بازار کار بهترین رشته های زبان خارجی

بهترین رشته های زبان خارجی

گروه آزمایشی زبان خارجی کنکور شناور محسوب می‌شود و همه دانش‌آموزان از تمام رشته‌ها می‌توانند به عنوان کنکور اصلی یا شناور در آن شرکت کنند. شناور بودن این کنکور فرصت خوبی است تا شانس خود را برای قبولی در یکی از رشته‌های زبان خارجی امتحان کنید. هدف اصلی بعضی از دانش‌آموزان تحصیل در یک زبان خاص است و بر حسب علاقه پیش می‌روند. اما بهترین رشته های گروه زبان چه هستند؟ کدام رشته های زبان خارجی درآمد بیشتری دارند؟ قبولی در کدام‌یک از رشته های کنکور زبان سخت‌تر است؟ در این مقاله می‌خواهیم مقایسه‌ای بین رشته های گروه زبان داشته باشیم و از بازار کار بهترین رشته های زبان های خارجی و شغل های پولساز این رشته بگوییم.

لیست رشته های گروه زبان

گروه آزمایشی زبان های خارجی ۴ زیرگروه مختلف دارد و فقط مختص به یک سری از زبان‌ها است. به طور مثال رشته زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی از طریق این کنکور پذیرش ندارند. تنها رشته‌هایی که از طریق کنکور زبان‌های خارجی با آزمون پذیرش می‌گیرند عبارتند از:

رشته های کنکور زبان

جدول اطلاعات رشته های گروه زبان های خارجی

بسیار مهم است قبل از انتخاب هریک از رشته های زبان درباره نحوه گزینش، زیرگروه مربوطه، مقاطع ارائه شده در ایران، دروس تخصصی و عمومی و ضرایب آ‌ن‌ها اطلاع داشته باشید. بنابراین قبل از هر چیز نگاهی به لیست رشته های گروه زبان و اطلاعات جانبی آن‌ها در جدول زیر داشته باشید. این جدول با استفاده از آخرین دفترچه کنکور زبان های خارجی مربوط که کنکور ۱۴۰۱، جمع‌آوری شده است.

رشتهگرایش‌هازیرگروهنوع گزینشآخرین مقطع ارائه شدهظرفیت با کنکور (دولتی)ظرفیت بدون کنکورظرفیت دانشگاه‌های تربیت دبیر
زبان انگلیسیآموزش۱کشوریدکترا۵۹۸ نفر۳۰۵ نفر۱۵۱ نفر
زبان انگلیسیمترجمی۱قطبیدکترا۵۶۶ نفر۲۵۲ نفر
زبان انگلیسیزبان و ادبیات۱ناحیه‌ایدکترا۱۱۴۱ نفر۳۰۵ نفر
زبان آلمانیزبان و ادبیات۲کشوریدکترا۹۰ نفر
زبان فرانسهزبان و ادبیات۳کشوریدکترا۲۹۳ نفر۸۴
زبان چینی۴کشوریکارشناسی ارشد۱۰۴ نفر
زبان ژاپنیزبان و ادبیات۴کشوریکارشناسی۳۰ نفر
زبان اسپانیاییزبان و ادبیات۴کشوریکارشناسی۳۶ نفر
ترکی استانبولیزبان و ادبیات۴کشوریکارشناسی۵۰ نفر
زبان روسی۴کشوریدکترا۱۶۵ نفر۱۵۵
زبان ایتالیایی۴کشوریکارشناسی۲۰ نفر
زبان ارمنیزبان و ادبیات۴کشوریکارشناسی ارشد۴۵ نفر
رشته های کنکور زبان ۱۴۰۱

پر متقاضی ترین رشته های زبان خارجی

رشته زبان انگلیسی (خصوصا گرایش‌های مترجمی و آموزش)، رشته زبان آلمانی، رشته زبان فرانسه و رشته زبان چینی در ایران متقاضی بیشتری دارند. لیست رشته های پرطرفدار کنکور زبان را می‌توان تا حدودی هم از ظرفیت پذیرش آن‌ها حدس زد. اما بد نیست نیم نگاهی هم به دلیل پرطرفدار بودن این رشته‌ها داشته باشید و صرفا به دلیل طرفداران زیاد دست به انتخاب نزنید. پرمتقاضی بودن رشته‌ها مانند یک تیغ دولبه است که از طرفی باعث ظرفیت پذیرش بیشتر، ارائه در مقاطع تحصیلی بالاتر و مشاغل بیشتر می‌شود. اما از طرف دیگر به دلیل زیادتر بودن فارغ‌التحصیلان بازار کار آن‌ها رقابتی‌تر است و باید مهارت‌ها متعدد و توانایی بازاریابی خوبی داشته باشید تا به درآمد بالایی برسید.

تحصیلات دانشگاهی رشته زبان یا تحصیلات آموزشگاهی؟

اگر قصد یادگیری زبان دوم را دارید و می‌خواهید در آینده در حیطه‌های مرتبط با زبان کار کنید، شاید بهتر باشد برای تحصیلات آکادمیک برنامه‌ریزی کنید. هرچند آموزشگاه‌ها و آزمون‌های تخصی زیادی برای اثبات توانمندی‌های زبانی وجود دارند. اما هیچ چیز جای مدرک دانشگاهی را پر نمی‌کند. از طرفی در دانشگاه با اساتید و دانشجویان آشنا می‌شوید، نه فقط افرادی که با اهداف مختلف به دنبال خواندن زبان هستند. بنابراین حضور در دانشگاه حلقه ارتباطات شما با افرادی در زمینه رشته خودتان را بزرگ‌تر می‌کند و این موضوع برای ورود به بازار کار کمک‌کننده است.

لیست شغل های رشته زبان

بازار کار رشته های زبان های خارجی

بازار کار رشته های زبان خارجی که در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شوند، اغلب مناسب است و به همین دلیل نیز پذیرش دارند. در رشته‌هایی با ظرفیت پذیرش کمتر مانند زبان ارمنی، زبان ایتالیایی، ژاپنی و ایتالیایی از این نظر که پذیرش کمتری دارند، رقابت بازار کار کمتر است. به همین دلیل کارهایی مانند نویسندگی و ترجمه در این زبان های خارجی، دستمزد بیشتری دارند هرچند که احتمالا فرصت شغلی کمتری دارند. از طرفی همانطور که در جدول رشته های زبان مشاهده کردید، فقط گرایش آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های تربیت دبیر ارائه می‌شود که فارغ‌التحصیلان آن توسط آموزش و پرورش بورس می‌شوند. بنابراین برای انتخاب بین این رشته‌ها، باید علاقه و استعداد، اهداف مالی و کاری و بازار کار موجود در ایران، امکان ادامه تحصیل و میزان پرطرفدار بودن زبان را بسنجید.

مشاغل پردرآمد رشته زبان

مشاغل رشته های کنکور زبان های خارجی تقریبا در یک حوزه قرار دارد و فرقی نمی‌کند شما زبان چینی خوانده باشید یا زبان انگیسی، بازار کار مشابهی برای آن‌ها وجود دارد. درا دامه لیستی از پردرآمدترین مشاغل زبان را ذکر کرده‌ایم.

  • ویرایشگر یا ناشر
  • فعالیت در وزارت امور خارجه
  • نویسنده
  • کار در شرکت‌های هواپیمایی
  • تولیدکننده محتوا
  • مترجم رسمی قوه‌قضاییه یا دارالترجمه
  • تدریس در آموزشگاه‌، مدارس و دانشگاه‌ها
  • تدریس خصوصی
  • کتابداری
  • مدیر روابط عمومی
  • کار در شرکت‌های بازرگانی
  • کار در آزانس های گردشگری
  • خبرنگاری
  • مهماندار هواپیما
  • کار واحد امور بین‌الملل سازمان‌ها
  • کار در صدا و سیما
بهترین رشته های کنکور زبان

سخن پایانی

زبان‌های بین‌المللی و پرطرفدار زیادی در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شوند که هریک مزیت خاص خود را دارند. برخی مانند زبان چینی و روسی به دلیل ارتباط گسترده ایران با دو کشور چین و روس، زمینه‌های کاری زیادی برای دانشجویان فراهم می‌کند. برخی دیگر مانند زبان انگلیسی، زبان آلمانی و زبان فرانسه نیز به دلیل علاقه‌مندان زیاد، کاربردی و بین‌المللی بودن حتی تا مقطع دکترا در ایران تدریس می‌شوند. بازار کار و زمینه‌های شغلی تمام رشته‌های زبان خارجی مشابه یکدیگر است. با این تفاوت که در برخی از آن‌ها به دلیل فراگیر بودن، امکان کسب درآمد یا اشتغال بیشتری وجود دارد.

سوالات متداول

  1. پرطرفدارترین رشته های زبان خارجی کدام هستند؟
    معمولا رشته‌های زبان انگلیسی، زبان فرانسه و زبان آلمانی بیشترین متقاضیان کنکور را به خود اختصاص می‌دهند.
  2. پردرآمدترین رشته های زبان خارجی چه هستند؟
    با توجه به بین‌المللی و کاربردی بودن زبان انگلیسی، فارغ‌التحصیلان رشته زبان انگلیسی از نظر بازار کار، تنوع مشاغل و درآمد شرایط بهتری دارند. اما از طرفی در بازار کار سایر رشته‌های پر متقاضی مانند آلمانی، فرانسه و چینی نیز به دلیل کمتر بودن تعداد فارغ‌التحصیلان رقابت کمتری وجود دارد و دستمزدها بالاتر هستند.
  3. کدام رشته های زبان خارجی تا مقطع دکترا ارائه می‌شوند؟
    در حال حاضر رشته‌های زبان انگلیسی، زبان فرانسه، زبان آلمانی و زبان روسی در ایران تا مقطع دکترا ارائه می‌شوند.
  4. با داشتن مدرک دیپلم می‌توان برای ثبت نام رشته زبان بر اساس سوابق تحصیلی اقدام کرد؟
    بله، برخی از رشته‌های گروه زبان خارجی پذیرش بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) دارند. برخی از رشته‌ها مانند زبان ارمنی و زبان و ادبیات ترکی آذری هم فقط به صورت بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. اطلاعات کامل این رشته‌ها وظرفیت پذیرش آن‌ها بر اساس کنکور ۱۴۰۱ را، در جدول همین مطلب ذکر کرده‌ایم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط