تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چه هستند؟

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

هر سال دانش‌آموزانی که سال یا سال‌های بعد داوطلب کنکور سراسری هستند، درباره تغییرات این آزمون و قوانین جدید آن، دچار سردرگمی می‌شوند که کدام اخبار درست است. با توجه به مسائل و تغییرات بنیادینی که پیش از این درباره کنکور ۱۴۰۲ مطرح می‌شد، والدین و دانش‌آموزان می‌خواهند درباره اینکه این تغییرات تصویب شده‌اند یا خیر سوالات فراوانی دارند. ما اینجا هستیم تا جدیدترین اخبار مرتبط با کنکور سال آینده که از طرف سازمان سنجش اعلام می‌شوند را با شما در میان بگذاریم و ببینیم سرنوشت کنکور ۱۴۰۲ چه خواهد شد.

۶ تغییر مصوب کنکور ۱۴۰۲

بر اساس بخشنامه کنکور ۱۴۰۲ که توسط سخنگوی سازمان سنجش اعلام شده است، مصوبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاحات کنکور را در کنکور ۱۴۰۲ برای نظام قدیم و جدید اعمال خواهد شد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

سرنوشت کنکور ۱۴۰۲

حذف دروس عمومی

براساس تغییرات کنکور ۱۴۰۲ دفترچه سوالات عمومی شامل دروس زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان انگلیسی و زبان عربی حذف می‌شوند. به یاد داشته باشید که هرچند این دروس مستقیما در سوالات تستی آزمون وجود ندارند، اما به دلیل اثر معدل بر رتبه نهایی، نمرات دروس عمومی شما طی دبیرستان همچنان روی رتبه و تراز کنکور اثر دارند.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

بر اساس مصوبات اعلام شده، از سال ۱۴۰۲ اثر ۶۰ درصدی معدل دوره متوسطه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) روی رتبه قطعی خواهد بود. با توجه به اینکه برخی از داوطلبان نظام قدیم هستند یا کلاس دهم و یازدهم را پشت سر گذاشته‌اند، سوال می‌کنند که چگونه می‌توانند این مشکل را جبران کنند؟ برای این دسته از دانش‌آموزان امکانی به نام ترمیم نمره و ترمیم معدل وجود دارند که می‌توانند بنا بر درخواست خود و در موعد مقرر، در امتحاناتی که می‌خواهند دوباره شرکت کنند و به این ترتیب نمره بالاتر برای تعیین رتبه آن‌ها محاسبه شود.

حذف زیرگروه‌ها

حذف شدن زیرگروه‌ها در هر رشته، یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۲  است که باید در برنامه‌ریزی درسی خود به آن بسیار توجه کنید. در گذشته بر اساس ضریب متفاوت دروس در هر رشته، دانش‌آموزان می‌بایست تقسیم‌بندی متفاوتی برای مطالعه دروس انجام می‌دادند و دروسی با ضریب بالاتر را بیشتر مطالعه می‌کردند. اما برای سال از سال بعد یکسان‌سازی ضریب دروس برای تمام رشته‌های دانشگاهی انجام خواهد شد. دیگر چیزی به نام زیرگروه وجود نخواهد داشت. هرچند همچنان برخی از درس‌ها ضریب بالاتری دارند.

بخشنامه کنکور ۱۴۰۲

برگزاری دو کنکور در سال ۱۴۰۲

آزون سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد، دو بار در سال برگزار می‌شود. این یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور است که به کاهش اضطراب دانش‌آموزان و حفظ انگیزه مطالعه، کمک بسیاری خواهد کرد. در صورتی که نتیجه مطابق خواست شما نباشد می‌توانید انتخاب رشته نکنید و دوباره در کنکور بعدی شرکت کنید و به دلیل برگزاری دوبار در سال، یک سال از زمان شما از دست نمی‌رود. همچنین این قانون برای آقایان که خدمت سربازی دارند نیز فرصتی محسوب می‌شود که دوباره تلاش کنند.

اعتبار دو ساله نتیجه کنکور

داوطلبان می‌توانند با نتایج کنکور ۱۴۰۲ برای یال بعد یعنی ورودی ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها انتخاب رشته کنند، در واقع نتایج تا دو سال اعتبار دارند.

بیشتر بخوانید: تغییرات کنکور ، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

تعیین شرط معدل توسط دانشگاه ها

در کنکور ۱۴۰۲ به بعد، این اختیار به دانشگاه‌ها داده خواهد شد که برای پذیرش دانشجو در هر رشته‌ای، شرط معدل تعیین کنند. به این ترتیب ممکن است شما رتبه قبولی در یک دانشگاه و رشته را آورده باشید، اما به دلیل شرط معدلی که دانشگاه تعیین کرده، پذیرفته نشوید. پس حتما برای کسب معدل و نمرات بالا تلاش کنید یا اگر در سال‌های قبل نمرات خوبی نداشتید، حتما از ترمیم معدل استفاده کنید.

کنکور ۱۴۰۲ برای داوطلبان نظام قدیم

تا سال ۱۴۰۰ داوطلبان نظام قدیم دفترچه سوالات جداگانه و متفاوتی دریافت می‌کردند. اما مانند سال گذشته، در کنکور ۱۴۰۲ نیز داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید دفترچه مشابهی دریافت می‌کنند. تغییرات کنکور نیز برای هر دو گروه مشابه خواهد بود.

داوطلبان با دیپلم غیر مرتبط می توانند در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند

آیا داوطلبان با دیپلم غیر مرتبط می توانند در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنند؟

بر اساس شرایط کنکور ۱۴۰۲ داوطلبان همچنان مانند روال سال‌های قبل می‌توانند با دیپلم نظام قدیم یا سال دوازدهم از رشته متفاوتی، در یک زیرگروه متفاوت کنکور شرکت کنند. اما ممکن است این قانون برای سال‌های بعد متفاوت باشد. تغییراتی که از امسال برای سال‌های بعد اعلام و پیش‌بینی شده‌اند را می‌توانید در مطلب کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود مطالعه کنید.

سخن پایانی

سازمان سنجش و نهادهای مرتبط با برگزاری کنکور، همواره به دنبال راه‌هایی هستند که پذیرش دانشجو به شیوه عادلانه‌تر و دقیق‌تری انجام شود. در راستای این هدف، امسال نز ازمان سنجش و آموزش کشور تغییرات کنکور ۱۴۰۲ را اعلام کرد که در گذشته نیز از آن‌ها صحبت شده بود. درباره این ۶ تغییر اساسی کنکور که به تصویب رسیده‌اند و اجرایی خواهند شد در این مطلب توضیح دادیم.

سوالات متداول

  1. کنکور ۱۴۰۲ چند بار برگزار میشود؟
    از سال ۱۴۰۲ کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود تا فشار و اضطراب داوطلبان کاهش پیدا کند.
  2. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰ درصد قطعی است؟
    معیار سنجش و پذیرش در دانشگاه پس از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اثر ۶۰ درصدی معدل متوسطه دوم و تاثیر ۴۰ درصدی روی رتبه و تراز کنکور است.
  3. آیا در کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف می شود؟
    بله در کنکور ۱۴۰۲ یکی از تغییرات اساسی حذف دفترچه دروس عمومی برای همه رشته‌های تحصیلی است.
  4. آیا تغییرات کنکور ۱۴۰۲ قطعی است؟
    بله، تغییرات کنکور ۱۴۰۲ که توسط ساطمان سنجش اعلام شده، شامل ۴ مصوبه قطعی است که اجرایی خواهند شد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط