انتخاب رشته نهم تجربی چه شرایطی دارد؟

شرایط انتخاب رشته نهم تجربی

اگر با مطالعه مسائل زیستی انسان، جانداران و گیاهان به وجد می‌آیید، اگر دوست دارید در آینده به عنوان یک فیزیوتراپ، پرستار، پزشک یا کارشناس آزمایشگاه کار درمانی انجام دهید، قطعا باید رشته تجربی را انتخاب کنید. در چند سال گذشته تمایل و ثبت نام داوطلبان در کنکور تجربی بیشتر شده و کارهای رشته تجربی نیز افزایش یافته است. اما اگر به این انتخاب فکر می‌کنید، باید از قوانین و شرایط انتخاب رشته نهم تجربی مطلع باشید. مثلا اینکه چه دروسی در رشته تجربی اهمیت دارند؟ نمره و حداقل معدل برای انتخاب رشته تجربی نهم چه هستند؟ نحوه انتخاب رشته تجربی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات، ما در این مطلب شرایط انتخاب رشته تجربی پایه نهم را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

شرایط انتخاب رشته تجربی در سال نهم

به طور کلی قوانین و شرایط انتخاب رشته نهم شامل موارد زیر هستند:

  • شرط نمره
  • شرط معدل
  • نمره آزمون هدایت تحصیلی (مشاوره و رغبت‌سنجی)

به جز این موارد، اگر قصد ثبت نام در مدارس دولتی یا نمونه‌دولتی را داشته باشید، سهمیه‌ها خصوصا سهمیه مناطق و ظرفیت پذیرش مدارس، در انتخاب رشته نهم تجربی مهم هستند. توضیحات مفصل، جامع و عمومی در مورد شرایط انتخاب رشته نهم را می‌توانید در مطلب انتخاب رشته نهم بخوانید.

شرط نمرات و معدل جهت انتخاب رشته تجربی

نمرات لازم برای انتخاب رشته تجربی نهم

نمره دو درس ریاضی و علوم برای انتخاب رشته نهم تجربی معیار هستند و باید به ترتیب حداقل ۱۳ و ۱۴ باشند. این نمرات با گرفتن میانگین از نمرات ریاضی و علوم سه سال اول متوسطه محاسبه می‌شوند. اگر نتوانید این حد نصاب را کسب کنید، امکان انتخاب رشته تجربی را ندارید، مگر اینکه در آزمون ترمیم نمره شرکت کنید.

 برای رشته تجربی معدل باید چند باشد؟

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم تجربی ۱۴ است که از میانگین معدل سه سال متوسطه اول به دست می‌آید. مانند آنچه درباره نمرات گفتیم، اگر معدل شما کمتر از ۱۴ باشد، می‌توانید در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنید که هیچ محدودیتی از نظر تعداد دروس ندارد.

آزمون هدایت تحصیلی انتخاب رشته نهم تجربی

آزمون هدایت تحصیلی توسط آموزش و پرورش طراحی شده و در سایت پادا انجام می‌شود. این آزمون فاکتورهای متعددی مانند علاقه و استعداد دانش‌آموز و نظر معلمان و والدین دارد که برای هریک نمره مشخصی در نظر گرفته است. کسب حد نصاب لازم در این آزمون از شرایط انتخاب رشته تجربی در کلاس نهم است. برای اطلاعات بیشتر درباره آزمون هدایت تحصیلی، چگونگی شرکت و دریافت نتایج آن، مطلب آزمون هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته نهم تجربی را هم مطالعه کنید. امتیازات مورد نیاز برای انتخاب رشته نهم تجربی در هدایت تحصیلی، طبق جدول زیر است:

فاکتورهای هدایت تحصیلیامتیاز (درصد)
علایق دانش‌آموز۱۰
نظر والدین۵
نظر معلمان۱۰
نتیجه آزمون‌های مشاوره‌ای۳۵
عملکرد درسی دانش‌آموز۳۵
نظر مشاور تحصیلی۱۰
تعیین رشته نهم بر چه اساسی انجام می‌شود

سهمیه در انتخاب رشته تجربی دبیرستان

سهمیه انتخاب رشته انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • سهمیه ایثارگران و جانبازان
  • سهمیه خانواده رزمندگان
  • سهمیه مناطق

سهمیه منطقه اهمیت بیشتری در انتخاب رشته تجربی سال نهم خصوصا در شهرستان‌ها دارد. هریک از مناطق آموزش و پرورش در هر شهر، در تعداد مدارس دولتی و نمونه دولتی و تعداد دانش‌آموزانی که دارند، با محدودیتی مواجه هستند. بنابراین اگر قصد دارید وارد این مدارس شوید، ممکن است به دلیل تکمیل ظرفیت نتوانید.

تاریخ انتخاب رشته نهم تجربی

انتخاب رشته‌های سال نهم پس از امتحانات خرداد ماه انجام می‌شود و در صورتی که امتیازات لازم برای انتخاب رشته نهم تجربی را به دست آورده باشید، می‌توانید از طریق سامانه پادا، اقدام به تعیین رشته تجربی کنید. در شرایطی که در درسی تجدید شده‌اید، نمرات لازم را کسب نکرده‌اید یا معدل شما به حد نصاب نرسیده باشد باید ابتدا در آزمون‌های ترمیم نمره و ترمیم معدل شرکت کنید و بعد در شهریور ماه اقدام به انتخاب رشته کنید.

جدول انتخاب رشته نهم بر اساس تیپ شخصیتی

جدول انتخاب رشته نهم بر اساس تیپ شخصیتی

اگر بخواهیم ببینیم چه افرادی برای تحصیل در رشته تجربی مناسب تر اند می‌توانیم سری به روانشناسی و تیپ‌های شخصیتی بزنیم. در جدول زیر که بر اساس نظریه هالند نوشته شده، می‌توانید ببینید که رشته تجربی برای کدام تیپ‌های شخصیتی مناسب‌تر است:

تیپ شخصیتیهدایت تحصیلی
واقع‌گرافنی و حرفه‌ای، کشاورزی، صنعتی، تربیت بدنی رشته تحصیلی و شغلی که در ارتباط با اشیا و ابزار باشد و جنبه فنی داشته باشد.
جستجوگرعلوم ریاضی و علوم تجربی رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که با داده کار می‌کنند و مستلزم تحقیق و پژوهش مداوم هستند.
هنریرشته‌های هنری، طراحی گرافیک، زبان، برخی رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی رشته تحصیلی و مشاغلی که در ارتباط با داده‌ها و اشیا بوده و خلاقیت و ابتکار در آن‌ها اهمیت داشته باشند.
اجتماعیرشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، الهیات، علوم قضایی و حقوق، روانشناسی، مشاوره هر نوع رشته تحصیلی و شغلی که در ارتباط با مردم باشد و در ارتباط با آموزش، تدریس و رفاه اجتماعی هستند.
متهوررشته‌های علوم تجربی، بازرگانی، مدیریت، علوم قضایی، حقوق، علوم سیاسی رشته‌ها و مشاغلی که با مردم سر و کار دارند و در حوزه سازماندهی، مدیریت و فروشندگی هستند.
قراردادیرشته‌های امور اداری و دفتری، حسابداری، بازرس مالی، بانکداری رشته‌ها و شغل‌هایی که با جزئیات و کار با داده‌ها ارتباط دارند.
امتیازات مورد نیاز برای انتخاب رشته نهم

دروس تخصصی رشته تجربی پایه نهم

شاید برای شما هم سوال شده باشد که با چه نمراتی در پایه نهم انتخاب رشته می‌کنیم؟ و برای رشته تجربی چه درس هایی مهم است؟ همانطور که پیش از این گفتیم، دو درس ریاضی و علوم برای انتخاب رشته نهم تجربی سنجش می‌شوند و باید به این موارد توجه کنید:

  • نمره دروس ریاضی و علوم سه سال متوسطه اول برای انتخاب رشته با ضریب ۳ محاسبه می‌شود.
  • نمره علوم در تمام پایه‌ها باید حداقل ۱۴ باشد.
  • نمره درس ریاضی در تمام پایه‌ها باید حداقل ۱۳ باشد.
  • مجموع نمرات ریاضی و علوم متوسطه اول، نباید کمتر از ۴۲ باشد.

مشاغل مرتبط با انتخاب رشته تجربی نهم

شاید بد نباشد بدانید که شغل های رشته تجربی فقط مختص شاخه‌های پزشکی و پیراپزشکی (مانند مامایی، پرستاری، فیزیوتراپی و سایر رشته‌هایی که مشاغل مکمل درمانی دارند) نیست. بلکه بسیاری از رشته‌ها و مشاغل حالت شناور دارند و علاوه بر زیرگروه‌های دیگر می‌توانید از طریق تجربی هم آن‌ها را انتخاب کنید. از جمله رشته های تجربی می‌توان به برخی گرایش‌های گروه مدیریت،‌ مهندسی کشاورزی، اقتصاد، حسابداری و الهیات اشاره کرد.

تغییر رشته به تجربی

یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۴ این است که نوع دیپلم باید حتما با گروه آزمایشی دیپلم یکسان باشد. بنابراین برای افرادی که به مشاغل رشته تجربی علاقه دارند، انتخاب رشته نهم تجربی بسیار مهم است. درباره این تغییرات می‌توانید در مطلب تغییرات کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بیشتر مطالعه کنید. اما دانش‌آموزان ممکن است به هر علتی نتوانند شرایط انتخاب رشته تجربی را در سال نهم به دهم به دست بیاورند. جای ناامیدی نیست چون هنوز فرصت تغییر رشته وجود دارد.

اگر در محل زندگی شما فقط مدارس دولتی و غیر دولتی وجود دارند و امکان ثبت نام در مدارس دیگر را ندارید، می‌توانید برای سال یازدهم یا دوازدهم برنامه‌ریزی کنید تا در یک منطقه یا شهر یا ظرفیت پذیرش مناسب ساکن شوید. امکان ترمیم نمره و معدل نیز برای دانش‌آموزانی که به حدنصاب نمرات نرسیده‌اند نیز وجود دارد. شهریور هر سال امتحانات ترمیم نمره برگزار می‌شوند و در صورت گرفتن حداقل نمره، می‌توانید به شاخه تجربی تغییر رشته دهید.

راهنمای جامع انتخاب رشته نهم تجربی

سخن پایانی

رویای روپوش سفید به تن کردن چه در حکم یک پزشک، پرستار، تکنسین بیهوشی یا سایر رشته‌ها شاخه پزشکی و پیراپزشکی و چه در در حکم یک پژوهشگر و محقق، بسیاری از دانش‌آموزان را به سمت انتخاب رشته تجربی سوق می‌دهد. در این مطلب توضیح دادیم که چه ویژگی‌ها، شرایط، شرط نمرات و معدل جهت انتخاب رشته تجربی در سال نهم مورد نیاز هستند تا اگر در سال‌های آینده انتخاب رشته را در پیش دارید، از همین امروز برای آن آماده شوید. اگر قصد دارید متوسطه دوم را در مدارس سلام بگذرانید، نمونه سوالات آزمون ورودی مدارس سلام را دانلود کنید.

سوالات متداول

  1. حداقل معدل برای انتخاب رشته نهم چقدر است؟
    برای انتخاب رشته نهم تجربی باید معدل امتحان نهایی نهم شما حداقل ۱۴ باشد.
  2. تعیین رشته نهم بر چه اساسی انجام می‌شود؟
    امتیازات مورد نیاز برای انتخاب رشته نهم بر اساس نمرات دروس مرتبط با رشته انتخابی، معدل و امتیاز آزمون هدایت تحصیلی بررسی می‌شوند که در صورت داشتن این شرایط دانش‌آموز می‌تواند برای پایه دهم وارد رشته دلخواه خود شود.
  3. معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی چقدر است؟
    حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته نهم به دهم تجربی ۱۴ است.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط