رشته های بدون کنکور تجربی و شرایط ثبت نام

رشته های بدون کنکور تجربی

بسیاری از داوطلبان و هریک به دلایلی، تمایل دارند از فرصت ثبت نام بدون کنکور در رشته دلخواه خود استفاده کنند. خصوصا در رشته تجربی که گروه پردرآمد پیراپزشکی و پزشکی قرار دارند. اما پذیرش و قبولی در رشته های بدون کنکور بر چه اساس است؟ آیا شرط معدل و شرط نمره برای رشته های بدون کنکور در نظر گرفته می‌شود؟ کدام رشته‌های پر طرفدار علوم تجربی پذیرش بدون کنکور دارند؟ شرایط و زمان ثبت نام رشته های بدون کنکور تجربی چگونه است؟ در این مطلب می‌خواهیم هر آنچه برای ثبت نام بدون کنکور رشته تجربی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و سایر موسسات را نیاز دارید، در اختیارتان قرار دهیم.

روش گزینش دانشجو در رشته های بدون کنکور تجربی

گزينش دانشجو در رشته های بدون کنکور تجربی به روش متمركز است. به این معنی که معدل كتبي داوطلبان واجد شرايط ملاك و مبناي پذيرش قرار مي‌گيرد. البته در حال حاضر ثبت نام برای این دوره‌ها هیچ‌گونه شرط معدلی ندارد. اما هرچقدر معدل داوطلب بالاتر باشد، شانس بیشتری برای قبولی خواهد داشت. از آنجا كه پذيرش داوطلبان صرفاً بر اساس سوابق تحصيلی (معدل كتبی ديپلم) صورت می‌پذيرد، در پردیس‌های خودگردان و سایر دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، گزینش برای رشته‌های بدون کنکور به صورت کشوری است.

اگر هنوز در انتخاب رشته مناسبتان تردید دارید یا اصلا نمی‌دانید تجربی شامل چه رشته‌های متنوعی است، مطالعه مطلب لیست رشته های تجربی و زیرشاخه های رشته تجربی را پیشنهاد می‌کنیم.

ضریب تاثیر سوابق تحصیلی برای پذیرش بدون کنکور

با توجه به اينكه دروس امتحاني داوطلبان ديپلم با توجه به نوع ديپلم آنان متفاوت است، اگر نوع ديپلم داوطلب با گروه تحصيلي که شرکت کرده متفاوت باشد، درصد اعمال معدل كتبي متفاوت خواهد بود. بنابراین در جدول زیر ضریب تاثیر سوابق تحصیلی برای رشته های بدون کنکور تجربی را، از همه رشته‌ها آورده‌ایم:

 رشته ریاضیرشته تجربیرشته ادبیات و علوم انسانیرشته علوم و معارف اسلامیرشته زبانرشته هنر
ضریب تاثیر اعمال سوابق تحصیلی۱۰۰۱۰۰۱/۵۷۱/۵۷۴/۵۱۴/۵۱

نکته مهم: اگر قصد تغییر رشته یا دیپلم غیرمرتبط دارید، سری به مطلب تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور با دیپلم غیر مرتبط بزنید.

زیرگروه‌های هنر و زبان شناور محسوب می‌شوند و می‌توانید در کنار کنکور اصلی، آن‌ها را به عنوان کنکور دوم انتخاب و شانس قبولی خود را در رشته‌های بیشتری امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با ضوابط و شرایط شرکت در این زیرگروه‌ها، مطلب آشنایی با رشته های شناور کنکور را بخوانید.

شرایط لازم برای پذیرش رشته های بدون کنکور تجربی

شرایط لازم برای پذیرش رشته های بدون کنکور تجربی

داوطلبان با شرايط عمومي و اختصاصي زیر مجاز به شرکت در رشته های بدون پذیرش تجربی هستند:

  • داوطلبان مرد از نظر مقررات وظيفه عمومی، نبايد منعی داشته باشند.
  • دارای ديپلم نظام آموزشي جديد ۶-۳-۳ (شاخه نظری، فنی حرفه‌ای يا كاردانش) حداكثر تا پایان شهریور ماه سال جاری
  • دارای ديپلم دوره چهارساله نظام قديم آموزش متوسطه (نظری يا هنرستان)
  • دارای مدرك پيش‌دانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی واحدی يا ترمی واحدی حداكثر تا پايان شهريور ماه سال جاری
  • دارای مدرك سطح يک حوزوی (برای شركت طلاب فقط در گروه تحصيلی علوم انسانی)
  • دارای مدرك كاردانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي یا شاغل به تحصيل در دوره كاردانی كه حداكثر تا شهریور ماه سال جاری
  • دارای مدرك كاردانی كه حداكثر تا پایان شهریور ماه سال جاری فارغالتحصيل شوند (برای داوطلبان ديپلم فنی و حرفه‌اي يا كاردانش نظام قديم هنرستان كه فاقد مدرک پيش‌دانشگاهی هستند).
  • مدرك كاردانی دانش‌آموختگان دوره‌های كاردانی پيوسته (دارای ديپلم فنی و حرفه‌ای يا كاردانش نظام قديم هنرستان)، به جای مدرک پيش‌دانشگاهی ملاک عمل واقع می‌شود.

در صورتی كه داوطلب يكی از شرايط فوق را نداشته باشد، حتی در صورت ثبت‌نام و انتخاب رشته و قرار گرفتن در رديف قبول شدگان نهايی در اين مرحله، قبولی وی لغو می‌شود. در نظر داشته باشید که سهمیه‌های مختلف مانند بومی بودن، مناطق محروم و سهمیه خانواده‌های ایثارگران در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و از طریق کنکور سراسری، مانند پذیرش با کنکور اعمال و محاسبه می‌شود.

ثبت نام رشته های بدون کنکور تجربی

شرایط مشمولان نظام وظیفه در رشته های بدون کنکور

قبولی مشمولان نظام وظیفه که دانشجوی کاردانی هستند، با داشتن همه شرایط زیر، از نظر نظام وظيفه بلامانع خواهد بود:

  • تا پایان شهریور ماه سال جاری، در دوره‌هاي كارداني (فوق ديپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و يا كارداني پيوسته آموزشكده‌هاي فني و حرف‌های فارغ‌التحصيل شوند.
  • رشته تحصيلي آن‌ها به تأييد وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامي، فاقد دوره كارشناسی ناپيوسته باشد.
  • در مهلت يك ساله بعد از اتمام تحصيل و قبل از اعزام به خدمت در اين مرحله ثبت نام نمایند.
  • در رشته‌هاي تحصيلی گروه تحصيلی ذيربط در مقطع بالاتر از كاردانی (فوق ديپلم) و با احتساب تعدادي از واحدهای دوره كاردانی در دوره بالاتر به نحوي كه حداكثر طول مدت تحصيل آنان از كارداني به مقطع بالاتر ۲ سال كمتر از طول مدت تحصيل طبق ضوابط وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در همان دوره تحصيلی باشد، در غير اين صورت قبولی آنان لغو خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت نام رشته های بدون کنکور تجربی

مدارک لازم برای ثبت نام اینترنتی دوره‌های بدون کنکور شامل فایل عکس با شرایط زیر است:

  • عكس تمام رخ ۴×۳ يا ۴×۶ كه در سال جاری گرفته شده
  • فایل اسکن شده عكس با فرمت JPG باشد.
  • اندازه عكس اسكن شده بايد حداكثر ۴۰۰×۳۰۰ پيكسل و حداقل ۳۰۰×۲۰۰ پيكسل باشد.
  • تصوير داوطلب بايد واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و لكه باشد.
  • حجم فايل عكس نبايدبیشتر از ۷۰ كيلوبايت باشد.
  • حاشيه‌های زايد عكس اسكن شده بايد حذف شوند.
  • عكس رنگی و دارای زمينه سفيد باشد.
  • اسكن عكس از روي كارت‌های شناسايی قابل قبول نیست.

در ارسال عکس درست دقت کنید چون در صورت ارسال عكس غيرمعتبر، ثبت نام و انتخاب رشته داوطلب باطل شده و در گزينش شركت داده نخواهد شد.

مراحل ثبت نام بدون کنکور تجربی

مراحل ثبت نام بدون کنکور تجربی

 داوطلبان بايد يكايك اقدامات زير را به موقع و در مهلت مقرر انجام دهند:

  • مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش كشور به نشانی org.sanjesh.www
  • دريافت دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته از طريق درگاه اطلاع رسانی اين سازمان
  • آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نياز برای ثبت نام
  • پرداخت اینترنتی هزینه ثبت نام با كارت‌های بانكی عضو شبكه شتاب (در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۷۵۰ هزار تومان بود) و دریافت سريال ثبت نام
  • پرداخت هزینه برای استفاده از خدمات پيام كوتاه و اطلاع‌رسانی‌های سازمان (اختیاری)
  • مشاهده، كنترل و ويرايش اطلاعات ثبت نام و رشته‌های انتخابی از طريق درگاه اطلاع رسانی سازمان در زمان مقرر

اسامی رشته های بدون کنکور تجربی

دانشگاه‌ها و موسسات مختلف شامل دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و علمی‌کاربردی، در مقاطع و رشته‌های مختلفی پذیرش بدون کنکور دارند. لیست این رشته‌ها را در جداول زیر، به تفکیک مقطع و دانشگاه آورده‌ایم. اگر تمایل دارید درباره دانشگاه‌های خاص اطلاعات بیشتری داشته باشید، سری به مطالب معرفی انواع دانشگاه در ایران، معرفی دانشگاه های افسری و معرفی دانشگاه فرهنگیان بزنید.

اسامی رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه سراسری روزانه

کاردانیتکنولوژی مرتع و آبخیزداری، امور باغی و زراعی، تولید و بهره‌وری گیاهان دارویی و معطر، شیمی آزمایشگاهی، امور اراضی، تکنولوژی تولیدات گیاهی، تکنولوژی مواد غذایی، تولید و فرآوری خرما، تکنولوژی تولیدات دامی
کارشناسیمهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی جانوری، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی علوم دامی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، علوم و مهندسی جنگل، مهندسی گیاه پزشکی، مهندسی فضای سبز، مهندسی طبیعت، مهندسی چوب و صنایع سلولزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، علوم و مهندسی شیلات

پیشنهاد مطالعه: دانشگاه های مجازی

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه آزاد

کارشناسیترویج و آموزش کشاورزی پایدار، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی،  علوم و مهندسی محیط زیست، اقتصاد کشاورزی، زیست‌شناسی گیاهی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، زیست‌شناسی جانوری، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، اقیانوس‌شناسی، زیست‌شناسی دریا، علوم و مهندسی خاک، بهداشت مواد غذایی، زیست فناوری، علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، زمین شناسی، میکروبیولوژی، مهندسی صنایع چوب و فعالیت‌های سلولزی، شیمی کاربردی، گیاه پزشکی، مهندسی طبیعت، شیمی محض، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، مهندسی صنایع مبلمان، علوم آزمایشگاهی، رشته دامپزشکی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم دامی، مهندسی فضای سبز، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی جنگل

برای اطلاع از همه رشته‌های دانشگاه آزاد با این نوع پذیرش، مطالعه مقاله رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه پیام نور

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه پیام نور

کارشناسیترویج و آموزش کشاورزی پایدار، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، علوم و مهندسی محیط زیست، اقتصاد کشاورزی، زیست‌شناسی گیاهی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، زمین‌شناسی، شیمی کاربردی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم دامی، شیمی محض، علوم و مهندسی شیلات

پیشنهاد می‌کنیم درباره رشته شیمی که گرایش‌های مختلف آن جزو رشته‌های بدون کنکور تجربی هستند نیز مطالعه کنید.

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه غیر انتفاعی

کاردانیتکنولوژی مواد غذایی، شیمی آزمایشگاهی
کارشناسیزیست سلولی مولکولی، زیست فناوری، شیمی کاربردی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، میکروبیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی جانوری

رشته های بدون کنکور تجربی دانشگاه علمی کاربردی

کارشناسیمهندسی فناوری شیلات، تکثیر و پرورش آبزیان، کارشناس حرفه‌ای بهداشت مواد غذایی، مهندسی صنایع بسته‌بندی، مهندسی فناوری باغبانی-تولیدات گلخانه‌ای، فناوری دامپروری-پرورش اسب، فناوری دامپروری- دام و طیور، فناوری دامپروری-پرورش زنبورعسل، مهندسی فناوری باغبانی-گیاهان زینتی

بهترین رشته های بدون کنکور تجربی

همانطور که داوطلبان رشته تجربی مطلع هستند، پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های این گروه در شاخه پزشکی و پیراپزشکی قرار دارند. در حال حاضر به دلیل اهمیت بالای سطح دانش‌آموزان ورودی و دانشگاه‌های ارائه دهنده، پذیرش بدون کنکور در گروه پزشکی وجود ندارد. اما برخی از رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی در این دوره‌ها پذیرش دارند اما صرفا از طریق آزمون سراسری می‌توان وارد این رشته‌ها شد. رشته های پیراپزشکی بدون کنکور گروه تجربی شامل موارد زیر است که تنها در مقطع کاردانی پذیرش دارند:

  • هوشبری
  • مامایی
  • بهداشت حرفه‌ای
  • اتاق عمل
  • تکنسین سلامت دندان
  • بهداشت عمومی

برای اینکه نسبت به رشته‌های مختلف آگاهی بیشتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آینده شغلی رشته علوم تجربی را مطالعه کنید.

شهریه رشته های بدون کنکور تجربی

هزینه ثبت‌ نام و شهریه رشته‌های بدون کنکور تجربی

داوطلبان رشته‌های بدون کنکور که از طریق آزمون سراسری انتخاب رشته کرده باشند، می‌توانند دوره‌های روزانه و شبانه را انتخاب کنند. تحصیل پذیرفته‌شدگان دوره بدون کنکور روزانه به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه خواهد بود. اما برای دوره‌های شبانه و پذیرفته‌شدگان موسسات شهریه‌پرداز و همچنین دوره‌هایی که با سوابق تحصیلی پذیرش شده‌اند، باید شهریه ثابت و متغیر برای هر ترم پرداخت شود. نمی‌توان عدد مشخصی برای شهریه‌ها اعلام کرد چرا که بر اساس رشته و دانشگاه مورد نظر، این مبالغ متفاوت هستند. اما معمولا کمترین شهریه رشته های بدون کنکور تجربی، ابتدا به دوره شبانه دانشگاه دولتی و پس از آن به دانشگاه پیام نور تعلق دارد. لازم به ذکر است که شهریه‌های هر دانشگاه، سالانه درصدی افزایش پیدا می‌کنند. حالا که به پایان این مطلب نزدیک می‌شویم، پیشنهاد می‌کنیم درباره ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز مطالعه کنید.

سخن پایانی

پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها امکان خوبی برای علاقه‌مندان به تحصیلات دانشگاهی و رشته‌های پرطرفدار است. اگر قصد تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌های آزاد و دولتی را داشته باشید، می‌توانید به دو صورت با کنکور و بدون کنکور وارد رشته دلخواه خود شوید. اما در هر صورت سوابق تحصیلی شما شامل معدل و نمرات، برای پذیرش با سایر متقاضیان مقایسه می‌شود. همچنین باید برای هر ترم و هر واحد درسی، مبلغ مشخصی را پرداخت کنید. قبلا در مطلب بررسی دانشگاه شهریه پرداز راجع به شرایط مالی این دسته از دانشگاه‌ها صحبت کرده‌ایم. پذیرش بدون کنکور نیز دو بار در سال انجام می‌شود و مستقل از شرکت در کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، می‌توانید وارد رشته و دانشگاه مورد نظرتان شوید.

اگر نمی‌دانید که انتخاب رشته اولویت بیشتری در آینده شما دارد یا دانشگاه و دوره‌ای که می‌گذارنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب رشته مهم است یا دانشگاه؟ بزنید.

سوالات متداول

  1. شرایط قبولی رشته های بدون کنکور تجربی چگونه است؟
    داوطلبان باید دارای مدرک دیپلم، پیش‌دانشگاهی یا کاردانی باشند یا تا پایان شهریورماه سال جاری، مدرک خود را دریافت کنند. در بخش شرایط پذیرش همین مطلب، راجع به جزییات ارائه این مدارک برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید توضیح داده‌ایم.
  2. رشته های پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور هم پذیرش دارند؟
    در حال حاضر به دلیل اهمیت پذیرش و آموزش رشته‌های پزشکی وپیراپزشکی و حساسیت شغلی این رشته‌ها، پذیرش بدون کنکور برای برای تعداد اندکی از رشته‌های پیراپزشکی مانند هوشبری، مامایی، بهداشت حرفه‌ای، اتاق عمل، تکنسین سلامت دندان و بهداشت عمومی انجام می‌شود که متقاضیان زیادی دارند. البته پذیرش در دوره مبتنی بر سوابق تحصیلی، صرفا منوط به شرکت در کنکور سراسری است. در تعدادی از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز در پردیس‌های خودگردان و دانشگاه آزاد، رتبه‌های بالاتر نیز شانس قبولی دارند.
  3. شهریه رشته های بدون کنکور تجربی چقدر است؟
    شهریه دوره‌های بدون کنکور، بر اساس رشته، دانگاه، مقطع و دوره روزانه یا شبانه تفاوت دارد بنابراین جهت اطلاع از شهریه رشته/دانشگاه مد نظرتان باید به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط