رشته ساخت پروتزهای دندانی چیست؟

رشته ساخت پروتزهای دندانی

اگر همیشه رویای دندانپزشکی و درمان‌های دندانی را در ر داشته‌اید، شاید بد نباشد به رشته‌های مرتبط مانند تکنسین پروتزهای دندانی هم فکر کنید. برای آشنایی با رشته پروتز دندان که از جمله رشته‌های شاخه درمان و زیرگروه یک تجربی محسوب می‌شود، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با هرآنچه برای انتخاب منطقی رشته ساخت پروتزهای دندانی لازم است را دریافت کنید.

معرفی رشته پروتز دندان

رشته پروتزهای دندانی یا به اصطلاح عامیانه، دندانسازی، نخستین بار در سال ۱۳۴۵ و در دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع کاردانی و در سال ۱۳۸۸ در مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شد. دانشجویان در رشته پروتز دندان، آناتومی دهان، دندان، فک و داینامیک حرکت مفاصل فکی و به طور کلی آناتومی رهان و دندان را یاد می‌گیرند. در نهایت یک فارغ‌التحصیل پروتزهای دندانی باید بتواند کار قالب‌گیری از دندان و ساخت انواع پروتزهای دندانی را انجام دهد. این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می‌شود. رشته ساخت پروتزهای دندانی در دانشگاه‌ها زیر نظر دانشکده دندانپزشکی است. برای آشنایی با سایر رشته‌های مرتبط با حوزه درمان می‌توانید معرفی رشته های تجربی را هم مطالعه کنید.

توانایی لازم برای رشته ساخت پروتزهای دندانی

توانایی لازم برای رشته ساخت پروتزهای دندانی

با توجه به اینکه عملکرد فارغ‌التحصیلان رشته ساخت پروتزهای دندانی به نوعی تکمیل‌کننده کادر دندانپزشکان و جراحان فک و صورت است، باید از مهارت‌ها و توانایی‌های زیر برای دست یافتن به یک درمان خوب بهره‌مند باشند:

  • چیرگی دست و مهارت در انجام کارهای ظریف
  • دقت و توجه بالا
  • داشتن نگاه و دانش زیبایی‌شناسانه
  • علاقه و استعداد درسی در زمینه زیست و پزشکی
  • داشتن تجسم فضایی و درک ساختارها
  • قدرت طراحی ذهنی
  • صبر و حوصله در معاینه و رسیدگی به مشکلات مراجع
  • خلاقیت بالا
  • علاقه‌مند به کارهای ملموس و عملی
  • اجتماعی و با قدرت تعامل بالا
  • علاقه‌مند به کمک به دیگران
  • قدرت توجه و تمرکز بالا
  • توانایی انجام کار تیمی و گروهی
  • زبان انگلیسی خوب و مطالعه مداوم متد روز دنیا

انتخاب رشته پروتزهای دندانی در کنکور

این رشته جزو زیرگروه ۱ کنکور تجربی قرار دارد و از کنکور در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی پذیرش دارد. به یاد داشته باشید که از کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی برای تمام شاخه‌ها حذف می‌شوند. از طرفی از کنکور سال ۱۴۰۴ نیز ضرایب دروس تخصصی برای تمام رشته‌ها یکسان هستند و در واقع زیرگروه‌های با یکدیگر ادغام می‌شوند. اما در حال حاضر بر اساس ضرایبی که در جدول زیر آمده، برای قبولی در این رشته دروس خود را زمان‌بندی کنید:

زیست‌شناسیشیمیزمین‌شناسیفیزیکریاضی
۴۳۰۲۲

مطالعه مطلب برای رشته تجربی چه درس هایی مهم است را هم برای برنامه‌ریزی بهتر به شما توصیه می‌کنیم.

کارنامه قبولی رشته ساخت پروتزهای دندانی

در ادامه دو نمونه کارنامه قبولی در دانشگاه سراسری رشته ساخت پروتزهای درمانی را مشاهده می‌کنید.

کارنامه قبولی رشته ساخت پروتزهای دندانی
رتبه قبولی رشته پروتزهای دندانی

رشته پروتزهای دندانی بدون کنکور

در حال حاضر این رشته به دلیل متقاضی بالا و حساسیت‌های شغلی، پذیرش بدون کنکور ندارد. اما هر سال با مراجعه به دفترچه رشته‌های بدون کنکور، می‌توانید شرایط پذیرش پروتزهای دندانی را بررسی کنید و ممکن است جزو این رشته‌ها قرار بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید این رشته را با پرداخت شهریه بگذرانید، باید به فکر کسب نمرات و معدل بالا یا ترمیم معدل خود باشید تا اگر در آینده شرایط این نوع پذیرش فراهم شد، امکان آن را داشته باشید. پذیرش بدون کنکور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود و از طرفی با توجه به تغییرات پذیرش دانشجو، ممکن است هر دانشگاه یک حد نصاب معدل را برای خود در نظر بگیرد.

کارشناسی رشته ساخت پروتزهای دندانی

دانشجویان کارشناسی باید ۱۳۵ واحد درسی را طی حدود ۴ سال  و ۸ ترم بگذرانند که به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • دروس عمومی
  • دروس پایه
  • دروس اصلی
  • دروس اختصاصی
  • کارآموزی در عرصه

طی مطالعه این دروس، دانشجو با انواع روش‌های ساخت و بازسازی تجهیزات مصنوعی دندان و فک، انواع مواد و آلیاژهای مورد استفاده در پروتزهای دندانی و زیبایی‌شناسی و کاربردهای درمانی ساخت پروتزها و روکش‌های دندانی آشنا می‌شوند.

دروس رشته پروتز دندان

دروس عمومیمبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی عمومی، تربیت بدنی، جمعیت و تنظیم خانواده
دروس پایهفیزیک، بیوشیمی نظری، بافت‌شناسی نظری و عملی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، آناتومی دندان نظری و عملی، پروتز کامل نظری و عملی، بهداشت خانواده
دروس تخصصیجنین‌شناسی، آسیب‌شناسی، بهداشت حرفه‌ای، تشریح فک و صورت، رایانه و سیستم‌ های اطلاع رسانی، فیزیک پزشکی، میکروب‌شناسی و کنترل عفونت، اصول حسابداری، آمار و روش تحقیق، مبانی مدیریت، روش‌‌های یاددهی و یادگیری، انبارداری، بافت‌شناسی، ابزارشناسی و تکنولوژی دندانسازی، ارتودنسی نظری، ارتودنسی عملی، پروتز ثابت نظری، پروتز ثابت عملی، پروتز متحرک کامل نظری، پروتز متحرک کامل عملی، پروتز متحرک پاراسیل نظری، پروتز متحرک پاراسیل عملی، اکلوژن نظری، اکلوژن عملی، زیبایی نظری، زیبایی عملی، آناتومی و مورفولوژی دندان نظری، آناتومی و مورفولوژی دندان عملی، مواد دندانی نظری، زبان تخصصی، ایمپلنت نظری، ایمپلنت عملی، اتچمنت نظری، اتچمنت عملی، پروتزهای ماگزیلوفشیال نظری، پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی، سمینار
دانشگاه های برتر رشته پروتزهای دندانی

دانشگاه های برتر رشته پروتزهای دندانی

در حال حاضر این رشته فقط در دو مقطع کاردانی و کارشناسی و در دانشگاه‌های سراسری و پردیس خودگردان ارائه می‌شود. از جمله دانشگاه‌های برتر رشته تکنسین پروتزهای دندانی می‌توان موارد زیر را نام برد که به صورت روزانه و در پردیس خودگردان، دانشجوی پروتزهای دندانی می‌پذیرند:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی گرگان

بازار کار رشته پروتز دندان

تکنسین پروتزهای دندانی طی دوره تحصیل، مهارت و دانش لازم برای کار در لابراتوراها و مراکز درمانی برای ساخت انواع پروتزهای مصنوعی دندانی را یاد می‌گیرند. با توجه به اینکه امروزه افراد توجه بیشتری به ظاهر و همینطور سلامتی خود می‌کنند، تعداد مراجعین برای انجام کارهای ترمیمی، کاشت دندان، روکش و ساخت پروتزهای زیبایی و تنوع کاری مربوط به شغل های رشته تکنسین پروتزهای دندان رو به افزایش است. بنابراین تکنسین پرتز دندانی یکی از شغل های رشته تجربی با موقعیت شغلی خوب و درآمد بسیار مناسب محسوب می‌شود. خصوصا برای افرادی که به دانش روز دنیا مسلط باشند و بتوانند با انجام کارآموزی و کسب مهارت‌های مرتبط وارد کلینیک‌های زیبایی شوند.

وظایف تکنسین پروتز های دندانی

  • توانایی خواندن دستور متخصص و دندانپزشک
  • ساخت دندان مصنوعی در قالب‌های مشخص
  • ساخت اجزا و تجهیزات مصنوعی برای درمان‌هایی مانند ارتودنسی و ایمپلنت
  • ساخت، ترمیم و یا تغییر اعضاء مصنوعی مانند تاج، اینله‌ها، پروتزها، پل‌ها یا وسایل تصحیح وضعیت دندان
  • ساخت روکش‌های مصنوعی برای بازسازی یا کانتور دندان‌های از دست رفته
  • ساخت انواع پوسته‌ها مانند کامپوزیت و لمنیت
بازار کار رشته پروتز دندان

سخن پایانی

خیلی از دانش‌آموزان تجربی به شاخه پزشکی علاقه‌مند هستند و می‌پرسند چگونه رتبه ۱ کنکور تجربی شویم. اما به دلیل رقابت بالا، ظرفیت کم نسبت به تعداد داوطلبان و شرایط درسی متفاوت افراد، خیلی از داوطلبان موفق به قبولی در رشته‌های پرطرفداری مانند پزشکی و دندانپزشکی نمی‌شوند. اما این پایان راه نیست، چراکه تعداد زیادی رشته‌های پیراپزشکی و رشته‌های مکمل درمانی مانند ساخت پروتزهای دندانی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارند و می‌توانید از طریق تحصیل در این رشته‌ها هم به جایگاه شغلی و درآمد مناسب برسید و هم فضایی نزدیک به شاخه پزشکی را تجربه کنید. در این مطلب اختصاصا درباره رشته ساخت پروتزهای دندانی صحبت کردیم که امیدواریم با مطالعه آن، با فضای این رشته آشنایی بیشتری پیدا کرده باشید.    

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته ساخت پروتزهای دندانی باید در دبیرستان چه رشته‌ای را انتخاب کنیم؟
    این رشته مربوط به زیر گروه ۱ گروه آزمایشی تجربی است.
  2. ساخت پروتزهای دندانی در چه مقاطعی پذیرش دارد؟
    در حال حاضر این رشته فقط در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ارائه می‌شود.
  3. بهترین دانشگاه‌های رشته پروتز دندان کدام هستند؟
    دانشگاه‌های اندکی این رشته را دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نام برد.
  4. آیا رشته ساخت پروتزهای دندانی بدون کنکور هم ثبت نام دارد؟
    خیر، این رشته فقط در چند دانشگاه سراسری و پردیس خودگردان ارائه می‌شود و هنوز به صورت بدون کنکور نمی‌توانید آن را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری مطلب :

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با پایه تحصیلیتان شماره تماس خود را وارد نمایید

مقالات مرتبط