جزئیات دفترچه های کنکور سراسری ۱۴۰۲

دفترچه های کنکور سراسری

جزییات تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به دفترچه های کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای گروه‌های آزمایشی مختلف و تغییرات قوانین کنکور توسط معاون سازمان سنجش اعلام شد. با توجه به حذف دروس عمومی و ادغام شدن زیرگروه‌ها، تعداد سوالات، زمان پاسخگویی به سوالات و دفترچه‌های هر گروه آزمایشی دچار تحولاتی شده‌اند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. شایان ذکر است که هر دفترچه پاسخنامه اختصاصی خود را دارد که بعد از پایان زمان پاسخگویی به آن، پاسخنامه‌ها به همران دفترچه جمع‌آوری می‌شوند و دفترچه و پاسخنامه بعدی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

تعداد دفترچه های کنکور سراسری ۱۴۰۲

یکی از تغییرات اساسی کنکور سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱، حذف دروس عمومی از آزمون بود. بنابراین دفترچه‌های تمام گروه‌های آزمایشی فقط شامل سوالات اختصاصی هستند و زمان کنکور سراسری هم نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است. در ادامه جزئیاتی مانند تعداد دفترچه‌ها، دروس، تعداد سوالات و زمان پاسخگویی هر دفترچه را به تفکیک رشته بیان کرده‌ایم.

دفترچه های کنکور سراسری رشته ریاضی و فنی

  1. دفترچه‌ شماره ۱: ریاضیات شامل ۴۰ سوال در ۷۰ دقیقه
  2. دفترچه شماره ۲: فیزیک با ۳۵ سوال و شیمی با ۳۰ سوال و در مجموع ۶۵ سوال در ۷۵ دقیقه
دفترچه های کنکور سراسری تجربی

دفترچه های کنکور سراسری رشته علوم تجربی

  1. دفترچه شماره ۱: زیست شناسی با ۴۵ سوال در ۴۵ دقیقه
  2. دفترچه شماره ۲: فیزیک با ۳۰ و شیمی با ۳۵ سوال و در زمان ۷۵ دقیقه
  3. دفترچه شماره ۳: ریاضی با ۳۰ و زمین با ۱۵ سوال در ۶۰ دقیقه
  4. دفترچه شماره ۴ (مختص رشته بهیاری): ۳۰ سوال در ۲۰ دقیقه

در مجموع برای پاسخ به ۱۵۵ سوال دفترچه های کنکور سراسری تجربی ۱۸۰ دقیقه ( بدون احتساب دفترچه بهیاری) زمان دارید.

دفترچه های کنکور سراسری رشته انسانی

  1. دفترچه شماره ۱: ریاضی ۲۰ سوال، ادبیات ۳۰ سوال، علوم اجتماعی ۱۵ سوال، روانشناسی ۱۵ سوال
  2. دفترچه شماره ۲: عربی ۲۰، تاریخ ۱۳سوال، جغرافیا ۱۲ سوال، فلسفه و منطق ۲۰ سوال، اقتصاد ۱۵ سوال

دفترچه های کنکور سراسری رشته هنر

این رشته تنها دارای یک دفترچه است که در مجموع ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه زمان پاسخگویی دارد. دروس و تعداد سوالات گروه آزمایشی هنر به این ترتیب است:

  • درک عمومی هنر: ۵۰ سوال
  • درک عمومی ریاضی و فیزیک: ۳۰ سوال
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: ۲۰ سوال

دفترچه های کنکور سراسری زبان های خارجی

این گروه آزمایشی هم یک دفترچه زبان خارجی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی، ایتالیایی) ۷۵ سوال دارد که داوطلبان مجموعا ۱۰۵ دقیقه فرصت پاسخگویی به آن‌ها را دارند.

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲

خلاصه ای از تغییرات جدید کنکور سراسری ۱۴۰۲

فرقی نمی‌کند از داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ در دی ماه یا تیرماه باشید، علاوه بر اطلاع از تغییرات دفترچه، آشنایی کامل با تغییر و تحولات کنکور سراسری برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر اهمیت زیادی دارد. در ادامه تمام تغییرات اعمال شده از کنکور ۱۴۰۲ به بعد را توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف ریتالین برای کنکور

اعلام نمره کل در یک زیرگروه

در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها با یکدیگر دغام می‌شوند. بنابراین به هر داوطلب تنها یک رتبه و تراز برای یک زیرگروه واحد تعلق می‌گیرد. بنابراین همه دروس اختصاصی برای تمام رشته‌ها ضریب یکسانی دارند و ضریب هیچ درسی صفر نیست.

درصد قطعی سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی سال دوازدهم نظام ۳-۳-۶ به میزان ۴۰درصد در گروه‌های ازمایشی اصلی (گروه آزمایشی یکسان با رشته دیپلم) در آزمون سراسری تاثیر دارد. به این معنی که هر دانش‌اموز می‌تواند فارغ از رشته دیپلم در هر گروه آزمایشی شرکت کند. اما نمرات دروس اختصاصی (مثلا زیست و زمین شناسی برای داوطلبی که از ریاضی در کنکور تجربی شرکت می‌کند) صفر لحاظ می‌شود. لازم به ذکر است که ضرایب سوابق تحصیلی برای داوطلبان نام قدیم و جدید متفاوت است.

برگزاری دوبار کنکور در سال

از سال ۱۴۰۲ داوطلبان فرصت دارند دو بار در سال برای شرکت در کنکور ثبت نام کنند. ضرورتی ندارد که گروه آزمایشی داوطلبانی که در هر دو نوبت شرکت می‌کنند یکسان باشد. به طور مثال می‌توانید در کنکور دی ماه رشته ریاضی و در کنکور تیرماه در کنکور رشته تجربی شرکت کنید.

حذف دفترچه سوالات عمومی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، دروس عمومی در کنکور سراسری حذف می‌شوند. این دروس فقط از طریق سابقه تحصیلی روی نتیجه کنکور اثرگذار هستند. اگرچه منابع آزمون سراسری کاهش پیدا کرده‌اند اما باید توجه کرد که موفقیت در دروس اختصاصی نیازمند مطالعه عمیق و با کیفیت خواهد بود.

اعتبار دو ساله نتیجه کنکور

نمره کل داوطلبان کنکور تا دو سال اعتبار دارد و داوطلبان می‌توانند در این فاصله برای ترمیم معدل خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط