیش‌نیاز)، زبان‌ اختصاصی‌ فرانسه، خواندن‌ متون‌ ساده‌، مکالمه‌، خواندن‌ و درک‌ مفهوم‌ متون‌ ساده‌،زبان‌شناسی‌ عمومی‌، ترجمه‌ ساده‌، گرامر و دیکته‌، انشاء ساده‌ ، خواندن‌ متون‌ اسلامی‌، آواشناسی‌ و فرانسه‌، واژه‌شناسی‌ و ترکیبات‌ زبان‌ فرانسه‌، وقایع‌نگاری‌، ترجمه‌ متون‌ اسلامی‌، امثال‌ و تعبیرات‌ فرانسه‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ و برعکس‌، زبان‌شناسی‌ فرانسه‌، نقد ادبی‌، ترجمه‌ متون‌ گوناگون‌ فرانسه‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ فرانسه‌، ترجمه‌ متون‌ نظم‌
رشته زبان فرانسه خوبه؟

موقعیت‌ شغلی‌ رشته زبان فرانسه

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با چهار عنوان شغلی مترجم، نویسنده، محقق و مدرس در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. ترجمه و ویراستاری کتاب، تولید محتوای فرانسوی، سفارت‌خانه‌ها، شرکت‌های تجاری، وزارت‌خانه‌ها، مطبوعات، صدا و سیما، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های گردشگری، آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها از جمله موقعیت های شغلی زبان فرانسه هستند. برای افرادی که مهارت و تلاش کافی داشته باشند بازار کار رشته زبان فرانسه مساعد است و با تحصیل در این رشته می‌توان به درآمد نسبتا خوبی رسید. اما آموزش‌های دانشگاه به تنهایی برای وورد به بازار کار به هیچ عنوان کافی نیستند. توانمندی‌های فردی مانند مهارت‌های نرم، قدرت بیان، توانایی تدریس، تسلط بر زبان فرانسه، کیفیت کاری بالا، مهارت در زبان و ادبیات فارسی، توانایی انتقال مفاهیم، روابط اجتماعی بالا و داشتن دانش در زمینه بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کنند که موقعیت شغلی بهتری به دست بیاورند.

پیشنهاد می‌کنیم درباره رشته زبان ژاپنی نیز مطالعه کنید.

تفاوت های رشته زبان فرانسه و زبان انگلیسی

زبان فرانسه، زبان اصلی هنر و فرهنگ و شعر محسوب می‌شود. از طرفی به دلیل ماهیت و ساختار تحلیلی آن، زبان فیلسوفان و دانشمندان بسیاری مانند سارتر، دکارت، پاستور و ماری کوری بوده است. بنابراین وقتی به این زبان تسلط آکادمیک پیدا کنید، دسترسی شما به بسیاری از منابع علم، هنرهای نمایشی مانند تئاتر، شعر، ادبیات، آشپزی، موسیقی، مد، معماری و فلسفه گسترش پیدا می‌کند. زبان فرانسه بعد از زبان انگلیسی دومین زبان مهم دنیا است که بیشترین تعداد افراد با آن صحبت می‌کنند. در واقع زبان اصلی یا زبان دوم بسیاری از کشورهای دنیا فرانسه است. هرچند شاید یادگیری آن کمی پیچیده‌تر از زبان انگلیسی باشد. از طرفی در دانشگاه زبان فرانسه از پایه‌ای‌ترین مباحث آموزش داده می‌شود در حالی که برای ورود به رشته زبان انگلیسی، باید حتما در زبان انگلیسی سطح متوسط باشید.

پیشنهاد مطالعه: رشته زبان آلمانی

کدام دانشگاهها رشته زبان فرانسه دارند

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش رشته زبان فرانسه

این رشته در دانشگاه‌های دولتی دوره روزانه و شبانه، دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان ارائه می‌شود. ظرفیت حدودی زبان فرانسه در دانشگاه دولتی (روزانه و شبانه) مجموعا ۲۰۰ نفر است که ممکن است هر سال تغییراتی داشته باشد. بین دانشگاه‌های برتر رشته زبان فرانسه می‌توان از موارد زیر نام برد که بار علمی، تخصصی و آموزشی بالایی در زمینه زبان فرانسه دارند:

  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه تربیت مدرس

سخن پایانی

رشته‌های زبان خارجی از جذاب‌ترین و البته کاربردی‌ترین رشته‌های دانشگاهی شناور هستند که هر سال دانش‌آموزان بسیاری با شرکت در کنکور زبان‌های خارجی یا از طریق کنکور اختصاصی رشته خود، آن‌ها راا نتخاب می‌کنند. از طرفی زبان فرانسه جزو زبان‌های بین‌المللی است و کشورهای زیادی به این زبان صحبت می‌کنند. به همین دلیل زبان فرانسه بعد از انگلیسی مهمترین زبان است و زبان اول شعر و فرهنگ و ادبیات محسوب می‌شود. گرایش های زبان فرانسه شامل زبان و ادبیات، آموزش و مترجمی هستند.

می‌توانید تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل بدهید و از مزایای تحصیلات آکادمیک مانند تدریس در دانشگاه بهره‌مند شوید. موقعیت شغلی نسبتا خوبی نیز در انتظار فارغ‌التحصیلان زبان فرانسه است و می‌توانند به عنوان مترجم، نویسنده یا مدرس در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. با تجه به شناور بودن رشته زبان فرانسه درباره انتخاب رشته نهم رشته‌های مختلف، مطالب انتخاب رشته نهم ریاضی، انتخاب رشته نهم تجربی، انتخاب رشته نهم انسانی هم به شما کمک می‌کنند.

سوالات متداول

  1. یادگیری زبان فرانسه سخت است؟
    هرچند در مقایسه با زبان انگلیسی، زبان فرانسه قواعد پیچیده‌تری دارد و به دلیل آشنایی اولیه ما با زبان انگلیسی، برای فارسی زبانان یادگیری انگلیسی آسان‌تر است. اما به خاطر زیبایی ساختار این زبان و ملودیک بودن آن، یادگیری زبان فرانسه برای اغلب افراد بسیار لذت‌بخش است و این مسئله آموزش آن را هم تسهیل می‌کند. از طرفی در دانشگاه این زبان بر اساس اصول و قواعد آموزشی و آکادمیک تدریس می‌شود که به یادگیری کمک می‌کند.
  2. آیا زبان فرانسه در دانشگاه نیاز به پیش نیاز دارد؟
    هرچند داشتن دانش زبان فرانسه در دانشگاه و پیشرفت درسی به شما کمک فراوانی می‌کند، اما پیش‌نیزا نیست و ضرورتی ندارد. چون آموزش زبان فرانسه در دانشگاه از پایه‌ای‌ترین موارد انجام می‌شود و حتی دانشجویان یک سری دروس پیش‌نیاز را می‌گذرانند.
  3. چه توانایی های برای تحصیل در رشته زبان فرانسه نیاز است؟
    به طور کلی دانشجویان این رشته باید علاقه و پشتکار خوبی در یادگیری مفاهیم ادبی، اصول و قواعد نگارش زبان فارسی، قدرت بیان و توانایی تکلم خوب، علاقه و توانایی در دروس حفظی، توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط