سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی

سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی

انتخاب رشته نهم یکی از انتخاب‌های مهم دوران تحصیل است. انتخابی که تا چند سال، زمینه تحصیلی‌تان، رشته و دانشگاهتان و آدم‌های اطرافتان را تعیین می‌کند و مستقیم و غیرمستقیم روی کیفیت زندگی اجتماعی و حتی شخصی‌تان تاثیرگذار است. بنابراین برای این انتخاب باید حسابی دقت کنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترین انتخاب را داشته باشید و بقیه مسیر تحصیلی‌تان را خوشحال و راضی سپری کنید. اما چطور می‌شود تمام جوانب را در نظر گرفت؟ چطور علاقه، استعداد، توانایی، سوابق تحصیلی، بازار کار و پذیرش دانشگاه را در یک سبد بریزیم و از بینشان بهترین انتخاب را بیرون بکشیم؟ نگران نباشید، در این مسیر تنها نیستید. هدایت تحصیلی مثل یک چوب‌دستی به دادتان می‌رسد و کمکتان می‌کند به سلامت از این مسیر صعب‌العبور بگذرید. در این مقاله از سلام با موشکافی این چوب‌دستی، می‌توانید بهتر با هدایت تحصیلی آشنا شوید و از آن بهره ببرید.

این مقاله‌ها را نیز مطالعه کنید: بازار کار رشته تجربی، بازار کار رشته ریاضی، بازار کار رشته انسانی و بازار کار رشته هنر

سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی

هدایت تحصیلی چیست و چه مزایایی دارد؟

هدایت تحصیلی، برنامه‌ای چند مرحله‌ای است که به دانش‌آموزان پایه نهم کمک می‌کند، با گذشتن از مراحل آزمون‌های مشاوره‌ای، بررسی سوابق تحصیلی، نظرسنجی از والدین، نظرسنجی از خود دانش‌آموز و مشاور تحصیلی و محاسبه برآیند این آزمون‌ها، رشته مناسبشان را پیدا کنند. توصیه می‌کنیم آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها را با دقت انجام دهید تا روند هدایت تحصیلی‌تان به بهترین شکل انجام شود.

انتخاب رشته مسیری پر ابهام است که برای دانش‌آموز سوال‌های زیادی به وجود می‌آورد، هدایت تحصیلی با جمع‌بندی جوانب مختلف در چند فرم، کمکتان می‌کند سردرگم نشوید. در ضمن توجه کنید که با روند هدایت تحصیلی، می‌توانید از کلیشه‌هایی که در این مسیر وجود دارند، دوری کنید. مثلا شهرت بیش از حد بعضی رشته‌ها و یا این تصور که دانش‌آموزان رشته‌های هنری از نظر عملکرد تحصیلی ضعیف‌تر هستند.

اگرچه ممکن است بین بعضی والدین هنوز این تصورات وجود داشته باشد و گاهی دانش‌آموزان در مواجهه با رشته‌های کم‌طرفدارتر در هدایت تحصیلی‌شان می‌پرسند: «پدر و مادر رو شما راضی میکنید؟». اما باید بگوییم شما در رشته‌‌ای که به آن علاقه‌ دارید و در زمینه‌اش توانمندید، به احتمال بیشتری موفق می‌شوید تا در یک رشته پرطرفدار که متقاضی زیادی دارد. شناسایی توانایی و علاقه دانش آموز در انتخاب رشته سال نهم نیز مقوله بسیار مهمی است. هدایت تحصیلی با در نظر گرفتن سه فاکتور مهم علاقه، توانایی و سوابق تحصیلی بهترین راهنماست تا به شما بگویید کدام مسیر مناسب شماست.

سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی2

هدایت تحصیلی با چه هدفی برگزار می‌شود؟

هدایت تحصیلی، روندی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند در مسیر انتخاب رشته، آگاهانه گام بردارند و با توجه به شرایط تحصیلی و شخصی‌شان بهترین رشته را انتخاب کنند. این برنامه با هدف کمک به دانش‌آموزان و والدین و جامعه علمی برگزار می‌شود. هدف این برنامه این است که دانش‌آموزان را راهنمایی کند تا تنها بر اساس یکی از معیارهای شهرت، بازار کار فعلی و علاقه انتخاب رشته نکنند و با در نظر گرفتن جوانب مختلف برآیندی از وضعیتشان داشته باشند.

چه عواملی در هدایت تحصیلی موثر هستند؟

هدایت تحصیلی، وضعیت شما را در هر رشته بررسی می‌کند و در آن رشته، اولویت‌بندی‌تان می‌کند. اولویت الف، می‌تواند بدون معطلی ثبت‌نام کند، اولویت ب به اولویت الف و ظرفیت رشته‌ وابسته است و اولویت‌های ج و د، نفرات بعدی صف هستند و باید منتظر ثبت‌نام اولویت‌های بالاتر بمانند. عوامل موثر در هدایت تحصیلی را نمرات سه سال آخر (هفتم، هشتم و نهم) ۳۵ درصد، آزمون‌های مشاوره‌ای ۳۰ درصد، نظر دبیرها ۱۰ درصد، نظر مشاور ۱۰ درصد، نظر دانش‌آموز ۱۰ درصد و نظر والدین ۵ درصد تشکیل می‌دهند.

قوانین نمره انتخاب رشته های مختلف

یکی دیگر از سوال‌هایی که ممکن است در این روند با آن مواجه شوید این است که قوانین انتخاب رشته چیست؟ قبل از هرچیز باید بگوییم، اولویت ثبت‌نام در هر رشته با الف‌هاست. هر کدام از رشته‌ها، در درس‌های تخصصی‌شان حد نصابی دارند که اگر نمراتتان کمتر از آن باشد پذیرفته نمی‌شوید.

  • برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک، مجموع سه نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های ریاضی و علوم،‌ باید بیشتر از ۴۲  و معدل باید حداقل ۱۴ باشد.
  • برای پذیرش در رشته علوم تجربی، مجموع سه نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های ریاضی و علوم، باید بیشتر از ۴۲ و معدل باید حداقل ۱۴ باشد.
  • برای پذیرش در رشته علوم انسانی، مجموع سه نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی باید بیشتر از ۴۲ و معدل باید حداقل ۱۴ باشد.
  • برای پذیرش در رشته علوم و معارف اسلامی، مجموع سه نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های مطالعات اجتماعی، زبان، ادبیات فارسی و عربی باید بیشتر از ۴۲ و معدل باید حداقل ۱۴ باشد.
  • برای پذیرش در رشته فنی ‌و حرفه‌ای مجموع سه نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های ریاضی، علوم، کار و فناوری باید بیشتر از ۳۰ باشد و نمره درس ریاضی در سه پایه کمتر از ۱۰ نشده باشد؛ همچنین معدل باید حداقل ۱۲ باشد.
  • برای پذیرش در رشته کار و دانش مجموع س ‌نمره پایه هفتم، هشتم و نهم درس‌های ریاضی و کار و فناوری باید بیشتر از ۳۶ و معدل باید حداقل ۱۲ باشد.
سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی3

روند هدایت تحصیلی به چه شکل است؟

هدایت تحصیلی شامل هفت مرحله و هفت فرم یا نمون برگ است که به شرح زیر هستند:

  • فرم شماره یک نظرسنجی از خود دانش‌آموز است و لیستی از رشته‌ها در اختیارش گذاشته می‌شود تا برای خودش اولویت‌بندی کند و رشته‌های مدنظرش را انتخاب کند.
  • فرم شماره دو نظر سنجی از معلم‌هاست و از آن‌ها درخواست می‌شود در دروس مخصوص خودشان از معیارهای مختلف به شما امتیاز بدهند.
  • فرم شماره سه نظرسنجی از والدین است و از آن‌ها درخواست می‌شود با توجه به شناختشان، رشته‌ها را برایتان اولویت بندی کنند.
  • فرم شماره چهار نظرسنجی از مشاور است تا با توجه به جلسات رشته‌ها را اولویت‌بندی کند.
  • فرم شماره پنج به نوعی جمع‌بندی مراحل قبل است و در هررشته از ۶۵ به دانش‌آموز نمره می‌دهد.
  • فرم شماره شش سوابق تحصیلی‌تان را هم با ۳۵ امتیاز به معیارها اضافه می‌کند.
  • فرم شماره هفت اولویت‌هایتان را در هر رشته مشخص می‌کند.

چطور در رشته موردعلاقه ام اولویت الف کسب کنم؟

یکی از متداول‌ترین سوال‌های دانش‌آموزان این است که چه کار کنم همه رشته‌ها رو بیارم؟ برای کسب بهترین اولویت در رشته‌‌های مدنظرتان، از پایه قبل‌تر بر دروس تخصصی تمرکز کنید و سعی کنید ۳۵ نمره سوابق تحصیلی را کسب کنید. در آزمون‌های مشاوره‌ای با صداقت و دقیق به سوال‌ها پاسخ دهید تا زمینه واقعی استعداد و علاقه‌تان را کشف کنید. علاقه فاکتور بسیار مهمی است ولی تنها معیار نیست. بنابراین سعی کنید جمع‌بندی دقیقی از میزان علاقه و توانایی‌تان در هر رشته داشته باشید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.

نمرات پایه هفتم و هشتم چه تاثیری در هدایت تحصیلی دارند؟

در هدایت تحصیلی، نمرات پایه هفتم و هشتم دروس تخصصی هر رشته با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب سه محاسبه می‌شوند.

دانش‌آموزان مردود چطور در هدایت تحصیلی شرکت کنند؟

برای این دانش‌آموزان با در نظر گرفتن نمرات شهریور، برگ‌های هدایت تحصیلی جدید صادر می‌شود.

برای انتخاب رشته مورد علاقه ام حتما باید اولویت الف بیاورم؟

نحوه پر کردن فرم اولویت بسیار مهم است. ورود اولویت‌ها بستگی به ظرفیت پذیرش رشته در مناطق شهر دارد؛ هر کدام از رشته‌ها ظرفیت محدودی دارند و با توجه به میزان تقاضا، از بین اولویت‌های الف، بعد ب و بعد اولویت‌های دیگر دانش‌آموز می‌گیرند. اگر رشته موردعلاقه‌تان جز رشته‌های پر تقاضا نباشد، ممکن است با اولویت ب یا حتی اولویت‌های پایین‌تر هم بتوانید ثبت‌نام کنید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: فرم اولویت پایان راه نیست، با انتخاب رشته مجدد مسیرتان را روبه‌راه کنید

وظایف مشاور تحصیلی مناسب

در فرم هدایت تحصیلی، هاشور به چه معناست؟

در این فرم رشته‌هایی که شما در آن‌ها به حد نصاب نرسیده‌اید و نمی‌توانید انتخاب کنید، با علامت هاشور مشخص می‌شوند. برای ورود به این رشته‌ها، باید مجدد امتحان دهید.

اگر در رشته ای اولویت لازم را کسب نکنم، باید چه کار کنم؟

دانش‌آموزانی که حد نصاب و اولویت لازم را برای ورود به رشته‌ای خاص کسب نکرده باشد، می‌توانند همراه دانش‌آموزان تجدیدی در امتحانات تعیین رشته شهریور ماه شرکت کنند و شانس‌شان را برای ورود به رشته مدنظرشان امتحان کنند؛ همچنین می‌توانند به مدارس غیردولتی مراجعه کنند تا در صورت داشتن ظرفیت ثبت‌نام کنند.

اگر در رشته‌ای حد نصاب را نیاورده باشم، می‌توانم در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنم؟

خیر حد نصاب برای تمام مدارس اعمال می‌شود، تنها اگر در رشته‌ای اولویت ب گرفته باشید و مدارس دولتی ظرفیت نداشته باشند، می‌توانید به مدارس غیردولتی مراجعه کنید.

زمان ثبت نام پایه دهم به چه صورت است؟

گاهی دانش‌آموزان در مورد ثبت‌نام دچار ابهام می‌شوند که اگه آزمون تاثیر گذاره پس چرا جوابش تیر ماه میاد ما که تا اون موقع مدرسه ثبت نام کردیم؟ اما باید بگوییم ثبت نام نهایی در پایه دهم، تیرماه و بعد از اعلام نتایج درباره هدایت تحصیلی شروع می‌شود و بعد از ثبت‌نام اولویت‌های الف، نوبت‌ اولویت‌های دیگر می‌رسد.

آیا بعد از انتخاب رشته می توانم رشته ام را تغییر دهم؟

بسیاری از دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته متوجه می‌شوند مسیر درستی را انتخاب نکرده‌اند و از تحصیل در این رشته رضایت ندارند. اگر بعد از انتخاب رشته، متوجه شدید انتخابتان درست نیست، تمام راه‌ها بن‌بست نیستند، هم در پایه دهم و هم در پایه یازدهم می‌توانید تغییر رشته بدهید. اما اگر شما هم مثل تمام دانش‌آموزان در این شرایط می‌پرسید قوانین تغییر رشته چیه؟ باید بگوییم برای تغییر رشته، باید تا دو هفته قبل از امتحانات خرداد یا شهریور، برگه تقاضای تغییر رشته را پر کنید. بعد از تایید تقاضا می‌توانید در آزمون تغییر رشته شرکت کنید. برای تغییر رشته، باید در دروس تخصصی رشته مقصد، نمرات قبولی کسب کنید و در نهایت بعد از تایید، باید در پایگاه تابستانی باقی‌مانده دروس رشته جدید را بگذرانید.

در ضمن توجه کنید که در پایه دهم، می‌توانید رشته و شاخه را تغییر دهید اما در پایه یازدهم، تنها رشته را می‌توانید تغییر دهید.

سخن پایانی

انتخاب رشته پایه نهم، در واقع شروع مسیر تخصصی تحصیلی شماست. انتخابی که در ادامه مدرسه، دانشگاه و وضعیت شغلی‌تان تاثیرگذار است و تا سال‌های زیادی همراهتان می‌آید. اگرچه این تصمیم بدون بازگشت نیست و می‌توانید بعداً نظرتان را تغییر دهید ولی با توجه به شرایط تغییر رشته، توصیه می‌کنیم از همان ابتدا، آگاهانه و با چشم باز تصمیم بگیرید تا از فرصت‌های تابستانی، برای تقویت وضعیتتان در همان رشته استفاده کنید و همچنین در آینده مجبور نشوید در زمینه‌ای دور از مدرک تحصیلی خود کار کنید.

در این مقاله از سلام سعی کردیم به تعدادی از سوالات متداول دانش آموزان پایه نهم درباره هدایت تحصیلی که ممکن است سوال شما هم باشد، پاسخی روشن و ساده دهیم تا بهتر این مراحل را طی کنید. از جایی‌که هدایت تحصیلی راهنمایی آگاه است که از بیرون و کاملاً منطقی شما را ارزیابی می‌کند و کمکتان می‌کند بهتر تصمیم بگیرید، دقت در انجام این روند اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول

  1. نمرات پایه هفتم و هشتم چه تاثیری در هدایت تحصیلی دارند؟
    در هدایت تحصیلی، نمرات پایه هفتم و هشتم دروس تخصصی هر رشته با ضریب یک و نمرات پایه نهم با ضریب سه محاسبه می‌شوند.
  2. دانش‌آموزان مردود چطور در هدایت تحصیلی شرکت کنند؟
    برای این دانش‌آموزان با در نظر گرفتن نمرات شهریور، برگ‌های هدایت تحصیلی جدید صادر می‌شود.
  3. زمان ثبت نام پایه دهم به چه صورت است؟
    ثبت نام نهایی در پایه دهم، تیرماه و بعد از اعلام نتایج درباره هدایت تحصیلی شروع می‌شود و بعد از ثبت‌نام اولویت‌های الف، نوبت‌ اولویت‌های دیگر می‌رسد.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط