آیا مددکار اجتماعی با مشاور و روانشناس تفاوت دارد

مقایسه مددکاری اجتماعی با روانشناسی و مشاوره

 رشته­های دانشگاهی مرتبط با سلامت روان به ظاهر کار مشابهی انجام می­دهند اما اینگونه نیست. این شباهت ظاهری به دلیل همپوشانی وظایف آن­ها با یکدیگر است. به همین دلیل، شباهت‌های مددکاری و روانشناسی و مشاوره بیش از تفاوت آن­هاست، زیرا هر سه با کمک به افرادِ آسیب دیده در بهبود سلامت روانی فرد و جامعه موثر هستند. اما دقیقا تفاوت مددکار اجتماعی با مشاور و روانشناس چیست؟ در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های این سه رشته می‌پردازیم.

معرفی رشته مددکاری اجتماعی، مشاوره و روان شناسی

هر کدام از این رشته‌ها بر عوامل و فرآیندهای خاصی در سلامت روان فرد و جامعه تأکید می‌کنند. با توجه به این تأکیدها، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

معرفی رشته مددکاری اجتماعی

مددکار اجتماعی ارتباطی نزدیک با فرد مبتلا به اختلال روانی و خانواده‌اش برقرار می‌کند و مسائل درمانی، خانوادگی و اجتماعی بیمار را مدیریت می‌کند. او با کسب اطلاعات دقیق از شرایط شغلی، خانوادگی، تحصیلی و گذشته بیمار و گزارش آن به دیگر متخصصان، نقش مهمی در بهبود بیماران بر عهده دارد.

یک متخصص رشته مددکاری اجتماعی معتقد است: «سیستم‌های اجتماعی مانند خانواده، محیط آموزشی، محیط کار و محیط­های درمانی با یکدیگر در ارتباط هستند. در این ارتباط، هر یک برای ادامه زندگی به دیگری وابسته است. هنگامی که ارتباط بین این سیستم­ها با مشکل مواجه شود، وظیفه مددکار رفع کردن موانع و حل مشکلات است».

معرفی رشته مددکاری اجتماعی و روانشناسی و مشاوره

معرفی رشته روان­شناسی

وظیفه اصلی یک روان شناس در محیط‌های درمانی، تشخیص و درمان بیماری‌های روانی است. متخصصان رشته روانشناسی معمولا به یکی از رویکردهای درمانی مانند روان­کاوی، رفتاری و وجودی تسلط کامل دارند. آن‌ها بر اساس رویکرد درمانی­ موردعلاقه­شان، به بررسی علل بیماری و درمان آن می‌پردازند.

البته که وظایف روانشناسان تنوع بسیار زیادی دارد و گرایش‌های مختلف مانند رشته علوم تربیتی، روان­شناسی بالینی، سلامت، عمومی، صنعتی و سازمانی، جنایی و قانونی از دامنه گسترده این رشته خبر می‌دهد. اگر به بررسی رفتار انسان علاقه دارید، در گرایش‌های مختلف روان­شناسی حتما زمینه کاری موردعلاقه­تان را پیدا خواهید کرد.

معرفی رشته مشاوره

هدفِ بعضی از نظریات حوزه روان­شناسی کاهش مشکلات شخصی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی مراجعان است؛ این نظریات در حوزه مشاوره کاربرد بیشتری دارند. خدمات مشاوره مناسب افرادی است که به اختلال روانی جدی مبتلا نیستند و مشکلات­شان بیشتر زمینه تربیتی و آموزشی دارد. مشاوران، همراه با مراجع، به شناسایی مشکل می‌پردازند و راهنمایی‌های لازم برای رفع آن را فراهم می‌کنند.

تا اینجا متوجه شدیم که هر کدام از رشته‌های مشاوره، روان­شناسی و مددکاری اجتماعی در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند. در ادامه این رشته‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تفاوت روانشناسی و مشاوره و مددکاری

مقایسه رشته مددکاری اجتماعی با مشاوره و روانشناسی

از زمانی که تأثیر سلامت روان بر پیشرفت شخصی و اجتماعی افراد اهمیت پیدا کرد، رشته‌های مرتبط با بهداشت روان ایجاد شدند. علاوه بر سه رشته‌ای که قرار است به‌صورت کامل در موردشان صحبت کنیم، رشته‌های دیگری مثل رشته کاردرمانی، روان­شناسی تربیتی، روان­شناسی صنعتی و سازمانی، روانپزشک، روان­شناسی سلامت و روان شناسی جنایی نیز در زمینه سلامت روان فعالیت می‌کنند. اما برویم سراغ اصل مطلب و به بررسی مفصل این سه رشته بپردازیم.

مقایسه رشته مددکاری اجتماعی و روانشناسی

تفاوت بین مددکار اجتماعی و روانشناس چیست؟ روان­شناسان به بررسی و درمان فرآیندهای روانی و درونی افراد توجه بیشتری دارند، اما مددکاران اجتماعی به بررسی عوامل محیطی و درمان آن‌ها می‌پردازند. مددکاران و روان­شناسان، در محیط­های بیمارستانی عضو یک تیم هستند و جنبه‌های مختلفی از مشکل یک بیمار را حل می‌کنند.

مقایسه رشته مددکاری اجتماعی و مشاوره

برای مشاوران و مددکاران اجتماعی، مشکلات فعلی مراجعان در اولویت است. اما هرکدام از آن­ها جنبه خاصی از مشکل مراجع را بررسی می‌کنند. تأکید مشاوران بر سازگاری و تعامل مراجعان با شرایط موجود است، اما مددکاران اجتماعی بر از بین بردن موانع اجتماعی تمرکز می‌کنند. مشاوران، گاهی اوقات خانواده مراجعان را به کلینیک دعوت می‌کنند و به آن‌ها مشاوره می­دهند. مددکاران اجتماعی به خانه بیماران می‌روند تا از نزدیک مشکلات اجتماعی و خانوادگی­شان را بررسی کنند.

مقایسه رشته روانشناسی و مشاوره

اما چه تفاوتی بین رشته روانشناسی و مشاوره وجود دارد؟ روان­شناسان به بررسی علل زیربنایی رفتار و فرآیندهای ناخودآگاه توجه دارند، اما مشاوران به فرآیندهای آگاهانه در شکل­گیری رفتار مراجع توجه می‌کنند. هر دو سعی می‌کنند با تغییر رفتار، احساس و تفکر مراجع به بهبود مشکلاتش کمک کنند. مشاوران بیشتر بر حل مشکلات فعلی مراجع تمرکز می‌کنند، اما روانشناسان از مشکل فعلی شروع می‌کنند تا دلیل اصلی و زیربنایی مشکلات مراجع را پیدا و برطرف کنند.

روانشناس بالینی ابتدا نشانه‌های اختلال روانی و مشکلات بیمار را تشخیص می‌دهد و سپس تلاش می‌کنند تا شناخت، هیجان و رفتار مراجع را اصلاح کند. اگر مراجع تنها در زمینه‌های مشخصی مانند تحصیلی، شغلی، ازدواج، خانوادگی، فرزندپروری مشکل داشته باشد، نقش مشاور پررنگ‌تر می‌شود و باید با استفاده از تکنیک‌های مشاوره و روان­درمانی به برطرف کردن مشکل کمک کند. روان­شناسان و مشاوران از  طریق آزمون‌های روانی و یافته‌های رشته آمار و روان­سنجی، اطلاعات دقیق­تری از مشکلات مراجع کسب می‌کنند.

خب، حالا که رشته‌های موردنظر را با یکدیگر مقایسه کردیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را تا حدودی متوجه شدیم، وظایف این رشته‌ها را بررسی می‌کنیم.

نقش های مددکار اجتماعی

 وظایف رشته مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی

با توجه به تفاوت‌های رشته مددکاری اجتماعی، مشاوره و روان­شناسی، وظایف هر کدام از آن­ها نیز متفاوت است:

وظایف رشته مددکاری اجتماعی

  • برداشتن موانع پذیرش بیماران و پذیرش به‌موقع آن­ها
  • آشنایی و مصاحبه با بیمار و خانواده آن‌ها برای اطلاع از وضعیت شخصی، خانوادگی و اجتماعی بیمار
  • آشنایی با خانواده بیماران به‌منظور شناخت بیشتر شرایط زندگی­شان
  • تماس مستقیم روزانه با بیماران و تشخیص و رفع مشکلات ارتباطی
  • ایجاد فرصت برای آموزش خانواده­ها و مشارکت دادن آن­ها در حمایت و درمان بیماران
  • آموزش مهارت­های ارتباطی، بهداشت روانی و کنترل استرس و خشم به بیماران و خانواده­ها
  • پیگیری مراحل اداری پذیرش تا ترخیص بیماران (در صورت فقدان خانواده یا بی‌توجهی آن‌ها)
  • آگاه سازی خانواده از منابع حمایتی موجود در جامعه
  • پیگیری حقوق بیماران و ارجاع آن‌ها به مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد

وظایف رشته روانشناسی

وظایف یک روان­شناس در محیط­های درمانی دارای یک فرآیند سلسله مراتبی از تشخیص بیماری تا درمان است:

  • ابتدا درمانگر با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه، آزمون‌های مختلف و در صورت لزوم گفت‌وگو با خانواده بیمار، مشکل را تشخیص می‌دهد.
  • برای تشخیص علل اختلال روانی از نظریه‌های شخصیت و روان درمانی استفاده می‌کند.
  • با توجه به مشکل بیمار و رویکرد درمانی خود، از فنون درمانی خاصی استفاده می‌کند.
  • هدف نهایی روان­درمانگر جایگزینی افکار، احساسات و رفتارهای ناسازگار با رفتارهای سازگارانه است و در این راه از تکنیک‌های عملی در حین جلسه درمان و در فاصله بین جلسات استفاده می‌کنند.
  • هر جلسه مراجع ارزیابی می‌شود و فعالیت‌های درمانی بعدی ارائه می‌شود.
کاربرد روانشناسی بالینی در مددکاری اجتماعی

وظایف رشته مشاوره

  • به مراجعان کمک می‌کنند تا با شناخت درست توانایی‌ها و ضعف‌های خود، تصمیمات بهتری برای مشکلات و مسائل فردی و اجتماعی بگیرند.
  • برای برطرف کردن مشکلات تحصیلی به مراجع کمک می‌کنند.
  • برای از بین بردن مشکلات شغلی به مراجعان مشاوره می‌دهند.
  • در حل مشکلات زناشویی و خانوادگی نقش زیادی دارند.
  • راهنمایی و مشاوره به خانواده‌های درمانجویان از دیگر وظایف متخصصان رشته مشاوره است.

مقایسه بازار کار مشاوره، روانشناسی و رشته مددکاری اجتماعی

تقریبا بازار کار یکسانی دارند: هر سه می‌توانند در کلینیک‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، دانشگاه­ها و تدریس، مدارس، مراکز بهزیستی، زندان­ها و مراکز درمانی دیگر فعالیت کنند. البته به دلیل فارغ‌التحصیلان بیشتر و اشباع رشته روان­شناسی و مشاوره، مددکاران اجتماعی راحت­تر استخدام می‌شوند. با شناخت بیشتر جامعه و فرهنگ­سازی در سطح کشور، احتمالا آینده کاری این رشته‌ها روز به روز بهتر خواهد شد.

روانشناسی بهتر است یا مددکاری اجتماعی

سخن پایانی

به معرفی و مقایسه رشته‌های مددکاری اجتماعی، مشاوره و روان­شناسی پرداختیم و در انتها در مورد وظایف شغلی هر کدام از این رشته‌ها و آینده شغلی آن­ها صحبت کردیم. هرچند مشابهت‌های بین این سه رشته بیشتر است، ولی بعضی تفاوت­های اساسی بین آن­ها وجود دارد. روان­شناسان در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی آموزش می‌بینند. مددکاران اجتماعی به بررسی و رفع موانع محیطی توجه بیشتری دارند. مشاوران نیز در زمینه‌های خاصی مانند تحصیلی، ازدواج، خانوادگی و شغلی مشاوره می‌دهند. این رشته­ها، بازار کار و آینده شغلی تقریبا مشابهی دارند اما افراد کمتری در رشته مددکاری اجتماعی فارغ‌التحصیل می‌شوند و بازار کار آن روز به روز در حال افزایش است.

سوالات متداول

  1. تفاوت رشته روان­شناسی و مددکاری اجتماعی چیست؟
    روان­شناسان به بررسی مشکلات درونی و شخصی مراجعان می‌پردازند و مددکاران بیشتر به تغییر و اصلاح شرایط اجتماعی بیماران توجه می‌کنند. در متن مقاله به‌صورت کامل در مورد تفاوت این دو رشته توضیح داده‌ایم.
  2. تفاوت رشته مددکاری اجتماعی و مشاوره چیست؟
    مشاوران به سازگاری فرد با محیط کمک می‌کنند و مددکاران اجتماعی در از بین بردن مشکلات اجتماعی و محیطی بیماران سهم اصلی را بر عهده دارند. در متن مقاله تفاوت بین آن‌ها را به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم.
  3. بازار کار رشته مددکاری اجتماعی چطور است؟
    از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکزی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی، مراکز اصلاح و تربیت، زندان، مراکز درمان اعتیاد و مراکز مشاوره کار کنند. همچنین می‌توانند با تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته، برای تأسیس کلینیک خصوصی مجوز بگیرند.
  4. بازار کار رشته روان­شناسی بهتر است یا مددکار اجتماعی؟
    آینده شغلی و بازار کار مشابهی دارند. در متن مقاله بیشتر در مورد این موضوع توضیح داده‌ایم.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط